Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Mierniki instalacji Metrel
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Automatyczny wyłącznik ogrzewania tylnej szyby w samochodzie

Marian B 25 Paź 2007 01:50 28090 11
  • Automatyczny wyłącznik ogrzewania tylnej szyby w samochodzie.


    Często zdarza się zapomnieć wyłączyć ogrzewanie tylnej szyby w samochodzie. Nie potrzebnie jest wtedy obciążony bardzo dużym prądem alternator, oraz instalacja elektryczna, co w krańcowym przypadku może doprowadzić nawet do nie doładowania akumulatora.
    Rozwiązaniem problemu jest zastosowanie wyłącznika czasowego, wyłączającego grzejnik po pewnym, optymalnie dobranym czasie.
    Opisywany wyłącznik czasowy wyłącza grzejnik po czasie około 5 minut od chwili włączenia istniejącym wyłącznikiem. Gdyby czas ten okazał się zbyt krótki, wyłączenie i ponowne włączenie wyłącznika uruchamia ogrzewanie na następne 5 minut.
    Tym samym wyłącznikiem można wyłączyć ogrzewanie w dowolnej chwili.

    Gdy wyłącznik będzie pozostawiony jako "stale włączony", ogrzewanie będzie włączało się po każdym uruchomieniu silnika na 5 minut. Jest to wygodne, gdyż szyba paruje z reguły po wejściu do zimnego samochodu. Gdy wyłącznik będzie stale włączony, może nie dojść do zaparowania, i można "zapomnieć" o jego istnieniu.

    Szczegółowy opis budowy modułu czasowego, i sposób zamontowania dotyczy samochodu Skoda Octavia, jednak bez przeszkód można go stosować w każdym samochodzie z uwzględnieniem odpowiedniego sposobu podłączenia.

    Schemat modułu jest pokazany na rys.1. Moduł składa się ze stopnia odmierzającego czas z układem scalonym CD4541, układu wykonawczego z tranzystorem T1 i przekaźnikem P1, oraz stopnia załączającego z tranzystorem T2.
    Aplikacja i zasada działania układu CD4541 jest pokazana na rys.2. Układ ten składa się z generatora o częstotliwości dobieranej elementami RC dołączonymi do nóżek 1 i 2, oraz licznika impulsów, zmieniającego stan wyjścia Q (n.8 ) na przeciwny po zliczeniu określonej liczby impulsów. Liczbę tych impulsów wybiera się odpowiednim podłączeniem nóżek 12 i 13.

    W samochodzie Skoda Octavia (także w Volkswagenach), ze względu na żaróweczkę kontrolną, sygnalizującą włączenie grzejnika, umieszczoną wewnątrz modułu wyłącznika, a wyłącznik jest nie rozbieralny (bardzo trudno rozbieralny), konieczne było zastosowanie specjalnego stopnia włączenia z tranzystorem T2. Przy innym podłączeniu żaróweczka kontrolna świeciła by cały czas, chociaż układ czasowy wyłączy ogrzewanie.
    Układ działa w następujący sposób.
    Włączenie wyłącznika powoduje podłączenie bazy tranzystora T2 przez rezystor R4 i rezystancję grzejnika, do masy. Tranzystor T2 zacznie przewodzić, i tym samym włączy zasilanie modułu. Układ czasowy zaczyna odliczać czas, na wyjściu Q (n.8)jest stan wysoki, tranzystor T1 przewodzi, zadziała przekaźnik P1, i stykiem S1 włączy grzejnik. Zwarcie styków S1 powoduje zwarcie obwodu baza-emiter tranzystora T2, i on przestaje przewodzić, ale napięcie 12V z grzejnika, podane przez diodę D2 podtrzymuje zasilanie układu.
    W takiej konfiguracji jak na rys.1, częstotliwość generatora wynosi około 220Hz, a licznik zliczy 65536 impulsów, a więc , po czasie około 5 minut stan wyjścia Q zmieni się na niski. Niski stan będzie również na wejściu 10, licznik zostanie zatrzymany. Tranzystor T1 przestaje przewodzić, przekaźnik P1 rozwiera styki, grzejnik wyłączony. Rozwarte styki S1 powodują przewodzenie tranzystora T2, i tym samym podtrzymanie zasilania układu.
    Taki stan utrzyma się dowolnie długo, aż do wyłączenia zasilania wyłącznikiem, lub stacyjką.
    Kondensator C2 zapewnia stabilne działanie układu w stanach przejściowych.

