Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

X-UFO obiekt latający z żyroskopem

michal2666 15 Jan 2008 21:16 152160 532
Computer Controls
  • #61
    Magicjakub
    Level 15  
    Karwas wrote:
    Mozna siedziec miesiącami nad rozwiązaniami technicznymi i programowymi by urządzenie w końcu wzbiło sie w powietrze i dobrze latało.


    Bez przesady :wink: To nie jest prom kosmiczny :D
    Myślę, że przy posiadaniu środków na wszystkie części i odrobiny wolnego czasu można zrobić całe, działające urządzenie w ciągu jednego miesiąca. Oczywiście potrzebne są jakieś testy i dopracowania ale to nie jakiś prom kosmiczny, program można napisać choćby w bascomie, a to nie jest zbyt pracochłonne.

    Ja się powoli zabieram za budowę, a jestem w trakcie zbierania kasy na wszystko. Zarys projektu mam w głowie, a reszta wyjdzie podczas konstruowania :wink:

    Pozdrawiam
  • Computer Controls
  • #62
    Karwas
    Level 14  
    Tylko czy BASCOM nie będzie za wolny?
    Może i nie jest to prom kosmiczny i nie trzeba takiehgo dopracowania, ale czasu to bedzie kosztowało sporo.

    Masz zamiar składać coś z gotowych żyroskopów, regulatorów czy wszystko robić po swojemu, od podstaw?
  • Computer Controls
  • #63
    INTERRIA
    Level 12  
    Witam i witam Cie Karwas.

    Ja tez dopiero tworze , ale wiem jedno :

    Musisz przekalkulowac wage modelu. Nie kalkulatorem i waga, ale wszystko razem na wage ŁĄCZNIE z kabelkami , zlaczkami, elektronika , silnikami, smigłami i ich mocowaniem kazda- kazda srubka , tulejka , koszykiem , podkładką i oczywiscie z krzyzakiem jaki tam by nie był, Dochodzą obudowy czegokolwiek , istniejace lub zaplanowane. Jak to zwzysz dodaj do tej wagi jeszcze z 15 % dodatkowo, To ci da przyblizona wage calego modelu bez lipola. Wtedy kalkuluj czy nie przekroczysz wagi.
    Co do silnikow które kupiles trudno mi cos powiedziec, przerzuci łem mnustwo tematu ( 200 MB ) to badzo duzo. O ile pamietam jakos tam gdzie były osiagi , takich silnikow nie było . Ale zrobisz to zobaczysz.

    Co do lipoli, ja podszedłem do zagadnienia inaczej. nie jeden duzy ,ale 4 mniejsze . Po pierwsze mozna dobrac latwiej obciazenie i wywazenie, po drugie w razie awarii ktoregos nie pozostaje sie bez akuu. Po trzecie waga ta sama praktycznie 5x1000mAh , wazy praktycznie tele samo co 1x 5000mAh , po czwarte cena tez ta sama - co za jeden wielki.

    Co do smigieł , to EPP1045. Lepszych nie ma i nie ma co szukac. Ogladałem krzywe ciagu dla wielu smigieł . ale EPP1045 sa robione własnie na potrzeby Quadrokoptera i te smigła maja praktycznie najlepsze parametry na zapotrzebowanie mocy wzgledem ciagu - sa udane i juz.
    zreszta wybór jest mały, a stosuja własnie te wszyscy , od amatorów do profesjonalistów za ponad 1000EURO na samo zapytanie. No z nielicznymi wyjatkami , co nawet smigła wymodzili swoje, by brac dobre $ za ich sprzedaz w ramach serwisu awaryjnego
    Lepsze nieznacznie sa jedynie odpowiedniki EPP1045 kompozytowo- weglowe(sztywniejsze ) ale to lepsze jest nie wspólmierne do ich ceny ( kosmiczna jak na kosmiczny materiał przystało).

    Zreszta wszystkich którzy chca budowac , maja zamiar przynajmniej , Zachecam do zakupu w pierwszej kolejnosci smigieł,( bez nich jak bez reki - nic nie mozna oszacowac) a ich koszt to najmniejszy chyba wydatek z tego wszystkiego.
    A przy kupnie wiekszej ilosci , koszt przesyłki zagranicznej spadnie za całosc tak nisko, ze nawet nie zauwazy sie ze cos przybyło do kosztów.


