Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak wywalic warkot w kosmos!

thekyle 20 Lis 2003 12:19 3988 22
  • #1 20 Lis 2003 12:19
    thekyle
    Poziom 13  

    Jestem szczesliwym posiadaczem Athlona 1,7XP, na jego grzbiecie wiatraczek (dosc drogi i na lozysku). Jego solidne przytwierdzenie do radiatora powoduje ze wyje cala obudowa. Szlag mnie trafil po kilku godzinach i wymyslilem sposob - moze sie komus przyda:

    1. odkrecamy wiatrak od radiatora (4 wkrety)
    2. w miejscach na dwa wkręty na radiatorze po
    przeciwnej stronie przyklejamy miekkie gumowe/gabkowe podkladki (odporne na temperature 90st) z otworem na wkret
    3. takie same podkladki na wierzch wiatraka
    4. przykrecamy lekko na dwa wkrety tak aby przechodzily przez podkladki
    5. wiatrak nie ma prawa dotykac bezposrednio radiatora, ma miekko wisiec nad nim

    To naprawde dziala, kilka decybeli poszlo z dymem :)
    Nara

    0 22
  • #2 20 Lis 2003 12:28
    micro
    Poziom 19  

    Poszło by jeszcze kilka ,gdybyś kupił cichszy wentyl z ok. 3000 obrotów a nie 6000 :) ,np Iglo Silent Breze 462.

    0
  • #3 21 Lis 2003 13:43
    -waldi-
    Poziom 11  

    Przyklej sobie masę wytłumiającą na boczne ścianki obudowy kompa i będzie ciszej

    0
  • #4 21 Lis 2003 14:25
    mosfet
    Poziom 25  

    Mam pewne doswiadczenie w budowaniu glosnikow...i przenislem to troszeczeka na obudowy :)

    Wytlumic sama obudowe. Halasy generowane przez wszystkie flaki to czsami naprawde bardzo niewiele...Slyszeliscie kiedys jak dysk twardy pracuje "sam" polozony na czyms miekkim? Jazgot bierze sie z tego, ze obudowa to pusta blaszana puszka i rezonuje.
    Na pocztek polecam oklejenie bocznych scianek(odkrecanych) flizelina.Wtedy nie trzeba sie az tak bardzomartwic o cichosc wiatraczka

    0
  • #5 21 Lis 2003 15:22
    spec
    Poziom 28  

    To ja przedstawie Wam moje cudo:
    Zalman 6500AlCu (chyba) => CPU (XP1600+ @ 1800+)
    Zalman HP-80A => GPU (GF2Ti)
    Zalman NB-32J => Chipset (KT266A)
    Antec TP480W => minimum obrotow (automatyczna regulacja)
    2xHDD 7200 => MAXTOR i IBM - na podkladkach gumowych
    Mata tlumiaca na scianach obudowy
    w calej obudowie 1 wentylator ZALMAN 92mm 2xkulk., chodzi na 1400 ~ 1500 obr.

    temperatura:
    CPU => 32 - 47*C
    GPU => 37 - 45*C
    KT => 25 - 33*C
    HDD => 27 - 35*C

    Poziom dB (1m) => 17 - 26dB (mierzone wysokiej klasy miernikiem) :)

    Reakcja kumpli jak przychodza i to "slysza"..... no coz.. niecenzuralnych wyrazow nie uzywam :)

    0
  • #6 23 Lis 2003 16:56
    D_A_V_E
    Poziom 11  

    a ja mam coolermaster w wersji silent i slysze juz tylko HDD:)

    0
  • #7 24 Lis 2003 14:29
    bbkr
    Poziom 11  

    Reakcja kumpli jak przychodza i to "slysza"

    najczestszy przypadek: "czy to teraz dziala??"
    drugi co do czestosci (gdy monitor jest wylaczony): "mozesz to wlaczyc, chce zobaczyc jak chodzi"

    CPU - watercooler od Mate'a z heh.pl
    GPU - Zalman ZM-HP-80A (w przyszlosci watercooling)
    PSU - lekki mod blach (rowniez juz niedlugo przerabiam na chlodzenie wodne)
    HDD - Barracuda4

    zadnych mat tlumiacych, zadnych gumowych podkladek. otwarte blachy obudowy.

