Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
HelukabelHelukabel
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Subwoofer 2xSTX GDN 27-150-4 SS for Honda Civic

sublove 07 Paź 2007 22:28 8045 38
  • Witam,

    Konstrukcja wykonana na świeżo bo dziś :)
    Jeszcze nie miałem okazji przetestować w aucie ale pochwalić się już mogę...

    Skrzynia BR z dwiema niezależnymi komorami po 45 litrów@34Hz
    (-3dB@33Hz). Wykonana z płyty wiórowej 18mm, skręcana wkrętami do K-G, uszczelniona od wewnątrz silikonem. 2 porty BR o średnicy 7cm i długości 17cm.

    Do subwoofera przymocowałem wzmianiacz JBL, dostarczający (w mostku) skrzyni moc 2x150W rms.

    Wrażenia z odsłuchu niebawem...

    Pzdr!

    Fajne! Ranking DIY
    Darmowe szkolenie: Ethernet w przemyśle dziś i jutro. Zarejestruj się za darmo.
    O autorze
    sublove
    Poziom 15  
    Offline 
    sublove napisał 225 postów o ocenie 2, pomógł 4 razy. Jest z nami od 2004 roku.
  • HelukabelHelukabel
  • #2
    Tomek_18
    Poziom 18  
    No bardzo ładna konstrukcja, starannie wykonana pewnie w Hondzie da czadu na tym wzmaku :)



    Pozdro 10/10
  • #3
    Vitu
    Poziom 20  
    Bardzo fajny pomysl , ale co to za różówa gąbka ? :D SKRZYŃ BR sie nie wyglusza ! . Ale ogolenie bym to zorbic inaczej , jakos BR na gorze mi nie podchodza . Pozdro.
  • #4
    izbic
    Poziom 28  
    Fajna konstrukcja, starannie wykonana na oklepanych przetwornikach. Moim zdaniem troszke za niskie strojenie jak do auta...spokojnie mógłbyś to zestroić na jakieś 40-43Hz. Poza tym można się przyczepic do portów BR...moim zdaniem to mi wygląda na zwykła PCVkę, albo mi się tylko wydaje. Szkoda, że tylko na boki dałeś MDF. Ogólnie konstrukcja udana i powinna porządnie zatrząść tą Hondą. Pozdrawiam. P.S. Nie lepiej było dać zamiast tych dwóch 27-150 jednego 32-300 AP?
  • #5
    rufus4333
    Poziom 19  
    Witam. Konstrukcja prezentuje się okazale, ale doprawdy chyba z wkrętami obszedłeś się z przesadną oszczędnością. Zwłaszcza ta górna ścianka z wylotami br w miejscu łączenia z płytą OSB - tylko na 2 wkręty? Pewnie klej i tak załatwia sprawę, ale jakoś mam mieszane odczucia gdy widzę takie duże łączenie zrobione tylko na 2 wkrętach.
    Pozdrawiam.
  • HelukabelHelukabel
  • #6
    sublove
    Poziom 15  
    Bry,

    Owszem, nie wygłuszałem całej skrzyni, ograniczyłem się tylko do kilku gąbek na tylnej ściance. Reszta jest bez wygłuszenia. W zasadzie skrzynie BR też można wygłuszac ale bardzo słabo, tak sądzę.

    Wybór 2xSTX 27-150 był podyktowany tym, że mam taki wzmacniacz. Wydaje mi się, że to dobre dopasowanie sprzętu. Co do zestrojenia to sam jestem ciekaw jak się sprawdzi w aucie. Dziś albo jutro pociągnę kable i będziemy walczyc :)

    Na górną ściankę poszedł jeszcze jeden wkręt :)
    z resztą ścianka działowa jeszcze ma 3 inne strony mocowania więc nic
    jej nie będzie :)

    Mam jeszcze w planie dac maskownice w postaci drobnej siatki na porty BR.
  • #7
    bass
    Poziom 15  
    No No bardzo fajna konstrukcja wzmacniacz prezentuje się niesamowicie i bardzo pasuje do suba.Pozdrawiam Bass!
  • #8
    Polu$
    Poziom 20  
    Hmmmmm.... taka wielka "beczka" !!?? Jak ktos wczesniej zauważył gdybyś zamiast tych 2 glosnikow dał 1 30-300 AP, to zyskał byś naprawde na wszystkim. Wystarczyla by bowiem obudowa max 35l, wiec zobacz ile miejsca bys zaoszczedził!! Jezeli w bagazniku nie ma miejsca, prawie cala jego objetosc zajmuje skrzynia to niestety poprawie to grało nie bedzie. Do tego te STX'y to sa głośniki do domu, gdybyś użył 30-300 AP to cenowo by wyszło tak samo, miałbyś znacznie wiecej miejsca w bagazniku, a efekt był na pewno "o klasę" lepszy.
    Co do wykonania to przychylam sie do wczesniejszych uwag, wiec 4/6.
    Co do pomysłowości i rozwiązania konstrukcyjnego 2/6.
    Czyli ocena ogólna to 3/6
  • #9
    sublove
    Poziom 15  
    dziękuję za oceny ale...

