Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
SterControlSterControl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Obrotomierz do motorowerow Simson Romet oraz 126p Malucha CC

kamot 27 Wrz 2007 19:43 103061 206
  • SterControlSterControl
  • #63
    kuras147
    Poziom 19  
    wg jego terori na to wychodzi :yes:
  • #64
    tranzystor1204
    Poziom 18  
    Nie porównujcie 4suw z 2 suwem!!!
  • #65
    Użytkownik usunął konto
    Użytkownik usunął konto  
  • #66
    kuras147
    Poziom 19  
    tranzystor1204 napisał:
    Nie porównujcie 4suw z 2 suwem!!!

    a co to ma do rzeczy? wg ciebie moc maksymalna jest osiaglana przy max obrotach i tu nie ma znaczenia czy 2 czy 4suw pojazd osiagnie max moc i pozniej jeszcze kreci sie wyzej!

    Dodano po 3 [minuty]:

    James695 10tys na luzie podczas jazdy na jedyne u mnie 8,5tys na 2biegu tez a na 3 8tys
  • #67
    telemah
    Poziom 27  
    Przestańcie pisać takie głupoty, to Wy chyba nie mieliście do czynienia
    z silnikami.Wystarczy posłuchać i porównać , odpal sobie jakiegoś enduraka i posłuchaj silnika na wysokich, dosłownie jeden pisk, później sobie odpal swojego śmiesznego simsonka i daj go na najwyższe obroty , wnioski nasuną
    się same.Nie mam zamiaru kłócić się z wami bo ewidentnie nie macię pojęcia
    o tym co piszecie i podniecacie się Bóg wie czym.W ogóle ostatnio panuje
    wśród Polaków jakaś dziwna megalomania, tak więc na forach są wzmacniacze o mocy 300W zasilane trafem o wydajności prądowej 1A, są
    też inne wynalazki dla naiwnych...i są....też simsony które potrafią
    rozkręcić silnik do ponad 10 tyś obrotów.Może i mocno poprzerabiany silnik wykręcił by te 10 tyśków, ale seryjny silnik simsonowski więcej jak
    ok 6.000 nie wykręci.A na wykresie przed 7.000 było napisane że są to obroty już niebezpieczne dla silnika.To że wykres kończył się na 10.00 to niczego nie dowodzi mógł by się ten wykres kończyć nawet przy 20.000 ale tylko w celu ZOBRAZOWANIA KRZYWEJ MOCY I MOMENTU .Dla porównania
    odpal sobie jawkę 50ccm i daj na full gaz i posłuchaj, na sam słuch wyciąga na luzie większe obroty niż simson silnik jawki jest jak na tamte czasy silnikiem wysokoobrotowym spokojnie ciagnie ponad 6.500 obrotów,
    na luzie dociąga do 7.000 gdybyś do niej podłączył swój obrotomierz
    to przy 2/3 obrotów zabrakło by skali :D.Po prostu Ten obrotomierz przekłamuje i tyle.

