Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Matiz nie wkręca się w obroty i dużo pali

omen76mlb 17 Paź 2007 20:28 21616 19
  • #1 17 Paź 2007 20:28
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Witam,
    Kupiłem kilka dni temu Matiza z komisu.
    Podczas sprawdzania samochodu przed zakupem okazało się że silnik ne pracuje równo i z trudem wchodzi z niskich na wyższe obroty, tak jakby się dusił. Na wyższych obrotach pracuje równo i stabilnie.
    Sądząc po starych przewodach i kopułce doszedłem do wniosku że wymiana świec, przewodów i kopułki z palcem załatwi sprawę.
    Niestety nic nie dało wymienienie tych elementów
    Odstawiłem samochód do warsztatu by zlokalizowali usterkę i dokonali wszystkich możliwych regulacji by silnik pracował wzorowo.
    Po oględzinach i sprawdzeniu wszystkich czujników okazało się że mam odłączony kabel od czujnika spalania stukowego.
    chwilę później stwierdzili że tego czujnika nie ma i mało tego nie ma gdzie przykręcić nowego.
    Wydedukowali że mam przełożony silnik od Tico i że ten silnik nie miał tego czujnika.
    Jestem w kropce nie wiem co dalej, z tego co wyszukałem w sieci dół silnika z Tico jest taki sam jak do Matiza różni się tylko osprzętem.
    Podejrzewam że coś przeoczyli, może jest jakiś na to sposób.
    Może ten czujnik nie ma wpływu na (nie wkręcanie się silnika na obroty)
    Proszę o informację na tren temat od osób znających te oba silniki.

    1 19
  • #2 17 Paź 2007 22:05
    Doktorr
    Poziom 34  

    Brak tego czujnika faktycznie ma wpływ na niewkręcanie się w obroty, ponieważ zapłon w trybie mapowania tego czujnika jest opóźniony. Musisz uzupełnić instalację o ten czujnik choćby był zamocowany na innym miejscu to i tak będzie dużo lepiej. (Sprawdzone)

    -1
  • #3 17 Paź 2007 23:08
    omen76mlb
    Poziom 9  

    No to już jest nadzieja .....:D
    W jakim miejscu w takim razie najkorzystniej jest go zamocować?

    0
  • #4 17 Paź 2007 23:31
    Rubik
    Poziom 15  

    Witam
    Sam mam matizka i wiem jak wygląda jego silnik. Silnikom tico nigdy się nie przyglądałem ale zawsze słyszałem że tico jest na gaźniku a matiz jest na wtrysku. Jeżeli to prawda to dość znaczna różnica. Pozdro RUBIK

    0
  • #5 18 Paź 2007 18:38
    Doktorr
    Poziom 34  

    Gdybym nie zakładał głowicy od Matiza do Tico to bym nie pisał . Różnice są w osprzęcie kolektor ssący i jego osprzęt oraz inne są aparaty zapłonowe. Pozycję czujnika musisz ustalić sam. (gdzie się da przykręcić do bloku silnika na sztywno) .

    0
  • #6 27 Paź 2007 21:15
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Dzięki za podpowiedzi…
    Póki co zamontowałem czujnik spalania stukowego w innym miejscu na bloku silnika.
    Komputer już nie pokazuje błędu ale silnik nadal nie wkręca się na obroty.
    Sprawdziłem stopień sprężania na cylindrach, jest po 11 na każdym czyli OK.
    Był opóźniony zapłon więc przyspieszyłem go na +10 i silniczek zaczął pracować równiej ale z wkręcaniem na obroty nadal ma problemy.
    Podejrzewam uszkodzenie czujnika podciśnienia kolektora dolotowego bo silnik zachowuje się tak jakby za późno wtryski zwiększały dawkę paliwa gdy przepustnica podaje więcej powietrza.
    Eksperymentalnie odłączyłem czujnik temperatury silnika CTS po czym silnik pracował idealnie. Wchodził na obroty jak „wiertarka” i pracował super stabilnie.
    Nie wiem co o tym myśleć, czujnik CTS jest raczej sprawny bo pokazuje poprawną temperaturę no i załącza wentylator w odpowiednim momencie.
    Podejrzewam że po odłączeniu tego czujnika komputer myśli że jest super zimno i podaje dużo więcej paliwa.
    Proszę jakiekolwiek podpowiedzi i sugestie by rozwiązać problem nie wkręcania się na obroty
    :|

    1
  • #7 27 Paź 2007 21:33
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zapłon na 10° przed ZZ a za czujnik temperatury daj mu na ciepłym 100Ω rezystor

