Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Napięcie we wzmacniaczu samochodowym.

wadza 10 Paź 2007 12:04 2742 25
  • #1 10 Paź 2007 12:04
    wadza
    Poziom 9  

    Witam.

    Moje pytanie czy na wejsciu we wzmacniaczu oznaczonym GND (masa) powinno byc napiecie 7V ? czy wogole tam powinno być napięcie?

    w wejsciach zasilających [+] i remote jest napięcie 12,3V a w GND aż 7V czy to normalne ?
    Jest problem ze wzmacniaczem bo po włączeniu zasilania dudni przez 7 sek glosnik (turbulencje). Natomiast jak wlacze radio i dam wiecej niz 50%głosnosci wzmacniacz i glosnik na nim podlaczony dusi sie i skacze. Wzmacniacz i głosnik sa oryginalnie dobrane (tuba axton)

    0 25
  • #2 10 Paź 2007 13:25
    Malczyk2000
    Poziom 15  

    Jak mierzysz to napięcie? Masa do masy i masz 7V ?

    0
  • #3 10 Paź 2007 13:27
    rema
    Poziom 27  

    Witam.Jak możesz mieć 7V jak tam jest podłączona masa do tego GDN.

    0
  • #4 10 Paź 2007 13:29
    Krejzi001
    Poziom 12  

    a jak Ty mierzysz to 7V na masie ? :|

    0
  • #5 10 Paź 2007 13:36
    wadza
    Poziom 9  

    Mierzę to miernikiem uniwersalnym https://obrazki.elektroda.pl/34_1192015837.jpg

    bagnet czerwony + podłaczam do wejscia masyGND a czarny podlaczam do podwozia samochodu czyli do tradycyjnej masy.
    W wyniku mam 7V na mierniku. Rowniez kontrolka, probnik samochodowy swieci jak badam wejscie GND. Troche słabiej swieci ale swieci wiec jest napięcie.
    Po odpowiedziach rozumiem ze nie powinno byc jakis woltow na wejsciu GND?

    0
  • #6 10 Paź 2007 13:41
    maxtz
    Poziom 27  

    Jeśli mieżysz to względem masy i masz 7V mimo że masz podpięty przewód masowy to znaczy że masz gdzieś na masie spadki napięcia skutkiem czego wzmacniacz pracuje na połowie mocy.
    Pospradzaj dokładnie wszystkie połączenia masy od wzmacniacza.Zmież jeszcze napięcie między zaciskami GND i + powinno być okoł 13V jeżeli jest wszystko OK.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Oczywiście mierzysz nie mieżysz;) przepraszam:)

    0
  • Pomocny post
    #7 10 Paź 2007 14:03
    gromleon
    Poziom 32  

    a może kolega mierzy napięcie bez podłączonej masy do wzmacniacza stąd takie wyniki bo jak inaczej byłoby to możliwe i może masa do wzmaka idzie tylko przez przewpdy sygnałowe z radia ,ale czy to mozliwe by kolega aż tak się pomylił

    0
  • #8 10 Paź 2007 17:03
    wadza
    Poziom 9  

    między zaciskami GND i + jest napięcie 11,9V,
    na [+] z odłączoną masą 12,3V a z podłączoną 12V.
    gromleon i maxtz mają racje mierzyłem to bez podłączonej masy. Ale wynik z podłączoną to 0,3V.
    Wzmacniacz gra oczywiscie na połowie mocy z podłączoną masą. Bez podłaczonej tez gra ale nie osiagnie 50%głosnosci.

    0
  • #9 10 Paź 2007 19:16
    maxtz
    Poziom 27  

    Masa musi być oczywiście podłączona do wzmacniacza! Dokonaj jeszcze jednego pomiaru między GND a + tylko gdy wzmacniacz gra na połowie mocy napięcie to nie powinno się dużo różnić od napięcia na akumulatorze mierzonym w tym samym czasie. Jeżeli jest różnica kilku Volt to masz gdzieś spadki napięć ( na klemach, połączenia masy, bezpiecznik itp) trzeba wszystko posprawdzać. Jeszcze jedno jakiej mocy masz wzmacniacz, głośnik i jakimi przewodami je zasilasz?

    0
  • #11 10 Paź 2007 21:41
    Malczyk2000
    Poziom 15  

    wadza napisał:
    Bez podłaczonej tez gra ale nie osiagnie 50%głosnosci.


    Kolego nie rób tak więcej bo jak Ci wzmak pociągnie masę z radia przez RCA to będziesz szukał nowego radia.

    0
  • #12 11 Paź 2007 12:31
    wadza
    Poziom 9  

    Odpowiadam :

    Sygnał z radia przekazuje przez Chinche czyli wyjscie niskopoziomowe.