    Ps.Nie będę już więcej dyskutował w tym temacie bo widzę że się
    tu bardzo doświadczeni "TJUNINKOWCY" wypowiadają - pisownia
    celowa :D
  • #68
    tranzystor1204
    Poziom 18  
    telemah
    Nom widze że i ty powołałeś się na jawke:))
    Bo to jest dobry przykład!!! Ja nie twierdze ze jestem jakimś znawcą silników itp. nom ale cos tam wiem... Może jakieś niedociagnięcia mam ale WIEM że simson tyle nie wyciągnieee... Nieee nieee nieee... Nie ma mowy!!! I wybijcie sobie to z głowy!!!!!!!
  • SterControlSterControl
  • #69
    kuras147
    Poziom 19  
    przyjedz do mnie zalatw hamownie i bedziesz zaskoczony...
    jesli jawka ma wieksze obroty to powinna chociaz na przyspieszanie wziasc simsona a tak nie jest..nie mowie o predkosci choc to juz bardziej prawdopodobne...
    wy wiecie swoje (bajki) ja wiem swoje ja wiem kto ma racje i wy tez..nie raz poprostu trudno sie przyznac do bledu...
  • #70
    telemah
    Poziom 27  
    Piszecie że Jawka zablokowana nie wykręci dużej prędkości, zgoda
    zablokowana Jawka wykręci może i ciut mniej niż simson , ale czy simsona ktoś blokował ?? - NIE a Jawki były blokowane na rynek Polski, zaś normalny seryjny niezablokowany silnik wykręca spore obroty jak na małego dwusuwa.
    Nie podniecajcie się tak tymi waszymi simsonami.Ja kilka lat temu (jakieś 5-6) miałem Jawkę P20 -skuter .Silnik oryginalny na czeskich częściach od nowości nie blkowany.Dodatkowo poprawiłem fabrykę czyli usunąłem
    nadlewki , wypolerowałem komorę spalania, skorygowałem wielkość
    okien w cylindrze do wartości optymalnych w.g T. Sałka.Zdobyłem
    później na giełdzie sportowy tłumik z komorą ciśnieniową i dyfuzorem
    oryginalny czeski dedykowany jawce mustang, a że to przecież ten sam
    silnik to zamontowałem go do skutera.Choć nigdy nie byłem chucherkiem
    to tym skuterkiem zasuwałem 78km/h.Jedyne co mnie denerwowało
    w tej jawce to to, że po tym moim "soft tuningu" drugi bieg zrobił się strasznie długi, ale jak już się wrzuciło trójkę to dosłownie kilka sekund i robiłem niemal cały licznik ,brakowało jednej kreski żeby zamknąć budzik, który w oryginalnych czeskich jawkach był wyskalowany do 80km/h.
    Mój kolega miał simsona enduro z jakimś tam lepszym gaźnikiem elektronicznym zapłonem instalką 12v ,i uwierz mi że z miejsca nie miał
    on szans, na dwójce spokojnie mnie wyprzedzał ale ja za chwilę odrabialem straty i nawet potrafiłem troszkę go wyprzedzić bo jego simson osiągał ok 72 km/h suma sumarum obydwa motorowery osigały
    bardzo podobną prędkość.Gdy ja wrzucałem z 1 na 2 to był tylko jeden ryk jak na wyścigach rajdowych i nie chodzi tu o hałas (choć jawka jest dość głośna :D) gdy simson sobie dopiero "pyrkał" jawka już wyła
    w niebogłosy. Zresztą Tranzystor 1204 też to zauważył.

    Powiem więcej moja Jawka miała większego kopa na jedynce
    niż simson mojeko kolegi który był w naprawdę dobrym stanie,
    trzeba było się naprawdę dobrze trzymać żeby nie spaść.

    Tak więc simson nie jest jakimś cudem techniki, jawka niezablkowana
    i w dobrym stanie spokojnie się może z nim równać.Jedynymi wadami Jawki których simson nie posiada, to spora kapryśność i awaryjność
    oraz paliwożerność .Jednak Jawa to Jawa, np taka JAWA350 tego ryku silnika nie da się opisać, może i bardziej awaryjna niż większa siostra simsona MZ ale za to ma JAJA , nie to co simson i MZ , brzydkie toto
    kanciaste dźwięk silnika jak pierdzenie komara .Od razu widać że to szwaby zrobiły :D
  • #71
    ciapciok
    Poziom 20  
    Skoro i tak już robicie OT, to może ktoś mi powie czym się różni Jawa zablokowana od odblokowanej ? I na czym polega ta blokada.

    Pozdrawiam
  • #72
    niziak
    Poziom 13  
    Z tego co pamiętam z dzieciństwa to Java zablokowana, ma na kolektorze dolotowym zwężkę robiącą z potężnego (jak na 50ccm) przekroju, kółeczko jak w motorynce.

    Co do całości tematu:
    0) jeżdżę codziennie do pracy na SR50 w idealnym stanie
    1) Simson na filmie nawet się nie wkręca na max obroty (co słychać)
    2) Gratuluje zużytego silnika tym którym nie chce Simson chodzić poniżej 2 tyś obr. Simson potrafi chodzić na bardzo niskich jak na silnik 2T obrotach, lecz jest to bez sensu przy jeździe miejskiej = brak ładowania, słabe światła, wolna reakcja na dodanie gazu.
    3) 2T chodzą bez problemu >10tyś, sam ujeżdżałem kiedyś jakiegoś Japończyka 80cmm (za małolata) i najwydajniej biegi zmieniało się przy 12 tyś. O takim odgłosie silnika to Simson może pomarzyć.
    4) wg schematu jaki znalazłem, obrotomierz w tym Polonezie ma oddzielne wyjście z modułu cewek, więc o ilości impulsów na obrót można tylko gdybać, ale
    5) znalazłem wątek na temat przekładania deski od elektronicznego poloneza do gaźnikowego poldka, i skarżył się ktoś że obroty były x2. Odpisali mu że w maluchu taki obrotomierz będzie chodził OK.
    6) jeśli powyższe jest prawdą, to powinien także ten obrotomierz dobrze chodzić z simsonem, pytanie czemu nie chodzi ?

