Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Jak to jest z tą fazą? Budowa preampu mikrofonowego. Sygnał nieodwrócony?

09 Paź 2007 02:17 1794 14
  • Poziom 21  
    Witam
    od dluzszego czasu probuje zbudowac preamp mikrofonowy co nie znaczy ze nie zbudowalem go wcale, a wrecz przeciwnie - zbudowalem ich kilka...
    problem w tym ze wydaje mi sie ze sygnal jaki dochodzi powinien byc nieodwrocony wzgledem tego wychodzacego... po zanalizowaniu niezliczonej ilosci schematow sprawa wyglada bardzo dziwnie - mianowicie:
    - w roznych konstrukcjach glownie tych amatorskich sygnal pozostaje nieodwrocony
    - w konstrukcjach ktore mozna by podejrzewac o profesjonalne sygnal jest odwracany wzgledem wejscia i na wyjsciu pozostaje w przeciwnej fazie
    - idac dalej wychodzi na to ze np w preampach z pierwszym stopniem opartym na tranzystorach - sygnal jest odbierany z kolektora (npn) wiec teoretycznie powoduje to jakas zmiane w fazie sygnalu (np analizujac budowe wzmacniacza opartego na stopniu koncowym przeciwsobnym gdzie w/w tranzystor sluzy do ustalania faz na konkretna polowke dla konkretnego tranzystora koncowego)

    o co w tym wszystkim chodzi i ktora droga jest sluszna???
    czy moglby mi ktos pomoc dojsc do jakiegos konsensusu jak powinien byc zbudowany preamp???
    analizujac starsze ksiazki i rozwiazania wzmacniaczy mikrofonowych oparte np na wzm operacyjnych tam tez sygnal jest podawany na wejscie odwracajace

    idac dalej w przypadku lamp tez spotykam sie w odbieraniu sygnalu z katody lub anody...

    pozdrawiam
  • Poziom 33  
    c_04 napisał:
    o co w tym wszystkim chodzi i ktora droga jest sluszna???

    W czym masz problem? Zauważyłeś zmianę brzmienia w zależności od fazy na wyjściu?
  • Poziom 31  
    c_04 napisał:
    - w konstrukcjach ktore mozna by podejrzewac o profesjonalne sygnal jest odwracany wzgledem wejscia i na wyjsciu pozostaje w przeciwnej fazie


    Jeśli ten schemat to fragment miksera, to pamiętaj aby patrzeć na niego całościowo - od wejścia mikrofonowego po wyjście "main". W profesjonalnym sprzęcie na każdym kanale mamy przełącznik fazy :)
  • Poziom 21  
    witam
    owszem zauwazam roznice na wyjsciu zaleznie od podlaczenia...
    tylko ze tak jak mi sie wydawalo ze ma byc dobrze - nie jest
    objawia sie to jakims takim stlumieniem i latwoscia na sprzeganie... pozostaje jeszcze mozliwosc niesymetrii w zasilaniu a tego chyba nie za bardzo mozna przeskoczyc kiedy z jednego trafa zasila sie kilka urzadzen ciagnac wiekszosc zasilania np z +... w moim przypadku wskazniki, phantom etc...
    w tym preampie ktory zbudowalem pierwotnie sygnal przechodzil przez tranzystory, nastepnie przez opamp gdzie byl zamieniany z symetrycznego na niesymetryczny tyle ze tez odwacany w fazie no i na koniec przez jeszcze jeden opamp w ktorym bylo kolejne odwracanie z tym ze tutaj jeszcze dochodzila regulacja glosnosci ktora sobie rozwiazalem troche po swojemu mimo naciskow z roznych stron ze tak sie nei robi ale w zamian uzyskalem swietna kontrole nad wzmocnieniem i to wszystko na potencjometrze A a nie jak w wiekszosci schematow - trudnodostepnym C ktory na dodatek zachowywal sie dosc dziwnie
    u mnie potencjometr wpiety jest na IN- opampa - jedna z nog sciezki oporowej, druga jako sprzezenie zwrotne a na slizgacz wchodzi sygnal (o ile dobrze pamietam)... przy sciszaniu zwieksza mi sie imedancja na wejsciu i zmniejsza sprzezenie a przy poglasnianiu odbywa sie to calkiem na odwrot... hmm nie ma to specjalnie nic do rzeczy ale przy okazji napisalem:)
    w kazdym razie mam problem z ustaleniem jak powinien byc zbudowany preamp mikrofonowy jako stacjonarne urzadzenie np dolaczane do karty dzwikowej komputera, miksera, czy czegokolwiek
    tak jak pisalem w roznych rozwiazaniach wyglada to za kazdym razem calkiem inaczej
    natomiast co do zastosowania przelacznika fazowego... hmm na nim tez by wypadalo napisac ktora faza jest ktora ;)
    hmm i tu chyba by nalezalo wpiac w/w preamp do kompa na jeden kanal a na drugi ten sam sygnal tyle ze sprzed preampa i zobaczyc jak wyglada faza na obydwu kanalach tzn czy oba sa w fazie czy tez nie... jezeli w ktryms by byla odwrocona to znaczy ze dane urzadzenie odwraca faze hmm
    tylko teraz pytanie... do czego w takim razie sie odniesc??? bo przeciez preamp mikrofonowy zawse stanowi czlon jakiegos systemu wrecz nigdy nie ma tak ze istnieje sobie sam dla siebie... moze wiec ta faza ma byc odwrocna... nawet w kilku wzmacniaczach widzialem ze sygnal jest odwracany... hmm sugerowaloby to potrzebe stosowania stopnia poprzedzajacego odwracajacego faze w celu jej przywrocenia do normalnosci...
    musze sprawdzic czy np na kostkach tda2030 nie bylo tez potrzeby odwracania fazy...
    w takim razie czekam na dalsze komentarze o poki co pozdrawiam
  • Poziom 31  
    c_04 napisał:
    regulacja glosnosci ktora sobie rozwiazalem troche po swojemu mimo naciskow z roznych stron ze tak sie nei robi ale w zamian uzyskalem swietna kontrole nad wzmocnieniem i to wszystko na potencjometrze A a nie jak w wiekszosci schematow - trudnodostepnym C ktory na dodatek zachowywal sie dosc dziwnie
    u mnie potencjometr wpiety jest na IN- opampa - jedna z nog sciezki oporowej, druga jako sprzezenie zwrotne a na slizgacz wchodzi sygnal (o ile dobrze pamietam)... przy sciszaniu zwieksza mi sie imedancja na wejsciu i zmniejsza sprzezenie a przy poglasnianiu odbywa sie to calkiem na odwrot


