Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Man TGA 18.510 problem z odpalaniem EBS 03519-00

elpast 10 Oct 2007 08:42 20503 21
Relpol
  • #1
    elpast
    Level 14  
    Witam
    mam problez z w/w manem rano nie chciał odpalić. Poprawiłem wtyki i odpalił. Proszę mi powiedzieć samo odpalanie, sterownanie rozrusznikiem idzie tylko przz przekażnik jeden k/bezpieczników. Obajw jest taki że ten przekaźnik cyka w momencie startu i przekazuje napięcie ale rozrusznik nie rusza. Zastanawiam sie czy to przypadkiem nie rozrusznik straszy?
    Pozdrawiam SP

    PS
    również wyskakuje EBS 03513-00
  • Relpol
  • #2
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Witam!
    Stacyjka jest wpięta w ZBR na centralce głównej, a z ZBR poprzez CAN komputerem silnika, a komputer slinkia uruchamia rozrusznik
    A z tego co opisujesz to będzie rozrusznik, jest dosyć łatwy w naprawie.
    Możliwe jest że nagle silnik nagle stracił komunikację CAN z resztą magistrali i dlatego nie chciał odpalić.
  • #3
    elpast
    Level 14  
    Witam
    Błąd ten mógł wyskoczyć wtedy kiedy odpinałem wtyki z komputera k/bezpieczników. Powiedz mi tylko czy rozrusznik jest sterownay z przekaxnika k/bezpieczników bo niestety nie mam nic anic schematu do maszyny.
    Pozdr SP
  • #4
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Jak napisałem we wcześniejszym poście rozrusznik uruchamia bezpośrednio sterownik EDC (komputer silnika), a sygnał do uruchomienia dostaje poprzez CANalizację :D . Na PW schemacik.
  • #5
    elpast
    Level 14  
    Dzięki narazie.
    Jutro będę patrzył na rozrusznik.
    Pozdr SP

    Aha ale wydaję się mi że jest ten rozrusznik jescze sterowany przez przekaźnik. Przy poz start zawsze cyka dodatkowo przekaźnik
  • #6
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Tak masz rację.
    Sprawdziłem schemat elektryczny połączeń (euro3) sterowania rozrusznika. Posiada jednak jeszcze dodatkowy przekaźnik zabezpieczający (ten co "cyka") który masuje sterowanie przekaźnika rozrusznika 31b a zasilanie 50 wychodzi bezpośrednio z komputera EDC

    A ten kod usterki to brak sygnału na którymś z czujników EBS na przednim kole czyli nieistotny co do uruchomienia rozrusznika.
  • #7
    elpast
    Level 14  
    Witam
    Podmieniłem rozrusznik pasuje idealnie z merca. Alte to samo, tak myślałem. Diagnoza jest tego rodzaju że sygnał sterownia z komputera + napewno wychodzi ale nie zawsze dochodzi na dodatkowy przerkaźnik k/rozrusznika. Raza zapala raz nie. Bo po drodze ten "+" chyba już nie jest odcinany? Czy wygląda gdzieś na przerwę po drodzę.


    PozdrSP
  • Relpol
  • #8
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Kolego nie wiem czy to tez jest w manach ale w niektorych dafach jak jest uszkodzony alternator(najczesciej szczotki) sa podobne objawy.
  • #9
    elpast
    Level 14  
    Witam
    Wiesz ale napewno bezpośrednio z kompa wychodzi plus a nie zawsze dochodzina cewke elektromagnesu k/rozrusznika. Prawdopodobnie uszkodzony przewód.
    PozdrSP
  • #10
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    marian11@ wrote:
    w niektorych dafach jak jest uszkodzony alternator(najczesciej szczotki) .

