Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Zawieszajace się triaki (BT136)

24 Paź 2007 22:15 24016 44
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Mam wentylator sterowany fazowo. Co jakiś czas triak się zawiesza-znaczy przewodzi cały czas mimo wyłączenia. Odłączenie obciążenia lub zasilania nie pomaga. Wzorowałem sie na innych konstrukcjach i u mnie triak też jest "czysty" nie ma żadnych gasików.

    Co mnie bardzo zastanawia- czemu tamto działa bez problemu a u mnie sie...
    Może to być wina serii elementów (to już któryś z kolei), czy jeszcze może coś na to wpływać? temperatura? Wątpie żeby sie przegrzewał, triak by ledwo ciepły po godzinie pracy.

    Ktoś tak miał? jak to zwalczyć?
  • Poziom 15  
    Może być wina serii triaków
    Te triaki cieszą się słabą opinią(sam się na nich kiedyś
    przejechałem)Wymień na inny o podobnych parametrach a zobaczysz będzie dobrze
    BT-136 nie do wszystkiego się nadaje
    Pozdrawiam
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    jakie proponujesz?
    Ewentualnie, w jaki sposób zawalczyć z tymi triakami?
  • Poziom 15  
    Spróbuj użyć z innej serii BT136-800G bądź
    .....-800F
    ja miedzy czasie dobiorę odpowiednik
    Triak nie zawiesza się.W Twoim przypadku jest to uszkodzenie elementu
    poprzez wewnętrzne zwarcie metaliczne-element do wyrzucenia
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    tylko.... one po jakimś czasie się odwieszą. Nie jestem w stanie powiedziec jakim. Ale na pewno nie zaweiszaja sie z powodu przegrzania. Męczyłem kilka na stole i żeby powstało wewnetrzne zwarcie na skutek temperatury musiałem go srogo przypalać.

    Na razie kupiłem BTA12, zobaczymy. Najpier jeszcze sprubuje założyć do tamtego triaka równoległe RC. Dziwne jest to że urządzenie u mnie potrafi chodzic cały czas, a u znajomego problem występuje notorycznie- mówie o tej samej sztuce. Może coś od zasilania idzie...?
  • Poziom 16  
    Miałem podobny problem przy sterowniku do palnika olejowego po zasterowaniu triak miał problemy z wyłączeniem się...tylko że u mnie sterowanie było zrealizowane za pomocą optotriaków z wyjść atmela...pomogło założenie kondensatora i rezystora między A i A1 a może pomoże zamontowanie filtra lc na zasilaniu sieciowym...
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    pomogło Ci na amen, czy....
    Jak długo już działa u ciebie takie rozwiazanie?
    Podmnieniłem triak na BTA12, jest mocniejszy. Tyle że (chyba) w bramce mam za dużą oporność (2x680R) i nie miał ochoty działać. Nie złoście się, schemat wkleje jutro.
    Nie miałem czasu nad tym myśleć, ale wydawało mi sie że prąd bramki ma taki jakwspomniany BT136. Rano musze to wszytsko jeszcze raz przeanalizować.

    Z pozostałych gadzetów jakie miałem to BT136 i snuber 100R/48n. Zamontowałem je i na razie wydaje się być ok.

    Przy okazji. Są wersje BTA12 (i innych triaków) które maja snubera wewnątrz? dobrze w manualau wyczytałem? no wersja BW na stronie 6 http://www.iele.polsl.pl/elenota/STMicroelectronics/7473.pdf

    Z czym się je paramtr dv/dt? to jest przyrost napiecia w czasie? ;/ Jeśli dobrze myśle to jest to ważny parametr, jakie on ma zastosowanie w praktyce?
  • Poziom 16  
    odgrzebałem płytkę tego sterownika i to zakrawa na ironię też triaki BT136...w moim rozwiązniu pomogło zastosowanie obu rozwiązań czyli rc na triaku oraz filtr na zasilaniu sieciowym.Wszystkie cztery triaki sterowały obciążeniem indukcyjnym u Ciebie też może tu jest problem
  • Poziom 15  
    Na razie kupiłem BTA12, zobaczymy. Najpier jeszcze sprubuje założyć do tamtego triaka równoległe RC. Dziwne jest to że urządzenie u mnie potrafi chodzic cały czas, a u znajomego problem występuje notorycznie- mówie o tej samej sztuce. Może coś od zasilania idzie...?[/quote]