    Tak jak wczesniej napisałem wybór akurat dwóch STXów o tej konkretnej mocy był podyktowany faktem iz, jestem posiadaczem takiego a nie innego wzmacniacza. Pod wzmacniacz 2x150W lepiej pasują dwa przetworniki 150 watowe niż jeden 300 watowy AP... to moim zdaniem lepsze rozwiązanie.

    Jesli chodzi o miejsce w bagażniku to nie ma problemu ponieważ moja Honda do sedan, po włożeniu skrzyni pozostaje ponad drugie tyle wolnej przestrzeni w bażniku :)
  • #10
    czaroslaww
    Poziom 26  
    do auta absolutnie nie stroimy ponizej 40Hz. nie ma takiej potrzeby. zmien strojenie, a zyskasz na basie.
  • #11
    pop6
    Poziom 15  
    ale wielka skrzynia:!:
    a gdzie wzmocnienia,
    nie za cienka ta płyta?(pyt.retor.)
    nie za bardzo mi się podoba 3/10
    jesteś świadomy ile bassu tracisz stosując tak cienką płytę nie mówiąc już że to "paździerzówa":|
    no i strojenie
    sedan 40-45hz:idea: a to jest tylko strojenie(skrzyni umieszczonej w bagażniku) więc się nie przejmuj ponieważ przenoszenie ze względu na to że to bagażnik(pomieszczenie zamknięte o bardzo małej kubaturze)będzie w granicach od ok. 35hz
    aha i powiedz mi jeszcze jak się stroi porty "pionowe"(bass-reflex)
    i od razu mówię że nie tak samo jak "równoległe"
    masa powietrza jest taka sama ale siła jaką musi włożyć głośnik do poruszenia tej masy jest większa,hmmm..
    więc jak?
  • #12
    Polu$
    Poziom 20  
    hehe mylisz sie pop6 odnosnie tego ze glosnik potrzebuje wiecej sily. Nie ma to znaczenia. To tak jabys miał 2 butelki, kazda z otworem powiedzmy 2cm2. W jednej znajduje sie on na dnie butelki, a w drugiej z boku. W obu przypadkach do zgniecenia tej butelki wystarczy taka sama siła, położenie otworu nie ma znaczenia.
    Do sublove, na pewno lepszym rozwiazaniem było by zastosowanie 30-300 AP, bo po to go stworzono przecież. Wzmacniacz mozna zazwyczaj zmostkowac, i wątpię zeby nie było takiej mozliwości w twoim. Wtedy miałbyś lepsze granie, miejsca jeszcze więcej bo wszystko było by w malutkiej zgrabnej obudowie, za taką samą kase. Ale chyba chodziło głównie o to zeby było to wielkie, "dla szpanu"... jakiż to ogromny subwoofer ma on w aucie :D :D ale to musi napierdzielać :D
  • #13
    pop6
    Poziom 15  
    pomyślmy --cegła zawieszona na sznurku --(tak dla przykładu)
    :
    :
    :
    :
    :
    ~~
    a ja myślałem że łatwiej jest pchnąć cegłę poziomo (dokładniej ruch wahadłowy więc już utrudniony)niż podnieś ją do góry
  • #14
    Polu$
    Poziom 20  
    Tak, bo cegła to ciało stałe i ma ogromną (w stosunku do powietrza) masę. Wiesz ile wazy metr szescienny powietrza? ok 1,2kg. Metr szescienny to 1000l, czyli membrana musi wypchac masę ok 1 grama :D :D :D to akurat nie ma zadnego znaczenia, roznice sa tak male ze najbardziej czułymi przyrządami w komorze bezechowej roznicy bys nie wyłapał a co dopiero na słuch gdy wszystko w bagazniku "siedzi". Nie rozumisz najwidoczniej na jakiej zasadzie działa rezonans wykorzystywany w obudowach B-R. Jako masę powietrza ma sie na mysli jego ilość, a nie dosłownie masę jako ciężar.
  • #15
    pop6
    Poziom 15  
    ok rozumiem to ale jak np.2cm portu zmieniają częstotliwość o(różnie dla różnej wielkość itd)3hz to masa tego powietrza zmienia się o jakieś tam tysięczne a częstotliwość o np.3hz , a 31HZ to nie to samo co 34HZ
    Czy sprawdzałeś swoje teorie ?
    był taki temat?
  • #16
    Polu$
    Poziom 20  
    ehhhh... No bo jest po prostu rezonator helmholtza, głośnik ma tyle "siły", ze nie "widzi" roznicy czy to powietrze musi wychac w górę, w bok czy w dół. gdyby ta cegła o ktorej wspomniales wazyła 1g to odczuł byś wieksze zmeczenie gdybys ją o 10cm podniósl w górę, niz o 10cm do przodu popchał? Teoretycznie tak, w praktyce są tak małe róznice, ze nie warto sobie nimi zawracać głowy. Pokaż mi chocby jeden artukuł o zasadzie działania rezonatora helmholtz'a w ktorym nie znajdziesz zdania... "położenie otworu nie ma znaczenia"
  • #17
    pop6
    Poziom 15  
    ok przekonałeś mnie ,ale wpływ jest tyle że nie wielki
    ale teoria to teoria praktyka to praktyka
    a odchyłki są i tyle
    może i nie warto się nimi zajmować ale inaczej trzeba stroić suba
    jeżeli port będzie tak a inaczej tak
    umiejscowienie ma wpływ,spotkałem się nawet z opinią że (i nie ma tego w teori)umiejscowienie portu
    na tej samej ściance w różnych miejscach wpływa na częstotliwość rezonans.
    , wiąże się z rozchodzeniem sie fal ,i nie chodzi mi tu o odległość portu od głośnika ,tak samo z wytłumieniem teoria hmmm..a w praktyce każde dodanie wytłumienie powoduje zwiększenie objętości widzianej przez głośnik,i całe strojenie idzie w dól,impuls w górę itd.
    dobra koniec!