    Stawiam tutaj na problem kształtu impulsów, a raczej jego braku. Mianowicie jeśli simson jest na przerywaczu z cewką, to w momencie rozwarcia przerywacza obrotomierz może dostawać przebieg przemienny przez moment - co skutecznie skopie odczyt.
  • #74
    telemah
    Poziom 27  
    ciapciok napisał:
    Skoro i tak już robicie OT, to może ktoś mi powie czym się różni Jawa zablokowana od odblokowanej ? I na czym polega ta blokada.

    Pozdrawiam


    Więc w Jawach przystosowanych na rynek Polski było poblokowane:

    1.Zmniejszony przelot króćca gaźnika (kolektora ssącego)
    2.Dysza główna gaźnika mniejszej przepustowośc
    3.Zablokowany tłumik, tłumik zablokowany dławikiem przez co zbyt mała przepustowość wydechu (nie można przesadzić z rozwiercaniem gdyż w dwusuwie musi być odpowiedni opór przepływu spalin w tłumiku)
    4.Tłok 2 pierścieniowy zamiast 3-pierścieniowego (mniejsza kompresja)
    5.Niektóre wersje eksportowe miały też założone inne przełożenie zębatka zdawcza - koło.

    Zablokowana jawka pali mniej od odblokowanej i jest cichsza ,ale
    za to jest strasznie mułowata .

    Zablokowana Jawka miała ok 2KM odblokowana miała ok 3,6KM.W przypadku dokonania niewielkich niemal kosmetycznych przeróbek
    można dojść do równych 4KM mocy.
  • #75
    tranzystor1204
    Poziom 18  
    Widze że teraz do głosu doszli Prawdziwi fachowcy, którzy solidnymi argumentami potrafia udowodnić to co mówią a nie powołują się na jakieś wykresy...
    Mam nadzieje że teraz Przewrażliwieni fanatycy simsonka, którym się wydaje że ich silniki kręcą się z takimi szybkościami zrozumieją, że czasami nie warto się popisywać i próbować udowadniać swoich "racji", jeśli czerpane są one jedynie z nierozumianych przez siebie źródeł!!!
  • #77
    Dlugi30
    Poziom 11  
    kamot napisał:
    Obrotomierz wykorzystuje tylko impuls, ktory modul wysyla za kazdym obrotem walu, a dopiero cewka rozdziela go raz na jeden cylinder, raz na drugi.


    kamot napisał:
    Prosze o pokazanie informacji w ktorej jest napisane ze maksymalna predkosci obrotowa walu wynosi 6500 tys.

    Tysiac obrotow na minute? TO JEST SILNIK JEDNOTLOKOWY. On zgaśnie przy takich obrotach


    KAMOT - Nie chce byc zlosliwy, ale w koncu ten Simson ma jeden tlok czy dwa?
  • #78
    tranzystor1204
    Poziom 18  
    telemah
    heh... Widze że twoja jawka była w lepszym stanie niż moja:))
    Ja miałem ją rok i w tym czasie 4 razy wymieniałem tłok i pierścienie:) (w tym raz także cylinder)
    Miała jakąś wadę, ze gdy się rozgrzała, rozdzierała pierścienie, które automatycznie niszczyły tłok... Czy to wina wału, części czy też czegos innego??? Niewiem..
    Ale wiem jedno...
    Po remoncie "chodziła" jak żyleta... I żaden simson nie ma się co równać!!!
    Niewiem ile ona mogła wykręcić obrotów, ale z pewnością więcej niż simson... może niewiele ale więcej!!!

