Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wzmacniacz high fidelity

arek59 17 Paź 2007 19:01 14199 79
  • #61 17 Paź 2007 19:01
    arek59
    Poziom 29  

    Ja się zgadzam że radiator ma być zimny. Zimny radiator lepiej odbiera ciepło i ma lepszą sprawność odbierania ciepła ze scalaka. Właśnie stosuję wiatraki by dodatkowo chłodziły co powoduje że zimny lepiej i szybciej odbiera ciepło i scalaki się tak nie wyłączają gdyż jest niższa temperatura struktury. To malowanie było do testów. Polegało na różnych sposobach chłodzenia i wybór padł na radiator chłodzony wiatrakiem i malowanie pod scalakiem. Bo jak namalowałem to scalak się nie wyłącza tak i radiator jest troszkę cieplejszy, a scalak zimniejszy niż. Temperatura radiatora i scalaka ma być podobna. Polegało to że nie klocek ma się grzać tylko radiator i temperatura klocka i radiatora powinna być prawie taka sama. Radiator ma gubić to ciepło. Więc powiem więcej z doświadczenia. Weż dwie takie same blachy np ocynkowane czy aluminowe i jedną pomaluj markierem wodoodpornym i obie przystaw w tej samej ogległości od grzejącego się radiatora i zobaczysz który jest cieplejszy. Oczywiście że ten markierem będzie cieplejszy. Jak bym te radiatory chłodził wiatrakami to temperatura będzie taka sama, a blacha namalowana szybciej pobierze ciepło z klocka i odda radiatorowi, a wiatrak go dodatkowo słodzi. Jest to moja raczej teoria ale jest to naprawdę prawda. Ciepło to też droga podczerwieni. Malowanie radiatora pod klockiem pomaga ale nie w takim stopniu czyli góra 15% raczej może mniej, tak na oko. Może ktoś mnie nie rozumie bo inaczej niewiem jak pisać

  • #62 17 Paź 2007 20:07
    sebek1987
    Poziom 14  

    widzę ze dalej nie rozumiesz, chyab ci to jutro narysuję, żeby temperatura na raditorze podskoczyłą poprzez malowanie to fala musi dotrzeć do niego, dociera przez powietrze, więc jest juz wyemitowana prze scalak, juz jej nie ma w scalaku!!! ale musi dolecieć do radiatora, to po co ma leciec do niego skoro moze się rozproszyc na boki??

  • #63 17 Paź 2007 20:54
    arek59
    Poziom 29  

    Rozproszyć się scalak w powietrzu nie może bo się zgotuje. Musi coś mocno przylegać by odebrało ciepło ze scalaka, a ciepło z radiatora musi gdzieś uciekać. Najlepszy sposób odprowadzania ciepła to pasta termoprzewodząca, podkładka mikowa, malowanie na radiatorze, radiator i wiatrak. Te metody po koleji stosuję jednocześnie.

  • #64 17 Paź 2007 21:33
    sebek1987
    Poziom 14  

    chyba nie dociera w ten sposób, MALOWANIE PASKA NA CZARNO MOZNA SOBIE DO TYŁJKA WSADZIĆ NIC NIE DAJE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    koniec na ten temat, nie mam już sił po prostu ręce opadaja jak się tego słucha

  • #65 17 Paź 2007 22:10
    kazek125
    Poziom 13  

    arek59 !! podkładka mikowa nie służy usprawnienu oddawania moc strat w postaci ciepła lesz pełni jedynie funkję izolacji elektrycznej odpornej na podwyższone temperatury.
    rzadko mi sie to zdarza ale przeczytałem wlasnie caly ten post i musialem coś dodać od siebie. Coś mi się wydaje że po prostu gdzieś coś pisało, przeczytałeś co 3 linijke w podręczniku, usłyszałeś jakieś zdanie od nauczyciela ktory pewnie powinien uczyć plastyki w podstawówce, dodałeś coś od siebie i wysuwasz tutaj szereg swoich "teorii które są na prawde prawdziwe" znałem takiego gościa i tak mu dokuczalismy w pracy ze sie powoli załamywał jak zaczął opowiadac jak robił falownik z przerywacza od aparatu zaplonowego a później już nie chciał ze mną rozmawiać <haha>

