Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

sterownik do podajnika tłokowego

tofek 21 Nov 2003 07:21 274032 473
Buderus
  • #31
    przemek666
    Level 11  
    "O ile mnie dobrze poinformoweł znajomy na rynku jest coraz więcej takich sterowników np. Komfort. Czy może to ktoś potwierdzić?"
    Ja też mogę to potwierdzić, nie tylko Komfort, ale i wiele, wiele innych (wystarczy wystukać w wyszukiwarce "sterownik pieca miałowego" czy coś w tym stylu - wyrzuci przynajmniej kilku producentów. Mojego sterownika nie ma jeszcze w necie, ale niebawem będzie... :D Pozdrowionka
  • Buderus
  • #32
    alexiel
    Level 15  
    Witam wszystkich zainteresowanych.
    Właśnie jestem na etapie projektowania takiego sterownika ponieważ u moich rodziców jest "Krzaczek z JP-3000" i nie podoba mi się jedna rzecz a wzasadzie dwie tzn. 1 sterownik nie potrafi utrzymaś zadanej temp. zawsze jest około 25 stopni większa a 2 to to że dopuścij sterownik do zagotowania wody .Myslałem że zmniejszenie obrotów na wentylatorze ale niestety nie pomogło i to było impulsem do stworzenia nowego sterownika opartych na pewnych rozwiązaniach z Jp3000 . Wspomne jeszcze że paliwem jest głownie węgiel bez miału.
    Może ma ktoś jakieś pomysły to mile widziane.
  • #33
    poter@@
    Level 11  
    Czy ktoś zastanawiał się optymalizacja działania kotła a temperatura spalin?
    Według mnie jest to istotny parametr działania kotła CO.
    Chodzi mi o sterowanie obrotami wentylatora a temperatura spalin w kominie. Od niedawna zacząłem stosować takie sterowanie.
    Dodatkowym parametrem ale wart uwagi jest różnica ciśnień pomiędzy kominem a paleniskiem.

    Obecnie testuje również zawracanie spalin ponownie do pieca za pomocą starej turbiny od silnika spalinowego.

    Pomiar tlenku węgla nie wychodzi tak źle jak się spodziewałem. Odporności na kwas siarkowy i osadzanie się pary wodnej w piecu nie ma miejsca.
  • #34
    alexiel
    Level 15  
    Możesz bliżej wyjaśnić to sterowanie na czy polega tzn. to które ostatnio zastosowałeś
  • #35
    poter@@
    Level 11  
    Zawracam spaliny (z wylotu z pieca) za pomocna starej TURBO sprężarki silnika wysokoprężnego. Turbina taka ma dwa układy jeden zasysa powietrze z otoczenia i tłoczy do paleniska drugi obieg gorący zawraca spaliny do paleniska. Największy problem to łożyska i przedłużenie ośki i sprzęgło do silnika. To ma duże obroty. Silnik jest od wycieraczek od jelcza(24V) turbina również od tego samochodu.
    Nie jestem wstanie określić stosunku zawracanych spali a ilości powietrza wdmuchiwanego do komory spalania. Nie mam, czym zmierzyć. Cała turbina jest bardzo gorąca. Miałem problemy ze sprzęgłem do silnika.

    Całość sterowana jest za pomocą PLC Koyo (dostałem taki sterownik z pracy po okazyjnej cenie). Steruje obrotami turbiny za pomocą wyjścia 0-10V na regulator napięciowy do silnika. Pomiar temperatury Termopara typu K.
    Temperatura wody na piecu jest zależna od pomiaru temperatury na zewnątrz budynku.
    Temperatura spalin jest ograniczana do najmniejszej w zależności od różnicy temperatury wody na piecu a zadanej temperatury i temperatury na zewnątrz budynku jest (to sterowanie jest jeszcze nie dograne).



