Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Układ zasilania silnika sterowany instalacja 24V

lolos 03 Paź 2007 20:48 5394 18
  • #1 03 Paź 2007 20:48
    lolos
    Poziom 14  

    Witam
    Czy moglby mi ktoś odpowiedzieć na poniższe pytania pytania.
    Najpierw opowiem o schemacie. Jest to schemat zasilania silnika o mocy 1.1kW ze sterowaniem 24V. Komponenty to transformator 24V (50VA) , wyłącznik silnikowy GV2ME14, przekaźnik bezpiecznikowy SNO4003K stycznik LC1D09 do tego przyciski wyłącznik drzwiowy.
    Pytania:
    1. Prosiłbym o wyjaśnienie jak ten układ działa (dokładanie)
    2. Muszę to przerobić na mniejszy silnik 0.35kW ale z dodatkowym kontrolerem prędkości ktory zmienia napięcie z AC na DC w zakresie 0-180V. Układ będzie miał tylko jeden przycisk wył i wyłącznik, silnik będzie obracał się tylko w jedną stronę.
    3. Na jakiej zasadzie działa wyłącznik silnikowy i ten overload przycisk
    Z gory dziękuje
    Pzdr

    0 18
  • #2 04 Paź 2007 08:42
    Maly
    Poziom 28  

    Otóż, gdy E/STOP jest wyłączony, krańcówki Gate1 i Gate2 są zwarte stycznik bezpieczeństwa załącza stycznik K1 i zapala lampkę (PUMP RUNNING)
    Nie podoba mi się tylko, że nie ma przycisku start - w momencie jak krańcówki są wyłączone, i wyłączamy przycisk E/STOP, silnik sam rusza ??? Chyba, że ten przycisk E/STOP jest przełącznikiem Załącz/wyłącz.
    Przycisk E/STOP RESET służe zapewne do resetowania zatrzymania silnika przez krańcówkę GATE lub E/STOP.
    Overload to jest zwykły wyłącznik silnikowy/ przeciążeniowy, który wyłącza silnik w momencie przeciążenia - ze schematu wynika że jest on trójfazowy, połączenie jest takie aby wykorzystać wszystkie styki tego termika.
    Natomiast to po prawo to nie przycisk overload, tylko styk pomocniczy termika, który sygnalizuje (zgaszeniem lampki pump tripped) zadziałanie przeciążenia.
    Do przeróbki możesz zostawić istniejący układ dodając tylko ten swój układ kontroli.
    Jeśli nie chcesz wykorzystać krańcówek, to je zewrzyj

    0
  • #3 04 Paź 2007 15:49
    stangyms
    Poziom 12  

    Maly napisał:

    Do przeróbki możesz zostawić istniejący układ dodając tylko ten swój układ kontroli.


    Witam

    Nie zgadzam się; otóż wyłącznik silnikowy GV2ME14 ma zakres nastawy 6-10A i dobrany jest do silnika 1,1kW, w przypadku zastosowania silnika 0,35 kW trzeba dobrać wyłącznik o nastawie 2,5-4A np.GV2ME08

    Pozdrawiam

    0
  • #4 04 Paź 2007 16:08
    Maly
    Poziom 28  

    Słuszna uwaga, zakresów nie sprawdzałem

    0
  • #5 05 Paź 2007 21:43
    lolos
    Poziom 14  

    Dzieki wielkie.Czyli rozumiem ze schemat jest ok. Ponadto mam już wybrane w sklepie internetowym potrzebne mi urządzenia czy mogliby panowie sprawdzić ich poprawność:
    1. Instalacja na przewodzie 1.5mm2

    2. transformator http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrows...feceeldgkidhgg.0&cacheID=uknetscape&Nr=avl:uk

    3. stycznik
    http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrows...feceeldgkidhgg.0&cacheID=uknetscape&Nr=avl:uk

    4. wył przeciazeniowy
    http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrows...meehmmggcefeceeldgkidhgg.0&cacheID=uknetscape