    Trzeba było tak od razu.Być może to jest przyczyną.
    Przepięcia w instalacji(słaby styk przewodów w puszce, gnieździe,przyłączu
    Przypomina mi się od razu zdarzenie z przed lat.Dostałem CB-radio do
    naprawy.Po wstępnej diagnozie badaniu selektywności i działania ANL
    stwierdziłem że radio jest sprawne,oddałem.Na następny dzień z wielkim krzykiem klient przyniósł z powrotem.
    Cóż z tego wynikło.Radio potwornie trzeszczało u niego u mnie nie.
    Okazało się że na głównym zasilaniu do budynku (słupie 0,4 kV) występowało iskrzenie.Wiedziałem że jest jakieś zakłócenie ale nie mogłem zlokalizować
    Pomocna okazała się noc.Wyszliśmy na ulicę i ujrzeliśmy mały płomyk(iskierkę)
    Pomogłem mu odzyskać odszkodowanie za wcześniej uszkodzony sprzęt
    Facet do dziś(gdyby nie CB) nie znał by powodu dziwnych uszkodzeń sprzętu
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    Powiedzcie mi jeszcze czy wersja triaka "snuberless" to wersja, która ma w środku RC równolegle do A i A1?
  • Poziom 15  
    bolek napisał:
    Powiedzcie mi jeszcze czy wersja triaka "snuberless" to wersja, która ma w środku RC równolegle do A i A1?


    W tym poście tego nie wiesz
    a 4-posty wyżej to wiedziałeś
    Ciekawe? :scrambleup:
    Nie rozumie Ciebie :scatter: nabijasz sobie punkty?
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    chce się upewnić
  • Poziom 24  
    Snubberless to triak, który w pewnych warunkach, ze względu na swoje parametry, nie wymaga stosowania zewnętrznego układu RC - ale nie oznacza to wcale, że ma wbudowane elementy RC wewnątrz - on ich po prostu w tych warunkach wcale nie potrzebuje (przynajmniej tak twierdzi producent :D )
    Polecam lekturę:
    STM AN437-Triacs: is the Snubber circuit necessary? (PDF 123K)

    Swoją drogą, dawno, dawno temu padł mi ściemniacz oświetlenia polskiej produkcji, w którym zastosowano magiczne dla mnie na owe czasy importowane traki serii bodajże Tx czy coś w tym stylu. Po upaleniu triaka (przy przepaleniu żarówki) i wymianie na nowy, identyczny pod względem oznaczenia - ściemniacz przestał ściemniać, tylko zawieszał się i świecił na maksa (ale triak nie był zwarty - w obwodzie bez elementów RC zmontowanym na biurku wg jakiejś książki działał poprawnie). Nie pomogło tasowanie triakami i wymiana diaka oraz elementów RC - w ściemniaczu triak zatrzaskiwał się na amen - odpuściłem mu wtedy (a była to moja 8 klasa podstawówki i pierwszy oscyloskop to kupiłem sobie dopiero za jaaaaakiś czas...) - podsumowując - ściemniacz służy do dziś (jakieś 17lat) jako zwykły wyłącznik - bez "ściemy" :D

    Happy end:
    Gdy rodzice wkręcili do żyrandola tzw. "żarówki energooszczędne", okazało się, że wcale nie trzeba wymieniać ściemniacza na zwykły wyłącznik :bye:
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 24  
    Oczywiście! Dwu punktowo: 0%-ciemne i 100%-jasne :wink: :lol: :lol:
  • Użytkownik usunął konto  
  • Poziom 24  
    Jak bym dobrze poszukał to morze znajdę schemat - podrzucić ? :D:D:D:D
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    trochę sie off-top zrobił ;)
    W załączniku kawałek schematu. Jakoś nie idzie mi wyliczenie elementów snubera z podanych linków :(
    Silnik ma ok 60W i cosΦ w granicach 0,8

    Po kilku dniach pracy z takim gasikiem triak padł. Nie wiem teraz czy to wina snubera czy samego triaka (BT136-600E), a był on już nieco sfatygowany. Co ciekawe triak nie przewodzi cały czas tak jak to bywa, nie dostał zwarcia. Silnik dmuchaway kręci się z niewielką prędkością. Teraz mi cos do głowy przyszło. Silnik może sie troszkę kręcić za sprawa snubera...
  • Poziom 16  
    witam z tego co widzę to sterujesz triak z pomocą optotriaka i być może tutaj jest przyczyna ,gdy ja miałem problemy o których pisałem wyżej wymieniłem m.in. optotriaka spróbuj zastosować optotriak z detekcją zera sieci to dość skutecznie tłumi zakłócenia np, MOC3043. Albo zmień triaka polecam BTA12/600 jak większa ilość to mogę Ci wysłać
    Załączniki:
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    o to chodzi że triak jest sterowany fazowo- czyli opto z detekcją zera odpada.
  • Poziom 16  
    a to zmienia postać rzeczy.... to może zmiana triaka mogę podesłać BTA12/600 nawet większą ilość
  • Poziom 16  
    Włacz między bramkę (G ) i aodę 2 (A2) rezystor ok 200om , rezystory R26 i R27 zastąp jednym o wartości ok 150 om .
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    -> MACGYWER.
    BTA12 to chyba przerost formy nad treścią, Jeśli już to wystarczył by np BT139 ale 800. Swoja drogą, dlaczego BTA nie chciał działać z takim schematem?. Nie wiem jakie ty masz ceny, ale takie BT136 mogę ci sprzedać po 80gr/szt.

