Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sklep HeluKabel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Dodatkowy akumulator do webasto

jawoks 04 Lis 2007 14:48 42790 65
  • #31 04 Lis 2007 14:48
    jawoks
    Poziom 20  

    Ja mam niepotrzebny 2 letni akumulator 72Ah, ale go nie zamontuję pod siedzeniem kierowcy. Nie dość, że będzie w aucie "pachnieć" kwasem, to nie wiem czy to jest bezpieczne. Nie mam tu specjalnej komory na aku jak to jest w VW. Oraz zapewne będę miał wtedy dwa niedoładowane akumulatory.

    Ja chce tylko wiedzieć gdzie leci ten kabel od kontrolki ładowania ... :)

  • Sklep HeluKabel
  • #32 05 Lis 2007 08:05
    piter_ok1
    Poziom 18  

    Kolego "marian11@" od kiedy to prąd mierzy się w voltach?

  • #33 05 Lis 2007 20:27
    marian11@
    Poziom 20  

    Wiatam.
    Hmyy od kiedy:):)
    Masz racje w amperech a napiecie w woltach.
    Dzieki za uwage;)
    Pozdrawiam

  • #34 05 Lis 2007 21:35
    slawekpl
    Poziom 10  

    witam, zgadzam sie z kolega odnosnie napiecia natomiast prad powinien byc obliczony wedlug wielkosci aku moze myle sie ale kazdy akumltor powinien byc ladowany pradem odpowiednim do wielosci wiec 10ah albo 75 nie jest obojetne

  • #35 06 Lis 2007 16:14
    marian11@
    Poziom 20  

    Witam.
    kolego jezeli nie jest to obojetne jaki wlozy sie akumulator to jak bys mogl to wytlumaczyc???
    Ja wiem jedno czym wiekszy tym lepszy, poniewaz ma wiekszy zapas energi i wiekszy prad rozruchowy.

  • Sklep HeluKabel
  • #36 06 Lis 2007 17:43
    kamilursusc330m
    Poziom 10  

    mam schemat jak podłączyć alternator do ursusa c-330 morze mi ktoś powiedzieć czy on jest dobry.
    Obecnie mam prądnice. musze kupować nowy regulator obrotów do alternator?

    Dodatkowy akumulator do webasto

  • #37 07 Lis 2007 00:10
    marian11@
    Poziom 20  

    Witam.
    Kolego schemacik oki.
    Ale ja nie slyszalem o regultorze obrotow do alternatora:)
    Tak ale regulator napiecia jest inny dla pradnicy niz dla alternatora.
    Pozdrawiam.

  • #38 17 Lis 2007 18:22
    jawoks
    Poziom 20  

    Znalazłem kontrolkę od oleju, działa tak jak ta ładowania, więc bez wahania podłączyłem do niej jako plus od przekaźnika. Zdziwiłem się gdy po odpaleniu silnika kontrolka cały czas świeciła.
    Ktoś wie jaki ma wpływ przekaźnik na kontrolkę oleju ?

  • #39 18 Lis 2007 17:58
    jawoks
    Poziom 20  

    Dobra dziś poświęciłem na to trochę czasu i prawie działa, prawie bo większość kontrolek po odpaleniu silnika się lekko jarzy (tylko w nocy widać), jak wyjmę przekaźnik to wszystko powraca do normy. Plus jaki załącza przekaźnik to prawdopodobnie ten od kontrolki ładowania (jeden z tych 3 cienkich przewodów z alternatora).
    Proszę o pomoc.

    Dodam tylko, że przewód w który się wpiąłem (kontrolka ładowania) ma ok. 0,75 - 1mm2, a przewód który dałem do przekaźnika ma 2,5mm2, czy to może mieć jakiś wpływ?

  • #40 18 Lis 2007 23:06
    stomat
    Specjalista elektryk

    Przekrój przewodu nie ma wpływu. Objaw jest dziwny. Sprawdź czy tak będzie gdy zostawisz przekaźnik a odłączysz ten dodatkowy akumulator. Innymi słowy czy problem jest w obwodzie cewki przekaźnika czy w obwodzie ładowania dodatkowego akumulatora.

  • #41 19 Lis 2007 13:43
    jawoks
    Poziom 20  

    Dzięki za odp.
    Jak odłączę dodatkowy akumulator jest tak samo, przyczyną jest na 100% cewka przekaźnika.

    Tak jakby zabierała prąd kontrolce ładowania i przez to cała tablica rozdzielcza głupieje. Kiedyś tak miałem we Fiacie, że jarzyły mi się wszystkie kontrolki, ale wtedy nie było masy.

  • #42 21 Lis 2007 20:42
    miet147
    Poziom 11  

    Witam.Bardzo ciekawa teoria mariana11@,że prąd nie przekroczy 14, 4V.Pewnie pojemność zbiornika paliwa w spalino-godzinach ?