    Jeżeli chodzi o wielkość pieca to 40kW (dom ma 450metrów kwadratowych + ogrzewany garaż) Jest co grzać.
  • #36
    jekab
    Level 23  
    To zawracanie spalin potrzebne jest jak dziura w płocie. Służy mianowicie do -schładzania paleniska. Chodzi o to że w dużych kotłach o szamotowych paleniskach, a takie przydałyby się w każdym piecu. temperatura nie może przekroczyć 1000 stopni gdyż powstają wtedy, tlenki azotu które są bardzo szkodliwe. Sprawności szuka się w odpowiednio dużej powierzchni płomieniówek. Jeżeli ktoś jest uparty i szuka oszczędności i widzi ciepło w gazach w kominie to niech zbuduje wymiennik (gazy spalinowe/powietrze zasysane do pieca). Skutki jeżeli wymiennik spaliny/woda będzie za dużej powierzchni to kocioł skoroduje. Jeżeli zrobi się wymiennik gazy spalinowe/powietrze zasysane to paleniska to złapie się skropliny w kominie a smród jest okropny w domu.
  • Buderus
  • #38
    remi81
    Level 11  
    Witam!
    Mam pytanie troche innego typu i od razu przepraszam ze sie troche mijam z tematem.Posiadam piec Zebiec i pompe Grundfosa parametrow dokladnie nie pamietam bo jestem poza domem.Kilka razy zdarzylo sie ze zabraklo pradu i temperatura skoczyla z ok 60 do 90 paru.Rownolegle do pompy jest zalozony zawor chyba oznaczeni SPR 25.Tu pojawia sie pytanie czy moze jest on niedopasowany do tego ukladu centralnego ogrzewania czy cos jest w nim nie tak.Problem moze sie pojawic w czasie snu gdy zabraknie wtedy pradu.Jest jakis sposob na weryfikacje tego problemu??
    Dziekuje z gory za pomoc.
  • #39
    goscu
    Level 16  
    Zawór równoległy do pompki, o którym piszesz to zawór zwrotny. dopasowany jest wtedy jeśli jest takiej samej średnicy jak rura wyjściowa z pieca. ale nie wiem jaką masz rurę wyjściową z pieca. Oczywiście musisz mieć układ grawitacyjny żeby następowałła wymiana energi z pieca do grzejników. Jeśli masz za małą rurę bo niedouczeni hydraulicy poinformowali cię że czym cieńsze rurki tym instalacja C.o. jest oszczedniejsza, to nie masz się co dziwić.
  • #40
    remi81
    Level 11  
    Z tego co wiem to srednice rorki i zaworu sa takie same. Ale co w przypadku gdy nastapi brak zasilania czy ten zawor powinien dzialac tak samo efektywnie jak pomka czy troche slabiej?Czy mozna cos zmodyfikowac aby po wylaczeniu pradu temepratura tak raptownie nie skakala?
  • #41
    kosster
    Level 12  
    Witam wszystkich. Planuję własnie wykonać sterownik do pieca CO. Zastanawiam się tylko czy faktycznie jest ważna aż taka "dokładność" w regulacji nadmuchu wentylatora mam tutaj na myśli 10 stopniową. Czyż nie wystarczają 3 biegi wentylatora? NAwet w tak ważnych urządzeniach przemysłowych jak piece komorowe nie stosuje się bardziej selektywnej regulacji. 2 ważną dla mnie rzeczą jest właśnie zmniejszenie strat ciepła przez wylot kominowy, oraz badanie składu spalin (normy) gdzie można to wszystko znaleść (linki). Dziekuje.
  • #42
    alexiel
    Level 15  
    Witam wszystkich.
    Czy ktoś widział sterownik który mierzy temp. wody zasilającej oraz powrotu i na bazie tych pomiarów sterował spalaniem pieca.
    Czy to jest zbędna rzecz, można by wtedy stwierdzić jak oddawane jest ciepło przez grzejniki w pomieszczeniach.
    Może ktoś sie wypowie.
  • #44
    Kobra
    Level 18  
    Witam.
    Pięć lat temu kupiłem piec węglowy 25kW.
    W oryginale posiadał termostat od termy elektrycznej. Praca termostatu była fatalna.
    Układ wykonawczy, który sterował pracą pieca był bardzo prosty. Cewka stycznika z rdzeniami, plus klapka zamykająca dopływ powietrza od dołu. Prosta i niezawodna.
    Postanowiłem coś z tym zrobić.
    Na pierwszy ogień poszedł termostat Zamontowałem kit Jabla (J202 ) Po pierwszej zimie były już duże oszczędności. Termostat ustawiony na 40° C., histereza 0,0 (piec i tak posiada swoją bezwładność, więc nie ma potrzeby jej zwiększać) Jednak przy tak małej temperaturze
    węgiel nie wypalał się do końca, więc postanowiłem zamontować dmuchawę. Pojawił się drugi problem i to dość groźny. Otóż po zasypaniu pieca świeżym węglem, przy pierwszym czasami drugim załączeniu następowała eksplozja gazów węglowych. Tutaj z pomocą przyszedł mi siłownik od anteny satelitarnej, który na czas postoju uchylał mi delikatnie drzwiczki zasypowe. W ten sposób rozwiązałem problem eksplozji gazów. Po zamontowaniu dmuchawy, piec wypalał mi wszystko do końca, ale za szybko. Do sterownika dołożyłem timer, tym razem Norda (NE 2002). Ustawiłem czas na dwie minuty i jest ok. Jednak coś nie dawało mi spokoju. Zmierzyłem temperaturę spalin po wyłączeniu dmuchawy. Prawie 200° C.
    Po co pchać tyle ciepła w komin. Kolejny termostat J202, który mierzy temperaturę spalin i w razie, co albo wyłączy wcześniej dmuchawę, albo jej w ogóle nie załączy.
    Mój domek ma 260m kw. Jest, co prawda izolowany i w miarę szczelny (okna z PCV) i zużycie węgla to średnio 3,5 tony na zimę (trzy ostatnie zimy) Temperatura w domu to 19° C noc 21° C dzień zmieniana po przez kolejny timer.
    I mam teraz problem Zrobiło się to w końcu duże urządzenie ( cztery pola odczytowe) i czy ktoś z Was potrafiłby to wszystko wsadzić w jakąś kość np.Atmela. Jeśli tak proszę o kontakt na e-maila.
    PS. Przy całkowicie otwartych drzwiczkach zasypowych i włączonej dmuchawie, nie mają prawa się wydobywać się spaliny. Siłownik, który otwiera drzwiczki ma wyłącznik krańcowy, który załączy dmuchawę po całkowitym zamknięciu. To jest bardzo ważne!!!
    Pozdro.
  • #45
    swoj
    Level 11  
    alexiel wrote:
    Witam wszystkich zainteresowanych.
    Właśnie jestem na etapie projektowania takiego sterownika ponieważ u moich rodziców jest "Krzaczek z JP-3000" i nie podoba mi się jedna rzecz a wzasadzie dwie tzn. 1 sterownik nie potrafi utrzymaś zadanej temp. zawsze jest około 25 stopni większa a 2 to to że dopuścij sterownik do zagotowania wody .Myslałem że zmniejszenie obrotów na wentylatorze ale niestety nie pomogło i to było impulsem do stworzenia nowego sterownika opartych na pewnych rozwiązaniach z Jp3000 . Wspomne jeszcze że paliwem jest głownie węgiel bez miału.
    Może ma ktoś jakieś pomysły to mile widziane.