    Dodano po 2 [minuty]:

    bzyq90
    To zależy czy chcesz układ z prockiem czy bez???
  • #79
    kamot
    Poziom 11  
    Dlugi30 napisał:
    kamot napisał:
    Obrotomierz wykorzystuje tylko impuls, ktory modul wysyla za kazdym obrotem walu, a dopiero cewka rozdziela go raz na jeden cylinder, raz na drugi.


    kamot napisał:
    Prosze o pokazanie informacji w ktorej jest napisane ze maksymalna predkosci obrotowa walu wynosi 6500 tys.

    Tysiac obrotow na minute? TO JEST SILNIK JEDNOTLOKOWY. On zgaśnie przy takich obrotach


    KAMOT - Nie chce byc zlosliwy, ale w koncu ten Simson ma jeden tlok czy dwa?


    Dalem schemat jak to sie dzieje w Polonezie - przeczytaj calosc a bedziesz wiedzial o co chodzi


    Pozatym to co piszecie przechodzi wszelakie granice rozsadku: mierzyc predkosc obrotowa na sluch? Ludzie opanujcie sie! Telemah opowiada jakies historie o Jawkach ze na sluch kreci wyzej niz Simson? To sa Twoje argumenty? Oprocz twojej ulanskiej fantazji nie ma zadego potwierdzenia na Twoje slowa.

    Nawet wykres potrafisz ubarwic.

    Tyle sie nagadales, ale nadal nie przedstawiles zadnego dowodu na to ze ten silnik nie moze wykrecic 10 tys. na biegu jalowym.


    Ten silnik naprawde wykreca takie obroty. Jesli ktokolwiek z was ma odrobine rozumu zpaewne potrafi sobie zobrazowac ze ten obrotomierz nie moze oszukiwac, bo jest przystosowany dokladnie do takiego zliczania impulsow - jeden obrot, jeden impuls (POLONEZ CEWKA ABIMEX).

    To ze mowie prawde, bylo juz kilkakrotnie potwierdzane w tym temacie.

    Aha i jest to temat o obrotomierzu i jego ewentualnych blednych wskazaniach, a nie o odblokowaniu Jawki.

    Ps. Dziekuje bardzo koledze Kamil_ziomek za udostepnienie przerobki na 6v.
  • #80
    ciapciok
    Poziom 20  
    Cytat:
    hej mam do was pytanie. Czy ma ktoś schemat na zrobienie takiego cuda?
    http://pl.youtube.com/watch?v=dSlcxusxrbY
    żeby diody palily się ze wzrostem prędkości.


    Jak nie jesteś biegły w elektronice, to możesz kit zakupić. Jabel sprzedaje taki układ, tylko 12 LED, na dodatek w lini prostej, ale zawsze można je w okrąg ułożyć.

    http://jabel.com.pl/?,ww,112,,

    Pozdrawiam
  • #81
    Twizzter
    Poziom 12  
    Mariowy napisał:
    (...) ale coś mi sie nie chce wierzyć żeby Simson kręcił sie prawie tyle co moja TDM 850 8-O

    A dlaczego nie? Bo to bzyczek za parę złotych w porównaniu do Twojej maszyny? Co powiesz na dwusuwowe NSR, wszelkie małe makarony, na nową R6? Czy wiesz, do jakich obrotów się kręci mimo, że ma 250ccm pojemności niż Twoja TDM? Nie od pojemności maksymalne obroty zależą, ale od konstrukcji silnika.
  • #82
    telemah
    Poziom 27  
    Twizzter napisał:
    Mariowy napisał:
    (...) ale coś mi sie nie chce wierzyć żeby Simson kręcił sie prawie tyle co moja TDM 850 8-O

    A dlaczego nie? Bo to bzyczek za parę złotych w porównaniu do Twojej maszyny? Co powiesz na dwusuwowe NSR, wszelkie małe makarony, na nową R6? Czy wiesz, do jakich obrotów się kręci mimo, że ma 250ccm pojemności niż Twoja TDM? Nie od pojemności maksymalne obroty zależą, ale od konstrukcji silnika.


