Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

Venom007 24 Oct 2007 20:45 36394 145
Bosch
  • Bosch
  • #32
    c++
    Level 22  
    Soczewka, a kolimator, reflektor to diwe bardzo ODMIENNE rzeczy...
    Jeśli znajde czas, to zamieszcze foty kolimatora o sprawnmości 95% 4,5* i soczewki z allegro 4*/8*...
    Różnica jest kolosalna...
  • #33
    shg
    Level 35  
    A no fakt, nawet nie zwróciłem uwagi (nie przeczytałem), wydawało mi się że w seguro kolimatory mają.

    Tak się zastanawiam, czy nie dało by rady wyciąć reflektora parabolicznego (małego) na jakiejś frezarce CNC, w domu wypolerować i galwanicznie pokryć chromem, czy niklem. Tylko pewnie by się to wybitnie nie opłacało.
    Z lejka nie da rady, to jest stożek, a powinna być paraboloida.
  • #34
    piXelRider
    Level 11  
    shg wrote:
    Tak się zastanawiam, czy nie dało by rady wyciąć reflektora parabolicznego (małego) na jakiejś frezarce CNC, w domu wypolerować i galwanicznie pokryć chromem, czy niklem. Tylko pewnie by się to wybitnie nie opłacało.
    Z lejka nie da rady, to jest stożek, a powinna być paraboloida.


    A gdyby tak użyć... bombki :) Pamiętam, że jak parę razy pobiłem takie stare bombki, to w środku były jak lustro. Tylko trzebaby znaleźć taką z odowiednią krzywizną...


    A tak przy okazji doboru diód do latarki:

    na instructables.com widziałem ciekawy patent - facet robił czołówkę na czterech luxeonach [jak już ustaliliśmy: przeżytek]. Ale najciekawsze jest to, że nie były to białe diody, ale cyjanowe...

    Argumentował to tym, że komórki w oku, które służą do "widzenia" w nocy są najczulsze na fale o długości ok. 515nm - czyli coś pomiędzy niebieskim, a zielonym.

    Myślę, że jest w tym dużo prawdy - sam zauważyłem, że np. niebieska dioda tej samej mocy co biała "rozjaśnia" bardziej pomieszczenie.

    Co o tym sądzicie?

    Minusem takiego doboru jest zatracenie kolorystyki oświetlanej powierzchni...
  • #35
    Przedłużacz
    Level 13  
    przecież nie rozetnę babci bombki
    chcę jeszcze żyć ...!
  • Bosch
  • #37
    Przedłużacz
    Level 13  
    c++
    a nie można po prostu wziąć jakiejś farby odblaskowej i pomalować kolimator żeby zrobić odbłyśnik ?
    pozdrawiam
  • #38
    Venom007
    Level 27  
    A powiedzcie mi czy można gdzieś kupić ok 20-30 cm aluminiowej rurki? Tak żeby zmieściła sie tam bateria R14 bateria ma 2,5cm, ja taka rurke sobie zalatwilem ale kolega tez by chcial taka latarke i nigdzie nie mozemy dostac takiej rurki:|
    (ja juz nie moge zalatwic)

    Dodano po 2 [minuty]:

    A co lepiej kupić żeby latarka miala bardzo dobrze skupione światło i bardzo daleko świeciła? tak jak już wcześniej wspominaliście kolimator na 3 ledy po 4°?
    Czy może będzie coś lepszego?

    Czekam na ledy i bede was prosil o pomoc w budowie driver-a
  • #39
    Madrik
    moderator of Robotics
    PixelRider - Tak, to prawda. Problem w tym, że nie wymyslono jeszcze diody o takiej charakterystyce i temperaturze świecenia. Dlatego wszystkie diodowe latarki wydają się zimne i ciemne.
    Najbliższą ludzkiemu oku i słonecznemu światłu temperaturę światła mają zarówki Xenonowe.
    Jak gdzieś znajdę do wkleję artykuł o tym.
  • #40
    c++
    Level 22  
    :arrow: Przedłużacz
    Farba odblaskowa jest biała. Po za tym ja napylałem powłoki polimerowe lub refleksyjne próżniowo. Miały one sprawność ok. 95%