    kończymy ten offtopic
    bo nas załatwią:D :sex: :shii:
  • #18
    sublove
    Poziom 15  
    Nie będę wnikał w Waszą polemikę ponieważ dla mnie nie ma to zwyczajnie sensu (bez urazu). Rozważanie na temat siły przepływu powietrza w rurce o fi 7cm i dł 17cm to moim zdaniem przerost formy nad treścią... Warunki w jakich pracuje subwoofer to bagażnik samochodowy a nie komora do testów subwooferów high-end! Litości proszę... :D

    Powtarzałem i powtórzę po raz enty... mogłem zastosowac APka ale nie zastosowałem bo mam wzmacniacz, który już po zmostkowaniu daje moc 2x150W (jest to wzmacniacz 4 kanałowy).
    Miałem zasilic głośnik 300watowy jedną parą zmostkowanych kanałów = 150W...? Eeee...

    Nie zrobiłem skrzyni dla szpanu jak ktoś z Was napisał, ja nie z tych.
    Jeżeli mam auto typu sedan i nie walczę o każdy cm³ w bagażniku (nie robię w budowlance i nie wożę cegieł ani bloczków betonowych :D) to mogę sobie pozwolic na trochę większą obudowę niż przeciętne 35-40 litrów.

    Co do strojenia muszę to wziąc pod uwagę, może pokombinuję z portem BR ale to wszystko po odsłuchach które będą na dniach :)
  • #19
    yoji
    Poziom 14  
    Witam wszystkich forumowiczów! Widze tu kawał dobrej roboty, widać duz wkład pracy w subwoofer. Na pewno bardzo dobrze zagra i przy tym nie jest drogie. Pozdrawiam i życze więcej tak udancyh konstrukcji.
  • #20
    pop6
    Poziom 15  
    sublove
    nikt tu nie chce ci na źle :)
    przy ustawieniu(w bagażniku)weź pod uwagę odległość ściany bagaż. od wylotu portu min.25cm -ważne!
    ,a Skrzynkę powinieneś jednak wzmocnić dokładając "jeszcze raz to samo"
  • #21
    sublove
    Poziom 15  
    pewnie, że nikt nie chce źle :D
    Od wylotu do klapy bagażnika (bo na tej wysokości sa porty - BR żadne inne :) ) jest 20cm. Damy radę, nie powinno to przeszkodzic w swobodnym rozprzestrzenianiu się powietrza.

    PS.
    Dziś ciągnę kable ( :D ) od aku do bagażnika - 16mm², wiem, ze za dużo jak na te moce ale dostałem za czteropak leszka więc darowanemu koniowi w paszczu się nie zagląda.