  • #43 21 Lis 2007 22:44
    tomus2k
    Poziom 23  

    kontrolka oleju to nie zawsze zwieranie do masy pojazdu , czasami czujnik jest zespolony ( temperatura, ciśnienie max , ciśnienie min) i wtedy steruje bazami darlingtonów w liczniku. Podłączając bezpośrednio przekaźnik w taki układ uszkodzisz licznik. Jeśli w czujnik jest logiczny to najlepiej zasilić przekaźnik przez bc547 rezystor na bazie 22k , a dioda przeciwnie do biegunów do przekaźnika ( gasik napięcia zaindukowanego)
    To samo może być z kontrolką ładowania.
    Jeśli zastosowałeś mniejszy akumulator ładuj go przez rezystor tak aby prąd ładowania nie przekraczał 0,1C A jeśli to żelowy to koniecznie przez rezystor one są bardzo czułe na ładowanie zbyt dużym prądem ( wysychanie żelu).
    Ja to bym zrobił takie zabezpieczenie: webasto działa do 12V -11,5V lub 0,5h z tych 12 V to jeszcze można zakręcić z 5 razy ,a jeśli masz wodne to aż tyle nie trzeba kręcić ( rozgrzany silnik) i nie montował 2 akumulatorów. Akumulator dopiero ma spadek mocy poniżej 10V ( mówie tu o mocy startowej )

  • #44 21 Lis 2007 23:54
    jawoks
    Poziom 20  

    Ten drugi dodatkowy aku ma zostać i tyle. To jest diesel i on potrzebuje bardzo dobrego akumulatora do rozruchu (włączyłem radio na 3h i miałem już problem z rozruchem w garażu). Nie dość tego chciałbym sobie podłączyć czasem do tego żelowego np. lodóweczkę na postoju nie martwiąc się, że rozładuje akumulator.
    Przecież stosuje sie małe aku żelowe np. do alarmów samochodowych.
    Mój akumulator żelowy można ładować nie więcej niż 6A.
    Przez 2h jazdy nie był nawet ciepły, więc nie wiem czy jest sens się o niego martwić, jak na razie jestem z niego zadowolony.

    To jak z tą kontrolką ładowania ? Jest to bardzo proste auto (nawet obrotomierza nie mam) więc nie sądziłem, że będą jakieś problemy.
    tomus2k Mógłbyś zrobić prosty schemat z tym tranzystorem? Nie jestem elektronikiem, ale nie powinienem mieć problemów z odczytaniem schematu i zrobieniem układu ;)

  • #45 23 Lis 2007 16:54
    marian11@
    Poziom 20  

    Witam.
    Dla sprostowania pomylki dla teoretykow:
    Przepraszam nie prad tylko napiecie nie przekroczy 14,4volta.
    Kolego nie masz co sie martwic o ten akumulatorek, nic mu sie nie stanie.
    Pozdrawiam.

  • #46 23 Lis 2007 17:20
    jawoks
    Poziom 20  

    Dziś z ciekawości wymieniłem ten przekaźnik na nowy i co zauważyłem to na pewno kontrolki się jarzą o 50% mniej, czyli cewka przekaźnika ma jakiś wpływ.

    Druga rzecz to - sprawdziłem prąd ładowania jaki daje alternator i wynosi 13,6V max 13,9V.
    Czy to nie za mało ? Żelowy powinienem mieć 13,6 - 13,8 w spoczynku...
    Odpaliłem wczoraj webasto na ponad godzinę i wszystko ok, ale na drugi dzień już chodził tylko minutę potem się rozłączył (a ładowany był ok. 1h).

  • #47 24 Lis 2007 21:12
    jawoks
    Poziom 20  

    Następnego dnia żadne kontrolki już się nie świeciły, czyli nowy przekaźnik rozwiązał sprawę, tylko czemu po kilku godzinach się uspokoiły? A nie od razu.

  • #48 25 Lis 2007 00:33
    omed
    Poziom 14  

    co do tych akumulatorów żelowych prąd ładowania ma duże znaczenie bo przekraczając go skracamy żywotność a nawet może dojść do zniszczenia

  • #49 25 Lis 2007 15:27
    syriuszblack
    Poziom 22  

    jawoks: użyj najprostszego czyli dioda, BC273 jako sterowanie cewką przekaźnika, podłączasz to pod kontrolkę oleju i po sprawie, jak się pali to tranzystor wysteruje przekaźnik, jak zgaśnie odłączy a nie będzie ci "wracać" napięcie na kontrolkę.