    :arrow: Venom007
    Ja kupiłem w hurtowni rzemiosła- znaczy nie kupiłem a dastałem, bo metr takiej rurki kosztował chyba 90gr. :D
    Może moja latareczka wykonana właśnie z takiej rurki będzie dla Ciebie inspiracją :)

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Najlepiej zastosować relfektor, kolimator (nie mylić z soczewką) i to najlepiej o wysokiej sprawności.
    Ja np. kupuje gotowe moduły i nie musze się martwić o driver, reflekto i diode, wszystko w jednym miejscu, np. to

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Ma spory zasięg, zasilanie zależy czy step- down, czy up- down, od 1,5 V do 12V, różnie to wygląda. Wymaga dodatkowego chłodzenia na dłuzsze spacery.

    :arrow: Madrik Oj, tu bym polemizował. Są diody o ciepłej charakterystyce, przyjaznej dla oka. Wtedy zwiększają się luxy, zaś zmniejszają lumeny...



    Jeśli będziesz miał jakiekolwiek problemy- pisz :)
  • #41
    Madrik
    moderator of Robotics
    Znalazłem taki artykulik:

    Arctic wrote:
    O oku, żarówkach, widmach i wślepianiu się w kota nocą

    Jako, że kiedyś tam w mojej zawiłej karierze zawodowej projektowałem oprawy oświetleniowe to podzielę się kilkoma strzępami wiedzy z zakresu światła.

    Być może pomorze to niektórym w trafniejszym wyborze latarki

    No to zaczynamy ... na początek kilka słów wprowadzenia o świetle i jego postrzeganiu. Olewamy candele, luxy i inne takie .. na razie

    Światło to fale elektromagnetyczne - wiadomo z lekcji fizyki. 8)
    Oko przeciętnego człowieka "widzi" światło o zakresie od około 380 do 780 nm, jest to tak zwane światło widzialne. 380 nm kolorki niebieskie, 780 nm czerwone. Poniżej 380 jest ultrafiolet, powyżej 780 nm podczerwień. Ultrafioletu gołym okiem nie widzimy, podczerwieni takoż.

    Widzimy w dzień - i to dobrze raczej, no chyba, że tak jak ja nosicie bryle ...

    ... ale ...
    ... nie każdą długość fali widzimy jednakowo !

    Stosunkowo najgorzej postrzegamy "dół" i "górę" zakresu a najlepiej środek.
    Poniżej wykres czułości ludzkiego oka. Czyli jak dobrze widzimy dany kolor przy jednakowym oswietleniu.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Okazuje się, że najlepiej widzimy fale o długości około 555 nm, czyli kolor żółty. Warto to zapamiętać! :wink:

    Oko ludzkie szybko adoptuje się do różnych warunkach oświetlenia. Zupełnie inaczej widzimy w słabym i silnym świetle, zupełnie inaczej postrzegamy także kolory. Warto zaobserwować, że w złym świetle przestajemy rozróżniać kolory a nawet przestajemy je widzieć. Warto zrobić eksperyment i okaże się, że najpierw przestajemy widzieć kolor czerwony - dlaczego ?

    Budowa oka pozwala na rozróżnianie kolorów dopiero od pewnego natężenia oświetlenia (i jaskrawości lub intensywności koloru), poniżej pewnego progu nie dostrzegamy koloru, zaczynamy widzieć czarno-biało. I dlatego wszystkie koty w nocy są czarne

    W nocy po prostu natężenie światła bywa często zbyt małe żeby włączył się nam kolor.

    Kluczowa jest tu czułość oka. Czyli nasze magiczne 555 nm.
    Okazuje się, że w warunkach słabej widoczności w oku zachodzą pewne zmiany także chemiczne które przesuwają nam ten zakres !!!
    Oko adoptuje się do innego światła w nocy! Bardziej niebieskiego światła księżyca i gwiazd. W pewnym zakresie oczywiście bo nie jesteśmy cyborgami.