    5. przkaznik
    http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrows...feceeldgkidhgg.0&cacheID=uknetscape&Nr=avl:uk

    6. bezpieczniki
    - ten na 230V http://rswww.com/cgi-bin/bv/rswww/searchBrows..._uk%3aN%29&Ntk=I18NBrandPartNumber&Nty=1&Ntt=*s201m*&Ntx=mode%20matchpartial&N=4294911972&forwardingPage=search&name=SiteStandard&obs=fObs&callingPage=/jsp/search/search.jsp&BV_SessionID=@@@@0075728068.1191611420@@@@&BV_EngineID=ccdjaddmeehmmggcefeceeldgkidhgg.0&cacheID=uknetscape
    - ten na 24V nie wiem jaki czy mogę dać taki sam?


    Jeżeli bym chciał zmodyfikować układ dodając przycisk wł/wył co bym musiał dokupić, gdzie wstawić?
    I jeszcze jedno chiałbym wiedzieć o tym kontrolerze prędkości. Jest to 253G-200C zmienia napięcie z AC/DC na wej. 240V wyj 0-180V, prąd na wyj. 10.8A (taki sami dobrali) Czy to nie jest za wysoko jak na silnik 0.35KW? Czy dodatkowo muszę dodać jakiś bezpiecznik do tego układu?
    Dzięki za pomoc!!

    0
  • #6 07 Paź 2007 10:13
    lolos
    Poziom 14  

    LINKI NIE DZIAŁAJĄ!!!!
    Sorki nie wiedziałem że blokują stronę po czasie, obok nazwy podałem numer trzeba go skopiować do wyszukiwarki na tej stronie http://rswww.com
    2. transformator 433-8646
    3. stycznik 394-9813
    4. wył przeciazeniowy 395-0251
    5. przkaznik 512-7712
    6. bezpieczniki
    - ten na 230V 535-4100

    0
  • #7 08 Paź 2007 23:04
    lolos
    Poziom 14  

    Nikt sie nie odzywa wiec kupiłem co chciałem (oprócz bezpieczników). Wyłącznik silnikowy GV2ME08 jest trochę inny niż sie spodziewałem(nie ma styków pomocniczych termika) i musiałem zmienić schemat. Dodałem także dodatkowy przycisk który włącza i wyłącza silnik (wstawiłem na rys czerwony kolor).
    Pytania:
    Czy schemat jest OK?
    Czy wstawiony załącznik jest w dobrym miejscu?
    Jakie powinny być bezpieczniki?
    Proszę o szybką podpowiedź

    0
  • #8 09 Paź 2007 08:09
    Maly
    Poziom 28  

    Schemat ok. Co do bezpieczników, to 2A mogą być. Teoretycznie na pierwotną można dać 1A, ale mogłby wyrzucać przy załączeniach

    0
  • #9 09 Paź 2007 22:23
    lolos
    Poziom 14  

    Zapomniałem spytać o jeszcze jedno, ponieważ wszystko będzie zamknięte w dużym metalowym pudle z przyciskami na górze, a całą instalacje zamontowałem na metalowej ściance czy muszę ją dodatkowo uziemić czy też nie?

    Dodano po 5 [minuty]:

    A mam tez 2 bezpieczniki 2A firmy ABB numer 535-4100 na tej stronie http://rswww.com z tym ze jest na nim napisane 220 do 400 V nie wiem czy moge go użyć na AC 24V?