    Wzmacniacz i głośnik to tuba aktywna Axton CAS200A zakupiona na aukcji w pewnym znanym serwisie. Nie ma na obudowie zadnych danych technicznych w necie też nie znalazłem szczegółów. Jest napewno dwucewkowy głosnik 20cm o niewiadomej mocy.
    Napięcie we wzmacniaczu samochodowym.
    Napięcie miedzy +/- na akumulatorze to 12,4V
    Na wzmaku pom. [+] a GND przy 50%głosn napiecie spada do 11,8 jak jeszcze podgłoszę to rzęży i dudni wszystko a wartosci na mierniku skaczą ale nie osiagną 12V
    Napięcie na przewodach zasilających ktore podlaczam do wzmaka to 12,3V. mierzone jako niepodlaczone do wzmacniacza.
    To chyba masa jest dobra. bo na akumulatorze jest 12,4V.

    Dodam że pokretlo glosnosci we wzmacniaczu mam ustawione na minimum bo jak bym ustawil na polowie to jest rzężenie bez wlaczonego radia. Dlatego ustawione na min. i steruje glosnoscia tylko przez radio.

    Malczyk2000: spoko wiecej juz nie podlaczam bo sam nie wiem czym to grozi... poczatkujacy jestem. dzieki za wszelkie porady.

    Koledzy jestem pod wrażeniem waszej pomocy może cos uda sie wykombinować wspólnie. jestem pełen nadziei

    0
  • #13 11 Paź 2007 13:16
    maxtz
    Poziom 27  

    Wadza jakimi przewodami masz podane zasilanie do tego wzmacniacza??????

    0
  • #14 11 Paź 2007 13:55
    wadza
    Poziom 9  

    Zastosowałem kabel głośnikowy taki jak pod tym linkiem https://obrazki.elektroda.pl/55_1192103488.jpg
    Kazda zyła składa sie z miedzianopodobnych drucików. + pobrałem z tego samego kabla co idzie do radia. rozdwoilem przed kostką ISO. a masa ze śruby łączącej podłogę z podwoziem.

    0
  • #15 11 Paź 2007 15:34
    gromleon
    Poziom 32  

    A skąd kolega wie że wzmacniacz osiąga tylko 50% swojej mocy?
    może po przekręceniu gałki głośności jest przesterowany stąd efekt dudnienia a tak naprawde to jest max możliwości tego wzmaka . Co do przewodów
    to każdy chyba przyzna ze delikatnie mówiać są za cienkie po drugie kabel taki należy zasilić z akumulatora a nie z kostki iso radia .Należy również pamiętać o bezpieczniuku jak najbliżej akumulatora

    0
  • #16 11 Paź 2007 18:03
    wadza
    Poziom 9  

    Nie wiem czy na połowie swoich mozliwosci gra. W radiu podgłaszam do ok 50% i zaczyna harczec i dudnic tuba. Natomiast jesli ustawie we wzmacniaczu pokretlo tylko na 1/4 to tez dudni.
    Jeszcze inny przypadek: Pomimo ze w radiu głosnosc ustawiam na zero to i tak jak podgłoszę sam wzmacniacz to dudni i sie dusi bez muzyki. Tak zamo przy wyłączonym radiu.

    0
  • #17 11 Paź 2007 18:17
    gromleon
    Poziom 32  

    dobrze niech kolega zacznie od wymiany przewodów zasilających i podepnie je do bezpośrednio do akumulatora i należy pamietać o bezpieczniku
    i opisze co po tym zabiegu sie zminiło a powinno to coś zmienić.
    Przy braku muzyki opisuje kolega objawy jak by sie wzmacniacz wzbudzał może to oznaczać słabe przewody sygnałowe z radia do wzmaka (duzo zakłoceń przepuszczaja ) ale zaczmijmy od zasilania to podstawa w samochodzie

    0
  • #18 11 Paź 2007 18:31
    wadza
    Poziom 9  

    A ten bezpiecznik to jaki umiescic ile amper... jutro z rana zabieram sie do pracy i napiszę jaki efekt.
    A z przewodami sygnałowymi moze byc racja bo przy testowaniu wzmacniacza używałem pozłacanych a teraz mam zwykły chiński za parę zł o dł 10metrów,bo sprzet w bagazniku mam.