    0
  • #8 24 Lis 2003 15:08
    thekyle
    Poziom 13  

    Racja panowie, narazie stosuje polsrodki w postaci wyciszania tego co mam. Chlodzenie wodne moze w przyszlosci. Wiatrak na procu juz chodzi dosc cicho, obudowa wytlumiona matami od wewnatrz - pomaga, jeszcze jeden syf mi pozostal - wentylator zasilacza, usunalem juz blachy na wyjsciu, troche pomoglo ale dalej kombinuje. Pozdrawiam eksperymentatorow.

    PS.
    Kupcze rozwiazania sa dla bogaczy :roll:

    0
  • #9 24 Lis 2003 19:06
    spec
    Poziom 28  

    thekyle napisał:
    Racja panowie, narazie stosuje polsrodki w postaci wyciszania tego co mam. Chlodzenie wodne moze w przyszlosci. Wiatrak na procu juz chodzi dosc cicho, obudowa wytlumiona matami od wewnatrz - pomaga, jeszcze jeden syf mi pozostal - wentylator zasilacza, usunalem juz blachy na wyjsciu, troche pomoglo ale dalej kombinuje. Pozdrawiam eksperymentatorow.

    PS.
    Kupcze rozwiazania sa dla bogaczy :roll:


    Co do PSU to polecam:
    kupic wentylatorek z termistorem, obciac termisto, zmierzyc jego wartosc, pomnozyc przez 2, kupic 2 takie termistory jak ten pierwszy (lub jeden jak tamten zostanie), polaczyc rownolegle i po jednym do kazdego radiatora (z regoly sa 2 duze) - sam sie bedzie regulowac. Mozna tez z jednym termistorem i wsadzic go do radiatora, ktory sie bardziej grzeje, ale to pierwsze rozw. jest bezpieczniejsze!

    ad PS. => wcale nie dla bogaczy (nie mowie tu o ZALMANach, ani ANTKECach ani WC... ale takie podkladki pod srobki kosztuja 2,50/4szt... a warto (dysk, zasilacz)

    0
  • #10 24 Lis 2003 22:37
    bbkr
    Poziom 11  

    jezeli ktos juz ma chlodzenie wodne procka, to zrobienie chlodzenia PSU to koszt 8 PLN.


    1. bierzemy 2 blachy miedziane, wysokosc, szerokosc i grubosc taka sama jak oryginalnych aluminiowych radiatorow na tranzystorach
    2. wiercimy i gwintujemy blachy tak, aby zastapily te aluminiowe radiatory
    3. bierzemy rurke miedziana, splaszczamy ja nieco, wyginamy w ksztalcie litery U tak, aby lewy i prawy bok tego U przylegal do naszych miedzianych blach
    4. w zaleznosci od upodoban albo lutujemy rurke do blach albo mocujemy w jakikolwiek inny solidny sposob
    5. konce rurki wychodzace z zasilacza ladnie przycinamy, nakladamy weze i zaciski.
    6. wiatrak w zasilaczy puszczamy na 5V (mimo wszystko przeplyw powietrza powinien byc, chocby minimalny, bo reszta elementow tez sie grzeje)

    to najtanszy sposob chlodzenia woda PSU.

    jest jeszcze druga szkola. mozna tranzystory przylutowac na 5cm kabelkach i przykrecic je do bloku, jak ponizej, ale to wymaga zrobienia/kupna specjalnego bloku: Jak wywalic warkot w kosmos!

    0
  • #11 26 Lis 2003 01:29
    Pit_mm
    Poziom 14  

    A ja tam nie mam zadnego wiatraka ani chlodzenia wodnego i tez wszystko mi chodzi:)

    Celeron 1,2GHz=>633MHz i duzy radiator na procku i zasilaczu:)
    Pozdrawiam

    0
  • #12 26 Lis 2003 08:59
    spec
    Poziom 28  

    Pit_mm napisał:
    A ja tam nie mam zadnego wiatraka ani chlodzenia wodnego i tez wszystko mi chodzi:)

    Celeron 1,2GHz=>633MHz i duzy radiator na procku i zasilaczu:)
    Pozdrawiam


    No tak... ale co z wydajnoscia sprzetu?!