    0
  • #10 10 Paź 2007 07:37
    Maly
    Poziom 28  

    Skrzynka powinna być uziemiona, ściana niekoniecznie, ale nie zaszkodzi :)
    Co do bezpieczników, to takich się raczej nie stosuje na niskie napięcia, choć teoretycznie powinien zadziałać ( nagrzewa go płynący prąd ).
    Na małe napięcia zakładasz gniazdo bezpiecznikowe na tzw topiki, montowane na szynie 35mm.

    http://www.tme.pl/gniazdo-bezp-z-dzwignia-i-wskaznikiem-dioda-led/arts/pl/a26/uk5-hesi.html

    0
  • #11 10 Paź 2007 21:17
    lolos
    Poziom 14  

    Witam ponownie.
    Dzięki "Mały" za szybką odpowiedź.
    Projekt prawie gotowy, jutro wielka próba jeszcze tylko kilka końcowych pytań. Na załączonym zdjęciu, obrysowałem w jaki sposób chcę podłączyć uziemienie do instalacji proszę sprawdzić czy będzie ono bezpieczne? Poza tym nie jestem pewien czy dobrze podpiąłem stycznik (L1 L2 wejścia T1T2 wyjścia, A1 do "plus" A2 do "minus" -nie wiem po co są dodatkowe zaciski na górze stycznika)?
    A i jeszcze kwestia tego bezpiecznika - po stronie pierwotnej transformatora zostawiam jak jest, a po wtórej he... jest jakaś metoda żebym mógł sprawdzić czy bezpiecznik zadziała w przypadku zwarcia oczywiście nie paląc urządzeń?

    0
  • #12 10 Paź 2007 21:25
    lolos
    Poziom 14  

    A jeszcze kabel zasilający jest w ekranie powinienem podpiąć uziemić ekran?

    0
  • #13 11 Paź 2007 07:31
    Maly
    Poziom 28  

    Dodatkowe zaciski na styczniku są np do wyprowadzenia informacji że stycznik jest załączony (lampka), ewentualnie poza torem głównym załączasz jeszcze jakieś dodatkowe napięcie sterujące.

    Uziemienie powinno być ok

    Ekran przewodu podłącz do uziemienia

    Jak chcesz sprawdzić, czy bezpiecznik ci zadziała, to zewrzyj przez niego 24V z trafa na chwilkę, powinien zadziałać, a chwilowe zwarcie trafa nie uszkodzi.

    0
  • #14 11 Paź 2007 10:38
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #15 11 Paź 2007 20:07
    lolos
    Poziom 14  

    Wszystko mam już podpięte dzisiaj testowałem jest ok. W układzie po resecie silnik pracuje ale tylko wtedy gdy wyłączony jest E/stop zamknięta brama i oczywiście załączony start/stop (przecież start/stop znajduje się za przekaźnikiem). Nie mogę znaleźć na necie proponowanego przez ciebie rozwiązania, byłbym wdzięczny jak wrzucisz mi na niego jakiś link. A bezpiecznik który podpiąłem działa ale ze zwłoką 8s - mam nadzieję że to wystarczy żeby nie spalić trafa.

    Dzięki wielkie za pomoc

    0
  • #16 11 Paź 2007 20:37
    Maly
    Poziom 28  

    Kojarzy mi się taki układ start/stop. Potrzebne będą dwa włączniki chwilowe (jeden NC - stop; a drugi NO - start) i przekaźnik z dwoma stykami NO. Montujesz go zamiast swojego włącznika start/stop.
    Chyba że ktoś zna jakieś prostsze rozwiązanie.

    Układ zasilania silnika sterowany instalacja 24V

    0
  • #17 12 Paź 2007 07:04
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto  
  • #18 12 Paź 2007 07:38
    Maly
    Poziom 28  

    Cytat:
    Jednak należy przycisk STOP dać przed przyciskiem START. Z elektrycznego pkt nie ma to znaczenia ( choć nie do końca), a z technicznego jest to poprawniejsze.


    Czyżby chodziło o zabezpieczenie na przypadek zwarcie wyjścia cewki do masy przed przyciskiem stop? Wtedy teoretycznie stop by nie pracował.

    Układ zasilania silnika sterowany instalacja 24V

    poprawiony rysunek

    Układ zasilania silnika sterowany instalacja 24V

    0
  • #19 12 Paź 2007 08:03
    Anonymous
    Użytkownik usunął konto