Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Prośba o pomoc w interpretacji schematu elektrycznego

tommy_stopek 06 Oct 2007 18:13 4322 8
  • #1
    tommy_stopek
    Level 11  
    Witam,

    mam poważny problem i chciałem Was zapaleńcy poprosić o pomoc. Dostałem do przeanalizowania i przerobienia pewien schemat elektryczny z urządzenia klimatyzacyjnego (sprężarka, wentylator, cewka, termik,kondensatory). Układ jest w miarę prosty, niestety nie mogę sobie poradzić z pewnym elementem, którego symbol ze schematu zamieszczam pod tym linkiem:



    Prośba o pomoc w interpretacji schematu elektrycznego



    Nie wiem co to jest, pierwszy raz coś takiego na oczy widzę, odnoszę wrażenie, że może to być jakiś dziwny rodzaj wyłącznika, który po rozruchu wentylatora (oba uzwojenia) wyłączą to to drugie pomocnicze (albo odwrotnie, rozruch na jednym uzwojeniu a później praca na obydwóch). Spójrzcie na schemat całej jednostki:




    Prośba o pomoc w interpretacji schematu elektrycznego




    Nie jestem jednak pewien, dlatego proszę Was o radę. Do czego służy ten element, czy można go usunąć i podać napięcie bezpośrednio na wentylator na oba uzwojenia? Jak ma się do tej sytuacji fakt, iż kondensator (C1) jest tylko na jednym z wyjść tego wentylatora? Jeśli ktoś posiada taką wiedzę bardzo proszę o podzielenie się nią ze mną i innymi.

    Pozdrawiam
  • #2
    fuutro
    Level 43  
    Ten element to kostka/listwa zaciskowa, na której łączy się końce przewodów o jak już widać określonej barwie izolacji. Ten kondensator C1 bodajże ma umożliwić w ogóle pracę silnika wentylatora, możesz o tym się dowiedzieć przeglądąjąc literaturę silników indukcyjnych pracujących z jedną fazą zasilającą.
  • Helpful post
    #3
    igabriel
    Level 20  
    nie można zwierać wyjść silnika FM (wentylatora), C1 jest dla niego kondensatorem rozruchowym, tak samo jak C2 jest kondensatorem rozruchowym dla COMP ( sprężarki), jak poprzednik mój wspomiał ten element to poprostu listwa zaciskowa, a przewody: RED(czerwony) - to zasilanie uzwojenia roboczego, BLK(czarny) - przewód neutralny (zerowy), YEL(żólty)- to zasilanie uzwojenia rozruchowego, zwarcie przewodów od uzwojeń roboczego i rozruchowego doprowadzi do spalenia silnika czy to wentylatora czy spręzarki.
  • #4
    tommy_stopek
    Level 11  
    IGABRIEL, czy jesteś absolutnie pewien, że przewód RED jest jak napisałeś przewodem fazowym? Wg mnie fazowym przewodem jest BLK natomiast RED jest neutralnym (prowadzi przez kondensator do zacisku na listwie głównej oznaczonej jako N(1) czyli neutralnego).

    Dodano po 2 [minuty]:

    Reasumując, czy możliwe będzie podanie napięcia bezpośrednio do zacisku oznaczonego u góry "2" bez obawy, że spali się wentylator/cokolwiek innego? Jak będzie w takim wypadku wyglądał rozpływ prądów w omawianym obwodzie wentylatora, z zacisku nr 2 w kostce głównej przewodem BLK aż do wentylatora i rozpływ prądów przewodem RED na wyjście kondensatora sprężarki C2 i przewodem YEL do wspominanej przez Ciebie kostki i dalej YEL na wejście kondensatora wentylatora C1? W jakim celu zostało tak to połączone i czy te dwa uzwojenia w wentylatorze na schemacie oznaczaja, że on tak naprawdę posiada dwie pary uzwojeń (rozruch, praca normalna)?? Z góry dziękuję za odpowiedź.
  • Helpful post
    #5
    fuutro
    Level 43  
    Zamiana przewodu fazowego i neutralnego przy prawidłowym połączeniu kondensatora z silnikiem nic nie zmieni podobnie jak obrócenie wtyczki wiertarki w gnieździe. Aby zmienić obroty trzeba zmienić polączenie kondensatora, tj zamiast łączyć go z fazą (neutralnym) przeba połączyć go z neutralnym (fazą).
  • #6
    tommy_stopek
    Level 11  
    Czy przy normalnej pracy wentylatora (już po rozruchu) obciążone są obydwa jego uzwojenia (robocze i rozruchowe)? Mógłby mi ktoś po krótce wyjaśnić zasadę działania takiego układu (rozruch, praca normalna)?? Czy jest możliwa taka sytuacja, że uzwojenie robocze zostaje uszkodzone i wentylator pracuje tylko na uzwojeniu roboczym? Bardzo proszę o jakiekolwiek wyjaśnienie. Pozdrawiam
  • Helpful post
    #7
    igabriel
    Level 20  
    przepraszam za pewną nieścisłośc , mówiąc o kolorach miałem na myśli przewody wychodzące z silników a nie z listwy "TERMINAL BLOCK", bo na tej listwie faktycznie RED - to przewód neutralny a BLK i BLU to przewody fazowe, jest to trochę dziwny układ połączeń że punktem wspólnym uzwojeń silnika jest faza a nie zero ale nie zmienia to faktu że schemat jest prawidłowy i podając na wejście TERMINAL BOLCK na wejście N(1) -zero , na wejście : 1 - fazy (praca sprężarki) , wejście 2 -fazy( praca wentylatora), wescie 3 - fazy (praca SOLENOID ) ,domyślam się że jest to cewka jakiegoś sprzęgła elektromagnetycznego (mogę się tylko domyślać że jest to sprzęglo między silnikiem a sama sprężarką , i układ sterujący najpierw załącza silnik a potem sprzęgło w celu łagodnego bezobciążeniowego rozruchu silnika, bo przy dużym ciśnieniu w układzie pneumatycznym silnik jednofazowy ma duże problemy z rozruchem, ale to tylko domysły bo nie widziałem tego urządzenia), reasumując jeśli połączenia są tak jak na schemacie układ ma pracować poprawnie.