    Na rys.3 pokazany jest bardziej prosty sposób włączenia układu w przypadku gdy żaróweczka kontrolna jest włączona poza modułem wyłącznika.
    Płytka montażowa jest pokazana na rys.4, a budowa modułu na rys.5
    Obudowę modułu wykonano z zewnętrznej części pudełka po zapałkach. Można ją kilkakrotnie zanurzyć w farbie nitro, lub owinąć taśmą izolacyjną, i trwałość takiej obudowy będzie wystarczająca.

    W Octavii przewody należy podłączyć około 4cm od wtyku połączeniowego modułu wyłącznika, wykorzystując do tego celu gwintową listwę połączeniową, stosowaną w energetyce (popularna „kostka”), a moduł czasowy położyć na odbiorniku radiowym, na warstwie gąbki.

    Po kilku latach bezproblemowego użytkowania układu w wersji z rys.1, zmodernizowałem układ na wersję z rys.3.
    Zadałem sobie trud rozebrania wyłącznika, i dobudowałem jeszcze jedną kontrolkę, co też wiązało się z wyprowadzeniem dodatkowego przewodu z wyłącznika.
    Teraz oryginalna, żółta kontrolka sygnalizuje włączony wyłącznik, a dodatkowa czerwona włączony grzejnik. Takie rozwiązanie jest bardziej funkcjonalne, ale niestety bardziej pracochłonne, jeżeli nie chce się montować kontrolki gdzieś na pulpicie, tylko w wyłączniku.


    Fajne! Ranking DIY
    Potrafisz napisać podobny artykuł? Wyślij do mnie a otrzymasz kartę SD 64GB.
  • Mierniki instalacji Metrel
  • #2 02 Lis 2007 21:41
    Bisuside14
    Poziom 15  

    Taki wyłącznik powinien być (jak nie jest) montowany w każdym samochodzie. Może i nie czasowy ale z czujnikiem temperatury szyby.
    Pozdrawiam.

  • Mierniki instalacji Metrel
  • #3 04 Lis 2007 13:49
    MTadek
    Poziom 10  

    w polonezie w mnie jest cos takiego stosowane w org
    ach to kochane urzadzenie mikroprocesorowe

  • #4 16 Lis 2007 11:46
    gawryl
    Poziom 12  

    Witam, bardzo spodobał mi się pomysł kolegi z tym "sterownikiem"

    Ale od początku.
    U mnie zaczęło się od tego że w Octavi spaliła się żaróweczka w przełączniku ogrzewania tylnej szyby. Więc pojawiła się okazja żeby coś naprawić :-)
    Mam pomysł na zmodyfikowanie "projektu" kolegi Marian B .

    1. Kiedy przełącznik jest wyłączony świeci tylko zielona (wraz z podświetleniem zegarów etc) PLIK: 09_ziel_off.jpg

    2. Kiedy przełącznik jest załączony świeci pole prostokątne na przełączniku (informacja o ogrzewaniu szyby tylnej) PLIK: 10_ziel_on.jpg

    3. Kiedy przełącznik jest załączony a układ sterowania załączaniem ogrzewania szyby wyłącza przekaźnik, wtedy jedynie czerwone podświetlenie informuje o tym stanie. PLIK: 11_czer_off.jpg

    Więcej informacji wkrótce, dodam że układ tak jak "sterownik" kolegi będzie się składał z prostych elementów.

    Pozdrawiam i dziękuję za inspirację.

  • #5 16 Lis 2007 13:27
    Marian B
    Poziom 35  

    Dobry pomysł, wymagający jedynie zmiany diody podświetlającej na dwukolorową, nie trzeba wtedy montować dodatkowej diody, ale niestety, i tak chyba trzeba będzie wyprowadzić dodatkowy przewód. Przyznam, że nie pomyślałem o takim rozwiązaniu.

  • #6 16 Lis 2007 16:40
    gawryl
    Poziom 12  

    Moja "sekcja" czy też naprawa przełącznika wygląda tak:

    Celowo nie zakładałem dwukolorowej diody.
    1. Zielona ma świecić jak oryginał (niestety pobiera 23 mA) ale ma fabryczny kolor.
    2. Czerwona ma świecić znacznie jaśniej, tak aby i w dzień było to widać (mniejszy prąd 5 mA ale znacznie większa jasność).

