Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wartości napięć w prostowniku samochodowym

vtu 08 Paź 2007 20:14 3062 13
  • #1 08 Paź 2007 20:14
    vtu
    Poziom 10  

    Czy można prostownikiem składającym się tylko z transformatora 15V i mostka Gretza ładować akumulator samochodowy? Mam taki prostownik i nie mogę z nim dojść do ładu nie mogę zrozumieć wartości napięć na poszczególnych elementach. Otóż po obciążeniu prostownika akumulatorem 55 A na transformatorze jest 15V zmienny, a po mostku zamiast spadku napięcia jest 17V i tyle samo na zaciskach akumulatora - 17V. Pobór prądu w tym czasie jest 3A. Natomiast obciążając prostownik żarówką reflektorową napięcie na zrówce jest 13,5V i pobór prądu jest też około 3A. Natomiast akumulator w samochodzie - napięcie podzcas ładowania na zaciskach akumulatora wlaściwe 14,2V. Może ktoś mi wytłumaczy dlaczego jest na zaciskach akumulatora te 17V a nie mniejsze?

    0 13
  • #2 08 Paź 2007 20:38
    Rubik
    Poziom 15  

    jeżeli na trafo jest 15V to na wyjściu mostka jest 15V*1,42 minus spadek na diodach, co na oko powinno dać 19V. Napięcie na aku jest wyższe bo zachowuje się on jak kondensator i ładuje się (próbuje) do wartości szczytowej napięcia zasilającego czyli 15V * pierwiastek z 2. Jak podłączysz tylko żarówkę to nie ma co zbierać energii w szczycie i na żarówce jest tylko napięcie skuteczne czyli 15V (minus spadek na diodach). Pozdro RUBIK

    0
  • #3 08 Paź 2007 21:03
    nadmiszcz
    Poziom 16  

    To można wytłumaczyć chyba tylko w ten sposób, że miernik który jest używany do pomiaru napięcia pokazuje nieprawdziwe wartości. Być może dlatego, że mierzone jest napięcie stałe, ok 14V z nałożoną skłądową zmienną 100Hz o amplitudzie o kilka woltów większą - skutek prostowania prądu i pewnej rezystancji wewnętrznej akumulatora.
    Jakie jest napięcie na akumulatorze natychmiast po odłączeniu ładowarki ? - powinno spaść do 14-15V

    0
  • #4 08 Paź 2007 21:15
    vtu
    Poziom 10  

    Zgadza się, po odłaczeniu ładowarki napięcie na akumulatorze jest około 14V. No dobrze, ale czy mogę tym prostownikiem ładować akumulator? Czy muszę ładować z tą żarówką bo wtedy jest 13,5V. Mam też mozliwość odwinąć kilka uzwojeń wtórnych, jak tak to do jakiego napięcia zmiennego?

    0
  • #5 08 Paź 2007 21:27
    nadmiszcz
    Poziom 16  

    Napięcie na akumulatorze świadczy raczej o jego stopniu naładowania ( i w danej chwili zależy tylko od prądu ładowania - poprostu miernik pokazuje co chce), więc do pomiaru przydałby się albo miernik "True RMS", albo tradycyjny, wskazówkowy woltomierz.
    Natomiast prąd ładowania 3A dla akumulatora 55Ah to tyle co nic, w samochodzie jest ładowany dużo większym prądem.
    Można ładować taką ładowarką, byle by nie doprowadzić do przeładowania. Stąd potrzebny jest albo pomiar napięcia na akumulatorze (ok 15V oznacza stan pełnego naładowania), albo poprostu mierzyć czas ładowania (pod warunkiem że akumulator był rozładowany "do zera") - około 24 godzin.

    0
  • #6 08 Paź 2007 22:40
    -RoMan-
    Poziom 42  

    Skoro na akumulatorze, po podłączeniu prostownika jest aż 17V, to ten akumulator jest już tak skrajnie przeładowany, że niedługo będzie się nadawał tylko do wyrzucenia.
    A jak przy takim napięcie żre jeszcze 3A to świadczy to już o tym, że masa czynna powypadała i robi zwarcia. Bo w normalnych warunkach, to płyty powinny tak gazować, że ledwie ułamek A jeszcze mógłby płynąć.