    Przy okazji podzielę się z Wami pomysłem jaki chcę wykorzystac.
    Jako, że nauczony doświadczeniem w rozładowywaniu akumulatora sprzętem audio, chcę zrobic na drodze kabla sterującego włączaniem wzmacniacza (rem), wyłącznik tak, abym mógł sam decydowac kiedy słucham muzyki ze wsparciem wzmacniacza lub bez. Co o tym sądzicie?
  • #22
    pop6
    Poziom 15  
    chyba 16mm średnicy?
    bo 16mm² to ma przewód o średnicy ok.4.5mm
    a co do wyłącznika --nie ma przeszkód można
  • #23
    sublove
    Poziom 15  
    16mm średnicy :?::!:
    Przecież to nie spawarka tylko subwoofer :D
    Kable są 16mm², z tego co patrzyłem to aż na wyrost.
  • #24
    seraphim_7
    Poziom 13  
    Cytat:
    SKRZYŃ BR sie nie wyglusza !


    Jakto nie...? Gdzie tak przeczytales? xD BR sie jak najbardziej wyglusza, tylko lekko i omija sie tunel...

    [edit]
    No dobra, na avatarze mam wygluszone wokol tunelu. Niewazne :D 35 Hz jest :P
  • #25
    sublove
    Poziom 15  
    ja wygłuszam BR nie więcej niż 2cm
  • #26
    seraphim_7
    Poziom 13  
    Wg mnie tak właśnie powinno się robić :)
  • #27
    pop6
    Poziom 15  
    więc tak
    napędzać chcesz to 300rms tak?
    więc wzmacniacz pobierze z akumlatorka ok 450 w
    450W to prawie 40A
    i ty to chcesz dać przez przewód o średnicy 4.5mm
    Za przeproszeniem Chcesz spalić auto?
    jeżeli z doświadczenia wiesz że taki przewód wytrzymuje (pomijam już tu straty) to mogę ci powiedzieć że nie miałeś do czynienia z 40A
    ja mam alpierda wzmacniacz wykorzystuję w nim ok 120-130 W (tylko sub na jednym głośniczku 25cm)
    pobieram z akumlarora jakieś 15A,przewody mam o średnicy 10mm i po dłuższym słuchaniu muzyki kable są ciepłe
    nie muwic już o tym że może ci się zdarzyć załamanie kabelka i wtedy w najlepszym przypadku kabel sie przepali w najlepszym!
    " przecież to nie spawarka" mylisz się wzmak to jet tak właśnie spawarka
  • #28
    sublove
    Poziom 15  
    Tak więc,
    Rozumiem Twoje obawy a z drugiej strony uważam, że troche przesadzasz.

    Po pierwsze kabel zasilający (według mnie) jest dobrze dobrany, podparłem się poniższą lekturą ---> (strona 19)
    http://www.gdynia.mm.pl/~nazar/PolskiCarAudioFAQ01beta.pdf

    Po drugie, przez przewód raczej nigdy nie popłynie prąd rzędu 40A. Nie słucham przy aż takiej głośności, a moc taka jest po częsci po to, aby bez zniekształceń słuchac muzyki np. przy 50% mocy maksymalnej.

    Po trzecie lubię ryzyko :D
  • #29
    pop6
    Poziom 15  
    zajrzałem , coś tam przeczytałem tak dla sprawdzenia czy podane informacje się zgadzają z ogólna teorią powstania świata :),i tak muszę stwierdzić że ten gostek coś tam się zna(te informacje są znane dla każdego kto miał styczność instalacjami caraudio,więc żadnych nowości:)) ale co do tego przekroju (w tabelce) to według mnie on przesadził!
    jak lubisz ryzyko to nie ma sprawy :)
    życzę udanych eksperymentów!
  • #30
    Polu$
    Poziom 20  
    Ja przeczytalem tylko kawałek, takna szybko tylko przegladalem aż doszedłem do pojęcia "tuba". Po przeczytaniu tej definicji od razu wyłączyłem. Koleś nawet nie wie co to tak na prawdę jest tuba, wiec ja bym sie nie sugerował tym artykułem. Nie obawiał bym się rownież ze bede miał pożar w samochodzie, bo przewody mozna obciążać 6...10A/mm^2. Ale zastosował bym grubszy kabel, jednak tylko po to, aby nie miec duzych spadkow napiecia na jego rezystancji, wiec zeby po prostu wiecej mocy wyciągnąć przy mniejszych zniekształceniach. To samo się dotyczy kabli głośnikowych.