    0
  • #8 28 Paź 2007 12:52
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Z opornikiem po eksperymentuje jak znajdę winnego nieprawidłowego działania silnika.
    Zaobserwowałem jeszcze kilka anomalii w pracy silnika.
    Po uruchomieniu przez pierwsze 30sekund silnik pracuje jakby lepiej.
    Szybciej wchodzi na obroty i nie przydusza się przy dodawaniu gazu bez różnicy czy jest ciepły czy zimny.
    Po upływie tego czasu spada z obrotów i się gubi ale nie gaśnie.
    Lekko pływa na obrotach biegu jałowego a po dodaniu nawet minimalnie gazu przydusza się.
    Spaliny śmierdzą olejem i są szaro ciemne.
    Wykręciłem świece i są okopcone na czarno.
    Zastanawiam się czy nie jest to przyczyna uszkodzenia sondy lambda albo któregoś z wtrysków.
    Chociaż świece są wszystkie tak samo okopcone więc raczej wtryski OK?!
    czy ktoś potwierdzi moją teorię...???

    Dodam że mam wymienione na nowe (kopułkę, palec, przewody, świece, czujnik położenia przepustnicy)

    Witam ponownie…
    Nerwy mi już wysiadają, wymieniłem kolejne czujniki i podzespoły i nadal to samo.
    Wstawiłem nową sondę lambda, czujnik podciśnienia kolektora dolotowego, czujnik położenia przepustnicy, elektro zawór recyrkulacji spalin, pasek rozrządu i NADAL NIE WKRĘCA SIĘ NA OBROTY!!!!!!!
    Jedyne co uzyskałem to większe zużycie paliwa ale o dziwo świece nie są już okopcone tylko mają jasno brązowy nalot czyli OK.
    Przewody podciśnienia na oko są całe, nie słychać by łapał gdzieś lewe powietrze.
    Zaobserwowałem ciekawostkę na którą może ktoś coś podpowie, gdy zdejmę wężyk plastykowy który łączy kolektor dolotowy z czujnikiem podciśnienia, a króciec na którym był wężyk w kolektorze zatkam palcem silnik pracuje idealnie czyli wkręca się na obroty ale znów prawie gaśnie i skacze na wolnych obrotach.
    Co może być przyczyną moich problemów z wkręcaniem się silnika na obroty, komputer nie wskazuje żadnych błędów prawie wszystko jest wymienione, czujniki temperatury silnika sprawdzałem miernikiem, mają na prawie zimnym silniku od 4kΩ i spada w trakcie nagrzewania się.
    Nie wiem też dlaczego z wydechu który kopci na szaro niebiesko czuć spalony olejem.
    Po przejechaniu 400km nie zauważyłem spadku poziomu oleju.
    PROSZĘ O POMOC!!!!.....

    0
  • #9 29 Lis 2007 16:35
    dioda.tychy
    Poziom 12  

    spadku poziomu oleju mozesz niezauwzyć, bo jak masz nieszczelne pierscienie tlokowe to równocześnie gdy olej przepalasz, to benzyna spływają po ściankach cylindór go rozciencza i poziom jest podobny :-)

    a filtr powietrza wymieniales ?

    0
  • #10 30 Lis 2007 09:45
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Lepkość oleju wydaje się być OK.
    Pierścienie powinny być jeszcze szczelne bo mierzyłem kompresję i ma na każdym cylindrze po 11 gdzie fabrycznie jest 12.
    filtr powietrza jest nowy, zresztą nawet bez filtra chodzi tak samo co oczywiście sprawdzałem.
    Trochę nim pojeździłem i mogę w końcu stwierdzić zużycie paliwa które jest jak na Matiza ogromne.
    Trasa 7l
    miasto ponad 9
    katastrofa....:|

    0
  • #11 30 Lis 2007 12:04
    marian11@
    Poziom 20  

    Witam.
    Kolego ciekawe w jakiej kondycji jest katalizator???
    Pozdrawiam.

    0
  • #12 30 Lis 2007 12:11
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Katalizatora brak !!! :|
    Wstawiona rura, po czujniku za katalizatorem nie ma śladu.

    0
  • #13 30 Lis 2007 19:04
    Rubik
    Poziom 15  

    omen76mlb napisał:
    Katalizatora brak !!! :|
    Wstawiona rura, po czujniku za katalizatorem nie ma śladu.