    0
  • #13 26 Lis 2003 11:50
    Pit_mm
    Poziom 14  

    Moze slaba wydajnosc ale jaka cisza :) nic mi nie warczy, bo jak by mi zalezalo na wydajnosci to bym kupil 3Ghz a moj komp to cudo ma byc taki jak ja chce i przy tym jest taki stabilny ze az szok:) Zreszta do nauki i pracy to szybszy mi nie potrzebny.
    Pozdrawiam

    0
  • #14 03 Gru 2003 05:12
    kamikaze
    Poziom 13  

    Może wiecie jak uciszyć cr rom (nie wymineiając go) bo jak wsadze płytke to niewiem czy przypadkiem nie sprzedali mi młynaka do kawy zamiast cd.

    0
  • #15 03 Gru 2003 07:28
    spec
    Poziom 28  

    kamikaze napisał:
    Może wiecie jak uciszyć cr rom (nie wymineiając go) bo jak wsadze płytke to niewiem czy przypadkiem nie sprzedali mi młynaka do kawy zamiast cd.

    Jesli jest to CD x52 (lub cos kolo tego) to zainstaluj sobie program do zmniejszania predkosci (np w pakiecie NERO6 jest albo CDBremse). Do ogladania filmow x32 w zupelnosci wystarcza, do muzyki x24 i jest o wiele ciszej. A jak kopiujesz dane na x52 to i tak trwa chwile wiec...
    Polecam podkladki gumowe pod srobki, duzo daja (mam na dyskach), no ale oczywiscie nie 100%. Nie radze naklejac na CD jakichs mat wyciszajacych - sprzet moze sie przegrzac!!

    0
  • #16 06 Gru 2003 12:18
    jacek87
    Poziom 11  

    a kto próbował ogniwo Peltiera?
    To na prawdę pomaga

    0
  • #17 06 Gru 2003 13:18
    spec
    Poziom 28  

    jacek87 napisał:
    a kto próbował ogniwo Peltiera?
    To na prawdę pomaga


    Ja probowalem i... ma wiecej wad niz zalet!
    1) pobiera bardzo duzo mocy, co przy zasilaczu z regulowanym went. wg temp. powoduje ze zasilacz jest glosniejszy (nie mowiac juz o tym ze trzeba miec go troche mocniejszego niz standard)
    2) jak chce sie to to montowac to trzeba jakims cudem "dluzsza" zapinke na radiator wykombinowac
    3) to tylko poprawia przenoszenie ciepla z jednej na druga strone... a chlodzic i tak trzeba!

    0
  • #18 08 Gru 2003 09:57
    TER
    Poziom 2  

    CZesc.Ja posiadam chlodzenie wodne - obecnie chlodzi mi chipset oraz procek ale w przyszlosci zamierzam dokupic jeszcze modul na HD,grafike oraz zasilacz.Taki obieg generuje ok 16 dB halasu,na wiatraku od zasilacza obnizylem napiecie do 5 V i dzieki temu jest zancznie ciszej,moja grafika to na razie zwykla TNT M64 wiec zwykly radiatorek styka..Tak wiec jedynym halasem dobiegajacym z wewnarz mojej obudowy to przyjemne chrupanie HD ,a tem wewnatrz to ok 30stC na procku ok 35stC :).Ach pewnie sie zastaanwiacie ile dalem za ten blok wodny?Niecale 200zl .Pozdrawiam.

    0
  • #19 14 Gru 2003 02:12
    mosfet
    Poziom 25  

    Ktos moze probowal podescia czysto akustycznego?

    Pochwalcie sie, jakich materiałow urzywaliśćie do wytlumiania obudowy i co to dalo.

    0
  • #20 14 Gru 2003 16:05
    Krzysi0
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Mata korkowa, mata akustyczna. Pozatym to podkładki pod wentylatory itp.

    0
  • #21 14 Gru 2003 22:15
    soundman
    Poziom 17  

    ja do wytłumiania uzywam maty bitumicznej arkusz 50 /50 12 zł w sklepach dla samochodziazy i lakiernikow

    0
  • #22 17 Gru 2003 08:48
    Pawel Zalecki
    Poziom 14  

    Zastosowałem do wytłumienia obudowy stara, dwuwarstwowa (wysokiej jakosci) karimate ;-). "Zadzialalo" i jest duzo ciszej. Do najszybszego Hdd przykrecilem boczne, duze radiatory aluminiowe, ktore stoja na dnie obudowy na gumowych podkladkach. Jeden z radiatorow jest podpiety dla uziemnienia kabelkiem do kosza hdd.

    0
  • #23 20 Gru 2003 11:48
    tomekwlodarczyk
    Poziom 11  

    ja tam mam chlodzenie cieklym azotem polecam tyle ze jest drogie

    0