    Poniżej wykres postrzegania światła w warunkach kiepskiej widoczności. I dla porównania w warunkach dobrej widoczności. Czyli w nocy zwanej potocznie ..."ciemno jak u murzyna w d..." i słoneczny letni dzień.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Na grupie testowej ludzi mających dobry wzrok przeprowadzono test. Z jednej strony obserwowali przedmiot oświetlony monochromatyczną wiązką światła o długości 555 nm,
    ... ciekawe czemu

    a z drugiej identyczny przedmiot oświetlony innym światłem ale także monochromatycznym i to w warunkach "nocnych".

    Porównano jaka jaskrawość jest potrzebna, żebyśmy widzieli to samo, tak samo w różnych warunkach. Pokrętne - nie

    I co ?

    Ano wyszło na jaw, że przeciętny zjadacz kartofli najlepiej widzi w dzień światło długości fali 555 nm, natomiast w warunkach nocnych najlepiej pasi mu światło o długości 507 nm. Czułość przesuwa się nam w stronę ultrafioletu, chyba dlatego, że światła bardziej niebieskiego w nocy jest więcej. :roll:

    Wniosek jest prosty jak metr sznurka w kieszeni.
    Jaką latarkę kupić żeby dobrze widzieć w nocy - taką która ma żarówkę lub element ją zastępujący o widmie możliwie najpełniejszym w zakresie 480 - 555 nm. 8)

    Po chłopsku jak nie rozumita - taką która świeci na żółto-zielono.

    ....

    A co to takie to widmo jest, że się spytam bezczelnie? :roll:

    Otóż różne źródła światłą w zależności od swojej budowy świecą niejednakowo. Połykają niejako pewne długości fali, inne emitują lepiej a inne gorzej.
    Poniżej typowe widmo zwykłej świetlówki.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


    Widać, że są jakby dwa zakresy w których świetlówka świeci lepiej. Około 555 nm (dziwne nie ) i lekko ponad 600 nm. Światło tak zwane ciepło-białe takie żółto-czerwone raczej. Komforcik cacy bo dobrze widzimy i na dodatek dobrze się czujemy, przytulnie i w ogóle. Super świetlówka do sklepów i biur.

    Ale nijak się ma do naszej latarki. O ile 555 nm jest OK. to potrzebowalibyśmy takie piki widma w okolicy 500 nm a nie 600. A tu u tej świetlówki w okolicy 500 kicha panie. Dyskwalifikujemy świetlówki rurowe jako źródło światła do latarek.

    - No to jaką żarówkę wybrać?
    - No nie czerwoną raczej

    Wniosek z wykładu
    Do latarki żarówka o świetle żółtym lub żółto-zielonym jest lepsza od halogenu dającego światło niebieskie o zakresie około 450 nm nawet jeśli ma dwa razy mniejszą moc. A jeśli ma moc taką samą to znaczy, że jest dwa razy lepsza.
    No chyba, że strumień świetlny jest inny.

    .... na dziś koniec, jak mi się zechce to napiszę parę słów o rodzajach żarówek, skuteczności świetlnej, strumieniu i takich tam metodach porównywania źródeł światła.

    Polemika mile widziana, w granicach rozsądku u kultury oczywiście

    PS. Poszperałem i znalazłem super opis procesu widzenia
    dla zainteresowanych link:

    http://www.swiatlo.tak.pl...es-widzenia.php


    Arctic wrote:
    O żarówkach

    ... czyli źródłach światła

    Po dogłębnym ten tegowaniu w głowie doszliśmy do jedynie słusznego wnioski, że nasza latarka powinna być wyposażona w jakąś żarówkę ...
    - jaką, oto jest pytanie? :roll:

    Do dyspozycji mamy wiele rodzajów
    - zwykłe żarówki wolframowe,
    - xenonowe
    - kryptonowe
    - halogenowe
    lampy wyładowcze
    - sodowe
    - rtęciowe
    - świetlówki
    itd., itp.

    Jak ją dobrać?

    No tak, żeby miała spektrum jak najbardziej zbliżone do ustalonej przez nas granicy 480 - 555 nm

    ... tylko, że producenci żarówek nie podają nam wprost na tacy informacji o tym jakie spektrum posiada dane źródło światła, za to często w katalogach można spotkać magiczne określenie "temperatura barwowa".