    Masz na myśli taki klasyczny układ z potencjometrem liniowym, który daje
    regulację od -∞ przez 0dB w połowie suwaka po +15dB na końcu, jaki stosuje się w np. w auxach ?
    Jak to jest z tą fazą? Budowa preampu mikrofonowego. Sygnał nieodwrócony?

    c_04 napisał:
    tylko teraz pytanie... do czego w takim razie sie odniesc??? bo przeciez preamp mikrofonowy zawse stanowi czlon jakiegos systemu wrecz nigdy nie ma tak ze istnieje sobie sam dla siebie... moze wiec ta faza ma byc odwrocna...

    Najpierw trzeba się zastanowić gdzie faza ma znaczenie. I ma:
    - przy pokrywaniu się źródła dźwięku w kilku mikrofonach np. mikrofony overhead nad perkusją czy przed chórem - dana grupa powinna pracować w jednej fazie. Stąd właśnie przełączniki fazy na każdym kanale w większym mikserze. Oczywiście kiedy masz identyczne mikrofony w grupie problemu nie ma.
    - przy nagłośnieniu. Kolejne paczki muszą grać w fazie (akustycznej). Ponieważ nigdy nie wiesz do końca czy fazy nie odwraca wzmacniacz, kabel głośnik itd. masz w zwrotnicy czy procesorze kolumnowym tak samo guziczki do odwracania fazy.
    - dla efektu stereo - oba kanały są z założenia identyczne

    Nie ma natomiast specjalnego znaczenia faza "od początku do końca". Niektórzy teoretyzują, że fazą można zmniejszyć sprzężenie. Jest tak, ale dla jednej częstotliwości i dla nieruchomego systemu. Więc w praktyce scenicznej nie do wykorzystania.
  • Poziom 21  
    witam
    dziekuje za wypowiedzi ale ciagle nie jestem pewien jak to powinno byc jezeli plauje sie budowac urzadzenie gdzie faza jest ustalona raz na stale (bez mozliwosci przelaczania)
    ten schemat ktory podales kolego znacznie rozni sie od mojego poniewaz u mnie potencjometr sluzy czesciowo jako sprzezenie zwrotne a czesciowo jako ograniczanie wejscia
    przy skrecaniu glosnosci zmniejsza sie sprzezenie i zwieksza impedancja wejscia natomiast przy zwiekszaniu glosnosci zwieksza sie opor na sprzezeniu i zmniejsza na wejsciu... dla ulatwienia wmontowalem ten potencjometr pod wejscie odwracajace poniewaz przy nieodwracajacym mi sie sprzegalo ale mniejsza z tym poniewaz planuje dolozyc jeszcze jeden stopien na opampie ktory bedzie mial przelaczane oporniki w sprzezeniu (linia, mikrofon)
    zastanawia mnie tylko czy potrojne obrocenie sygnalu i puszcznie go przez tranzystory czyli ten pierwszy stopien da w rezultacie sygnal nieodwrocony zgodny w fazie... juz kiedys budowalem ten preamp oparty tylko na podwojnym odwroceniu fazy a jako wstepny stopien byly tez tranzystory i w efekcie musialem ciac sciezki zeby przepiac polaczenia
    co jest dosc dziwne poniewaz wydaje mi sie ze wtedy wlasnie wyjscie bylo odwrocone
    zamieszcze moze czesc schematu to moze cos sie wyjasni

    jak widac ten potencjometr jest troche inaczej podlaczony no i mam zasadnicze pytanie do ktorego z opornikow R21, R22 trzeba doprowadzic sygnal + a do ktorego - zeby uzyskac na wyjsciu sygnal nieodwrocony???
    z teg co mi sie wydawalo to raczej nic nie wychodzi
  • Poziom 21  
    prosze o odpowiedz czy sygnal moze byc odwrocony czy jednak w fazie zgodnie do wchodzacego??
  • Poziom 31  
    c_04 napisał:
    prosze o odpowiedz czy sygnal moze byc odwrocony czy jednak w fazie zgodnie do wchodzacego??


