Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
PCBway
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

89C2051 zakłóca radio samochodowe

07 Paź 2007 20:43 6357 15
  • Poziom 17  
    Witam Wszystkich.

    Zrobiłem sobie kiedyś prostą centralkę alarmową do samochodu na w/w układzie. Centralka współpracuje z czujnikiem ruchu i sterownikiem do zamków na pilota. Problem polega na tym że ta moja "centralka" zakłóca radio samochodowe- odbiór stacji. Centralka leży w gnieździe z radiem, tuż za nim. Oczywiście jak słucham CD to wszystko jest ok. Miałem kiedyś radio "no name" to zakłócenia były bardzo silne więc zmieniłem je na Pioneera i jest dużo lepiej ale nadal słychać w głośnikach charakterystyczny dźwięk. Jestem na 100% pewny że robi to tylko płytka z µP.

    Czy można to jakoś zaekranować? Czy ekran będzie skuteczny? Wiem że odsunięcie centralki dalej pomaga, ale szukam innego rozwiązania bo nie uśmiecha mi się ciągnięcie nowych kabli przez pół auta.
  • PCBway
  • Poziom 16  
    Na wszystkich stacjach, czy tylko na niektórych? Pytam bo być może, któraś konkretna harmoniczna włazi. A jaki kwarc?
  • PCBway
  • Poziom 23  
    Cześć :)

    Problemów może być kilka :)
    1. Układ niezaekranowany;0
    Dość częsty problem w końcu kwarc chodzi 0-5V - a radio ma czułość w - uV. Haromniczne to nadal pojedyncze milivolty :). Pamiętaj że nieodkłocone zasilanie, długie linie wejściowe i wyjściowe to źródełka sygnału zegarowego w jakim działa kwarc :)

    2. Wspólne zasilanie :) tym samym przewodem;

    Dodaj filtry aktywne lub LC + dławik. lub poprostu dociągnij przewód wprost z zacisków akumulatora :) Wbrew pozorom akumulator świetnie filtruje wszystko co się dzieje w samochodzie :) pełni rolę dużej pojemności :)

    3. Urządzenia za blisko siebie :( głównie chodzi o antenę),

    Choćbyś nie wiem jak ekranował i umasowiał, zawsze jakaś drobna część generowanego sygnału wydostanie się z urządzenia :(. wskazane byłoby maksymalne odseparowanie urządzeń, może tadycyjnie centralka w okolice bezpieczników lub do komory silnika :(


    4. Wyjścia i wejścia z procesorka mogą wymagać filtrowania.
    Jeśli wejścia centralki pracują ze stałymi stykami dodaj pojemności 100nF to samo z wyjściami.

    Recepta najprostsza - wywal centralkę do komory silnika :) - unikaj prowadzenia przewodów w pobliżu kabla antenowego. Dobry odbiornik powinien być głuchy na wszystko z wyjątkiem anteny. Sprawdź poprawność instalacji antenowej i ciągłość ekranu kabla antenowego radioodiornika , ewewntualnie sprawdź czy antena nie ma jakiegoś elementu nieekranowanego i ekran jest dobrze umasiony :)

    A poza tym to możesz na przyszłość zrobić sobie prosty detektor pola na jednym BF245 , czterech rezystorach i diodzie prostowniczej, ze wskaźniczkiem wychyłowym , zasilany 9V 6F22 :) taki DIP-GRID meter :)

    http://web.telia.com/~u85920178/use/gdo.htm

    Daje pomiar w pełnym paśmie Wcz. lub z cewkami w konkretnych pasmach i masz informacje co sieje :) najpierw mierzysz tło wogóle, a potem jedziesz po poszczególnych ścieżkach w układzie - taki doświadczalny empiryczny pomiar ;)

    Przy okazji możesz przeanalizować pozostałe instalacje w samochodzie :)
  • Poziom 17  
    kris_gor - odpowiadając na Twoje pytanie to rzeczywiście jak dziś sprawdzałem to "siła" zakłóceń jest różna na różnych częstotliwościach.
    Kwarc (jak dobrze pamiętam) to 11.43... MHz.