    Co to takie jest ta temperatura barwowa? :roll:

    Kilku jajogłowych wymyśliło sobie kiedyś przy flaszce "ciało doskonale czarne" (pijmy szybciej bo się ściemnia ... ) i wykombinowali, że jak takie istniejące tylko w ich mózgownicach ciało ogrzeje się, to będzie ono świeciło i to w bardzo określony sposób. 8)

    Poniżej mały wykresik jak świeci ciało doskonale czarne na tle ogólnego spektrum światła widzialnego.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Krzywe określające temperaturę 3200K (st. Kelvina), 5000K, 6500K określają widma światła jakie emituje ciało doskonale czarne ogrzane do tej właśnie temperatury.

    I to jest właśnie sedno wywodu. Producenci źródeł światła podają charakterystykę swoich źródeł światła jako temperaturę barwową ciała doskonale czarnego.

    Dlaczego? Bo to określa charakter światła. Nikomu poza takimi fanatykami jak my nie są potrzebne dokładne wykresy.

    Wystarczy informacja, że źródła o temperaturze
    2000K - 3200K świecą bardziej na czerwono tak zwane światło ciepło-białe.
    3200K - 4000K - światło dzienne, dość bliskie światła słonecznego
    4000K - 6000K - światło białe,
    ponad 6000K - światło zimno-białe, niebieskawe takie

    Zakres 5000K do 6500K to jest to co nas interesuje. Obejmuje interesujący nas fragment widma. Kolejnym ważnym parametrem w katalogach źródeł światła jest współczynnik Ra. Ra oznacza z jaką wiernością oddawane są kolory oświetlone danym źródłem światła. Ale o tym w następnej części wywodu.

    Dość, że doszliśmy do wniosku, że 5000-6500K jest dla nas w sam raz.
    Do tego nasze idealne źródło powinno posiadać w widmie dwie silne "górki". jedna w kolorze żółtym - 555 nm, druga w kolorze zielonym 507 nm.

    Dlaczego?

    Bo te kolory postrzegamy najlepiej czyli im bardziej nasza żarówka będzie świeciła na żółto i zielono tym może mieć słabszą moc.
    Warto zobaczyć na wykresie, że aby jednakowo widzieć coś oświetlonego żarówką o temperaturze barwowej 5000K to, żeby zobaczyć to samo, źródło o temperaturze barwowej 3200K powinno mieć moc dwukrotnie większą. A w zasadzie czterokrotnie bo strumień świetlny spada logarytmicznie ale o tym w części o mocy i strumieniu świetlnym.

    Na razie poszukujemy źródła światła o temperaturze barwowej w przedziale 5000K do 6500K z dwoma wyraźnymi śladami w widmie o kolorze żółtym i zielonym.

    No fajnie i co?

    I szukamy.

    Poszperałem w necie i znalazłem zdjęte charakterystyki barwowe różnych źródeł światła. Nie będę wnikał w szczegóły i opisy bo to zainteresowani znajdą sami w katalogach producentów.

    Ale wydała się cała prawda!

    Do kosza możemy wrzucić wszystko co nie jest na Xenonie - temperatura barwowa źródeł Xenonowych wynosi 6000K !!!!!
    Idealne.

    Dla eksperymentatorów i widzących inaczej jako erzatz pozostają wypasione żarówki wolframowe z kombinacją różnych gazów. Niektóre też się nadają choć nie są tak dobre.

    Dla porównania, zwykła żarówka wolframowa ma od 2200K do 3200K i kicholowato obejmuje interesujący nas zakres 480 - 555 nm. Ale z różnymi gazami już jest lepiej np. kryptony. Super wypasione halogeny nowej generacji też się nadają.

    Jednak górą xenony !

    Poniżej zestawienie wyszperanych w necie widm różnych źródeł światła.

    Ogólnie

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Słowniczek
    Noon sunlight - słoneczko w południe,
    Tungsten lamp - zwykła żarówka wolframowa
    White LED - biała dioda LED
    Bar Code Scanning Laser - laser do kodów kreskowych
    Mercury Vapor Lamp - Wyładowcza lampa rtęciowa

    I szczegółowo.