    0
  • Pomocny post
    #19 12 Paź 2007 12:04
    maxtz
    Poziom 27  

    10 metrów do bagażnika? co to za samochód? Zasilanie jak najbardziej trzeba z akumulatora bezpiecznik zaraz przy akumulatorze (na plusowym przewodzie oczywiście) przy tej tubie myśle że 20A to już spory zapas. Jak to nie pomoże to trzeba sprawdzić na lepszej "sygnałówce"

    0
  • #20 12 Paź 2007 17:04
    wadza
    Poziom 9  

    Muszę stwierdzić że zasilanie bezpośrednie z akumulatora nie zmieniło nic. Nadal harczy...
    Ale dzięki Waszym poradom zastosowałem inny kabel - krótszy chinch 1m też chiński i gra lepiej o niebo. Moge podgłaszac pokrętelkiem we wzmacniaczu i harczy dopiero jak oodkrece je na 3/4 natezenia.
    Zatem powstaje pytanie o porady w stosunku do zakupu kabla sygnałowego z radia który ewidentnie muszę wymienić na jakis dobry. A jaki to dobry kabel chinch?:)

    0
  • #21 12 Paź 2007 17:39
    gromleon
    Poziom 32  

    bezpiecznik 20 amper to przesada dla tuby o mocy chyba 18 watt 10A spokojnie wystarczy i nie wiem czy wymiana przewodów zasilających wogóle ma sens . Szukałem parametrów tej tuby i jedyne co znalazłem to aukcje na allegro gdzie kolega kupił tą tube delikatnie mówiąc nie jest to sprzęt wysokich lotów nie spodziewałbym bym sie po nim zbyt dużo ale jeśli kolega jest zadowolony to ok jeśli chodzi o przewód chinch to też szkoda pieniędzy nie wydaje mi sie zeby to robiło zbyt dużą różnice no ale.. można ewentualnie zastosować dzielnik napięcia i podać sygnał z wyjscia głosnikowego wydaje sie to lepszm rozwiązaniem akurat dla tej tuby niż ciągnięcia długiego przewodu sygnałowego

    0
  • #22 12 Paź 2007 18:32
    wadza
    Poziom 9  

    Naturalnie zdaję sobie sprawe ze ta tuba to tylko wzmocnienie basów a nie audiofilskie marzenie kupiłem ją za 50zł więc cudów nie mogę oczekiwać.
    A co do meritum.. Ten dzielnik napięcia to jak mogę nabyć, skonstruować?
    Gromleon wiem że pewnie dla Ciebie to podstawy ale ja jeszcze nie zorientowany w dziedzinie elektroniki, dlatego wybacz mój prymitywizm i spytam jeszcze o Twoją radę "podać sygnał z wyjscia głosnikowego". Czyli z kostki ISO wziąć kable głosnikowe i wpiąć do wzmacniacza? mam wolne kable do głosnikow z tyłu czyli te mogę podać do wzmacniacza (bo i one pochodzą z kostki) ?

    0
  • #23 12 Paź 2007 19:55
    gromleon
    Poziom 32  

    najprościej bedzie podłaczyć 1 (jeden!) przewód ten który idzie do tylnych głosników poprzez opornik 220 kΩ do wejscia tuby poprzez chinch (do środkowego bolca tego złacza) jeśli dzwiek bedzie gorszy to wtedy pomyslimy nad innym rozwiązaniem

    0
  • #24 17 Paź 2007 17:06
    wadza
    Poziom 9  

    A więc tak: podłączyłem pod bolec chinch oporniczek 220 kOhmów no i nie ma sygnału w tubie. Głosnik nie gra. Probowalem pod dwa chinche podlaczyc to samo. w tubie normalnie chinch byl podlaczony a pod drugi koniec podlaczylem opornik i przewod glosnikowy.
    Tube teraz wożę za przednim siedzeniem bo na tyle starcza przewod chinch który ładnie gra . ale na pewno nie w 100% swoich mozliwosci.

    Przynioslem tube do domu i podlaczylem pod zasilacz 12V a zrodlo muzyki z komputera dałem. Gra i podobnie jak w samochodzie powyzej 70% pokrętełka glasnosci w wzmacniaczu - głosnik zaczyna dudnic.
    Wiec moze to sprawa mocy wzmacniacza ? i nic wiecej sie po prostu nie da zrobic.

    0
  • #25 17 Paź 2007 21:50
    Adrian Rozborski
    Poziom 13  

    Jeśli chcesz to sprawdzić to poszukaj wśród kolegów lub znajomych kogoś, kto wozi w aucie jakiś konkretny wzmachol i tubę. Podłącz tubę u niego i sprawdź, analogicznie zrób to samo z jego tubą- podłącz ją do twojego wzmacniacza. Wyników chyba nie muszę opisywać. Sam dojdziesz gdzie jest błąd. Wszyscy szukają usterki a może to po prostu wszystko na co stać ten sprzęt...

    0
  • #26 15 Sty 2008 15:02
    wadza
    Poziom 9  

    Zamykam temat:
    Pomogło zakupienie drogiego kabelka RCA ok 20zł ;)
    Co prawda musi brac mase z radia ale nie dusi sie i ładnie tuba brzmi.

    0