Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Dodatkowy akumulator do webasto

jawoks 04 Nov 2007 14:48 55879 65
Relpol
  • #31
    jawoks
    Level 20  
    Ja mam niepotrzebny 2 letni akumulator 72Ah, ale go nie zamontuję pod siedzeniem kierowcy. Nie dość, że będzie w aucie "pachnieć" kwasem, to nie wiem czy to jest bezpieczne. Nie mam tu specjalnej komory na aku jak to jest w VW. Oraz zapewne będę miał wtedy dwa niedoładowane akumulatory.

    Ja chce tylko wiedzieć gdzie leci ten kabel od kontrolki ładowania ... :)
  • Relpol
  • #32
    piter_ok1
    Level 18  
    Kolego "marian11@" od kiedy to prąd mierzy się w voltach?
  • #33
    marian11@
    Level 21  
    Wiatam.
    Hmyy od kiedy:):)
    Masz racje w amperech a napiecie w woltach.
    Dzieki za uwage;)
    Pozdrawiam
  • #34
    slawekpl
    Level 11  
    witam, zgadzam sie z kolega odnosnie napiecia natomiast prad powinien byc obliczony wedlug wielkosci aku moze myle sie ale kazdy akumltor powinien byc ladowany pradem odpowiednim do wielosci wiec 10ah albo 75 nie jest obojetne
  • #35
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    kolego jezeli nie jest to obojetne jaki wlozy sie akumulator to jak bys mogl to wytlumaczyc???
    Ja wiem jedno czym wiekszy tym lepszy, poniewaz ma wiekszy zapas energi i wiekszy prad rozruchowy.
  • Relpol
  • #36
    kamilursusc330m
    Level 11  
    mam schemat jak podłączyć alternator do ursusa c-330 morze mi ktoś powiedzieć czy on jest dobry.
    Obecnie mam prądnice. musze kupować nowy regulator obrotów do alternator?

    Dodatkowy akumulator do webasto
  • #37
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Kolego schemacik oki.
    Ale ja nie slyszalem o regultorze obrotow do alternatora:)
    Tak ale regulator napiecia jest inny dla pradnicy niz dla alternatora.
    Pozdrawiam.
  • #38
    jawoks
    Level 20  
    Znalazłem kontrolkę od oleju, działa tak jak ta ładowania, więc bez wahania podłączyłem do niej jako plus od przekaźnika. Zdziwiłem się gdy po odpaleniu silnika kontrolka cały czas świeciła.
    Ktoś wie jaki ma wpływ przekaźnik na kontrolkę oleju ?
  • #39
    jawoks
    Level 20  
    Dobra dziś poświęciłem na to trochę czasu i prawie działa, prawie bo większość kontrolek po odpaleniu silnika się lekko jarzy (tylko w nocy widać), jak wyjmę przekaźnik to wszystko powraca do normy. Plus jaki załącza przekaźnik to prawdopodobnie ten od kontrolki ładowania (jeden z tych 3 cienkich przewodów z alternatora).
    Proszę o pomoc.

    Dodam tylko, że przewód w który się wpiąłem (kontrolka ładowania) ma ok. 0,75 - 1mm2, a przewód który dałem do przekaźnika ma 2,5mm2, czy to może mieć jakiś wpływ?
  • #40
    stomat
    Level 37  
    Przekrój przewodu nie ma wpływu. Objaw jest dziwny. Sprawdź czy tak będzie gdy zostawisz przekaźnik a odłączysz ten dodatkowy akumulator. Innymi słowy czy problem jest w obwodzie cewki przekaźnika czy w obwodzie ładowania dodatkowego akumulatora.
  • #41
    jawoks
    Level 20  
    Dzięki za odp.
    Jak odłączę dodatkowy akumulator jest tak samo, przyczyną jest na 100% cewka przekaźnika.