    Wiiam po raz pierwszy
    Aktywność "w tym temacie" - bardzo mnie interesującym - znacznie zmalała a nie poruszono kilku kwestii, choć przesłanki przewijają się choćby w cytowanym poście, i w kilku innych.
    Zupełnie nie znam kotła "Krzaczek z JP-3000" ale wspomniane "dolegliwości" można zdiagnozować uwzględniając: ciąg kominowy - to jest ilość dostarczanego powietrza niezależnie od wentylatora, oraz rodzaj paliwa - węgiel w kawałkach daje dużo mniejsze opory przepływu powietrza-spalin przez palenisko niż miał.
    Tak więc kocioł - rozpalony, załadowany węglem grubym, ze sprawnym - szczelnym, czystym, odpowiednio wysokim i nagrzanym kominem pracuje - pali się tak skutecznie, że wentylator może okazać się zbędny a sterowanie polega wyłącznie na przymykaniu "stosownej klapki" ograniczającej dopływ powietrza i oczywiście otwieraniu jak przygasa.
    Nadmuch wentylatorowy konieczny jest dla paliw powodujących duże opory przepływu przez palenisko, jak miał, jeszcze groszek, trociny czy wymajający rozpylenia olej ale i tak nie powinien być większy niż ciąg kominowy. Nawet gdy kocioł jest szczelny nie może powstać w nim nadciśnienie.
    Dodatkowym problemem jest spalanie węgla grubego, które odbywa się generalnie w dwu fazach: odgazowania i spalenia części lotnych oraz spalenia pozostałego stałego koksu. Wymaga to doprowadzenia odpowiednich ilości powietrza w różne miejsca we właściwym czasie.
    Teoretycznie prostsze jest spalanie miału, gdyż zwłaszcza przy ciągłym jego podawaniu, fazy spalania dokładnie na siebie nachodzą.
    Przerywając te wywody chcę zauważyć, że kontrola ciśnień i składu spalin jest wskazana, a w poważnych "mało-obsługowych" układach konieczna.