    No to zaczynamy:

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Słoneczko

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Xenonik
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Xenonik tylko innego producenta

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Czyściutki Xenonik na tle innych gazów. Piknie widać jaki ładny ma zakres.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Kryptonówka też jest OK.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Zwykła żarówka wolframowa.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Wolframówka tylko wypasiona (kombinacja gazów)

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Dodówka LED, ... błe ale kupa.

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Halogenówka

    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    Super wypasiony halogen nowej generacji.


    I dla porównania źródła które nam się nie przydadzą bo wymagają wysokich napięć, osprzętu lub są duże i ciężkie.


    Świetlówka.
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Lampa rtęciowa
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Rtęciowa nowej generacji.
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Lampa sodowa.
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
    I na koniec mała ciekawostka

    Światło lasera, takiego co czyta kody w kasach.
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.


  • #42
    Moon voyager
    Level 21  
    Są teraz w sklepach takie farby w areozoluchromowe lub niklowe. Dają powierzchnie jak lustro, ale powierznia musi być: czysta równa i co najwyżej lekko ciepla. Poeksperymentuj z różnymi podłożami.
  • #43
    c++
    Level 22  
    Moon voyager wrote:
    Są teraz w sklepach takie farby w areozoluchromowe lub niklowe. Dają powierzchnie jak lustro, ale powierznia musi być: czysta równa i co najwyżej lekko ciepla. Poeksperymentuj z różnymi podłożami.


    O takich farbach nie słyszałem. Powierzchnia musi być nawet lekko gorąca. Zrobienie takiego refletkora nie opłaca się. Koszt dla jednej sztuki to ok. 60zł, a spowodowane jest to tym, że komora próżniowa jest bardzo droga w użyciu.
  • #44
    Venom007
    Level 27  
    c++
    Ta rurka jest z aluminium i miesci sie w niej bateria R14? o matko to bardzo tanio.
    Tylko gdzie w Katowicach takie cos dostane? :| szukalem na mapei w internecie ale nic nie znalazlem.

    A ten modul to jest to wszystko z obudowa to co widac na ostatnim zjęciu?

    Dodano po 6 [minuty]:

    A jak bym kupił taki moduł:
    http://www.allegro.pl/item259037385_modul_led_cree_330_660lm_okragly_.html

    To to będzie chyba lepsze od 3x led cree
    (ten modul tez jest firmy cree)

    Ale czy do tego jeszcze coś potrzeba? zeby diody mialy te 600 lumenow?
    Jet to wogole mozliwe zeby ten modul tak swiecil?

    wiecie gdzie mozna kupic taniej taki modul?
    na Allegro znalzlem tylko jedna aukcje.
  • #46
    c++
    Level 22  
    Są rurki różnej grubości. Po prostu dałem panu baterie AA i poprosiłem o przycięcie i dobranie do Fi AA.
    W tym module płacisz tylko za trzy diody, zasilacz i soczewka nie są w zestawie. Co zrobić, żeby zaśweciło z 600lm?? Doskonała przetwornica i reflektor.
    Na allegro takich modułów nie ma. Ja sprowadzam je z DX po pare $. Polecam naprawde- bardzo dobry sposób na dobrą latarke. Jeśli masz jakieś jeszcze pytania to "wal" :D
  • #47
    Venom007
    Level 27  
    A dało by sie załatwić taka rurke na baterie R14?
    Wiem ze tam nie ma zasilacza i soczewki.
    Zasilacz jest mi nie potrzebny soczewke bym dokupil.
    ale nie wiem czy to jest oplacalne czy lepiej samemu poskladac driver i kupic zwykle diody 3W?
    Czy dioda 3W za 17zl z allegro moze miec 90lm?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A mozna wiedziec jaki byl calkowity koszt kupna tych modułów led?
    Ile przesylka i ile led?
  • #48
    c++
    Level 22  
    Venom007 wrote:
    A dało by sie załatwić taka rurke na baterie R14?
    Wiem ze tam nie ma zasilacza i soczewki.
    Zasilacz jest mi nie potrzebny soczewke bym dokupil.
    ale nie wiem czy to jest oplacalne czy lepiej samemu poskladac driver i kupic zwykle diody 3W?
    Czy dioda 3W za 17zl z allegro moze miec 90lm?