    Postaram się zaekranować jakoś tą plastikową obudowę, tylko zastanawiam się jak. Może wystarczy obłożyć ją od środka folią aluminiową i połączyć z masą - co o tym myślicie? Nie będzie za cienka?
  • Poziom 23  
    Generalnie folia aluminiowa nie jest ekranem w sensie radiowym, trzebaby pomyśleć o blasze grubości około 0,5-1 mm. Najprościej jakaś stara metalowa obudowa od dysku twardego lub metalowa puszka etc. Wbrew pozorom ważne jest żeby była szczelna elektromagnetycznie tzn nie było dużych otworów :)

    Na rynku jest sporo starego sprzętu z demobilu. Warto jednak zacząc od filtorwania i odsprzężenia zasilania i sprawdzenia instalacji antenowej odbiornika radiowego :)
  • Poziom 16  
    Sebastian S napisał:
    kris_gor - odpowiadając na Twoje pytanie to rzeczywiście jak dziś sprawdzałem to "siła" zakłóceń jest różna na różnych częstotliwościach.
    Kwarc (jak dobrze pamiętam) to 11.43... MHz.



    W takim razie możesz pokombinować jeszcze z kwarcem, gdyż myślę, że w tym przypadku pewnie nie zależy Ci na szybkości. Daj mu mniejszy i zobacz jak to wpływa na pracę. Być może n-ta harmoniczna będzie już na tyle mała, że pomoże. W każdym razie spróbować nie zaszkodzi.
  • Poziom 23  
    Zmiana kwarcu za wiele nie pomoże, bo problem generalnie jest we wnikaniu zakłóceń albo w instalacje antenową albo w zasilanie.

    Realny spadek zakłóceń po zmianie kwarca to do 20 dB przy wyższych harmonicznych.

    Odbiornik nadal będzie niestety wzmacniał zgodnie ze swoimi możliwościami AGC rzędu 60-80 dB :( , więc korzyść będzie znacząca , ale do ideału dość daleko :(.

    Co nie zmienia faktu, że nie próbując nie uzyskasz odpowiedzi.

    Może dużo pomóc jeszcze podłączenie obudowy kwarcu do masy i maksymalne skrócenie połączeń pomiędzy kwarcem i wejściami generatora, ale to wciąż dla radioodbiornika może być za dużo.

    Pamiętaj, że poziom emitowanych zakłóceń będzie spadał proporcjonalnie do kwadratu odległości urządzenia nadawczego od odbiornika :) Im dalej i więcej metalowych przegród tym lepiej :)

    Dodano po 47 [sekundy]:

    Jakbyś opublikował PCB to można by jeszcze coś doradzić :)
  • Poziom 18  
    Skupiłbym się głównie na instalacji antenowej i blokowaniu zasilania układu oraz przewodów wychodzących z układu. Mam w swoim wehikule w bezpośrednim sąsiedztwie radia dwa układy zrobione na 89C2051(centralny zamek z alarmem i sterowanie oświetlenia w kabinie a drugi układ to programator wycieraczek), nie ma żadnego ekranowania(zwykłe plastikowe obudowy) ani innych cudów i nigdy nie miałem problemów z sianiem zakłóceń :)
  • Poziom 17  
    Schematu tego mojego cudaka nie posiadam bo robiłem go już dawno i gdzieś się zasiał. Ale mogę powiedzieć µP siedzi na płytce uniwersalnej z minimalną ilością elementów:
    - U7805,
    - kilka elektrolitów,
    - kwarc i dwa małe "c" przy nim,
    - kilka tranzystorów na portach we/wy,
    - kilka R- 1kΩ i R- 10kΩ

    Płytka z przekaźnikami znajduje się w komorze silnika, więc to wykluczam.
    Dodam jeszcze że do µP dołączony jest LCD 2x20, ale jego też wykluczam bo jak odetnę od niego zasilanie to i tak są zakłócenia.
    Zakłócenia wchodzą - moim zdaniem - po antenie bo jak już wspominałem przy odtwarzaniu CD nie ma zakłóceń.
    Jutro podłącze masę obudowy kwarca i prześwietlę kabel antenowy, zobaczymy czy coś pomoże.
  • Poziom 34  
    kilka elektrolitów, a kondy blokujące? Jeśli ich nie ma, to procek będzie siał wszelkimi zakłóceniami po przewodach zasilających (5V) przy okazji emitująć różne fale... sam stopień dla kwarcu będzie wprowadzał sporo zakłóceń na te linie..
  • Poziom 16  
    Sebastian S napisał:

    Dodam jeszcze że do µP dołączony jest LCD 2x20, ale jego też wykluczam bo jak odetnę od niego zasilanie to i tak są zakłócenia.