    Wiec jak cos zbieraj ofertyna PW - moze wiecej bedzie zainteresowanych.
    To zawsze jakas oszczednosc bedzie na kosztach


    pozdrawiam
  • #64
    Magicjakub
    Level 15  
    Jak ktoś będzie zamawiał śmigła to też się na to piszę.

    Ja w swoim projekcie mam zamiar wykorzystać kupioną aparaturę RC, żyroskopy, regulatory, śmigła i silniki. Elektronikę zrobię sam.
    Nie napisałem że zrobię w Bascomie, chociaż też jest taka możliwość. Program raczej napiszę w C (jest bardziej elastyczny :wink:).

    Pozdro 4 all
  • #65
    INTERRIA
    Level 12  
    no to optymista wielki jestes ze tak w miesiac zrobisz wszystko i poleci pieknie w przestworza. Ale coz zycze powodzenia. Tyle ze w miesiac to moze bys najwyzej poskaładał całosc z gotowego kitu kupionego w całosci łacznie z silnikami , rama. itd.
    Polecam narawde fora niemieckie , amerykanskie, angielskie na ten ten temat , zreszta nie tylko z tych krajów.


    pozdrawiam , post przeczyszczony

    PS. A jak widzisz rozwiazanie sterowania i kontroli do tego

    http://www.veratech.aero/phantom.html
  • #66
    Karwas
    Level 14  
    INTERRIA wrote:


    Co do silnikow które kupiles trudno mi cos powiedziec, przerzuci łem mnustwo tematu ( 200 MB ) to badzo duzo. O ile pamietam jakos tam gdzie były osiagi , takich silnikow nie było . Ale zrobisz to zobaczysz.



    Silników jeszcze nie kupiłem, tylko miałem zamiar kupić takie jak opisali w projekcie. Jak masz na oku jakieś inne tańsze i dobre (energooszczędne:) ) to wezmę to pod uwagę.

    Co do baterii to w sumie masz racje, lepiej kupic 2 pakiety. Jak sie wyczerpie, to szybka zmiana i można znowu latać, a model dużo lżejszy.

    Z tym kupnem zza miedzy nie jest tak źle. Przesyłka zwykłym listem kosztuje tyko 5euro. Za to wpłata na konto pieniędzy jest trochę droższa. Mnie WBK skasował ok 28zł, ale to i tak niewiele w porównaniu z innymi bankami. Można też płacić PayPalem, ale nie wiedziałem jak.
    Mam pytanko: czy aby płacić PayPalem trzeba mieć kartę kredytową, czy wystarczy zwykłe konto w banku?

    Do tego wszystkiego dochodzi też aparatura, krtórej też nie posiadam. Rozglądam sie za czymś niedrogim może LASER4?
    W projekcie pisali, że odbiornik musi mieć opcje MULTI. Co to dokładnie znaczy? Wiem,ze chodzi o miksowanie kanałów, niezbędne w helikopterach, a aparatura musi być uiniwersalna jeśli sie nie mylę.

    Pozdrawiam
  • #67
    INTERRIA
    Level 12  
    Co do silnikow, trudno mi sie wypowiadac , ja wziąlem chinczyki
    BM2410-12 o podobnych parametrach jak te Twoje lecz znacznie tansze.

    Co do apki, nie znam tego , Mam Graupnera MC12

    Projekt WIKI przegladałem, zreszta sa i inne Nie wglebialem sie w niego az tak daleko .Mam inna koncepcje na poczatek z racji posiadania XUFO orginalnego. A nieco sie nauczylem na tej zabawce.Mozna samemu od A do Z ale podejrzewam ze tak jak juz ktos napisał 3 LATA i moze cos wyjdzie , a kasy pójdzie i czasu co nie miara. Kazdy robi jak uwaza.

    Projektów robie kika jednoczesnie, wiec jak bym mial od zera ugrzeznąć w jednym na 3 LATA - to ja dziekuje za taka frajde. Wole latac i miec z tego przyjemosc , niz siedziec wylacznie przed monitorem.


    pozdrawiam - post przczyszczony
  • #68
    Magicjakub
    Level 15  
    INTERRIA wrote:
    pokaz za miesiac fotke swojego gotowego i latajacego X-sa .