  • #50 25 Lis 2007 16:46
    jawoks
    Poziom 20  

    No, ale już po wymianie przekaźnika wydaje się być wszystko ok :)

  • #51 19 Sie 2009 18:22
    foreseter
    Poziom 2  

    jawoks napisał:
    No, ale już po wymianie przekaźnika wydaje się być wszystko ok :)


    Temat dość stary ale może kolega z perspektywy czasu podzieli się wrażeniami z połączenia dwóch akumulatorów "małego do zadań specjalnych" i dużego

    forester

  • #52 19 Sie 2009 19:34
    ociz
    Moderator Samochody

    Miałem oryginalnie 2 akumulatory w VW T3, nie było problemów ale jak używałem ogrzewania na postoju to co jakiś czas doładowywałem dodatkowy akumulator bo tylko krótkie odcinki nim jeździłem.

  • #53 17 Sty 2010 03:34
    szkodnik1000mb
    Poziom 10  

    a nie lepiej kwasowy zastosować jakiejś mniejszej pojemności tak aby alternator wyrobił zładowaniem?

  • #54 17 Sty 2010 03:51
    gregorius-up4
    Poziom 13  

    Koledzy podpowiedzcie jaki aku wybrać czy nie prościej jak kolega wyżej pisze założyć aku motocyklowy kwasowy to nie będzie też problemu z przekroczeniem prądu ładowania.
    Pozdrawiam

  • #55 07 Paź 2010 14:10
    edward1941
    Poziom 2  

    Witam!
    Zamontowałem webasto do Transita +dodatkowy akumulator ładowany układem SLA40 dałała prawidłowo

  • #56 18 Mar 2011 14:12
    bbbmmm
    Poziom 11  

    Do podłączenia dodatkowego akumulatora najłatwiej zastosować separator baterii.
    Separator załącza ładowanie dodatkowego akumulatora po naładowaniu się baterii głównej rozruchowej. jak napięcie spadnie separator rozłączy dodatkowy akumulator i chroni baterię rozruchową przed całkowitym rozładowaniem.
    Montaż jest dziecinnie prosty.
    http://www.sklep.unipower.pl/galerie/s/separator-baterii-100a-s_161.jpg

    więcej informacji na stronie - http://www.sklep.unipower.pl/index.php?p35,separator-baterii-100a-sp1314

  • #57 30 Cze 2012 16:17
    keikan
    Poziom 12  

    Na forum jeep czytałem, że po podłączeniu tego układu SL40 do auta terenowego - stopiła się instalacja... Taki układ nie ma zastosowania, gdy w grę wchodzi większa ilość urządzeń dodatkowych w aucie (chłodnia, lodówka, grzanie wody itp), a zwłaszcza, gdy auto ma wyciągarkę... W takim przypadku 200A to minimum.

    Z tego co wyczytałem na forum Toyoty - użytkownicy polecają taki separator (izolator) akumulatorów:

    ten ma wyświetlacz zintegrowany z panelem sterującym systemem z kabiny
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=656

    a ten to sam przekaźnik z okablowaniem:
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?cat_id=125&page=0&view=3&sort=default
    Co ciekawe nawet ten prosty system wyświetla użytkownikowi informacje o stanie pracy urządzenia lub błędach za pomocą diod.

    System szwajcarski na gwarancji 5 lat.

  • #59 06 Wrz 2012 15:34
    abudabdi
    Poziom 12  

    witam czy nie lepiej zamiast wszelakiej dodatkowej elektroniki dać 2 diody prostownicze jedna przy dodatkowym akumulatorze a druga przy dmuchawie koszt paru złotych

  • #60 06 Lis 2012 20:06
    Jarek79kk
    Poziom 11  

    Witam

    mialem kiedys multivana wlasnie z dwoma aku - do webasta i glowny, wszystko dzialalo bez zarzutow. Sprzedajac go po wypadku wymontowalem webasto i instalacje dodatkowego aku. Teraz chcialem to wszystko podlacyc w VW Crafterze i wszystko dziala jesli chodzi o webasto, pojawil sie natomiast problem z dodatkowym akumulatorem. Podlaczylem to wg schamatu - wydaje mi sie ze dobrze, ale jednak dodatkowy akumulator sie nie laduje. W instalacji dodakowego aku jest oryginalny przekaznik VW nr 426 i do styku 30 podlaczylem + z dodatkowego akumulatora, do styku 87 + z akumulatora wlasciwego z samochodu, styk 85 do masy pojazdu a do styku 86 przewod z alternatora, do tego na ktorym jest wieksze napiecie, wiec tak zrobilem (jest tam 14,6). nastepnie uruchamiam silnik i slysze ze przekaznik styka - wiec dziala ale mierzac miernikiem napiecie na akumulatorze w aucie jest 14,3 a na tym dodatkowym 12,1 jak wlacze webasto to spada do 10,6 i generalnie nie dziala tak jak powinno

    cos zrobilem zle?
    gdzie jest przyczyna ze dodatkopwe aku sie nie laduje?