    Dodano po 1 [minuty]:

    A mozna wiedziec jaki byl calkowity koszt kupna tych modułów led?
    Ile przesylka i ile led?


    Nie opłaca się kupować tego modułu, bo latarka wyniesie Cie ogromne pieniądze.Najlepiej jest kupić moduł jeśli się nie ma niczego więcej pod ręką.
    Dioda za 25zł świeci z mocą 180lm, a teraz, Q5, nawet 215lm.
    Ja kupuje hurtowo, za wysyłke do 40$ nic się płaci. Koszt z przesyłką to ok, 40zł.
    Jaka długość rurki by Cię interesowała??
  • #49
    Venom007
    Level 27  
    Potrzebował bym 2x po 25cm tak żeby weszły 2 pakiety po 4x R14 (w sumie 8 baterii ale 4 w jednej rurce i rurki będa obok siebie)
    Dało by sie załatwić?
    A 40zl jest za co ? za jedną diodę? jak Kolega zamawia hurtowo to może ma na sprzedaż 3 led-y? jak tak to za ile i jakie ;)
  • #50
    c++
    Level 22  
    Venom007 wrote:
    Potrzebował bym 2x po 25cm tak żeby weszły 2 pakiety po 4x R14 (w sumie 8 baterii ale 4 w jednej rurce i rurki będa obok siebie)
    Dało by sie załatwić?
    A 40zl jest za co ? za jedną diodę? jak Kolega zamawia hurtowo to może ma na sprzedaż 3 led-y? jak tak to za ile i jakie ;)


    Co do rurek- nie ma mnie w tej chwili w Olsztynie, jednak zobacze co da się zrobić, ale nic nie obiecuje. Kupuje hurtowo, t znaczy pare modułów, pare diodm włączników, reflektorów, driverów itp.
  • #51
    Venom007
    Level 27  
    Ile Kolega policzył by mi za taki zestaw do 3 ledow?
  • #52
    c++
    Level 22  
    Venom007 wrote:
    Ile Kolega policzył by mi za taki zestaw do 3 ledow?


    Niestety sprzedać nie moge, bo będe się pastwił nad modem Maga 4D.
    Koszt takiej diody to ok. 30 zł, bo są to jak nie SSC, to Cree, ale z najwyższego binu, Q5 (215/1A/3,7V)

    Dodano po 2 [godziny] 53 [minuty]:

    A w tym module za 40zł jest driver, dioda i refletor.
  • #53
    Venom007
    Level 27  
    Moge prosic o linka gdzie to Kolega kupuje?
    czy znjade tam taki zestaw ale na 3 led-ach?
  • #55
    Venom007
    Level 27  
    Tyle tam fajnych rzeczy :D aż nie wiem na co sie zdecydowac :| nie wiem co bedzie najlepsze cenowo i jakościowo.
    Zastanawiam sie nad tą dioda 228lm do tego driver i nie wiem co dalej :|
    nie wiem jaki leflektor czy kolimator :|

    Widzialem te całe moduły z 3W dioda to to juz jest gotowy element :) wystarczy rurka i baterie ale nie śweici za ciekawie ale zato bardzo sie obplaca:|
  • #56
    c++
    Level 22  
    Venom007 wrote:
    Tyle tam fajnych rzeczy :D aż nie wiem na co sie zdecydowac :| nie wiem co bedzie najlepsze cenowo i jakościowo.
    Zastanawiam sie nad tą dioda 228lm do tego driver i nie wiem co dalej :|
    nie wiem jaki leflektor czy kolimator :|

    Widzialem te całe moduły z 3W dioda to to juz jest gotowy element :) wystarczy rurka i baterie ale nie śweici za ciekawie ale zato bardzo sie obplaca:|


    Bierz tylko Cree, SSC, albo Rebel...
    Czemu te moduły nie świecą za ciekawie??
    I przypominam że otrzymasz przesyłke z Hong- Kongu :)
  • #57
    ElSor
    Level 13  
    Wg mnie i cree i luxenony są dobre i nie widzę potrzeby budowania latarki z kilku takich diod chyba że ktoś chce mieć naprawdę mocny reflektor.