    Pozdrawiam wszystkich
  • #46
    zuhjk
    Level 21  
    Wczoraj odpaliłem sterownik na at 89c2051. Zastosowana sonda to przetwornik temperaturu firmy ad- tmp 04. Wyświetlacz 2x16 znaków ze sterowaniem czterobitowym. Praca dwustanowa bądź z cyklicznym załączaniem i wyłączaniem. Temperatura startowa to 50 stopni C. Brak pamięci podtrzymującej nastawioną temperaturę. Regulacja temperatury co jeden stopień. Program po wypaleniu kotła wyłącza dmuchawę. Sterowanie pompką. Załącza po osiągnięciu 30 stopni. Projekt własny Mogę zamieścić projekt płytki PCB i skompilowany program w bin.
    Attachments:
  • #47
    Amanda
    Level 17  
    Czytajac różne genialne i mniej genialne pomysły i wszelakiej maści problemy chciałbym dorzucić swoją propozycję (jeszcze nieopatentowaną;-).
    Czy nie byłoby dobrze aby odejść od rozwiązania typu nadmuch do komory spalania i spróbować wymusić nadmuch ukośnie w stosunku do wylotu spalin z pieca w kierunku wylotu komina - sztucznie zwiększając ciąg kominowy. Dodatkowe sterowanie (oprócz silnika dmuchawy) polegałoby na odpowiednim uchylaniu 'klapki'.
    Pomysł może chory (w końcu chyba nie pierwszy;-), ale... kto wie?

    Pozdrówka dla wszystkich "palaczy" i nie tylko!
  • #48
    Kobra
    Level 18  
    Witam
    Quote:
    Czy nie byłoby dobrze aby odejść od rozwiązania typu nadmuch do komory spalania i spróbować wymusić nadmuch ukośnie w stosunku do wylotu spalin z pieca w kierunku wylotu komina - sztucznie zwiększając ciąg kominowy

    Możesz to bliżej opisać.
    Pozdro
  • #50
    swoj
    Level 11  
    Witam

    Sztuczne zwiększanie ciągu kominowego realizuje się, w poważniejszych kotłach, poprzez wentylatory wyciągowe spalin. Teraz sterowane komputerowo, zasilane falownikami.
    Proponowany wynalazek nie ma chyba zdolności patentowej, gdyż był już stosowany w parowozach, gdzie tzw. smoczkiem parowym skutecznie zwiększano ciąg kompensując krótkość komina!
    Zupełnie nie polecam tego rozwiązania dla "ognisk domowych".