    Katalizatora może i brak ale sonda lambda jest wkręcona w portki daleko przed katalizatorem. Pozdro RUBIK

    A czy kolega kontrolował słynny w matizach EGR?? To układ recyrkulacji spalin który jeżeli zawiedzie to auto szarpie na luzie, powoli się wkręca (ale się w końcu wkręca) i więcej pali. Mam te doświadczenia z autopsji. Kontrola jest dość prosta. Trzeba otworzyć pokrywkę (na wcisk) zaworka EGR która znajduje się z tyłu silnika, za kolektorem ssącym. Delikatną rękę można włożyć między pokrywa zaworów i kolektorem. Po zdjęciu plastikowej (czarnej) pokrywki znajdziesz tam okrągły kawałek wkładki filtracyjnej i teraz ważny jest jej wygląd. Jeżeli jest biała lub szara (przykurzona) to OK, natomiast jeżeli są ciemne (czarne) plamy po spalinach to EGR do wymiany lub do zaślepienia jeżeli nie można kupić. Napisz jaki kolor ma ta wkładka. Pozdro RUBIK

    2
  • #14 01 Gru 2007 19:56
    heniek_z
    Poziom 17  

    czy znaki na rozrządzie są prawidłowo ustawione

    0
  • #15 01 Gru 2007 21:48
    pioszym6
    Poziom 15  

    A może komputer zaprogramować od nowa (choć nie musi to pomóc ale na pewno nie zaszkodzi)pozrawiam

    0
  • #16 02 Gru 2007 20:08
    dioda.tychy
    Poziom 12  

    a nie ,,leją" ci wtryski ? albo moze masz za duze ciśnienie w układzie paliwowym ...

    0
  • #17 02 Gru 2007 21:23
    omen76mlb
    Poziom 9  

    Układ EGR sprawdzę jutro i napiszę co i jak dodam ewentualne foto.
    Nie wiem jak sprawdzić wtryski, po wykręceniu świec nagar na świecy ma kolor jasno brązowy, czyli niby ok.
    Ale sądząc po apetycie na paliwo na pewno leje za dużo.
    Sprawdzałem prawie wszystko EGR to ostatnia i jedyna rzecz której nie kontrolowałem.
    Co do ciśnienia paliwa to jak je sprawdzić w warunkach domowych?
    Jeden z mechaników który walczył z moim matizem twierdzi że ciśnienie jest OK.
    Ale tak naprawdę to nie mam na to dowodu a na słowo tak do końca to nie wierzę i wolał bym sam to sprawdzić.

    dziękuję za zainteresowanie i propozycje rozwiązania problemu.

    0
  • #18 02 Gru 2007 21:33
    Rubik
    Poziom 15  

    Egr to klasyczny problem matizków - tak średnio co 60kkm. Można zaślepić lub kupić nowy za ok 60zł. Jak by to było to to daj znać to napisze co i jak zrobić. Ciśnienie paliwa ma być 3atm +- 0,25atm. Nigdy nie próbowałem tego mierzyć ale możesz sie podpiąć (jak masz czym) do filtra paliwa, jest przy tylnym prawym nadkolu, po wewnętrznej. Zapisz sie na grupę autokacik.pl tam jest wielu maniaków matiza którzy dużo wiedzą. Pozdro RUBIK

    0
  • #19 02 Gru 2007 22:10
    dioda.tychy
    Poziom 12  

    wtryski mozesz sprawdzić tak że po włączeniu zapłonu nie moze sie wydobywać z nich paliwo (zapłon włączony, silnik wyłączony, to z końcówki wtryskiwacza moze sie wydobyc max 1 - 2 kropelki w ciągu minuty, zakładając oczywiście że ciśnienie jest w normie ...)

    1
  • #20 01 Sty 2008 11:25
    omen76mlb
    Poziom 9  

    No Panowie wyrok zapadł...
    Byłem z moim matim w serwisie Daewoo gdzie podłączyli go do kompa i przejrzeli wszystkie czujniki.
    Niestety nie znaleźli żadnej usterki w układzie elektronicznym wszystko jest ok.
    Komputer nie wykazywał żadnych anomalii.
    Mechanik potwierdził moje obawy że mam wstawiony blok od Tico co zresztą potwierdza brak miejsca na czujnik stukowy.
    Poustawiali go jak tylko można najlepiej, pracuje teraz trochę płynniej nie skacze i jest jakby cichszy (zawory nie klepią).
    Zużycie paliwa trasa 60%/miasto 40% 6.4litra.
    Nadal słabo się wkręca w obroty trzeba go zawsze rozbujać.
    Nie sprawdzali układu EGR sam nie mam jak tego zrobić.
    Jest ulokowany w takim miejscu że nie mogę go dotknąć nawet palcem.
    Na parkingu osiedlowym nie mogę rozkręcać połowy silnika.
    Jestem trochę zmęczony tematem i nie chcę się narażać na kolejne koszty
    które w rezultacie nie dają nic po za pustym portfelem już 3zakład na mnie zarobił a ja stoję w tym samym miejscu.
    Myślę że rozsądnie będzie wymienić silnik na sprawny no i od Matiza.
    Dobry silnik można kupić za około 800/1000zł za wstawienie w Daewoo wołają 300zł z wszelkimi regulacjami itp.

    0