    Poniżej chciałem zademonstrować możliwości fabrycznych latarek:
    VB-16 chyba na diodzie Luxenon - 180lm zasilana z 2 ogniw CR123 lub 1go 18650 / 17670 - min czas świecenia ok 2-2,5 godziny
    JETBeam CLE na diodzie cree - 80lm zasilana z baterii AA (R06) - min czas świecenia ok 2 godzin
    Oto one:
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Dodam tylko że poniższe zdjęcia i tak nie oddają wiernego poglądu na moc którą dysponują te latarki. Dla przykładu powiem iż 1wszy stopień JETBeam czyli ok 20lm starcza do oświetlania drogi po domu/piwnicy, 2gi bieg - 40lm wystarcza na przechadzki po dworze, 3ci bieg-80lm oświetla w miarę dobrze budynek ze zdjęć (niestety tego nie widać tak dobrze na nich a to chyba dlatego iz VB-16 daje bardziej skupiona wiązkę światła).
    Co do 180lm w VB-16 to tym mozna sobie oswietlac 'cele' odlegle o nawet 100-200m.
    Rożnica jeszcze pomiędzy nimi jest taka iż JETBeam daje nieco bardziej żółte światło niż VB-16

    PS oba zdjęcia byly robione z takimi samymi ustawieniami parametrów expozycji - tryb manualny.
    Oto co potrafi 80lm CREE:
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    A tutaj 180lm:
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.
  • #58
    Venom007
    Level 27  
    ElSor
    Ładne latareczki, ale bardziej podoba mi sie ta VB-16 ;)
    Tylko do takiej obudowy włożył bym moduł ten z allegro za 75zl to bym wtedy miał naprawde bardzo dobrą latarke:)
    Powiedzcie mi jeszcze czy ten modul z allegro jest dobry i czy naprawde bedzie mial te 600lm?
    Nie wiem czy zamawiac coś z tej stronki co Kolega C++ podał czy lepiej taki modul z allegro?
    Max jak mógł bym wydac na zrobienie latarki to 100zl wiem ze to nie jest duzo, ale wydaje mi sie ze mozna cos zato poskladac bardzo dobrej jakosci.

    Dodano po 43 [minuty]:

    Ogólnie to ma byc taktyczna latarka.
    Jestem w szkole o profilu "zarządzanie kryzysowe" mam parodniowe obozy szkoleniowe, prawie cała akcja dzieje sie wieczorem wiec potrzebuje latarke ktora bedzie miala bardzo dobry zasiegi bardzo dobre skupienie, zeby nie swiecila niepotrzebnie po bokach.
    Mam latarke na żarówce neonowej, latarke w ktorej swiatlo jest rozproszone ogolnie mam kilka latareczek zawsze biore te ktora bedzie potrzebna do odpowiedniego dzialania.
    Ale zawsze brakowalo mi dobrej latarki ktora teraz mam zamiar zrobic z wasza pomoca chcialbym zeby wszystko wyszlo mnie max 100zl (moze uda mi sie jeszcze cos jeszcze uzbierac)
    Mysle ze ten modul z allegro bedzie dobry? czy moze macie cos lepszego?
    do tego jakis: leflektor? kolimator? soczekwa? jaka?
    Obudowa: rurka aluminiowa? (jesli Kolega C++ bedzie tak uprzejmy i coś załatwi (jak nie to sie cos poszuka)
    Baterie/aku: jeszcze nie wiadomo jakie diody beda
    Bardzo Prosze o dalsza pomoc.
  • #59
    c++
    Level 22  
    ElSor wrote:
    Wg mnie i cree i luxenony są dobre i nie widzę potrzeby budowania latarki z kilku takich diod chyba że ktoś chce mieć naprawdę mocny reflektor.

