Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Proszę o weryfikacje układu. Czy to ruszy??

04 Paź 2007 23:25 2028 10
  • Poziom 21  
    Witam, zaprojektowałem "zasilacz" do mojego warsztatu z wyjscia 24V bedzie zasilany zasilacz regulowany, z 5V woltomierz, amperomierz. z wyjscia 5V z dodadkowym wyłącznikiem termometr, z 3V podświetlenie LED (białe) i +/- 14V sam nie wiem co podłącze:P
    Czy to ma prawo działać?? czy LM317 jest odpowiedzini na napięcie wejsciowe 9V dałem potencjometr zebym mógł dokładnie ustawic napięcie 5V
    Proszę o weryfikacje układu. Czy to ruszy??
    proszę o pomoc w razie jakiś błędów

    P.S. Wartosci rezystorów, kondensatorów itp... są naniesione na schemat.
  • Poziom 21  
    Niepotrzebna ci zenerka 3,3V.
    Jeśli na wejściu 3,6V napięcie ci wzrośnie do 4V, to zenerka się spali. A jeśli będzie zawsze 3,6V (stabilizowane), to ta zenerka nigdy nie "zadziała" ;)
    Jeśli chcesz mieć ją tam jako "zabezpieczenie" przed wzrostem nap. powyżej 3,3V, to ten układ trzeba inaczej zrobić (np. z tranzystorem) ... albo po prostu wstawić LM7803.
    Wywaliłbym też kond. 470uF ... diodom LED tętnienia nie zaszkodzą.
    Co do opornika 33Ohm wpiętego w szereg za tą zenerką ... do czego ma służyć ?

    I podstawowa sprawa - jakie prądy będziesz ciągnąć z tego zasilacza?
    Bo dla LM317 w obudowie TO-3 (ta duża metalowa) to bez radiatora możesz bez przegrzania "wytracić" na nim ok 1W max 1,5W, a w TO39 (mała plastykowa) to gdzieś ok. 0,2 - 0,4W.
    Przy spadku napięcia na nim 9V-5V=4V to 1W "wytracanej" mocy uzyskasz już przy 250mA, żeby ciągnąć więcej trzeba dać radiator. W tym o plastikowej obudowie to max. prąd będzie gdzieś koło 50mA, przy 100mA będzie się grzał ponad 100 stopni C :)
    No a jak się przegrzeje to będzie ci się wyłączać (przy 150 stopniach zadziała zabezpieczenie przed przegrzaniem).
  • Poziom 21  
    Witam, na Wyjsciu z LM317 będą pracowac woltomierz (200mA) i amperomierz (150mA) oraz termometr (100mA) przewidywałem montowanie radiatora dla tego LM317.

    Nie wiem czy odpowiednio dobrałem wartosci elementów przy LM dla zasilania 9V

    co do diod to chce zamontowac na listwie okolo 15-20 Białych super flux'ów mają szeroki kąt :) i nie wiem czy to uciągnie?? rezystor myslałem 5W.
  • Poziom 34  
    1) W gałęzi 3V, opornik 33R daj przed katodą zenerki 3V3, odwróć LED i w szereg z nią daj opornik kilkaset Omów.
  • Poziom 23  
    Potencjometr przy LM317 wystarczy 1kohm. Ułatwi dokładniejszą regulację.
  • Poziom 21  
    20 białych ledów równolegle, jeśli każda weźmie ok. 20mA (biorę prąd z sufitu, nie wiem ile fluxy ciągną żeby jako-tako świecić), to da razem 0,4A

    0,4A x 33 Ohm = 13,2V. Przy tym oporniku braknie ci trochę voltażu ;)
    Prawo Oma się kłania :)
    Policz te prądy dokładnie (ile każda dioda będzie ssać)! Dopiero znając prąd policz opornik i dobierz jakie ci napięcie potrzebne (bo te 3,6V to raczej będzie za mało).
  • Poziom 21  
    Diody mają pracować równolegle super flux;y ciągną od 20paru do 40mA i pracująna napięciu okolo 3V

    Pojawił sie nowy problem:/ zmontowałem zasilacz z LM317 dokładne odwzorowanie tego co na schemacie zeby sprawdzic jak bedzie sie zachowywał i po podłączeniu woltomierza pokazują sie ma wyświetlaczu dziwne znaczki:/ woltomierz nie reaguje na zadne regulacje itp...:/ natomiast gdy podłącze go pod zasilacz z komputera (5V) to działą prawidłowo:/ czego to wina?? sprawdzałem układ i zmontowany jest OK :/

    Woltomierz to jabel J-76
    zasilanie 5V
    pobór prądu: 180mA
  • Poziom 21  
    Czegoś chyba nie kumam - podłączas woltomierz żeby zmierzyć te napięcie na wyjściu zasilacza ?
    Czy podłączasz te napięcie z zasilacza do woltomierza w miejsce zasilania (zamiast baterii) ?
  • Poziom 34  
    Przede wszystkim wprowadzaj zmiany na schemacie, bo opisy bywają nieścisłe.
  • Poziom 21  
    Witam, oto schemat tego zasilacza na którym wariował ten woltomierz... nie mam pojęcia czy to wina źle dobranych elementów... czy sam stabilizator fabrycznie wadliwy??
    Proszę o weryfikacje układu. Czy to ruszy??

    przypominam ze stabilizator chodzi na 9V czy to moze być przyczyna tego ze woltomierz tak sie zachowuje??

    a oto układ zasilający led'y (super flux'y połączone równolegle) Ktoś wyzej pisał ze mam wywalić kondensator i zenerke.... kondensator mam wiec czy go dam czy nie.. jest mi to obojętne :P ale wydaje mi sie ze lepiej dać ;]
    nie wiem co zrobic z diodą zenera?? na schemacie jest błąd oczywiście wyjscie 1 to + a 2 to -. Przepraszam
    Proszę o weryfikacje układu. Czy to ruszy??


    P.S. Co do LM317 znalazłem duzo stabilniejszy układ moze na tym ruszy??
    tylko jak mam obliczyc wartosci elemrntów dla napięcia wejściowego 9V i wyjściowego 5V??
    Proszę o weryfikacje układu. Czy to ruszy??
  • Poziom 21  
    masteriusz napisał:

    P.S. Co do LM317 znalazłem duzo stabilniejszy układ moze na tym ruszy??
    tylko jak mam obliczyc wartosci elemrntów dla napięcia wejściowego 9V i wyjściowego 5V??
    [/img]


    Ten twój układ jest tu, na str. 6:
    http://www.ortodoxism.ro/datasheets2/c/0hj5dxz6qa1kdqxjigl5zpok4iky.pdf

    tyle że producent dał tam jeszcze dodatkowo kondensator i diodę ;)

    Wzory na obliczenia tego są na str. 5