Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prośba o sprawdzenie schematu

23 Wrz 2007 20:31 3543 7
  • Poziom 10  
    Na podstawie danych znalezionych na forum zaprojektowałem układ filtra i wzmacniacza do subwoofera samochodowego. Jest tylko 1 problem- czy to będzie działać?? Założenia były następujące:
    -prosty układ
    -tani
    -nie wymagający, żadnych dodatkowych przetwornic/zasilaczy itp. - zmontować i włączyć ..
    -stosunkowo duża moc (jak na zastosowane środki)
    Przy wejściu sygnału na moduł filtra sa oporniki oznaczone "?" - jakie powinny mieć wartości jeśli chcę aby było to wejście wysoko-poziomowe? (Całość chcę podłączyć do wyjść na głośniki radia samochodowego).
    Będę bardzo wdzięczny za wszelką pomoc.
    Wzmacniacz to TDA 1554Q
  • Poziom 17  
    Zbędy elektrolit przy wyjściu operacyjnego na bazę(4u7). A poza ty wszystko ok.

    Dodano po 19 [sekundy]:

    Zbędy elektrolit przy wyjściu operacyjnego na bazę(4u7). A poza ty wszystko ok.
  • Specjalista elektronik
    Wygląda na dobry tylko aplikacja kostki TDA1554 mi sie nie podoba. Wygląda na to ze tranzystor jest zbędny bo TDA pracuje już w mostku.
    I po co takie dziwne połączenie 1uF+220nF.
    Jak tolerancja kondensatora 1uF to 20% czyli 200nF
  • Poziom 10  
    http://www.ortodoxism.ro/datasheets/philips/TDA1554Q.pdf tutaj jest nota aplikacyjna. Właśnie nad tą aplikacją się głównie zastanawiam - producent daje 2 mozliwosci pracy 4x11W lub 2x22W i wszystko byłoby ok i wskazywało na mostek gdyby nie fakt ze w obu wersjach dopuszcza stosowanie głośników 4om.. Ja chciałem dodać odwracacz fazy i wsadzić głośnik 8om uzyskując tym samym moc ok. 44W, ale nie wiem czy będzie to działac..a jesli juz jest mozliwe to gdzie podłączyć głośnik.. Dzięki za pomoc
  • Poziom 39  
    Cytat:
    Wygląda na dobry tylko aplikacja kostki TDA1554 mi sie nie podoba

    Witam
    I właśnie kilka uwag dotyczących aplikacji samej kostki. Tak jak narysowałeś na rysunku , w głośniku usłyszysz co najwyżej tylko jakieś ciche szumy i trzaski (śmieci pochodzące z szyn zasilania), gdyż połączenie głośnika do dwóch wyjść wzmacniaczy nieodwracających ( rys 3 str 8 ) da ci na głośniku całkiem płaską amplitudę. Po to się podłącza głośnik, albo pod potencjał masy, lub wyjście drugiego wzmacniacza odwracającego fazę aby uzyskać wzmocnioną amplitudę sygnału. Następna sprawa, to zastępując głośniki 4omowe, 8omowymi wcale nie zwiększysz oddawanej mocy, a wręcz przeciwnie (przejrzyj inne noty katalogowe układów przystosowanych do pracy z oboma typami głośników). I na koniec, ta kostka, jak wynika z noty katalogowej, w ogóle nie jest przystosowana do pracy z głośnikami 8omowymi.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    Bonkot nie wiem czy nie zauważyłeś (albo nie wiesz), ale jeśli za pomocą ODWRACACZA FAZY ZMOSTKUJE jaki kolwiek wzmacniacz to musze podłączyć głośniki o 2krotnie wiekszej impednacji (w tym wypadku 2x4om=8om). Każdy układ w MOSTKU ma wieksza moc (nawet na 8omach) od ukladu nie zmostkowanego.
    Jest jeszce jedna opcje- można zewrzeć 12 z 10 i podłączyc np do + głośnika i 6 z 8 i podłączyć do - głośnika. Problem ten sam- czy bedzie działać?
    cały układ jak na rysunku (jeśli by działał) kosztował by mnie ok. 20zł na 1556Q z ok. 40zł (droższa kostka i wymagająca wiekszej liczby elementów) + trudniejsza konstrukcja..
  • Specjalista elektronik
    Po pierwsze nie można mostkować wzmacniacza mostkowego. Zresztą to co kolega przedstawił na schemacie dział jak zwykły mostek. Czyli tak jak by wpiąć głośnik miedzy wyjście 6 i 8 .
    Tak samo nie wolno zwierać 6 z 8 i 10 z 12 spowoduje to zniszczenie kostki. Chodź istnieje takie coś jak układ podwójnego mostka. Ale tylko z "pływającym" zasilaniem.

    PS. Do wzmacniacza mostkowego możemy podłączyć głośnik o tej samej impedancji. Co da czterokrotny wzrost mocy. Nie dotyczy to większości wzmacniaczy scalonych ze względu na ich słabą wydajność prądową. Gdyż w mostku dla tej samej RL prąd jest dwa razy większy.