    Pozdrawiam
  • #51
    Anonymous
    Anonymous  
  • #53
    Kobra
    Level 18  
    Przy krótkich kominach działać może będzie Lecz jak ktoś ma komin długości 8- 10m o przekroju powiedzmy 200cm², to zapomnij o działaniu
    Zbyt duży opór powietrza w kominie skutecznie zablokuje ujście spalin z pieca
  • #54
    swoj
    Level 11  
    Rycho T wrote:
    Rysunek jest super.
    Jednak aby to działało to powietrze z dmuchawy musi byc podłączone z dołu a piec z boku.
    W każdym rzazie podłączenie z kotła musi być nad wlotem powietrza z dmuchawy i wykonane rurą o mniejszej średnicy niż komin.
    Wszystkie duże kotłownie mają takie rozwiązanie.
    Rozwiązanie takie jak na rysunku tylko pogorszy sprawę.
    Chyba że rura z dmuchawy będzie przedłużona do komina i skierowana do góry.
    Tylko wtedy powietrze z dmuchawy musi być pod dużym ciśnienien
    Zawęzi to też przekrój komina.


    Raczej żadna "duża kotłownia" nie ma "takiego rozwiązania".

    To, co mogłoby tak wyglądać to zapewne tzw. podmuchy wtórne, które służą do dopalenia, palnych jeszcze, składników spalin. Ale całe spaliny do komina przetłaczane są przez wentylatory wyciągowe.
    Pisałem już o parowozach - to też kotłownie, tyle że mobilne, więc trochę inne i tam takie rozwiązanie było całkiem zasadne. Ale tam dmuchano w komin parą pod dużym ciśnieniem bo para była dostępna a duże koszty tego zabiegu (straty pary) uzasadnione efektami - zwiększeniem mocy kotła bez zwiększenia jego wielkości.
  • #55
    Amanda
    Level 17  
    A więc wycofuję „patent”

    Inne pytanie: Czy duża ilość (a może nawet nadmiar) dostarczanego powietrza do komory spalania ma wpływ na „jakość” spalania (np. mniej sadzy, czystsze spaliny, lepsza wydajność cieplna).

    Reasumując wcześniejsze wypowiedzi:
    idealny (a przynajmniej optymalny) sterownik do pieca CO na paliwo stałe powiniem mieć:
    - pomiar temp. wody zasilającej instalację (Tz)
    - pomiar temp. wody powrotu (Tp)
    - pomiar temp spalin (Ts)
    - ew. pomiar temp zewnętrznej (To)
    - pompa cyrkulacyjna (P)
    - dmuchawa (D)

    START
    Po rozpaleniu ognia i po osiągnięciu Tz = 30st załącza się pompa cyrkulacyjna (P). Pompa nie zostaje wyłączona pomimo pierwotnego spadku temperatury Tz poniżej 30st związanego z napływem zimnej wody z instalacji.
    Pytanie – czy w okresie „rozruchu” powinna (ew. może) być załączona dmuchawa?
    Jeżeli tak to czy praca dmuchawy powinna być uzależniona od Ts?


    PRACA
    Po osiągnięciu Tz równej temperaturze zadanej (nastawionej) Tn, Tp = 40stC (skraplanie kwasu siarkowego) pompa cyrkulacyjna pracuje cały czas do momentu spadku Tp < 40st.

    Pytanie – czy stosować, a jeżeli tak, to jaką przyjąć wartość histerezy dla Tp? 5 st C?

    Jeżeli Tn jest mniejsza niż 50st pomijana jest kontrola Tp.
    W czasie gdy Tn > Tz następuje okresowe (Cp – czas przedmuchu) załączenie dmuchawy na kilka sekund (Czp - czas załączenia przedmuchu) celem uniknięcia nagromadzenia się gazów w komorze spalania.

    W momencie spadku Tz poniżej Tn zostaje załączona dmuchawa i pracuje do momentu gdy Tz=Tn lub do momentu gdy Ts przekroczy wartość ustaloną (Tsn) - następuje przerwa w pracy dmuchawy do czasu jej spadku Ts=Tsn -50.

    Pytanie – czy należy „zastosować” kilkustopniową histerezę pomiędzy Tz a Tn?
    Być może wystarczy bezwładność pieca.

    Pytanie – jaką przyjąć wartość dla Ts? 200st C?
    Pytanie – jaką przyjąć wartość histerezy? 50st C?


