Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 2.2KW zwalnia pod obciążeniem

28 Wrz 2007 10:45 6752 15
  • Poziom 12  
    Witam!!

    Ostatnio zacząłem remontować starą sprężarkę mojego taty. Wcześniej był silnik 1.1 KW a kompresor pochodzi od stara 28/29. Chodziło ładnie ale silnik bardzo się grzał ponieważ jest na kondensatorze. Kompresor poza tym nie osiągał maksymalnych obrotów. Na obudowie pisze że maksymalne obroty to ok 2800 obr/min a silnik miał 1400 + minimalne przełożenie między silnikiem a kompresorem.
    Ostatnio zmieniłem silnik na 2.2 KW mając nadzieje że będzie mieć lepszą wydajność i się nie będzie grzać. Ale silnik startował ciężko i dochodził do 2 atmosfer. Później brakowało mu siły. dołożyłem kondensator 50Uf myśląc że będzie lepiej a tu d***. Startuje ładnie(ale nie idealnie) ale też zatrzymuje sie po dojściu do 2 atmosfer.
    Jaki może być powód?? Słabszy silnik chodził lepiej a mocniejszy nie ma mocy??
    Aha łącznie mam kondensatorów:
    2x 50uF
    2x 20uF
    3x 20uF
    Czyli łącznie 210.Przy 160 miał problemy z ruszaniem.
    Aha chciałbym dodać ze silnik nie osiąga(tak mi sie zdaje) maksymalnych obrotów.

    Dziękuje i pozdrawiam!!
  • Poziom 15  
    Witam,
    Możesz podać dane silnika z tabliczki znamionowej?
    W jakim układzie są uzwojenia?
    Pozdrawiam
  • Poziom 12  
    Podłączenie jest w trójkąt.
    Pisze tam że jest możliwe podłączenie w trójkąt lub w gwiazdę.
    Jest tam też podane przy jakim połączeniu jaka jest prędkość i jaka moc.
    Może współpracować z napięciami 230/400 i chyba 250/420 lub w podobnie.
    przy 230/400 ma moc 2.2KW a przy 250/420 2.65KW.
    Założyłem teraz drugi silnik prawie identyczny tez 2.2KW i działa ładnie przy 160uF. ładnie startuje i nie zatrzymuje się przy 2 atmosferach.
    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy to normalne że po ok 5 min pracy(bez przerwy pod obciążeniem) jest bardzo gorący?? Czym jest to spowodowane?? Jest jakiś sposób na ograniczenie grzania się silnika?? Czy to normalne przy kondensatorze??
  • Poziom 35  
    ARTURWLODAREK napisał:
    Podłączenie jest w trójkąt.
    Pisze tam że jest możliwe podłączenie w trójkąt lub w gwiazdę.
    Jest tam też podane przy jakim połączeniu jaka jest prędkość i jaka moc.
    Może współpracować z napięciami 230/400 i chyba 250/420 lub w podobnie.
    przy 230/400 ma moc 2.2KW a przy 250/420 2.65KW.
    Założyłem teraz drugi silnik prawie identyczny tez 2.2KW i działa ładnie przy 160uF. ładnie startuje i nie zatrzymuje się przy 2 atmosferach.
    Mam jeszcze jedno pytanie. Czy to normalne że po ok 5 min pracy(bez przerwy pod obciążeniem) jest bardzo gorący?? Czym jest to spowodowane?? Jest jakiś sposób na ograniczenie grzania się silnika?? Czy to normalne przy kondensatorze??

    Narysuj jak podłączasz te kondensatory. W silniku 3-fazowym nie są konieczne żadne kondensatory (chyba do poprawy cos)
  • Poziom 27  
    Moim zdaniem połącz w gwiazdę ten silnki. I tak jak kol.adams987 napisał kondensatory nie są wymagane.
  • Poziom 12  
    Załączam rysunek poglądowy tego co jest narysowane. Ja mam podłączone tak jak na rys 2.
    miedzy A i B jest zasilanie z sieci 230v a między b(lub a jak kto woli) a C śą kondensatory.
    Jeżeli połączę w gwiazdę będę potrzebować większej ilości kondensatorów.
    Przypominam że podłączam pod jedną fazę(nie posiadam siły :cry::cry::cry: )

    Aha sorki za rysunki ale nie umiem rysować w paincie a innych programów nie posiadam.
  • Poziom 35  
    To zmienia postać rzeczy. Silnik taki zasilony z 230V niestety traci dużo na mocy a jego moment rozruchowy jest mały co w sprężarce jest ogromną wadą. Lepiej zastosować 1,1KW jednofazowy niż 2,2 trójfazowy.
    Przy 2,2kW powinieneś dać kondensator (kondensatory) o pojemności 2,2*70=154µF czyli O.K. może być te 160µF. Jeśli silnik się grzeje to zobacz co będzie przy około 140µF. Na czas rozruchu wskazane jest zwiększyć pojemność , a także w czasie gdy jest już mocno obciążony o jakieś 20 procent. Jest to kłopotliwe , ale przy małym obciążeniu na wale wystarcza kondensator 70÷100µF , przy dużym 160µF lub więcej. Cały czas 160µF przy różnym obciążeniu powoduje niepotrzebny wzrost temperatury silnika, a tym bardziej 210µF to za dużo-(tylko w momencie dużego obciążenia). Moc jaką można uzyskać z tego silnika nie przekroczy 1kW, więc 1,1kW jednofazowy jest o wiele lepszym rozwiązaniem.
  • Poziom 12  
    Problem w tym że tamten silnik tez był na 3 fazy identycznie jak ten. Jak mogę rozwiązać problem żeby w czasie rozruchu załączał sie dodatkowy kondensator?? Jest jakiś gotowy układ?? Bo nie mam zamiaru co chwile jak mi się włącza kompresor biegać do niego i podłączać go. Uruchamianie silnika mam ciśnieniowe.
    Czemu mówisz że moc jaką z tego silnika się osiągnie nie przekroczy 1KW??Przy 3 fazach ma 2.2 a na jednej fazie i kondensatorach powinien być słabszy o ok 33%. Czy coś mi sie pokićkało??
  • Poziom 35  
    Na jednej będzie miał około 33 procent mocy ,a nie o 33 procent mniej.
  • Poziom 21  
    hmm
    nie będe dywagował na temat mocy silnika
    podpowiem natomiast co innego :
    mianowicie załóż zawór zwrotny na wyjściu z cylindra czyli między kompresorkiem a zbiornikiem