    To, że odetniesz zasilanie od LCD to nic nie da o ile tasiemka leci dalej do niego (jaka długa?) bo przecież sygnały dalej będą lecieć do wyświetlacza i emitować zakłócenia.
  • Poziom 17  
    Tasiemka do LCD ma ok 30cm długości, to nie ona bo pisząc że odłączyłem zasilanie miałem właśnie na myśli całkowite odpięcie taśmy od µP - sorki mogłem rzeczywiście napisać to dokładniej.

    BoskiDialer - "kondy blokujące". Co to za kondensatory? Płytka z µP to podstawowa aplikacja tego µP i chyba ich tam nie ma.

    Podłączyłem obudowę kwarcu do masy i muszę przyznać że jest znaczna poprawa, słychać jeszcze delikatnie w głośnikach zakłócenia ale jest lepiej niż było. Co jeszcze mogę sprawdzić? Kabel antenowy jest ok.
  • Poziom 34  
    Kondensatory blokujące to kondensatory przeważnie 100nF umieszczone jak najbliżej wyprowadzeń (i podłączone do nich [gnd i vcc]) którymi pobierany jest prąd. Kondensatory te ograniczają drogę zakłóceń wychodzących z układów cyfrowych (i innych).
    Teorii nie będę pisał, bo chyba nie o to chodzi.. Chodzi o to, że te kondensatory powinny być..
  • Pomocny post
    Poziom 36  
    Na szybko to:
    - http://winntbg.bg.agh.edu.pl/skrypty2/0067/main.html -zwł. str.357...364
    - ekran tani&skuteczny: puszki od konserw, blacha z nich (stal cynowana)
    dobrać - zamknąć - oskrobać lakier w miejscach lutowania - zalutować.
    - odsprzęganie zasilania - filtr dwustopniowy (2 dławiki+3 kondensatory)
    najlepiej kondensatory przepustowe, EMIfiltry. (->w/w, str 363)
    Kondensator do masy powinien być złożonych z kilku równoległych: np.
    100pF, 4.7nF, 100nF -aby działało to dobrze przy różnych częstotliwościach
    - długość nóżek kondensatorów do masy jest zawsze za duża (to nie żart)
    - pierścienie ferrytowe na kable (w tym zastosow. ilość ważniejsza niż typ)
    Zarówno na kable "zakłócacza" jak i "ofiary". Wielożyłowe przewinąć kilka
    razy przez otwór rdzenia (jeśli sie da), antenowych nie (min.prom.zgięcia)
    - prowadzenie przewodów ściśle przy masie
    - rezystor szeregowo z kwarcem (6...60ohm, nie za dużo, bo np. przy
    zmianach temperatury przestanie oscylować) - wygładzenie "prostokąta"-
    lepiej rezystor z kondensatorami do masy (pojedyncze pF, krótkie nóżki),
    ale może przestać generować przy za dużych wartościach.
    Może się okazać że po takich zabiegach poziomu zakłóceń na pewnych
    częstotliwościach zmalały, ale pojawiły sie na innych
    (na analizatorze widma od razu widać rezultat...)
    - przewody ekranowane (np. LIYCY) - prawdziwy ekran nie "chiński",
    - ekran oblutowany na całym obwodzie do metalowej ścianki obudowy,
    po drodze łączony bezpośrednio do karoserii w kilku miejscach
    - EMI spray do obudów plastykowych (drogi !) - ale nie zawsze potrzebny.

    Na spokojnie, aby nie mieć problemów na przyszłość - lektura (b. dobra) :
    wpisz w wyszukiwarkę Elektrody: "Charoy"
  • Poziom 23  
    Bez przesady :) po takich zabiegach to z komputerka pokładowego zrobi się "tempest" :)
    Rozumiem, że ta płytka uniwersalna to takie proste rozwiąznie zamienne :). Przydałaby sie dwuwarstwowa z jedną warstwą ekranującą od góry:)
    Jeszcze raz z uporem przypominam o obudowie starego dysku PC :) w końću chroni ona talerze dysku przed wszystkim i generalnie jest szczelna elektromagnetycznie :) - ma też "fajne" śrubki więc mało kto się do środeczka dostanie :). Obudowę solidnie uziemić :) do masy samochodu i powinno być cool :)