    EPILOG
    Powyższe „kula się” do czasu gdy Tz < Tn i Ts nie osiągnie wartości Tk w czasie np. 3 minut (pomimo pracy dmuchawy D). Można w tym momencie włączyć krótką sygnalizację np. akustyczną („Eeee…. looknij do pieca bo zmarzniesz”)
    Od tego momentu pompa P pracuje z pominięciem kontroli Tp do czasu gdy Tz < 30st C

    Pytanie – jaką przyjąć wartość Tk ? Tsn-100 st C?

    DODATKI
    W sezonie „pozagrzewczym” co 2 tygodnie zakręcenie pompą na np. 1 minutę;
    Możliwość uzależnienia Tn od To, oraz ew. od pory dnia (cykl nocny / dzienny);
    Możliwość uzależnienia Ts od różnicy Tn – Tz (im większa różnica tym większa wartość Ts);

    Rozwiązanie TECHNICZNE
    Dwa moduły:
    - moduł sterujący w części mieszkalnej (pokój, korytarz, kuchnia), LCD 2x16 (STN), klawiatura , mikrokontroler (8535 a może Atmega128), całość w estetycznej obudowie
    - moduł wykonawczy (zasilacz, przekaźniki, itp.) w pobliżu pieca
    Moduły połączone przewodem.

    Czy :
    Ts ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Tsn ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Cp – 15min, Czp -5 sek., Tn – 35 - 90 st C, Tp – 40 st C

    No.. to chyba na tyle, teraz kładę uszy „po sobie” i czekam na „łomot” ;-)

    Pozdrówka dla "palaczy"
  • #56
    Kobra
    Level 18  
    Witam
    Amanda
    Gratuluje zestawienia
    Co do pytań
    Quote:
    Pytanie – czy w okresie „rozruchu” powinna (ew. może) być załączona dmuchawa?

    Odp Tak Łatwiejsze i szybsze rozpalanie Może być to sterowane ręcznie
    Quote:
    Jeżeli tak to czy praca dmuchawy powinna być uzależniona od Ts?

    Odp Tak Max 150° C
    Quote:
    Pytanie – czy stosować, a jeżeli tak, to jaką przyjąć wartość histerezy dla Tp? 5 st C?

    Pomiar temperatury wody powrotnej mozna sobie darować
    Quote:
    Pytanie – czy należy „zastosować” kilkustopniową histerezę pomiędzy Tz a Tn?

    Odp Nie
    Quote:
    Pytanie – jaką przyjąć wartość dla Ts? 200st C?

    Odp Wydaje się że powinna wystarczyć
    Quote:
    Pytanie – jaką przyjąć wartość histerezy? 50st C?

    Odp Spoko wystarczy
    Quote:
    Powyższe „kula się” do czasu gdy Tz < Tn i Ts nie osiągnie wartości Tk w czasie np. 3 minut (pomimo pracy dmuchawy D). Można w tym momencie włączyć krótką sygnalizację np. akustyczną („Eeee…. looknij do pieca bo zmarzniesz”)

    Odp Czas ten powinien być regulowany do 20 min
    Quote:
    Pytanie – jaką przyjąć wartość Tk ? Tsn-100 st C?

    Odb Wydaje mi się ze nie ma co przesadzać i wystarczy 35-38 °C
    Quote:
    DODATKI

    Odp Było by super

    Quote:
    Rozwiązanie TECHNICZNE

    Odp Wydaje mi sie że w domu mógłby być tylko buzerek, natomiast całośc w kotłowni
    Quote:
    Ts ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Tsn ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Cp – 15min, Czp -5 sek., Tn – 35 - 90 st C, Tp – 40 st C

