Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Regulator napięcia do modelu łódki

tomekp21 31 Paź 2007 02:28 4201 8
  • #1 31 Paź 2007 02:28
    tomekp21
    Poziom 9  

    Zakupiłem model łódki zdalnie sterowanej. Jest ona napędzana dwoma silnikami i zasilana akumulatorkiem 1700mAh 7,2V. Chciałbym sobie wydłużyć czas zabawy i wstawić większy akumulatorek (np. żelowy 12V 7Ah) Sprzedawca zapewniał mnie że można go użyć pod warunkiem zastosowania regulatora napięcia i silniczki mają spokojnie wytrzymać 8V. Przepuściłem prąd 12V (na razie z zasilacza komputera, bo nie mam pod ręką akumulatora:) przez regulator napięcia TS 7808. Napięcie na wyjściu wynosiło 8,2V lecz silniczki nie miały prawie mocy, a regulator sie mocno grzał. Ma ktoś pomysł co zrobić żeby to dobrze działało?

    0 8
  • #2 31 Paź 2007 07:47
    Loker
    Poziom 38  

    Podstawowe pytanie: jakiej mocy są silniczki? Zakładam, że TS7808 to to samo co LM7808... Te układy mają zabezpieczenie nadprądowe, może ono się włączyło? Napięcie na wyjściu stabilizatora mierzyłeś pod obciążeniem?
    Używanie stabilizatora liniowego przy zasilaniu akumulatorowym to wg. mnie niepotrzebne marnowanie energii zgromadzonej w akumulatorze. Lepsza byłaby przetwornica impulsowa, choć nie przeczę, że bardziej skomplikowana.

    0
  • #3 31 Paź 2007 08:18
    Tomasz.W
    Poziom 35  

    :arrow: tomekp21
    Z tego co napisałeś to nic nie wynika. Rodzaj sterownika silnika zależał będzie od typu zdalnego sterowania jaki został użyty w łódce. Inny będzie przy sterowaniu typu ON/OFF a inny przy sterowaniu proporcjonalnym. Sprawa mocy jaką trzeba dostarczyć do silnika to już najmniejszy problem.

    0
  • #4 31 Paź 2007 09:52
    HONDAS
    Użytkownik obserwowany

    Proponuje sie wesprzeć na forum modelarskim.Czytalem kiedyś o tym lecz teraz nie jestem w stanie podac konkretnie.Na googlach wpisz kartonwork i napewno zanjdziesz potem tylko znalezc to co interesuje jub zapytac jezeli by nie było ponieważ widziałem to dosyć dawno

    0
  • #5 31 Paź 2007 12:34
    tomekp21
    Poziom 9  

    SPrawdziłem jeszcze raz na akumulatorze samochodowym. Jeżeli załącze tylko jeden silniczek, to ma on małą moc, ale sie kręci (napięcie za regulatorem pod obciążeniem spada do 8,13V). Jeżeli załącze dwa silniczki to nawet nie mają siły ruszyć, a napięcie za stabilizatorem spada do ok 3,8V. Mocy silniczków nie znam, bo nie dostałem żadnych opisów (jakiś chyba chiński wyrób) Na mój rozum sterowanie jest typu ON/OFF, ponieważ nie ma płynnej regulacji (albo stop, albo cała naprzód:). A taka przetwornica impulsowa byłaby dużo lepsza? Można iść na łatwizne i gdzieś ją kupić? Dzięki za odpowiedź...

    0
  • #6 27 Lis 2007 01:10
    slluk
    Poziom 10  

    Proponuję zmierzyć prąd, jaki jest pobierany przez ten silnik, który napędza łódkę.
    Kolejną rzeczą jest zastosowanie akumulatora o większej pojemności. Akumulator żelowy odpada, nie wolno go rozładowywać poniżej 10V, jest ciężki i duży. Proponuję kupić uszkodzone akumulatory do laptopów, czasami trafiają się ponad 4Ah, zazwyczaj siada w nich elektronika (powinny mieć wskaźnik diodowy naładowania) a ogniwa są niewielkie. Te akumulatory mają napięcie 2,4V czyli 4 sztuki wystarczą Ci w zupełności. Przetwornica miałaby sens, tylko po co tracić tyle energii...

    Dodano po 3 [minuty]:

    Należy pamiętać o tym, że w wodzie prąd pobierany przez silniki będzie większy, ja bym pomyślał o akumulatorach NiCd R20 o bardzo dużej pojemności. Nie wiem tylko czy one się do łódki zmieszczą.

    0
  • #7 27 Lis 2007 01:35
    adams987
    Poziom 35  

    Jest jeszcze takie rozwiązanie , by kupić drugi akumulator. Po wyczerpaniu pierwszego zakładasz drugi a pierwszy można ładować z akumulatora w samochodzie. Oczywiście nie zdąży się on całkowicie naładować w czasie gdy drugi padnie , ale zawsze coś się naładuje i jeszcze kilka minut znów na pierwszym można się pobawić, lub zrobić przerwę na kawę z termosu.

    0
  • #8 27 Lis 2007 22:40
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Musisz poszukać mocniejszych stabilizatorów, np. 78S08 (2A), lub 78T08 (3A), choć nie są one łatwe do zdobycia. Ten twój 7808 może dać max. 1,0-1,5A prądu (w zależności od producenta) - na pewno za mało dla tych silników. Ewentualnie spróbuj użyć LM350 - regulowane napięcie i 3A max. Będziesz mógł ustawić napięcie dokładnie takie jak potrzebują silniki, choć obawiam się, że i te mogą być za "słabe". Niektóre silniki modelarskie potrafią pobierać gruuube ampery prądu i lepsze byłyby regulatory impulsowe z mosfetami, tak jak pisali Koledzy wyżej. W necie powinny być dostępne takie schematy regulatorów do modelarskich pakietów aku (trzeba tylko cierpliwie poszukać). Poza tym akumulator żelowy 12V 7Ah będzie duuużo więcej ważyć (sprawdź jego wagę, zanim kupisz ;-) ) - czy model to zdzierży.

    Pozdrawiam
    PS Tutaj masz linki do forum modelarskich:

    http://forumrc.alexba.eu/ipw-web/bulletin/bb/index.php

    http://pfmrc.pl/index.php?redir=1

    http://www.old.modelarstwo.org.pl/index.php

    0
  • #9 28 Lis 2007 01:35
    tomekp21
    Poziom 9  

    Zdecydowałem się jednak na zakup akumulatorka żelowego 6V o pojemności 12Ah. Na szczęście modelu mi nie zatopił, tylko nie wiem jak to będzie kiedy go sie bardziej rozładuje. Na razie daje rade:) Dzięki za podpowiedzi

    0