    Tak jakby zabierała prąd kontrolce ładowania i przez to cała tablica rozdzielcza głupieje. Kiedyś tak miałem we Fiacie, że jarzyły mi się wszystkie kontrolki, ale wtedy nie było masy.
  • #42
    miet147
    Level 12  
    Witam.Bardzo ciekawa teoria mariana11@,że prąd nie przekroczy 14, 4V.Pewnie pojemność zbiornika paliwa w spalino-godzinach ?
  • #43
    tomus2k
    Level 26  
    kontrolka oleju to nie zawsze zwieranie do masy pojazdu , czasami czujnik jest zespolony ( temperatura, ciśnienie max , ciśnienie min) i wtedy steruje bazami darlingtonów w liczniku. Podłączając bezpośrednio przekaźnik w taki układ uszkodzisz licznik. Jeśli w czujnik jest logiczny to najlepiej zasilić przekaźnik przez bc547 rezystor na bazie 22k , a dioda przeciwnie do biegunów do przekaźnika ( gasik napięcia zaindukowanego)
    To samo może być z kontrolką ładowania.
    Jeśli zastosowałeś mniejszy akumulator ładuj go przez rezystor tak aby prąd ładowania nie przekraczał 0,1C A jeśli to żelowy to koniecznie przez rezystor one są bardzo czułe na ładowanie zbyt dużym prądem ( wysychanie żelu).
    Ja to bym zrobił takie zabezpieczenie: webasto działa do 12V -11,5V lub 0,5h z tych 12 V to jeszcze można zakręcić z 5 razy ,a jeśli masz wodne to aż tyle nie trzeba kręcić ( rozgrzany silnik) i nie montował 2 akumulatorów. Akumulator dopiero ma spadek mocy poniżej 10V ( mówie tu o mocy startowej )
  • #44
    jawoks
    Level 20  
    Ten drugi dodatkowy aku ma zostać i tyle. To jest diesel i on potrzebuje bardzo dobrego akumulatora do rozruchu (włączyłem radio na 3h i miałem już problem z rozruchem w garażu). Nie dość tego chciałbym sobie podłączyć czasem do tego żelowego np. lodóweczkę na postoju nie martwiąc się, że rozładuje akumulator.
    Przecież stosuje sie małe aku żelowe np. do alarmów samochodowych.
    Mój akumulator żelowy można ładować nie więcej niż 6A.
    Przez 2h jazdy nie był nawet ciepły, więc nie wiem czy jest sens się o niego martwić, jak na razie jestem z niego zadowolony.

    To jak z tą kontrolką ładowania ? Jest to bardzo proste auto (nawet obrotomierza nie mam) więc nie sądziłem, że będą jakieś problemy.
    tomus2k Mógłbyś zrobić prosty schemat z tym tranzystorem? Nie jestem elektronikiem, ale nie powinienem mieć problemów z odczytaniem schematu i zrobieniem układu ;)
  • #45
    marian11@
    Level 21  
    Witam.
    Dla sprostowania pomylki dla teoretykow:
    Przepraszam nie prad tylko napiecie nie przekroczy 14,4volta.
    Kolego nie masz co sie martwic o ten akumulatorek, nic mu sie nie stanie.
    Pozdrawiam.
  • #46
    jawoks
    Level 20  
    Dziś z ciekawości wymieniłem ten przekaźnik na nowy i co zauważyłem to na pewno kontrolki się jarzą o 50% mniej, czyli cewka przekaźnika ma jakiś wpływ.

    Druga rzecz to - sprawdziłem prąd ładowania jaki daje alternator i wynosi 13,6V max 13,9V.
    Czy to nie za mało ? Żelowy powinienem mieć 13,6 - 13,8 w spoczynku...
    Odpaliłem wczoraj webasto na ponad godzinę i wszystko ok, ale na drugi dzień już chodził tylko minutę potem się rozłączył (a ładowany był ok. 1h).
  • #47
    jawoks
    Level 20  
    Następnego dnia żadne kontrolki już się nie świeciły, czyli nowy przekaźnik rozwiązał sprawę, tylko czemu po kilku godzinach się uspokoiły? A nie od razu.
  • #48
    omed
    Level 14  
    co do tych akumulatorów żelowych prąd ładowania ma duże znaczenie bo przekraczając go skracamy żywotność a nawet może dojść do zniszczenia
  • #49
    syriuszblack
    Level 22  
    jawoks: użyj najprostszego czyli dioda, BC273 jako sterowanie cewką przekaźnika, podłączasz to pod kontrolkę oleju i po sprawie, jak się pali to tranzystor wysteruje przekaźnik, jak zgaśnie odłączy a nie będzie ci "wracać" napięcie na kontrolkę.
  • #50
    jawoks
    Level 20  
    No, ale już po wymianie przekaźnika wydaje się być wszystko ok :)
  • #51
    foreseter
    Level 2  
    jawoks wrote:
    No, ale już po wymianie przekaźnika wydaje się być wszystko ok :)