    No właśnie !! Sam swojej odpowiedzi ukręciłeś łeb.Nie porównuj Hondy NSR
    do simsona , który to ma dość wolnoobrotowy silnik, zaprojektowany do celów czysto użytkowych (a nie sportowych) w DDR w późnych latach 70-tych
    .Zacznijcie myśleć - to naprawdę nie boli.A ta megalomania w Polsce , jest z prostego powodu, wiele osób nie ma kasy żeby sobie kupić fajny sprzęt, stąd
    później trzeba się zadowolić marzeniami , i historiami opowiadanymi wśród
    innych kumpli-fantastów , jak to nasz motorower kręci 10.000 rpm a polonez ze standartowym gaźnikowym Polskim silnikiem 1,5 zasuwa 180km/h.Później takie osoby stają na rzęsach i bronią tych swoich bzdurnych teorii, jak widać ściemy jest w stanie bronić cała rzesza mitomanów, to nic dziwnego ciemnota zawsze najgłośniej krzyczała.

    Ps.Proszę litości .....przestańcie się kompromitować
  • #83
    Twizzter
    Poziom 12  
    Widze, ze zamiast czytac ze zrozumieniem, zajales sie wnikliwie analiza mojego charakteru, choc i to Ci sie nie udalo.
    Zaznaczylem, ze maksymalne obroty nie sa scisle zalezne od pojemnosci silnika, i ze Simson MOZE sie wkrecac do podobnych obrotow, co TDM. NSR i R6 podalem dla kontrastu. Ale, zeby nie bylo,ze na rzesach swojej "bzdurnej teorii" bronie:
    TDM850 z rocznika '95 dysponuje moca 77HP przy 7500 obr. - czy ta liczba jest naprawde tak nieprawdopodobna, ze nie do osiagniecia dla S51?
  • #84
    kuras147
    Poziom 19  
    tranzystor1204 czytam wszystkie twoje wypowiedzi i nie doczytalem odp na moje pytanie.
    czy obroty mocy maxymalnej to koniec obrotow dla silnika? wg ciebie tak ( :lol: )i kazdy kto sie z toba zgodzi naprawde powinnien isc do wieczorowki na mechanika chociaz zeby troche wiedzy o tym zdobyc...moze nobla dostaniesz za nowe odkrycie :lol:

    Dodano po 5 [minuty]:

    tranzystor1204 napisał:
    Chyba sie mozna domyśleć że max moc silnik osiąga przy max obrotach!!!
    no jednak znalazlem..ty chyba na rowwerze jeszcze jezdzisz...a z silnikiem nie mialem do czynienia ha :lol:

    Dodano po 1 [minuty]:

    kolego daj sobie spokoj bo teraz piszesz wylacznie dlatego ze nie potrafisz przyznac sie do bledu...
  • #85
    telemah
    Poziom 27  
    Twizzter napisał:
    Zaznaczylem, ze maksymalne obroty nie sa scisle zalezne od konstrukcji silnika, i ze Simson MOZE sie wkrecac do podobnych obrotow, co TDM. NSR i R6 podalem dla kontrastu. Ale, zeby nie bylo,ze na rzesach swojej "bzdurnej teorii" bronie:
    TDM850 z rocznika '95 dysponuje moca 77HP przy 7500 obr. - czy ta liczba jest naprawde tak nieprawdopodobna, ze nie do osiagniecia dla S51?


    Bzdura !!

    Jak możesz porównywać quasi-sportowy motocykl z połowy lat 90-tych
    do popularnego motoroweru którego główne podzespoły (w tym silnik) były
    zaprojektowane w bloku wschodnim (NRD) pod koniec lat 70-tych.
    To co napisałeś wcześniej też wiele mówi o Twojej marnej wiedzy.Otóż konstrukcja silnika ogrywa tu KLUCZOWĄ rolę , spróbuj rozpędzić do dużej
    prędkości silnik WYSOKOSKOKOWY , wątpie że się to uda.W silnikach
    wysokobrotowych takich jak w "ścigaczach" czy cross/enduro
    skok tłoka jest często nawet mniejszy niż jego średnica,Tłok ten ma dość krótki płaszcz i jest specjalnie ukształtowany , oraz jest bardzo lekki.
    Nawet zamiast 2-3 pierścieni stosuje się jeden specjalnej konstrukcji.
    Jest jeszcze wiele innych szczegółów które pozwalają na łatwe osiągnięcie
    przez silnik wysokich prędkości obrotowych.Wystarczy przeanalizować
    konetrukcję silnika motoroweru simson , aby dojść do wniosku że mimo że jest to dość udana jednostka napędowa, to do szybkoobrotowych to ona nie należy i nawet po przeróbkach nie będzie osiągała b.dużych obrotów.