    :idea: Tutaj chodzi o blokadę rozruchu gdy silnik pracuje. Tak jest też w Iveco i w Scanii od 1999r. W Mercedesie załatwia to FMR a w Iveco do 2004r. i Scanii 4 serii na przekaźnikach.
    Niestety jeśli chodzi o te marki, mam schematy i wiem jak przebiega droga prądu jeśli chodzi o rozrusznik. Niestety do Mana TGA nie posiadam dokładnego schematu, mam tylko uproszczony :cry:
  • #11
    elpast
    Level 14  
    Witam
    Chyba sie poddaje. Bez schematu szczegółowego nie prześledze drogi. Coś go jeszcze odcina. Zastanawiam sie nad tym alternatorem. Dzisiaj rano znowu to samo. Pomaga czasami wyjęcie wtyczki z komputera.
    PozdrSP
  • #12
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Alternator jaki ma numer? Bo stosowane były 2 typy alternatorów. Różnią się znacznie sposobem zasilania regulatora napięcia.
    Podeślę na PW sposób sprawdzenia jednego i drugiego
  • #13
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Koledzy idze ze zajmujecie sie "tirami"
    Macie moze jakies schematy i ogolnie literature na temat tych "duzych"aut??
    Pozdrawiam.
  • #14
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Witam!
    Nie wiem jak można odpowiedzieć na Twoje pytanie. Samochody użytkowe to nie auta osobowe. Wszelka literatura jest trudno dostępna a jak jest to tylko "po znajomości" albo na giełdach i nie wszystkie marki. Wszystkie oczywiście są nielegalne tzw. "kopie pirackie" np."allegro" czy "ebay"
    Jeszcze się chyba nie zdarzyło aby jakiś serwis tak sobie udostępniał lub sprzedawał jakąkolwiek dokumentację. Sam pracuję w serwisie który posiada dwie autoryzacje i gdybym cokolwiek udostępnił a udowodniono by mi to, w najlepszym przypadku wylecę z roboty.
    Co innego pomoc w jakiejś konkretnej usterce. :D
  • #15
    elpast
    Level 14  
    Dzięki za wszelką pomoc
    Będziemy w kontakcie. Wiesz w tyma aucie jest skrzynia automatyczna też nas ćwiczy. Wysłałem dzisiaj auto do serwisu zobaczym.
    Ale jeśli chodzi o maszyny budowlane to z niektórych maszyn mam komplętną DTR i nie ma problemu z naprawą. Trochę trudniej wygląda sytuacja jak starszy hydraulika siłowa.
    PzdrSP
  • #16
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Wiem kolego ze jest trudno dostenpna:)
    Zebym wiedzial gdzie na gieldzie mozna spotkac cos takiego bym sie tam wybral.
    Na dzisiejszy czas potrzebowal bym dokumentacje na temat centralnego smarowania.
    Ps. Co ile czasu macie szkolenia w takim serwisie???
    Ja tez pracuje w serwisie:)
    Pozdrawiam.
  • #18
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Serdecznie dziekuje.
    A moze byc tak jeszcze kolego wiedzial cos o centralnym smarowaniu w Dafach:)?
    Pozdrawiam.
  • #19
    elpast
    Level 14  
    Witam
    Z mana dzwonili i stwierdzili że jest uszkodzony imobilajzer. Ciekawe zobaczymy jak przjdzie.
    PozdrSP
  • #20
    serwis_gh
    Diesel injection systems specialist
    Wydaje mi się że immobiliser to raczej by blokował EDC czyli zasilanie (+) przekaźnika rozrusznika i nie pozwolił na uruchomienie silnika na "krótko"
    Rozrusznik kręciłby a nie uruchamiał by się silnik.

    Dodano po 7 [minuty]:

    marian11@ wrote:
    A moze byc tak jeszcze kolego wiedzial cos o centralnym smarowaniu w Dafach:)?

    Sterowanie elektryką poprzez sterownik centralny. Zmiana nastawień komputerem w serwisie.
    Do centralnego smarowania dochodzi tylko zasilanie silnika. Czyli można sprawdzić na "krótko"
    Oczywiście mowa tutaj o CS oryginalnym, montowanym fabrycznie.
    Cała instalacja jest bardzo podobna we wszystkich CS
  • #21
    elpast
    Level 14  
    Witam wszystkich.
    Trochę długo się nie odzywałem, aale co do Mana chciałem mieć pewność.
    Miałeś rację serwis_gh to nie był imbilajzer. Męczyli auto prawie trzy tygodnie niestety szczegół tkwił w automatyczne skrzyni. Wymienili cały moduł który jest zaraz nad skrzynią automatyczną. mówili że wymienili płytkę ale jak to zobaczył to chyba jest autmat do przełacznia biegów.
    Pozdrawiam
    Wesołych Świąt oraz wszelkiej pomyślności w nadchodzącym Nowym Roku 2008 !!!!!!!!!!
    życzy Elpast
  • #22
    balagan15
    Level 1  
    poszukuje schematu alternatora do iveco dostawczego