    Może.
  • Poziom 21  
    hmm moze nie tak
    chodzi mi o to jak powinno byc?? dlaczego niektore urzadzenia maja odwrocona faze a niektore nie??
    mimo ze z zalozenia sa do tego samego celu jak np preampy mikrofonowe o czym pisalem - jest to dla mnie sprawa dosc istotna
    pozdrawiam
  • Poziom 27  
    Witam.
    Myślę że z tym odwróceniem fazy to jest tylko jedno normalne wytłumaczenie, otóż jeżeli macie wzmacniacz na dwie przednie kolumny i dwie tylne czy centralny to muzyka leci z przodu a mikrofon z tego względu że ma sygnał odwrócony leci z tyłu i w centralnym, dokładnie tak samo jest jak byś miał poszerzoną bazę stereo to mikrofon w tych głośnikach usłyszysz głośniej niż w głośnikach gdzie faza jest zgodna.
    Na dodatek nie będzie tyle sprzężeń kierunku mikrofon kolumna, i można zastosować filtr redukujący te sprzężenia, piski...
    Zawsze też można łatwo rozdzielić głos od muzyki jeśli jest w przeciwfazie.
    Weżcie sobie próbki dżwięku do sprawdzania sprzętu audio i porównajcie ja na głośnikach i zobaczycie że dżwięki w przeciwfazie lecą na jednym lub dwóch głośnikach z tyłu.
    Pozdrawiam.
    Marcin.
  • Poziom 21  
    mi nie chodzi o faze dlaczego stosuje sie ja odwrocona tylko dlaczego konkretnie w preampach mikrofnowych do zastosowan studyjnych w jednych jest normalnie a w innych odwrocona i nie chodzi o to tez ze jest przelacznik i mozna sobie dowolnie odwracac... ale tak zbudowany preamp daje wlasnie mozliwosc wyboru ustawienia w przypadku gdyby np mikrofon byl jakos inaczej skonstruowany
    zakladam ze dzisiaj wszystkie mikrofony sa poprawinie zbudowane i sygnal HOT wchodzi na pin HOT
    pojawia sie pytanie: co jezeli takiego przelacznika nie ma do odwracania fazy?? mozna przepinac kablami albo we wtyczkach ew zrobic przejsciowke
    z teorii (czyt ksiazek) wynika ze faza nie powinna byc odwrocona w sygnale tym emitowanym wzgledem np zarejestrowanego bo takie zabawy koncza sie tym ze przy dobreych wiatrach sygnal calkiem sie wycina a przy nagrywaniu w stereo na jednym kanale sygnal w odworoconej fazie robisz nagranie niekompatybilne z mono... co innego jak w dwoch kanalach nagrasz w fazie lub w dwoch ja odwrocisz

    pisalem juz na poczatku o urzadzeniach ktorych schematy obejrzalem (sam przedstawilem tez schemat do ogledzin) i wlasnie bylo roznie
    chodzi mi o to dlaczego fabrycznie tak jest i jak powinno byc?? albo jak jest w wiekosci urzadzen - moze ktos ma na codzien z takimi urzadzniami doczynienia
    po prostu probuje sie dowiedziec na tym forum jak konstrukcyjnie powinno byc

    pozdrawiam i dzieki za odpowiedz
  • Poziom 24  
    c_04 napisał:
    hmm moze nie tak
    chodzi mi o to jak powinno byc?? dlaczego niektore urzadzenia maja odwrocona faze a niektore nie??
    mimo ze z zalozenia sa do tego samego celu jak np preampy mikrofonowe o czym pisalem - jest to dla mnie sprawa dosc istotna
    pozdrawiam


    Powinno być tak że faza jest nieodwrócona. Od jakiegos czasu to jest zalecenie bodaj AES. Natomiast z mikrofonem jest róznie. Raz jest lapiej tak a innym razem odwrotnie. Zależy gdzie staniesz. Takie prawo fizyki.
  • Poziom 21  
    Dzieki kolego:)
    kamien spadl mi z serca:)
    jeszcze moglbys rzucic okiem na ten schemat ktory gdzies tu jest powyzej i powiedziec gdzie dopiac IN+ a gdzie IN- ?? bo ja zrobilem tak jak myslalem ze jest dobrze ale chyba mi to jednak odwraca...
    pozdrawiam
  • Poziom 21  
    czyli ze tranzystory odwracaja by tak wynikalo jezeli in+ jest na r21