    Temat dość stary ale może kolega z perspektywy czasu podzieli się wrażeniami z połączenia dwóch akumulatorów "małego do zadań specjalnych" i dużego

    forester
  • #52
    ociz
    Moderator of Cars
    Miałem oryginalnie 2 akumulatory w VW T3, nie było problemów ale jak używałem ogrzewania na postoju to co jakiś czas doładowywałem dodatkowy akumulator bo tylko krótkie odcinki nim jeździłem.
  • #53
    szkodnik1000mb
    Level 11  
    a nie lepiej kwasowy zastosować jakiejś mniejszej pojemności tak aby alternator wyrobił zładowaniem?
  • #54
    gregorius-up4
    Level 13  
    Koledzy podpowiedzcie jaki aku wybrać czy nie prościej jak kolega wyżej pisze założyć aku motocyklowy kwasowy to nie będzie też problemu z przekroczeniem prądu ładowania.
    Pozdrawiam
  • #55
    edward1941
    Level 2  
    Witam!
    Zamontowałem webasto do Transita +dodatkowy akumulator ładowany układem SLA40 dałała prawidłowo
  • #56
    bbbmmm
    Level 11  
    Do podłączenia dodatkowego akumulatora najłatwiej zastosować separator baterii.
    Separator załącza ładowanie dodatkowego akumulatora po naładowaniu się baterii głównej rozruchowej. jak napięcie spadnie separator rozłączy dodatkowy akumulator i chroni baterię rozruchową przed całkowitym rozładowaniem.
    Montaż jest dziecinnie prosty.
    http://www.sklep.unipower.pl/galerie/s/separator-baterii-100a-s_161.jpg

    więcej informacji na stronie - http://www.sklep.unipower.pl/index.php?p35,separator-baterii-100a-sp1314
  • #57
    keikan
    Level 12  
    Na forum jeep czytałem, że po podłączeniu tego układu SL40 do auta terenowego - stopiła się instalacja... Taki układ nie ma zastosowania, gdy w grę wchodzi większa ilość urządzeń dodatkowych w aucie (chłodnia, lodówka, grzanie wody itp), a zwłaszcza, gdy auto ma wyciągarkę... W takim przypadku 200A to minimum.

    Z tego co wyczytałem na forum Toyoty - użytkownicy polecają taki separator (izolator) akumulatorów:

    ten ma wyświetlacz zintegrowany z panelem sterującym systemem z kabiny
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?products=product&prod_id=656

    a ten to sam przekaźnik z okablowaniem:
    http://rxv.com.pl/sklep//index.php?cat_id=125&page=0&view=3&sort=default
    Co ciekawe nawet ten prosty system wyświetla użytkownikowi informacje o stanie pracy urządzenia lub błędach za pomocą diod.

    System szwajcarski na gwarancji 5 lat.
  • #59
    abudabdi
    Level 12  
    witam czy nie lepiej zamiast wszelakiej dodatkowej elektroniki dać 2 diody prostownicze jedna przy dodatkowym akumulatorze a druga przy dmuchawie koszt paru złotych
  • #60
    Jarek79kk
    Level 12  
    Witam

    mialem kiedys multivana wlasnie z dwoma aku - do webasta i glowny, wszystko dzialalo bez zarzutow. Sprzedajac go po wypadku wymontowalem webasto i instalacje dodatkowego aku. Teraz chcialem to wszystko podlacyc w VW Crafterze i wszystko dziala jesli chodzi o webasto, pojawil sie natomiast problem z dodatkowym akumulatorem. Podlaczylem to wg schamatu - wydaje mi sie ze dobrze, ale jednak dodatkowy akumulator sie nie laduje. W instalacji dodakowego aku jest oryginalny przekaznik VW nr 426 i do styku 30 podlaczylem + z dodatkowego akumulatora, do styku 87 + z akumulatora wlasciwego z samochodu, styk 85 do masy pojazdu a do styku 86 przewod z alternatora, do tego na ktorym jest wieksze napiecie, wiec tak zrobilem (jest tam 14,6). nastepnie uruchamiam silnik i slysze ze przekaznik styka - wiec dziala ale mierzac miernikiem napiecie na akumulatorze w aucie jest 14,3 a na tym dodatkowym 12,1 jak wlacze webasto to spada do 10,6 i generalnie nie dziala tak jak powinno

    cos zrobilem zle?
    gdzie jest przyczyna ze dodatkopwe aku sie nie laduje?