    ->ANDMIT
    Z tego co pamiętam to rezystor 200R miał za zadanie pewniej "wyłączać" bramke triaka. Już go prubowałem, ale bez dobrych skutków- triaki dalej sie zawieszały.

    Ale R26 i 27 tu bym miał pytanie. Jak dobrze wyliczyć ich oporność?.
    Inną sprawą jest zastępowanie ich jednym opornikiem. Z doświadzczenia wiem że nawet oporniki 0,25W dostawały prebicia. Więc do tego zabiegu nikt mnie nie przekona

    No i dzięki za zainteresowanie tematem
  • Poziom 16  
    ja Ci takie triaki mogę dać za darmo jak by Cię to interesowało:D Natomiast stosuję te triaki z powodzeniem w różnych układach nawet do sterowania trafem 3 faz. i nie mam z nimi żadnych problemów...wie że stosowanie 12A Triaka do sterowania 60W wentylatorem to przesada no ale...
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    A to nie chce
    Bardziej potrzebuje pewnego sposobu na te triaki, tak jak wyżej wspomniałem (liczenie snubera i schemat pewnej konstrukcji)
  • Poziom 30  
    W tym układzie oporniki i optotriak pracują na pełnym napięciu sieci. Dlatego są dwa oporniki - może być jeden ale MŁT 0,5W. Chodzi o rozmiary i związane z tym napięcie dopuszczalne opornika. Moc jest sprawa drugorzędną - moc wydzielana w oporniku przy normalnej pracy jest minimalna. A jeśli triak się nie włączy to i tak każdy opornik sie spali.

    Może problem właśnie jest po stronie optotriaka - jakieś szpilki w napięciu mogą go włączać, albo jego dopuszczalne napięcie jest za niskie. Może jakieś RC ale na obciążeniu by pomogło? Bo RC na triaku przy tak małej mocy obciążenia daje efekt jak opisany - jak gdyby triak nie zregulowywał napięcia do zera.

    Przy obudowach TO220 występuje jeszcze jeden problem. Mocny docisk wkrętem przy nieidealnie płaskim radiatorze może powodować rozszczelnienie obudowy lub nawet uszkodzenie struktury krzemowej. I triak pada od razu lub po krótkim czasie. Dlatego stosuje się docisk sprężynującym klipsem.

    Zbliżony choć inny problem miałem z urządzeniem w którym kilkadziesiąt tyrystorów było sterowanycjh przewodowo z kilkunastu metrów. Stare, typu BTP7 (stara radziecka konstrukcja) działały normalnie, a po wymianie na BT151 same się włączały mimo braku wysterowania. Pomogło włączenie opornika 47 omów bramka - katoda.
  • Specjalista - oświetlenie sceniczne
    jak bym widział styl EdW, mój schemat jest identyczny- sprubujemy z innym triakiem.

    Pytanie mam jeszcze takie, czy ma znaczenie do której anody jest podłaczony optotriak?
  • Poziom 16  
    zgadza się to edw...wydaje się mi że sposób podłączenia optotriaka do triaka nie ma znaczenia u mnie chodził i tak i tak
  • Poziom 16  
    Ten rezystor pomiędzy bramka i A2 powinien być - zmniejsza możliwość wyzwalania prądami pojemnościowymi .Rezystor 150om w obwodzie wyzwalania ( pomijam podatność na przebicia ponieważ nigdy nie miałem z tym problemów) wynika z prądu wyzwalania triaka - im mniejsza rezystancja ,tym szybciej załączy się triak ( szczególnie na początku sinusoidy). Ponieważ tyrystory i triaki źle pracują przy obciążeniu indukcyjnym włącz ten układ RC ale równolegle do obciążenia .Dla sprawdzenia czy przyczyną jest charakter obciążenia ,włącz równolegle do obciążenia żarówkę- jeśli sterowanie będzie OK to trzeba popracować nad układem RC równoległym do obciążenia . A tak wogóle to wszystkie układy triakowe i tyrystorowe uruchamiałem na żarówce - jeśli wynik był pozytywny to dołączałem właściwe obciąźenie - inaczej nie.