    Napisałem że jak ma sie środki finansowe to można zrobić to w miesiąc, a ja takowych na razie nie mam :cry:

    Niezły patent z tym Vera Tech Phantom. Sterowanie pewnie odbywa sie na pulsacyjnym regulowaniu zasilania silników, tak że pracują mocniej gdy znajdują się z danej strony osi obrotu. Ciekawe, że to urządzenie robi jeszcze panoramiczny skan przestrzeni nad którą się zajmuje, chyba że to dopiero projekt, bo widziałem to tylko na animacji komputerowej. Nie wiem czy sie to sprawdzi w zastosowaniach wojskowych bo np. U.S. Army ma dostęp do danych z satelitów...


    Pozdrawiam
  • #69
    Karwas
    Level 14  
    INTERRIA jak chcesz to zrobić aby latać "Xem" przez godzinę?
    Jakie silniczki (ile prądu zjedzą) masz zamiar użyć i jakie akumulatorki aby to przez godzinkę chodziło?
    Silniczki pisałeś że chińskie jakieś, ale rozumiem że 3f, tak?
  • #70
    INTERRIA
    Level 12  
    Witaj , inne po prostu podejscie do zagadnenia, ........., poza tym odzysk czesci energii z silników- silniki przebudowane ,mniejsze prady rozruchu i mniejszy pobor energii. A akuu przewiduje rzedu 5000mAh,powinno dac kolo 1 h mozliwosci utrzymania sie w powietrzu. Droga jeszcze daleka, bo tu obliczanie nie wiele pomoze, trzeba wszystko sprawdzac paktycznie.

    pozdrawiam - post przeczyszczony
  • #71
    Magicjakub
    Level 15  
    W jaki sposób chcesz odzyskać utraconą energię? :o
    Przecież energia w postaci prądu z akumulatora jest przemieniana w energię mechaniczną (silniki) oraz ciepło (grzanie się układów oraz wydzielanie ciepła przez przewody).

    Pozdrawiam
  • #72
    INTERRIA
    Level 12  
    Silniki mozna tez np poprawic tak , by wyeliminowac w nich tzw" kompresję" na której przezwyciezenie zuzywa sie cały czas czesc doprowadzonej energii ! Daje to dodatkowy wzrost sprawnosci. o kilka - kikanascie % .Zmniejsza tez bezproduktywny prad rozruchowy - wiec tu tez jest zysk.
    Nalezy jednak calkowicie przebudowac silnik, a włascie jego stojan na pocztek, wkazane było by tez nieznacznie inne ułozenie magnesów na wirniku.
    Wiecej mozna znależ np na forum ALEXA o silnkach o ile pamietam to www.alex.com ( ale nie jestem pewny trzeba sobie pogoglowac) oswieconym prawie wylacznie silnikom bezszczotkowym i ich samodzielnej budowie z wykorzystaniem roznych silniczków fabrycznych z napedow ZIP, CD, stacji dyskietek.itp. Takie zmiany pokazuja ze jeszcze np w samych silnikach mozna podniesc ich sprawność.- tylko poprzez niewielka zmiane konstrukcji . Wieksza sprawnosc to wieksze- lepsze wykorzystanie enerii . A to oznacza w naszym przypadku pare minut lotu dłuzej .Ale to tez inny temat i nie na tym forum. Jedynie jako informacja gdzie szukac


    pozdrawiam
  • #73
    Karwas
    Level 14  
    Witam,

    Ciekawe jest to co piszesz o odzyskaniu enegii z siników. Eksperymentuj, zawsze to coś nowego.

    Co do zamawiania śmigieł to mam zamiar zamówić jutro. Podajcie mi na PW ile kompletów chcecie. Moge wyłożyć kase, policzę ile to wyjdzie za przesyłke i wtedy sie podzielimy kosztami.
    INTERRIA, ty jesteś z Wrocka, tak? Ja jestem ze świdnicy a we wrocku jestem codziennie, to możemy sie spotkać i dam ci te śmigiełka.

    Pozdrawiam
  • #74
    Magicjakub
    Level 15  
    Mógłbym INTERRIA zacytować całą twoją wypowiedź, ale nie będę zwiększał objętości mojej wypowiedzi.
    To co napisałeś to 0 konkretów! Nic z tego nie wynika, zwykłe (za przeproszeniem) lanie wody. Skoro masz jakiś własny pomysł, albo ideę zaczerpniętą z czyichś doświadczenia, to podaj jakąś stronkę, albo chociaż o to, o co tobie chodzi, albo nie zawracaj ludziom głowy :wink:.
    Kiedyś się interesowałem ideą free energy itp., ale o przetwarzaniu ciepła na prąd elektryczny w domowych warunkach dla dowolnych mechanizmów jeszcze nie słyszałem. Przecież musiałbyś każdy układ, każdy przewód opleść jakimś systemem który by tego dokonywał. Po pierwsze waga by się zwiększyła, po drugie objętość.
    Podaj jakieś konkrety.