    Dodano po 27 [minuty]:



    co do uzwojeń , trudno to opisać w kilku słowach najlepiej to się rozumie z książki gdzie są wykresy wektorowe prądów , pól wirowych ,itd..,
    ale w uproszczeniu to: uzwojeniem głównym jest uzwojenie robocze, uzwojenie rozruchowe jest po to aby w stojanie wytworzyć w stojanie pomocnicze wirujace pole magnetyczne przesunięte kątowo ( po to jest kondensator) względem głównego (roboczego) wirującego pola magnetycznego aby silnik mógł poprostu ruszyć ( silnik dlatego rusza że w wirniku wytwarzają się dwa pola wirowe robocze i rozruchowe przesunięte względem siebie i te znoszące się pola wytwarzają siłę dynamiczną powodującą obrót wirnika) jeśli silnik już ruszy to główną siłą jest już poślisk magnetyczny pola wirnika względem stojana ( praca asynchroniczna) i wtedy uzwojenie rozruchowe jest już niepotrzebne, dlatego przesunięcie pola magnetycznego rozruchowego dobiera się tak aby jego kąt był taki sam jak kąt poslizgu wirnika względem pola wirowego w stojanie, wtedy nie ma znoszących się pól wirowych stojana i wirnika wytwarzanych przez uzwojenie rozruchowe, czyli praktycznie uzwojenie robocze nie pracuje, można go więc po rozruch silnika odłączyć..
  • #8
    tommy_stopek
    Level 11  
    Wielkie dzięki za wyczerpującą odpowiedź. Tak na marginesie, dla Twojej wiadomości, cewka o której pisałeś to cewka zaworu czterodrogowego (w układzie freonowym) przełączająca pracę układu chłodniczego z funkcji chłodzenia na funkcję grzania poprzez odwrócenie obiegu chłodniczego (parownik staje sie skraplaczem a skraplacz parownikiem, wtedy to w jednostce wewn., która w chłodzeniu służy jako parownik i która oddaje chłod do pomieszczenia, dochodzi do skraplania gorących par czynnika chłodniczego tłoczonego rurką tłoczną ze sprężarki, przepływ zimnego powietrza z ogrzewanego pomieszczenia skrapla pary tym samym odbierając mu ciepło i ogrzewając pomieszczenie). Pozdrawiam gorąco.

    P.S. Pisałeś, że uzwojenie rozruchowe po rozruchu praktycznie nie pracuje i można je wyłączyć z pracy, ale rozumiem, że gdy zostawi się je pod napięciem tak jak to miało miejsce przy rozruchu to nic złego silnikowi wentylatora się nie stanie, zgadza się??
  • Helpful post
    #9
    igabriel
    Level 20  
    w obecnych silnikach nie stosuje się właściwie wyłączników, uzwojenie jest cały czas podłączone , w starych silnikach stosowano wyłączniki samoczynne ( odśrodkowe montowane wewnatrz silnika ), stosuje się je jeszcze w agregatach w lodówkach ale tam nie ma kondensatora tylko wyłącznik nadprądowy który załącza uzwojenie rozruchowe na moment rozruchu , działa to tak że jak się silnik załączy a nie kręci się to płynie duży prąd przez ten wyłącznik i załącza styki jak , silnik ruszy to prąd spada i wyłącznik wyłącza uzwojenie rozruchowe , jest to rodzaj przekażnika gdzie cewka jest cewką pradową a nie napięciową

    co do zaworu ,dzięki za informacje zawsze to jakaś wiedza.