    Odp Ts regulacja 80°C do przynajmniej 150°C
    Tsn Nie bardzo kumam bo już mi się pomerdało Dmuchawa powinna chodzić do momentu uzyskania wymaganej temperatury lub max 20 min. Czas ten powinien być regulowany.
    Cp zbędny a co zatym idzie Czp
    Tn W zupełności wystarczy
    Tp zbędny
    Odpowiedzi udzieliłem na podstawie swego pieca i wydaje mi się że te wszystkie parametry sterownika były by super, lecz ja w piecu mam zainstalowany siłownik uchylający drzwiczki zasypowe oraz klapkę wlotu powietrza do pieca zsynchronizowaną dmuchawą
    Piec na paliwo stałe (gruby węgiel) Miał idzie ale trochę słabiej ze względu na konstrukcję rusztu Temperatura spalin wacha sie między 65°C - 80° C przy 40°C wody wyjściowej
    Powyżej już niestety Szczota i do roboty
    Pozdro
  • #57
    Amanda
    Level 17  
    Kobra wrote:
    Pomiar temperatury wody powrotnej mozna sobie darować

    A co z
    Rubik wrote:
    29 Gru 2003 22:23 Re: sterownik do pieca C.O
    ..."Przy temperaturze na piecu rzędu 40-50 stopni na ściankach pieca szczególnie tych bliższych dolotowi wody osadza się kondenstat pary wodnej oraz siarki z miału i tworzy się kwas siarkowy."...
    ?
    Quote:

    Quote:
    Powyższe „kula się” do czasu gdy Tz < Tn i Ts nie osiągnie wartości Tk w czasie np. 3 minut (pomimo pracy dmuchawy D). Można w tym momencie włączyć krótką sygnalizację np. akustyczną („Eeee…. looknij do pieca bo zmarzniesz”)

    Odp Czas ten powinien być regulowany do 20 min

    Nie za długo?, przecież jeżeli przez 3 (5, no może 10) minut temperatura spalin nie wzrośnie do określonej to po co studzić piec?
    No ale jeżeli regulowany to OK;-)


    Quote:

    Quote:
    DODATKI

    Odp Było by super

    Dorzuciłbym jeszcze (ledziopraca 05 Sty 2004 20:52).." - sterowania elektozaworu zalożonego na obiegu nagrzewnicy w zbiorniku ciepłej wody(czyli komparatora temperatury ). Jeżeli woda z pieca CO jest wyższa od temp w zasobniku to elektrozawur się otwiera."..

    Quote:

    Quote:
    Rozwiązanie TECHNICZNE

    Odp Wydaje mi się że w domu mógłby być tylko buzerek, natomiast całośc w kotłowni

    Obecnie mam Eurostera1000W i przyzwyczaiłem się, że kręcąc sie po mieszkaniu zerkam na wyświetlacz - co tam panie w piecu słychać;-)?

    Quote:

    Quote:
    Ts ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Tsn ma być regulowana? – jeżeli tak w jakim zakresie?
    Cp – 15min, Czp -5 sek., Tn – 35 - 90 st C, Tp – 40 st C

    Odp Ts regulacja 80°C do przynajmniej 150°C
    Tsn Nie bardzo kumam bo już mi się pomerdało Dmuchawa powinna chodzić do momentu uzyskania wymaganej temperatury lub max 20 min.
    Czas ten powinien być regulowany.

    Odnosnie kumania to mnie też sie już mota to wszystko -(chyba przekombinowałem) - Tsn - temperatura spalin nastawiona, Ts - temperatura spalin, Mozna chyba przyjąć że to to samo;-)

    Quote:
    Cp zbędny a co zatym idzie Czp

    Bez międzyprzedmuchów?

    Pozdr...
  • #58
    Kobra
    Level 18  
    Wiam
    Quote:
    Przy temperaturze na piecu rzędu 40-50 stopni na ściankach pieca szczególnie tych bliższych dolotowi wody osadza się kondenstat pary wodnej oraz siarki z miału i tworzy się kwas siarkowy.".

    Tak jak napisałem wcześniej że odpowiedzi podałem na podstawie swego pieca Ja u siebie nie zauważyłem żadnego kondensatu pary wodnej Być może wynika to z budowy pieca lub szybkości opływu wody jaka panuje w piecu W moim przypadku są dwie pompy Jedna główna zasilająca wszystkie grzejniki druga która zasila ogrzewanie podłóg
    Różnica temperatury w czasie pracy tzn kiedy piec osiągnoł już temperaturę ustawioną wynosi (dla 40°C) około 2-3°C

    Quote:
    Bez międzyprzedmuchów?