    0
  • #7 09 Paź 2007 07:05
    hefid
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Post był raportowany.
    Przeniosłem z: Zasilanie układów elektronicznych

    0
  • #8 09 Paź 2007 08:09
    mczapski
    Poziom 38  

    Sposoby na rozwiązanie zagadnienia są tylko wygląda na to, że nie czujesz się zbyt mocno w ich stosowaniu. A więc moja rada stosuj metody proste. W tym przypadku proponuję podłączenie akumulatora w szereg z żarówką np 12 V 21 W lub 12 V 45/55 W. Trochę mało postępowe ale pewne i bezpieczne.

    -1
  • #9 09 Paź 2007 20:44
    nadmiszcz
    Poziom 16  

    A w jakim stanie jest ten akumulator? - nowy, używany, czy "ledwo zipie" ?
    Bo ja cały czas stawiam na to że miernik pokazuje głupoty, a akumulator jest jak najbardziej właściwie ładowany.

    0
  • #10 09 Paź 2007 21:35
    kavma
    Poziom 21  

    Witam
    Prawdopodobnie Masz uszkodzony miernik na zakresie pomiarowym DC.
    Do kolegi Rubika:
    1,42 x 15V stosuje sie dla układu mostka z włączonym kondensatorem, a kol. vtu, jak pisze, nie włączonego w obwód żadnego kondensatora.
    Pozdrawiam

    0
  • #11 09 Paź 2007 22:06
    Rubik
    Poziom 15  

    kavma napisał:
    Witam
    Prawdopodobnie Masz uszkodzony miernik na zakresie pomiarowym DC.
    Do kolegi Rubika:
    1,42 x 15V stosuje sie dla układu mostka z włączonym kondensatorem, a kol. vtu, jak pisze, nie włączonego w obwód żadnego kondensatora.
    Pozdrawiam


    Ale przeciez aku to taki duży kondziołek i jakbyś kolego zobaczył (oscyloskopem) jak przebiega ładowanie aku połówkami sinusa to byś zobaczył że nie opada napięcie natychmiast tylko jest lekko rozciągniete, jakby ten kondzioł jedank był. Pozdro RUBIK

    0
  • #12 09 Paź 2007 22:14
    nadmiszcz
    Poziom 16  

    Nie zupełnie - kondensator można naładować dowolnym napięciem, a akumulator jednak trzyma te 13-14V, a przy amplitudzie szczytowej ok 19V, między szczytami sinusoid, napięcie (na sprawnym akumulatorze) opada odrazu do ok 15V.

    0
  • #13 09 Paź 2007 22:40
    kavma
    Poziom 21  

    Witam
    Ten "kondziołek" ze względu na swoją budowę nie podbija napięcia jak kondensator, lecz skutecznie wygładza obserwowane przebiegi na oscyloskopie.
    To o czym piszesz może mieć miejsce jeśli ładujesz akumulator o małej pojemności źródłem o sztywnej charakterystyce, ale spróbuj podpiąć typowy prostownik samochodowy do baterii o pojemności np 480Ah (z wózka akumulatorowego)
    Pozdrawiam

    0
  • #14 10 Paź 2007 02:04
    vtu
    Poziom 10  

    Nie mogłem znaleść swojego postu ze wzlędu na przeniesienie. Dziekuję za zainteresowanie moim problemem, ale sprawa sie wyjaśniła. Podłaczyłem "kądziołek" do innego akumulatora 80Ah i od razu napięcie na klemach aku 13,6V prad 8A. Podczas ładowania napięcie rosło powoli do 14,5V a nateżenie malalo do 3,5A. Czyli mam wyeksploatowany akumulator - nie myślałem że jest tak źle - intalacja elektryczna prpracuje zadawalająco. Tak że kupuję nowy akumulator. Pozdrawiam, vtu.

    0