    Poniżej chciałem zademonstrować możliwości fabrycznych latarek:
    VB-16 chyba na diodzie Luxenon - 180lm zasilana z 2 ogniw CR123 lub 1go 18650 / 17670 - min czas świecenia ok 2-2,5 godziny
    JETBeam CLE na diodzie cree - 80lm zasilana z baterii AA (R06) - min czas świecenia ok 2 godzin
    Oto one:
    Temat o budowaniu od podstaw porządnych latarek.

    Dodam tylko że poniższe zdjęcia i tak nie oddają wiernego poglądu na moc którą dysponują te latarki. Dla przykładu powiem iż 1wszy stopień JETBeam czyli ok 20lm starcza do oświetlania drogi po domu/piwnicy, 2gi bieg - 40lm wystarcza na przechadzki po dworze, 3ci bieg-80lm oświetla w miarę dobrze budynek ze zdjęć (niestety tego nie widać tak dobrze na nich a to chyba dlatego iz VB-16 daje bardziej skupiona wiązkę światła).
    Co do 180lm w VB-16 to tym mozna sobie oswietlac 'cele' odlegle o nawet 100-200m.
    Rożnica jeszcze pomiędzy nimi jest taka iż JETBeam daje nieco bardziej żółte światło niż VB-16


    Większej bzdury w życiue nie słyszałem

    Jak z Luxeona III można wyciągnąć 180lm?? Chyba, że przez pare setnych sekundy, ale to będzie światło, ktore będzie dawał ogień z palącego się Luxeona. Znaczy napisałeś Luxeonona, więc ja może o czymś nie wiem...
    Chyba ci się kolejnośc pomyliła "mistrzuniu", i Cree świeci 180lm (wartość wyssana przez Ciebie z palca), a Luxeon te nędzne jak na dzisiejsze czasu 80lm...
    Aż się zdenerwowałem, no :D

    Dodano po 1 [minuty]:

    :arrow: Venom007 Te rurki nie są alu. tylko chyba stalowe, bo cięzkie :D
  • #60
    ElSor
    Level 13  
    Co prawda nie mam tego modułu ale diody cree od tego sprzedawcy. Pewnie moduł zawiera te same diody co kupiłem więc podejrzewam że może całość mieć ok 500-600lm. Ten sprzedawca twierdzi że jego diody maja >200lm ale kupiłem też u innego sprzedawcy w zasadzie te same diody ale z opisem 180lm i nie widzę żadnej różnicy powiem że są identyczne i identycznie świecą.
    Czy warto kupić ten moduł czy wszystko osobno musisz sam zdecydować i pomyśleć o tym jak je zamontujesz.
    Szczerze mówiąc pomimo iż wiem do czego chcesz używać latarki to i tak myślę że VB-16 (1 dioda) wystarczy.

    c++ wrote:

    Jak z Luxeona III można wyciągnąć 180lm?? Chyba, że przez pare setnych sekundy, ale to będzie światło, ktore będzie dawał ogień z palącego się Luxeona. Znaczy napisałeś Luxeonona, więc ja może o czymś nie wiem...
    Chyba ci się kolejnośc pomyliła "mistrzuniu", i Cree świeci 180lm (wartość wyssana przez Ciebie z palca), a Luxeon te nędzne jak na dzisiejsze czasu 80lm...

    Co do luxenona (czy jak to sie tam pisze) to napisałem "chyba" ale po analizie zdjęć ze strony którą podałeś wnioskuję że to może być dioda SSC Seul. Również na tej stronie znajdziesz latarkę JETBeam CLE i inf o tym że na maxa daje 80lm (co zresztą widać na załączonych zdjęciach).
    Dla ciekawości robiłem też pomiary prądu i JETBeam CLE na maxa bierze 1A co daje przy aku AA ok 1,2W

    Dodam też dla ciekawskich iż mam JETBeam CLE v2.0 a 1den znajomy miał ver1.2 i jego pobierała 0,8A.
    Zresztą czy fabryczny sprzęt musi być podkręcony na maxa ?! Np czemu samochody nie mają na wyjeździe z fabryki chip-tuningu ?