    ot cała filozofia :)
  • Poziom 12  
    Zawór zwrotny racja muszę założyć w najbliższym czasie.

    Jeżeli chodzi o moc to jak to jest w końcu??
    Ja myślałem że jeden z trzech cewek jest zasilana normalnie z napięcia a dla ł. Jedynie trzecia nie działa dlatego ma 66% mocy nominalnej.
  • Poziom 35  
    Trzy cewki przy zasilaniu trzema fazami robią pole kołowe, a przy zasilaniu z jednej fazy i przez kondensator "dorobionych" faz , tworzy się pole eliptyczne. Dlatego sprawność jest dużo gorsza a znacznie większa część energii pobranej z sieci zamienia się na ciepło. Moc użyteczna jest na poziomie 1/3 mocy przy zasilaniu normalnym z 3 faz, ale nie koniecznie to równe 33 procent, tylko tego rzędu.
  • Poziom 26  
    ARTURWLODAREK napisał:
    Witam!!

    Ostatnio zacząłem remontować starą sprężarkę mojego taty. Wcześniej był silnik 1.1 KW a kompresor pochodzi od stara 28/29. Chodziło ładnie ale silnik bardzo się grzał ponieważ jest na kondensatorze. Kompresor poza tym nie osiągał maksymalnych obrotów. Na obudowie pisze że maksymalne obroty to ok 2800 obr/min a silnik miał 1400 + minimalne przełożenie między silnikiem a kompresorem.
    Ostatnio zmieniłem silnik na 2.2 KW mając nadzieje że będzie mieć lepszą wydajność i się nie będzie grzać. Ale silnik startował ciężko i dochodził do 2 atmosfer. Później brakowało mu siły. dołożyłem kondensator 50Uf myśląc że będzie lepiej a tu d***. Startuje ładnie(ale nie idealnie) ale też zatrzymuje sie po dojściu do 2 atmosfer.
    Jaki może być powód?? Słabszy silnik chodził lepiej a mocniejszy nie ma mocy??
    Aha łącznie mam kondensatorów:
    2x 50uF
    2x 20uF
    3x 20uF
    Czyli łącznie 210.Przy 160 miał problemy z ruszaniem.
    Aha chciałbym dodać ze silnik nie osiąga(tak mi sie zdaje) maksymalnych obrotów.

    Dziękuje i pozdrawiam!!


    Witam. Może to ci coś pomoże:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic836677.html
  • Poziom 12  
    Dziękuje za odpowiedzi. Temat już jest dla mnie zrozumiały.

    Nie będę zakładał nowego tematu więc spytam się tutaj:
    Jakie są koszta podłączenia siły a dokładniej zmiany licznika z 1-fazowego na 3-fazowy. Posiadam dołączenie 3 faz do bezpiecznika głównego. Następnie 3 fazy dochodzą do licznika ale mam licznik 1-fazowy. W bezpiecznikach głównych ma tylko jeden bezpiecznik. Na desce rozdzielczej mam ten wtyk na siłę. Więc chodzi o wymianę tylko licznika na 3-fazowy. Słyszałem że trzeba zrobić jakiś kosztorys itp.
    Jakie są tego koszta?

    Dziękuje i pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Koszt na pewno przewyższają kupno nowego silnika jednofazowego o mocy 1,1 czy 1,5KW, ale są tego plusy mając trzy fazy - jeśli instalacja na to pozwoli (ma więcej obwodów) - zasilasz z różnych faz najbardziej energochłonne odbiorniki, możesz ich używać równocześnie, nie mówiąc o silniku trójfazowym. Tylko trzeba to przeanalizować od strony ekonomicznej i sensu technicznego bez przerabiania instalacji w domu.
  • Poziom 26  
    ARTURWLODAREK napisał:
    Dziękuje za odpowiedzi. Temat już jest dla mnie zrozumiały.

    Nie będę zakładał nowego tematu więc spytam się tutaj:
    Jakie są koszta podłączenia siły a dokładniej zmiany licznika z 1-fazowego na 3-fazowy. Posiadam dołączenie 3 faz do bezpiecznika głównego. Następnie 3 fazy dochodzą do licznika ale mam licznik 1-fazowy. W bezpiecznikach głównych ma tylko jeden bezpiecznik. Na desce rozdzielczej mam ten wtyk na siłę. Więc chodzi o wymianę tylko licznika na 3-fazowy. Słyszałem że trzeba zrobić jakiś kosztorys itp.
    Jakie są tego koszta?

    Dziękuje i pozdrawiam.

    Witam. No niezupełnie tylko założenie licznika. Z twych informacji wnioskuję ,że masz "starą" instalację. ZE godząc się na modernizację,raczej da ci nowe warunki. A to może być kosztowne.
    Tym niemniej najlepiej będzie zapytać w Zakładzie Energetycznym