Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Astra II Z16XE gaśnie

27 Wrz 2007 13:54 4275 2
  • Poziom 32  
    Silnik Z16XE podczas jazdy zaczął przerywać nawet do tego stopnia że obrotomierz zdążył spaść do zera, na luzie obroty czasem spadną do 500 albo zgaśnie. Wnioskuję z tego że komputer odcina zapłon bo spada obrotek na zero. Po zgaśnięciu ciężko odpalić a jak odpali to nie pracuje normalnie tylko głośniej jakby traktor, po paru minutach wraca do normy. Gdy zapalił CE odczytałem błędy i było 0335 czyli "Nieprawidłowy sygnał z czujnika obrotów wału korbowego A"". Po przejrzeniu archiwum szukanie czujnika. I okazało się, że ten silnik nie ma czujnika na kole pasowym a przy kole zamachowym, i z tego co udało mi się zobaczyć czujnik obserwuje wał korbowy. Po wymianie czujnika niestety to samo.
    Zastanawiam się czy dobrze namierzyłem czujnik, a może jest jeszcze inny? Ten jest z przodu silnika włożony w blok przy kole zamachowym.

    Sprawdzałem jeszcze silnik w ten sposób że po kolei odłączałem czujniki:

    temperatury - błąd 0115 kontrolka chłodnicy się zaświeciła i pracowały wentylatory

    temperatury pow. zasysanego - 0110 kontrolka CE (samochodzik)

    czujnik położenia wałka rozrządu - 0340 kontrolka CE

    czujnik położenia wału (wymieniany) - 0335

    silnik reagował pracą na wypięcie czujnika położenia wałka rozrządu - głośniej pracował, normalnie zapalił, natomiast po odłączeniu czujnika położenia wału ciężko zapalił i nie pracował normalnie. W każdym z przypadków silnik miał wahnięcia obrotów do 500, więc jest prawdopodobne że kabel do czujnika jest uszkodzony albo nie kontaktuje dobrze przy sterowniku. Mam nadzieję że nie jest to padający czujnik położenia wałka rozrządu.
    Czy ktoś spotkał się może z podobnym przypadkiem i mógłby pomóc rozwikłać problem?

    Pozdrawiam
  • Sklep HeluKabelSklep HeluKabel
  • Poziom 32  
    Wczoraj sprawdziłem przewód od czujnika do sterownika i ma przejście, nie reagował na rozciąganie i zginanie więc raczej OK. Chciałem pomierzyć jeszcze czujnik położenia wałka rozrządu, ma on trzy piny, i omomierz pokazywał dziwne wartości zależnie od zakresu i na teście diody też coś pokazywał w obie strony co innego. I tu pytanie czy jest on aktywny? Z tego co wiem to magnetyczne jest koło rozrządu, ma ono dwa półkola różnych średnic z przerwą pomiędzy nimi. A czujnik obserwuje obie połówki.
    Może ktoś wie jak go pomierzyć omomierzem, a także co powinien pokazać oscyloskop na poszczególnych pinach.
    Pozdrawiam
  • Poziom 32  
    Podłączyłem oscyloskop pod czujnik położenia wału i nie zapalił...
    po kilku próbach udało mi się do zapalonego silnika podłączyć oscyloskop żeby nie zgasł i poobserwować przebiegi. I wydaje mi się że za niska jest amplituda sygnału, bo około 1,2Vpp to niewiele na biegu jałowym. A przy obrotach około 2tys. 2,5Vpp to też za mało. Dodam jeszcze że przebieg nie jest duszony przez sterownik ani kabel bo udało mi się uruchomić silnik z odpiętym czujnikiem i amplituda przebiegu nie zmieniła się. Sygnał co do kształtu jest na pewno OK ale mam jednak wątpliwości co do amplitudy. W różnych źródłach wyczytałem, że ten sygnał na biegu jałowym powinien wynosić około 2-4V a nawet więcej np.: http://www.elektronika.wsop.pl/porady/6#2a
    Zastanawiające jest też, że komputer wywala dobrze błędy po odłączeniu czujnika położenia wału albo wałka rozrządu, a jak zapala CE to błąd jest tylko jeden: 0335, i jak zgaśnie to ciężko pali. A jak już zapali to pracuje tak jak po odłączeniu czujnika położenia wału. Bez czujnika położenia wałka rozrządu pracuje znacznie lepiej i dużo lżej odpala.
    Może przyczepiłem się tego czujnika położenia wału ale niedawno diagnozowałem identyczny przypadek tyle że w UNO1.4. zachowanie silnika było identyczne i też nie dało się go uruchomić po podłączeniu sondy od oscyloskopu, a po podłączeniu do uruchomionego strasznie mu przeszkadzała. Ciekawe dlaczego impedancja rzędu 1M 27pF aż tak przeszkadza w pracy sterownikowi. W przypadku UNO diagnoza była w 100% trafna.
    Czy zna ktoś prawidłową wartość amplitudy z tego czujnika?
    Dołączam oscylogramy z pracy czujnika na biegu jałowym oraz na obrotach około 2000.
    Pozdrawiam