    Pozdrawiam
  • #75
    INTERRIA
    Level 12  
    Poniewaz temat Free energy - to nie temat tego działu - wiec pisanie o nim uwazam za zamkniete.Poza tym dokladnie sprawdza sie to co napisalem, . Ze wspomnienie chocby o tym ze cos jest inaczej i ze zachacza to juz o free energy . Powoduje natychmiastowe reakcje w postaci wlasnie takich stwierdzeń "" LANIE WODY "" itp.

    Ten temat sam z siebie nic nie wnosi do tematu XUFO, wiec dalej go nie kontynuje i uwazam za zamkniety.

    OK

    Dlatego tez prosze juz o skupienie sie na temacie XUFO .zgodnie z tematem postu. nie mam zamiaru ciągle sie spierac o cos.

    pozdrawiam
  • #76
    Magicjakub
    Level 15  
    INTERRIA wrote:
    A skoro mozna i skoro to nie wiele kosztuje i nie wiele wazy ( a waga ma w naszym wypadku cały czas znaczenie ) To czemu nie probowac zastosowac.

    INTERRIA wrote:
    dokladnie to samoco ja napisalem."ze ciezar by przewyzszyl mozliwosci."

    Niezdecydowany...

    Ale nie kłóćmy się, bo tym sposobem do niczego nie dojdziemy :wink:
    Czy przy udźwigu 2kg nie lepiej dać dodatkowy pakiet Lipoli, który nie jest przecież taki ciężki?

    Pozdro 4 all
  • #78
    Magicjakub
    Level 15  
    INTERRIA wrote:
    ze jestes malo konsekwentny- najpierw sam chcesz pisac progsy do Xufo, potem sam chcesz cos tam innego, bo to super frajda.

    A ma koniec podsumowujesz , ze po co cos robic, jak lepiej wsadzic dodatkowy lipol i nic nie robic


    :lol:, co mają do siebie: pisanie programów do procków, które mają pełnić rolę mikserów w X-UFO oraz to że nie chcę korzystać z jakichś rzeczy o których ktoś coś wspomniał na forum i nie podał żadnych faktów ani tego, o co mu dokładnie chodzi? Mówiłem już, nie chcę żeby doszło tutaj do kłótni, bo to nie ma sensu. Dyskusja-tak, kłótnia i wypominanie sobie błędów-nie.

    Pozdro
  • #79
    INTERRIA
    Level 12  
    Ok najwyzszy czas.

    Wiec troche konkretów do popatrzenia i podgladniecia, dla tych ktorzy sami beda chcieli zrobic "rame" do X, a mozna jak widac na rózne sposoby od prostych do naprawde wyrafinowanych i robionych na frezarkach CNC. I tu rzuca sie w oczy jedno- ci ktorzy co nieco modeli, juz zrobili, Dążą do jednego, aby szkielet był MAX sztywny i nie uginal sie od ciagu sinikow i własnego ciezaru , oczywiscie przy zachowaniu jak najmniejszej wagi.

    pozdrawiam
  • #80
    Karwas
    Level 14  
    Witam,
    Nie zamawiam dziś smigiełek, bo przesyłka nie kosztuje 5 euro a 30 euro. 5 euro jest za przesyłke która mieści sie w kopercie, a śmigła są większe i trzeba dać 30 za przesyłke + oczywiście koszty przelewu.
    Można poczekać na więcej osób, ale nie wyślą w jednej paczce więcej niż 25 kompletów.


    Zbieram chętnych na zakup kompletu śmigieł (prawe i lewe) po 3,89euro.
    Mamy już 3 osoby i 13 kompletów. Potrzeba więcej osób, to cena będzie mniejsza.