  • #66 17 Paź 2007 22:40
    arek59
    Poziom 29  

    Podkładke mikową prawie zawsze stosuję by odinzolować potencjały napięć. To pisakiem nic mam nie robić. Poczekam na przyśłość co będą głośić z malowaniem. Nadal zostaję na malowaniu. Maluję obudowy też bo się bardziej grzeje obudowa od tego i to samo radiator i tak pozostanę i będę malował aż kiedy się przekonam. Malowanie nikt pewnie nie stosuje bo być może nie jest pewny bo myśli że zatrzymuje ciepło czy izoluje albo coś tam. Malowanie markierem jest to podobne co anodowanie. Mnie już nie musicie przekonywać bo i tak nadal pozostanę z malowaniem.:idea::D:| Każdy ma jakieś pomysły i stosuje pewnie.

  • #67 17 Paź 2007 23:06
    20Hz
    Poziom 11  

    Radiatory się czerni po to aby lepiej oddawały ciepło do otoczenia! Ciała czarne lepiej pochłaniają ale i oddają fale podczerwone! Ale robi się to przez utlenienie powierzchni, a potem barwienie "por" dlatego, że tlenek aluminium ma lepszą przewodność cieplną niż zwykłe aluminium - poszukajcie info o podkładkach ceramicznych (tlenek aluminium). Nigdy nie robi się tego farbą bo to izolacja. Ze scalaka najlepiej odbierać ciepło przy...pier....ąc go do czystego aluminium/miedzi. Cała reszta to tylko ułatwienia mika-izolacja, pasta-brak idealnej polerki.
    Chłodzenie scalaka od czoła? A porównywałeś może współczynnik oporu cieplnego struktura-powietrze, struktura-stopa? Poczytaj.

    Radiator powinien być zimny ale bez przesady. Jeśli między radiatorem, a powietrzem występuje za mała Δt to on nie pracuje. Wentylatory zwiększają ta różnice wiec względem otoczenia radiator jest zimny.

    No i rodzynek "miętki" - listek?

  • #69 18 Paź 2007 19:20
    kazek125
    Poziom 13  

    w tym przypadku dobrym rozwiazaniem jest pozostawienie tego tak jak jak jest, często jest tak że pierwsze rozwiązanie jest najlepsze. Wiadomo oczywiście że można zastosować ciekly azot ale wg mnie nie ma tutaj sensu, chłodzenie to tylko drobnostka jest mianowicie wiele innych aspektów nad którymi warto by się zastanowić przy modernizacji twojego urządzenia.

  • #70 18 Paź 2007 20:25
    arek59
    Poziom 29  

    Wiem i tak został jak jest. To chłodzenie azotem to raczej taka ciekawostka, ale naprawdę niektórzy urzywają ciekłego azotu. Mi jest to nie potrzebne bo wystarczy taki radiator jaki jest. Planuję w wzmacniaczu na LM3886 zrobić porządek bo zauważyłem sporo spostrzeżeń elektroników jak wygląda co jest w środku. Kolejne konstrukcje będą dokładnie robione bo mam coraz szerszy dostęp do narzędzi i części w chatce, też będzie dokładniej mierzone bo mam lepsze teraz mierniki. Kable ładnie pospinam, zmienię kąt ustawienia radiatora, a te scalaczki jak są już w pająku to niech będą bo mi i wzmacniaczowi nic nie przeszkadza. Nikt nie musi się sugerować z pająkiem by popadał w koniec świata. Po tym poukładaniu postanowię zwiększyć funkcjonalność wzmacniacza np wył-włą, regulacja głośności, przełączanie żródeł za pomocą pilota. Te funkcje mi są naprawdę nie potrzebne dla bajeru. Zrobię przełącznik mostek (do suba) lub stereo (zwykłe kolumny). Filtr do suba jest nie potrzebny bo mam w komputerze. Będe miał 50% wolnej przestrzeni i co mam zrobić z tym. Diody podświetlające wiatrak w wzmacniaczu nie przeszkadzają, fajny efekt niesie to. Co byście jeszcze mi powiedzieli co bym mógł zrobić lepszego w wzmacniaczu? Jakie wskazówki byście jeszcze polecali, a czego nie polecacie?