    Ps.Zresztą o czym Ty możesz dyskutować , po Twoich wypowiedziach widać że brak ci wiedzy i praktyki.Po tym jak napisałeś że konstrukcja
    silnika nie gra roli w osiąganych prze niego prędkościach obrotowych,
    już wiem że dyskutuję z osobą niekompetentną , która sama zbytnio nie wie o czym mówi.Widzę że kolejny "TJUNINKOWIEC" i "FACHOWIEDZ"
    pisownia oczywiście celowa
    :D

    Żal :cry:
  • #86
    Twizzter
    Poziom 12  
    Tfu, "pojemnosci" mialo byc! . Zgodze sie z tym , ze im wieksza pojemnosc tym ciezej bedzie obroty wykrzesac - odchudzanie walu, krotkoskokowosc itp. Zrozum wreszcie,ze ja naprawde nie chce udowodnic wyzszosci S51 nad innymi silnikami, tylko zaznaczyc ze simson moze te obroty osiagnac. Oczywiscie - powyzej punktu mocy maksymalnej pilowanie jest bezsensowne, ale mozna.
  • #87
    micho a
    Poziom 35  
    ogar 200 i 1 tys obr/min żalosne.......ten silnik przy takich obrotach by nawet nie zakręcił :lol:

    ja mam ogara 200 (niestety bo wolałbym jakąs yamahe 80 :P)i ten silnik ma maksymalną moc 2KM przy 4500 obr/min i to nie są maksymalne obroty tego silnika !!!!! bo wersja oddławiona kręci się do 6500 obr/min i wtedy ma 3.5KM (orginalna czechosłowacka java 50)......to że mamy maksymalną moc przy np 5 tys to nie znaczy że nie ukręcimy 8tys tylko tyle że przy 8 tys nie zyskamy już na mocy tylko spalanie sie zwiększy........

    dla scisłości silnik to java 223 (50ccm stosowane w ogarze 200 i javie 50)

    ktos pytał czym sie rózni oddławiona
    1.większe dysze
    2.krótsze kolanko wchodzące do tłumika
    3.Zapłon na 1.8 mm przed GMP

    Cytat:
    Nie od pojemności maksymalne obroty zależą, ale od konstrukcji silnika.

    piwa mu nalać mądrze gada .......
  • #88
    telemah
    Poziom 27  
    Twizzter napisał:
    Tfu, "pojemnosci" mialo byc! . Zgodze sie z tym , ze im wieksza pojemnosc tym ciezej bedzie obroty wykrzesac - odchudzanie walu, krotkoskokowosc itp. Zrozum wreszcie,ze ja naprawde nie chce udowodnic wyzszosci S51 nad innymi silnikami, tylko zaznaczyc ze simson moze te obroty osiagnac. Oczywiscie - powyzej punktu mocy maksymalnej pilowanie jest bezsensowne, ale mozna.


    Nie może i ja o tym dobrze wiem (i każdy kto ma wiedzę też) nie wiem po
    co Twój niczym nie poparty upór.

    Kol.Micho dobrze mówi, pojemność nie ma tu nic do rzeczy.Liczy się konstrukcja silnika, a simsonowski silnik nie jest konstrukcją wysokoobrotową
  • #89
    tranzystor1204
    Poziom 18  
    kuras147
    Jesteś żałosny!!! ŻAŁOSNY!!!
    Przecierz pisałem że nie jestem mechanikiem i z pewnością wiedza moja daleko odbiega od wiedzy
    " telemah", bo widze ze on potrafi postawic argumenty...
    I to ty piszesz tylko po to, zeby sie nie przyznać do błędu!!! Mi nie zależy co o mnie myślicie!!! Nie jestem fachowcem!!!
    I widze że ty ani tyle!!!!
  • #90
    kuras147
    Poziom 19  
    to juz jest klotnia wiec nie chce jej ciagnac...bo nie da sie wam przegadac...ale odp mi aby na to jakie obroty ma simson przy 75km/h i orginalnych przelozeniach? czekam na odp

    Dodano po 56 [sekundy]:

    tranzystor1204 wiec po co piszesz zbdury i wmawiasz ze tak jest jesli nie masz o tym pojecia?