    A pojedyncza dioda czerwona to z powodu "podstawowego" czyli naprawy wyłącznika ;)

  • #7 12 Gru 2007 18:24
    brayan4
    Poziom 2  

    witam potrzebuję schematu wyłącznika czasowego który by co o0 minut włączał się na 1 minutę i tak do okoła

  • #8 12 Gru 2007 23:07
    Marian B
    Poziom 35  

    Taki wyłącznik czasowy, włączający odbiornik co xxx minut, na czas 1min., można zrobić w następujący sposób:
    generator przebiegu wolnozmiennego o okresie xxx, np. na dwóch bramkach NAND, lub na jednej, ale z wejściem Szmitta, swoim dodatnim (narastającym) zboczem uruchamia timer o czasie 1min.

  • #9 20 Sty 2008 21:09
    krzychu81
    Poziom 10  

    Witam. Chciałem ten układ zastosować do automatycznego włączania świateł. Przerobiłem troche układ i po między 6 pin i mase wpiołem opór 60k, a po między opór a nóżkę plus od ładowania. Zmieniając element R1 otrzymałem taki wynik. Układ podłączony "czówa" po odpaleniu czyli podaniu na pin 6 + z kontrolki ładowania układ zapala lampy. Po zgaczeniu silnika zaczyna odliczać ok12 sek. i tu jest problem bo czasami światła gasną a czasami następuje tylko mignięcie świateł i przekażnik łapie spowrotem. Co może być przyczyną takiego stanu?

  • #10 20 Sty 2008 23:10
    powerm
    Poziom 23  

    Pomysł powiem że świetny i chyba sobie taki układzik zrobię tylko mam małe ale wg mnie odmierzanie czasu to strzelanie z armaty do komara. Kiedyś tego typu układy były realizowane za pomocą dużo prostszych układów RC. Czy ktoś mógłby spróbować zaprojektować taki układzik ze strojeniem za pomocą rezystora montażowego?

  • #11 21 Sty 2008 14:07
    Marian B
    Poziom 35  

    W tym układzie rezystor nastawny można wstawić zamiast rezystora R1.
    Realizacja układu czasowego za pomocą specjalizowanego układu scalonego jest bardzo prosta, gdyż mamy (w układzie czasowym) tylko 4 elementy: 2 rezystory, kondensator i układ scalony, wszystko za kilka zł.
    Realizując na elementach dyskretnych, rezystorach, kondensatorach i tranzystorach, było by to conajmniej 15 elementów w tym kilka dużych kondensatorów elektrolitycznych. Komplikacji w tym przypadku nie ma co porównywać.

  • #12 09 Paź 2010 20:23
    peters1
    Poziom 12  

    Witam.
    Koledzy ja potrzebuje skonstuowac jakis prosty czasowy wylacznik.
    Tzn. tak opisze aby bylo jasniej.
    Zapalam webasto.Ogrzewa mi plyn ok.20 min.do ok.50'C.
    Po ok. 15-20 min czasowka uruchamia mi 1 bieg dmuchawy.Oczywiscie zrobie wlaczenie dmuchawy na przekazniku.
    To wszystko.
    Niektorzy mowia mi (Kolega Marian B) ze najlpiej zrobic to na (ukladzie scalonym CD4541).
    Kolega elkard podpowiada mi tak :
    Trzeba dobrać wartości elementów R1, R2, C1 oraz wybrać właściwy stopień podziału licznika (wyprowadzenia A i B). O tym czy przekaźnik będzie po czasie załączał się czy wyłączał decyduje stan na wyprowadzeniu Q/Q.
    Nie dysponuję obecnie czasem aby konkretnie Ci to wyliczyć, ale jeżeli posiłkujesz się artykułem umieszczonym przez kolegę Jony w tym temacie to powinieneś sobie z tym poradzić; https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1457386.html
    Gdzies wyczytalem ze mozna wykorzystac przekaznik 169(lecz trudno go dostac w dobrej przystepnej cenie na szrotach) i odpowiednio dostosowac rezystor.
    Wiec jesli ktos przerabial cos takiego to moglby cos podpowiedziec.Z gory dziekuje.

    Dostalem w koncu przekaznik 169 na szrocie,Teraz musze przerobic go.Ale to kwestia czasu.