    Przedmuch zapewnia mi siłownik który uchyla dzwiczki zasypowe kiedy piec osiągnie pożądaną temperaturę
    Quote:
    Obecnie mam Eurostera1000W i przyzwyczaiłem się, że kręcąc się po mieszkaniu zerkam na wyświetlacz - co tam panie w piecu słychać;-)?

    Rzecz gustu
    Pozdro
  • #59
    zuhjk
    Level 21  
    Układ pieca wraz z obiegiem wody posiada bezwładność cieplną więc jest układem oscylacyjnym. Pomiar określonej temperatury i wyłączenie dmuchawy powoduje niewielki jeszcze wzrost temperatury w obiegu. Potem następuje spadek , wentylator załącza się a temperatura spada dalej np.: o kilka stopni., a potem rośnie i cykl się powtarza. Odpowiedź - stosowanie histerez nie ma sensu bo jako stała dodadzą się do oscylacji i będą one o większym zakresie. Aby zmiejszyć zakres oscylacji należy zastosować w torze regulator PID. Stałe tego regulatora należy wyliczyć na podstawie matematycznego modelu pieca. Temat znany i obszerny. U mnie temperatura oscyluje w zakresie od 1 do 10 stopni w zależności na jakim kotle i obiegu stawiałem regulatory. Najwiekszy kocioł to o mocy ponad 200 KW a mniejsze to domowe. Teraz przechodzimy do domowych. Komin posiada określoną siłę ssącą tzw ciąg kominowy. Zależna jest ona od długości komina i jego przekroju. W praktyce zuważyłem, iż komin o średnicy conajmniej 25x25 cm (wewnątrz) nie zarasta i zatyka się tak jak mniejsze. U mnie jest mniejszy i muszę czyścić kominy a u kolegi większy i przez kilka lat nic nie robi i jest ok. Gdy kocioł się nagrzeje ciąg rośnie. Jeśli drzwiczki i pokrywy nie będą szczelne to po zasypaniu większej ilości węgla będzie ssał powietrze nawet przez najmniejsze szpary i rozbiegał się. To zjawisko przy miale ma małe znaczenie. Wentylator nadmuchowy powinien mieć klapkę zamykającą która odetnie doplyw powietrza do kotła gdy wentylator nie pracuje. Kotły do spalania miału mają dodatkowe doloty powietrza przez płaszcz wodny od dołu do góry co pzwala na zasypanie i rozpalenie od góry. Jednokrotny wsad starcza nieraz na kilka dni. Kotły rusztowe też pozwalają spalać miał węglowy. Na jakość i sprawność palenia ma wpływ rodzaj miału. Oszczędności są oczywiste. Tak więc Panie Kobra wstawiamy wentylator nadmuchowy i przechodzimy na wyższą formę palenia. Mój sterownik ma buzzer a kocioł stoi w piwnicy, jak piszczy to słychać w całym domu.
  • #60
    Kobra
    Level 18  
    Witam
    Quote:
    Tak więc Panie Kobra wstawiamy wentylator nadmuchowy i przechodzimy na wyższą formę palenia.

    Po pierwsze to na elce nie ma panów
    Po drugie Nie bardzo wiem o co Tobie chodzi
    To że napisałem że miał idzie tylko słabo i jest to spowodowane konstrukcją pieca Wyjaśniam że w ruszcie wodnym mego pieca są zbyt duże przerwy i miał po prostu się przesypuje do popielnika
    Następna sprawa to to że piec odpalam od dołu a przez drzwiczki zasypowe
    mam bezpośrednie dojście do komory spalania Tak więc jak sam wspomniałeś siła ciągu zależy od długości przekroju i temperatury Ja to po prostu wykorzystałem
    Kolejna sprawa ,tak dla rozwiania wszystkich niejasności to wlot świeżego powietrza do pieca jest bezpośrednio do popielnika W kanale powietrznym zamontowana jest fabrycznie klapa regulująca wlot oraz dmuchawa którą sam założyłem
    Pozdro