  • #71 19 Paź 2007 17:07
    xman900
    Poziom 13  

    Einstein powiedział: "jedno jest pewne że wszechświat i głupota ludzka są nieskończone.." Swojego czasu też wystawiłem na elce dwie rzeczy które zrobiłem, i ostra krytyka nie poszła na marne.. troche literatury poczytałem np. możesz poszukać takiej książki poradnik radioamatora, Fizyka dla kandydatów na wyższe uczelnie wyd, WAT. i nie wyszło mi to na złe. Żadko sie udzielam na forum głównie czytam, jak widzę kogoś kto wstawia coś takiego na elke i uważa sie za doświadczonego elektronika to samo w sobie woła o pomstę do Admina za zaniżanie poziomu. Też kiedyś myślałem że wiem wszystko i pozjadałem wszystkie rozumy. Jedno słowo na koniec odrobinę pokory bo ty nie masz jej za grosz..

  • #72 19 Paź 2007 19:26
    kazek125
    Poziom 13  

    arek59 dodaj jeśli chcesz jakiś wskaźnik wysterowania na led`ach, jest to bardzo prosta konstrukcja a schemat znajdziesz wszędzie, układ załączający wentylator po przekroczeniu odpowiedniej temperatury bo na prawdę nie ma sensu ażeby chodził już od momentu włączenia wzmacniacza i co najważniejsze dodaj układ opóźnionego załączania głośników.
    Jeśli użyłeś stary przedwzmacniacz który już tam był zamontowany warto było by wymienić kondensatory elektrolityczne w torze fonii.

  • #73 20 Paź 2007 20:20
    arek59
    Poziom 29  

    Wskażnik wysterowania mam od starej diory i jest bardzo fajny. Ale jak wsadzę ten wskażnik bo mam gruby i podwójny panel przedni. Trzeba by ciąć dziure. Układ opużnionego załączania kolumn jest wbudowany w scalakach i przy włączaniu wzmaka nie ma żadnego bum, i do załączenia głośników trzeba czekać 3 sekundy bo w orginalnej aplikacji jest 47uf, a ja zmieniłem na 100uf i rezystor zamiast 22K dałem 33K. Układ sterowania pilotem nie będe zakładał. Układ załącznia wiatraka mam na myśli, sam sę go opracowałem i składa się z małego przekażnika, tranzystora bd139, termistora, dwóch rezystorków i potencjometra montażowego. Działa bez problemu tylko trochę tolerancyjny jest ale nic poważnego nie ma. Gdzie mogę kupić płytkę taką bez miedzi, chodzi mi o czysty laminat taki jak uniwersalny tylko bez miedzi i nie powiercone?:?::?::?: Proszę o pomoc bo potrzebne by robić pożądek w wzmacniaczu.:D:|:idea

  • #74 20 Paź 2007 23:44
    kazek125
    Poziom 13  

    a po co ci takie plytki bez miedzi?? do czego to ma sluzyc??

