Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Falowniki itp. Zmiana częstotliwości prądu. Obroty silnika.

daro_zory 25 Wrz 2007 15:28 3971 8
  • #1 25 Wrz 2007 15:28
    daro_zory
    Poziom 15  

    Witam! Mam kilka pytań związanych ze zmianą częstotliwości prądu:
    1. Do regulacji obrotów silnika np. z pralki potrzebny jest tylko falownik czy coś takiego jak "przetwornica częstotliwości" ??

    2. Ile coś takiego kosztuje, gdzie można to kupić a może prościej zrobić samemu ??

    3. Jakie częstotliwości może dać takie coś ??

    3. Co stałoby się z silnikiem np. z pralki jeżeli dałbym mu prąd np. 80Hz ?? Na pewno zwiększyłyby się obroty, ale czy mogłoby się coś przepalić ??

    0 8
  • #2 25 Wrz 2007 18:40
    PIXOSTAT
    Poziom 24  

    1. W potocznym użyciu "falownik" i "przetwornica częstotliwości" to synonimy - znaczą to samo :) - choć w teorii falownik nie musi mieć możliwości zmiany częstotliwości a przetwornica wręcz przeciwnie, ale w praktyce na rynku spotyka się obecnie wyłącznie falowniki energoelektroniczne umożliwiające regulację częstotliwości, tak więc można je z powodzeniem nazywać przetwornicami częstotliwości (historycznie przetwornice częstotliwości były maszynami elektrycznymi wirującymi - obecnie zdaje się prawie niespotykane).

    2.Kosztuje w zależności od mocy od kilku set PLN do wielu set tysięcy PLN a nawet więcej :wink:. Kupić można w większości firm zajmujących się automatyką przemysłową, hurtowniach elektrycznych lub u przedstawicieli firm produkujących takie urządzenia, a nawet na Allegro itp. Można też oczywiście zrobić samemu, ale temat nie należy do polecanych dla niezaawansowanych elektroników. Jeśli jednak jesteś zainteresowany samodzielną budową użyj Szukaj sprawa bywała już niejednokrotnie poruszana.

    3.Częstotliwości od 0Hz do kilku(czasem kilkunastu) kHz.

    4.Zależy od obciążenia :) i chłodzenia.

    Dlaczego rozważasz rozwiązanie z falownikiem? Czy aby na pewno jest ono w Twoim przypadku konieczne? Opisz więcej szczegółów Twojego zastosowania - może falownik nie będzie wcale konieczny? Może wystarczą prostsze rozwiązania.

    0
  • #3 26 Wrz 2007 06:10
    daro_zory
    Poziom 15  

    Tak właściwie to pytałem po to, żeby ewentualnie się pobawić tym silnikiem :P:P Jest jakaś inna metoda, żeby regulować obroty lub uzyskać większe niż znamionowe ??

    0
  • #4 26 Wrz 2007 07:31
    Marcin13736
    Poziom 15  

    można silnik dać do przezwojenia i zwiększyć obroty jak jeszcze się da

    0
  • #5 26 Wrz 2007 09:30
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Witam.
    Nie polecam zasilania "zwykłego" silnika napięciem o częstotliwości wyższej niż 60 Hz. Na taką częstotliwość (ze względu na eksport np do USA) jest przystosowana większość produkowanych w europie silników. Oczywiście są produkowane silniki na wyższe częstotliwości, ale w zamówieniu trzeba to dokładnie określić.( Wyższa częstotliwość zasilania, a zatem wyższe obroty oznacza inne łożyska, odpowiednie wyważenie wirnika itd).
    Przezwojenie nie zawsze jest możliwe, a czasem wręcz niewskazane.
    Przyjemnej zabawy

    0
  • #6 26 Wrz 2007 17:13
    daro_zory
    Poziom 15  

    Właściwie to niemam się czym bawić bo nie mam falownika :P Ale dzięki za odpowiedzi...

    0
  • #7 01 Paź 2007 15:06
    robson24-78
    Poziom 19  

    Zacznijmy od tego, że silnik który posiadasz jest najprawdopodobniej jednofazowy (z kondensatorem), więc sterowanie go za pomocą falownika raczej nie wchodzi w grę, chyba że zdobędziesz jakiś specjalny model... Osobiście nie spotkałem się z falownikiem przeznaczonym do sterowania silnikami jednofazowymi, nawet jeśli falownik jest zasilany z jednej fazy, na jego wyjściu są zawsze 3 fazy które muszą być równomiernie obciążone...

    Nie zgadzam się również z kolegą HeSz, "zwykłe silniki" mogą spokojnie pracować z prędkościami 2x wyższymi od ich prędkości nominalnej (niektórzy producenci podają że ich wyroby są testowane nawet do 6000 obr/min). Gorzej jest w drugą stronę, jeśli zbyt mocno spowolnisz silnik, spowolnisz też jego wentylator, wskutek czego silnik będzie niedostatecznie chłodzony i może się przegrzać...

    0
  • #8 02 Paź 2007 22:15
    marcino2000
    Poziom 24  

    bodajże któreś ze starych falowników ABB dało się obciążać nierównomiernie(tzn podłączyć tylko silnik jednofazowy) ale osobiście tego nie sprawdzałem, znam temat tylko z opowieści

    0
  • #9 02 Paź 2007 23:55
    edwaku
    Specjalista Automatyk

    Kolego daro_zory. Na ile znam falowniki:
    1. Są falowniki o zasilaniu 1 - fazowym (230V). Na wyjściu tego falownika otrzymuje się napięcie 3x230V. Potrzebny jest tylko silnik, który te warunki zasilania spełni. Nie może to być silnik 1 - fazowy z kondensatorem.
    2. Nie rozumię, po co taki silnik do pralki - chociaż mogę sobie wyobrazić taką rzecz:
    - zakładam do pralki niewielki silnik 3x230V
    - podłączam odpowiedni falownik do jego sterowania
    - wyrzucam dotychczasowy programator, w jego miejsce wstawiam sterownik programowalny(PLC) - może być z pulpitem operatorskim. Piszę oprogramowanie do sterownika wg swoich własnych potrzeb. Uruchamiam program, dzięki sterownikowi silnik kręci mi się w lewo i w prawo(sterowanie falownikiem), program steruje jednocześnie temperaturą i dozowaniem środków piorących, steruje obrotami silnika(odwirowanie) - ale po co mi to, skoro bez tych wysiłków pralka pracuje poprawnie.

    0