    Pozdrawiam

    Moderated By McRancor:

    Jeśli ktoś jest zainteresowany, proszę o załatwianie takich spraw przez system PW

  • #81
    Minner
    Level 19  
    a czym się różnią te śmigła co zamawiasz od tych dostępnych w Polsce?
  • #82
    INTERRIA
    Level 12  
    Odpowiedz dla Minner

    Smigła EPP1045 sa dedykowane specjalnie dla Xufo , a wlasciwie Vtol seri x , lub inaczej QUADROKOPTERÓW.

    EPP1045 to komplet dwóch smigiel przciwbieznych ( jedno L drugie P )

    Nie ma ich nigdzie w Polsce w zadnym sklepie - nikt nie sprowadza !!!
    Jak narazie przynajmniej, stad koniecznosc kupna za granica.

    Nie ma tez zadnych innych smigieł dostepnych zeby mozna było nimi zastapic EPP1045 - po prostu te co sa w sprzedazy to najwyzej sa np tylko prawoskretne, lewoskretnych nie ma.

    pozdrawiam

    Pare linkow :
    http://pl.youtube.com/watch?v=Csti6mHZNF4&feature=related

    http://pl.youtube.com/watch?v=CNYbreJvads&feature=related

    http://pl.youtube.com/watch?v=2A6USKxSv-c&feature=related

    http://pl.youtube.com/watch?v=IQMQEqtt9fU&feature=related

    http://pl.youtube.com/watch?v=IHqZZssjVi8&feature=related

    a to co prawda nie X ale tez ciekawy:

    http://pl.youtube.com/watch?v=kRI_VuptnGY&feature=related

    Ps zmoderowałem swoje posty , usuwajac z nich to co nie wnosiło nic do dyskusji i nie było bezposrednio zwiazane z XUFO

    Dodano po 1 [godziny] 23 [minuty]:

    :D Z podziekowaniem dla moderatora McRancor
  • #83
    Leoo
    Level 16  
    Pozwolę sobie wrócić jeszcze do latającego phantoma.
    Silniki nie są w jednakowej płaszczyźnie. Najwyraźniej jeden odpowiada za kąt "zaklinowania" płata nośnego a drugi za prędkość obrotową całej maszyny. Środek ciężkości znajduje się sporo powyżej płata ale to ze względów bezpieczeństwa przy lądowaniu, po rozpędzeniu układ staje się żyroskopem. Sterowanie takim półbumerangiem w czasie zawisu powinno być proste. Gorzej sprawa wygląda z przelotem. Jak to już zauważył jeden z Kolegów, silnik odpowiedzialny za prędkość obrotową musi zostać mocno przyspieszony, na dodatek w bardzo krótkim czasie (nie chcemy się unosić). Prawdopodobnie po przejściu do lotu poziomego już nie trzeba "wspomagać" zaistniałego przechyłu ale pewnie trzeba zmniejszyć obroty, podobnie jak w typowym śmigłowcu, by phantom nie zaczął się wznosić.
    Myślę, że maszyna taka może latać bez GPS-u. Kluczem do sterowania jest panoramiczna kamera. Najciekawsze, że jej przetwornik może zawierać tylko jedną linię matrycy CCD, podobnie jak skaner. Synchronizm sterowania osiągamy przez "zatrzymanie" kadrowanych obiektów, lub ich odpowiedni ruch, który będzie symptomem przemieszczania się statku powietrznego. Tak mi się wydaje. Oczywiście na pustyni, czy nad powierzchnią morza nie będzie kontrastowych punktów odniesienia i wówczas GPS będzie potrzebny. Sama kamera pewnie jest noktowizyjna.
    Trochę zastanawiający, przynajmniej dla mnie, jest kształt a raczej przekrój wsporników silników. Większość speców od aerodynamiki wie, że największy opór stawia właśnie przekrój okrągły. Myślę, że niewielka modyfikacja aerodynamiczna (zastosowanie profilu symetrycznego) wsporników wybitnie podniesie sprawność napędu.
  • #88
    Leoo
    Level 16  
    Ten sprzęt bardziej podobny jest do procy niż bumerangu. Najsmutniejsze są patenty. Nawet jeśli zbudujesz sobie coś takiego, to sprzedać nie możesz.
  • #89
    INTERRIA
    Level 12  
    Unitral , dzieki za wsparcie, dostałem maila , poszukam i dam znac.

    pozdrawiam- post przczyszczony
  • #90
    unitral
    User under supervision
    co do bumeranga to problemem bedzie zaprojektowanie płata nośnego, bo samo sterowanie jest banalne.