  • #75 21 Paź 2007 11:10
    arek59
    Poziom 29  

    Potrzebne żeby np kondensatory przymocować, czy oprawki do bezpieczników przymocować, mostek gretza. Miałem taką płytę i mi się skączyła, była od tablicy nawieszonej z napisem H (hydrant). Zobacz na zdjęciu (na początku postu) na czym trzymają się kondensatory zasilacza i oprawki bezpieczników. Właśnie chodzi mi o czysty laminat. Gdzie mogę taki nabyć?:?:

  • #76 21 Paź 2007 12:01
    kazek125
    Poziom 13  

    wiesz co proponuję żebyś wrobił to z laminatu, namaluj płytkę i wlutuj te kondensatory, tak też będzie się trzymało. Ja przykładowo nie znoszę montowaćelementów elektronicznych które wiszą lub do czegoś są przymocowane, poświęć chwilę czasu i wykonaj płytki z prawdziwego zdarzenia, to sie opłaci bo bedziesz miał porządek w układzie zasilania.
    A jeśli nadal jesteś zdecydowany na Twoje rozwiązanie to przecież nie musi to byc laminat, można tu śmiało zastosować jakieś tworzywo sztuczne.

  • #77 21 Paź 2007 17:46
    iq84
    Poziom 12  

    Totalna kiszka ,ja wczoraj naprawiałem taki sam ale oryginalny wzmacniacz i naprawiłem , Wymieniłem dwie końcówki spalone BDP285 BDP286 na BD 911 i BD912 , dwa tranzystory w stopniu wzmacniacza różnicowego w obu kanałach, diodę zenera przy tranzystorze w układzie źródła prądowego , kondensatory elektrolityczne od zasilacza i z układu samego wzmacniacza, wyczyściłem potencjometry oraz założyłem układ zwłocznego załączenia głośników i wszystko śmiga ładnie , nie bawiłem się w robienie samego wzm. nowego w nim bo i tak taniej to wyniosła cena części około 60zł . Ten wzmacniacz którego naprawiałem też gość powiedział że się nie opłaca ale jak ktoś chce to się opłaca i frajda jest , dodam jeszcze że za te 60zł co kupiłem praktycznie wszystkie części ,to i tak wszystkich nie użyłem ponieważ wzmacniacz już działał poprawnie,to było tylko moje założenie co chciałem wymieniać i wtedy gdy wzm już poprawnie działał nie wymieniałem wszystkich tranzystorów , jak by co zapas jest więc rzeczywisty koszt naprawy bez opóźniacza załączenia głośników to jakieś 35zł.
    Szkoda zmieniać układ wzmacniacza na inny,to już nie będzie to...

  • #78 21 Paź 2007 20:06
    arek59
    Poziom 29  

    Ja musiałem cały wzmak wymienić bo zwęglone przedwzmacniacze, mostek i wyschnięte kondziory bo jak gościu naprawiał to powkładał wkręty od drewna zamiast bezpieczników i mu się zdarzyło odwrotnie podpiąć kable zasilacza i wsadził odwrotnie przedwzmacniacz. Kolega mówi że w tamtych czasach był głupi i niewiedział co znim robić. Więc kupiłem za 30zł i postanowiłem sobie naprawić. Potem okazało się że naprawa jest trudna to więc zrobiłem coś prostrzego np na scalakach w pająku. Naprawa kosztowała by tyle co robienie nowego i wypadł mi wybór na nowy wzmak. Czytałem w forum i w różnych żródłach w necie i wybór padł na LM3886 ponieważ ma odrazu wbudowane zabezpieczenia, układ opóżnionego załączania głośników i małą liczbę nóżek i mało elementów zewnętrznych. Po włączeniu odrazu działał, preamp i potencjometry też. Jestem zadowolony z dzwięku, niema przesterów, bass też piękny, miętki i najlepiej pasuje do kolumn jensen, tonsil oraz do suba magnat na mostku. Wiem że w tych czasach bym już naprawił. Mam do sprzedania właśnie już naprawione przedwzmacniacze do ws304, brak tylko płyty głównej.

  • #79 09 Sty 2008 04:23
    na maxa
    Poziom 10  

    ,,20Hz,, prawie ma racje,ale prawie robi duza roznice :),nie wtracam sie w temat bo 3 miehy temu pisany,ale cos o metalach i stopach za duzo wiem :)

  • #80 25 Paź 2008 17:09
    532454
    Użytkownik usunął konto