Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr FlukeMultimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Jeep XJ wymiana alternatora

31 Oct 2007 11:03 15725 41
  • Level 20  
    Witam !

    Stary alternator padł i otrzymałem od znajomego alternator od tego auta, tylko 2 lata młodszego.
    Inna jest wtyczka i musialem ja odciąć i na alternatorze mam:
    + do ładowania akumulatoa
    2 zaciski do podłączenia obwodu wzbudzenia.

    Nie jestem pewien, czy ten alternator ma wbudowany regulator napięcia czy nie - jak to sprawdzić. Teraz zachowuje się tak.

    Jak podłaczę 2 przewody z poprzedniej wersji - wtedy były też tylko 2 przewody to nie ładuje wcale. Jeden z nich ma 12VDC - jak ten podłączę do jednego z zacisków a do drugiego minus z akumulatora to ładuje ale osiąga 18VDC.
    Na drugim przewodzie jest jakieś takie małe napięcie ok 0.9 V - skąd to?

    Czy to oznacza, że ten alternator nie ma regulatora, albo jak to podąłczyć
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 28  
    Witam. Napisz o jaki samochód chodzi? jaki model? rok produkcji. Pozdrawiam
  • Level 20  
    To w tym wypadku chyba nie ma znaczenie, ale to jest tak

    stary alternator Jeep XJ 1989
    nowy alternator Jeep XJ 1992
  • Level 23  
    Witam! Jankesi lubuli w tamtym czasie stosować alternatory bez regulatorów. Regulator potrafili wepchnąć do komputera silnika! Według nich, w razie uszkodzenia regulatora, po prostu wymienia się komputer. Błysnęli intelektem, nieprawdaż? W razie potrzeby zastosuj regulator od starego poloneza-zewnętrzny, elektroniczny.
  • Level 20  
    Witam !

    Posprawdzałem i faktycznie później pakowali regulatory napiecia do komputera.

    Zrobilo się zatem nowe pytanie.
    Z tym poprzednim alternatorem ciągle się coś działo i w miedzy czasie wymieniałem też właśnie regulator.

    Chciałbym go zastosować do regulowania tego nowego alternatora. Nie bardzo wiem jak podpiąć jeden przewód.

    Na rysunku są odpowiednio schemat i ten regulator. To co niebieskie to są połaczenia OK.

    Jeep XJ wymiana alternatora

    Mam problem tylko z tym co jest w czerwonych kółkach. Wynika, że to powinno być wpięte do mostka, ale ten jest w środku nowego alternatora, czy jestem w stanie to jakoś obejść???

    Dzięki
    Paweł
  • Level 23  
    Witam! Nie chce chodzić bez tego? Jeśli tak, to albo rozrkręć alternator, albo zainwestuj 20zl i zastosuj od poloneza.
  • Multimetr FlukeMultimetr Fluke
  • Level 27  
    Witam .Elektroniczny regulator napięcia ma 3 podłaczenia masa, plus ,i wyjście na szczotki do wirnika. Plus jest brany z dodatkowych 3 diód małej mocy Jest to poto żeby prąd z akumulatora nie zasilał uzwojenia wzbudzenia gdy silnik nie pracuje. Tak więc w alternatorze musisz znaleść ten drugi plus. Czasem jest to blaszka do której dotyka inna blaszka z regulatora. Innym razem jest to wyprowadzony zacisk na wsówkę. Potem z regulatora wyjście do szczotek. I tu może być problem były 2 systemy. Np; jedna szczotka na stałe podłączoina do masy. a druga do regulatora. Lub jedna szczotka na stałe podłaczona do tego drugiego plusa. A druga równierz do regulatora. Tak miały mały fiat 126 . adrugi system f125. teraz przeważnie jest szczotka na masę i druga do regulatora.I jeszcze jedno kontrolka ładowania podłączona ma być pomiedzy ten drugi plus ktury idzie do zasilania regulatora A plus z instalacji Np zapłon. Prąd w nim ma być po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Moim skroimnym zdaniem najłatwiej miałbyś gdybyś miał europejski alternator z regulatorem. Podłączyłbyś gruby kabel plusa. I potem cienki do kontrolki ładowania . I wszystko. Zamocowanie mechaniczne to łatwiejsza robota. mam nadzieję że ci pomogłem.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Wygląda nato że twój alternator niema dodatkowych 3 diód. Zasilanie wzięto z diód głównych Więc prąd wzbudzenia popłynie po właczeniu kluczyka. Tak jak w F125regulator w kąputerze to głupota w stylu amerykańskim.
  • Level 14  
    Twój alternator jest 6 diodowy ,więc jeżeli nie chcesz inwestować w oryginał to zastosuj regulator 6d ze starego dużego fiata i będzie pracować ,tylko jest kłopot z kontrolką ładowania .W fiacie jest przekaźnik sterowany wspólnym połączeniem gwiazdy ,a Ty masz alternator (szkic narysowany przez Ciebie )połączony w trójkąt
  • Level 31  
    tak tylko jeśli rysunek odzwierciedla rzeczywistość to ten alternator NIE MA dodatkowych diód pomocniczych tylko zakreślony styk podłączony jest do jednej fazy i jeśli pojawią się impulsy na nim regulator gasi kontrolkę. Takierozwiązanie jest moim zdaniem głupie i zawodne..
  • Level 20  
    Witam !

    Ten nowy alternator ma obwód wzbudzenie taki, że jeden zacisk do masy drugi do regulatora.

    Zrobiłem eksperyment - do tego regulatora który pokazałem w poprzednim poście podpiąłem tak:
    + prądowy alternatora do + na regulatorze - zacisk przykręcany po lewej
    L i F daję z oryginalnej wtyczki, żadnych zmian
    masa regulatora i drugi zacisk z alternatora z obw. wzbudzenia razem do masy auta
    zacisk z lewej strony masy na regulatorze podpiąłem do obwodu wzbudzenia.

    Kontrowersyjny zacisk z lewej strony plusa zostawiłem wolny nigdzie nie podpięty.

    W samochodzie nie mam kontrolki tylko woltomierz.

    To działa i napięcie nigdy nie przekracza 14.7.

    Czy to, że ten zacisk wisi szkodzi czemuś - rozładowywanie aku podczas postoju, czy coś innego?

    Dodam, że przewód F dostaje +12VDC jak załączę stacyjkę,
    Przewód L w zasadzie jest nieużywany - w uboższych wersjach Jeepa L był dla kontrolki (nie było Woltomierza)

    Po co w zasadzie ten nieużywany zacisk????


    Pozdrawiam i dzięki

    Dodano po 21 [minuty]:

    Już chyba wiem. Ten zacisk jest podpięty do P w gnieździe. U mnie na tym się kończy - wtyczka nie uzywa tego PIN'u a w niektórych autach jest tak:

    "...P-Terminal: The Pulse/Phase terminal can provide a 12V square wave to determine alternator speed, used by some Electronic Control Modules or vehicle computers. Connects to the stator. Some ICU’s monitor this signal and adjust engine parameters accordingly. .."

    Co oznacza, ze u mnie to moze wisieć i chyba nieczemu nie grozi

    Pozdrawiam
    Paweł
  • User removed account  
  • Level 20  
    Właśnie sprawdziłem rezystancje.

    Stary alt z którego jest użyty regulator ma 2,5 Om, a ten teraz użyty ma 2,9 Om.

    Powinien wytrzymać.

    Jedyne co mnie dziwi to wydajność prądowa - może ten alt jest słabszy, ale był w takim samym aucie - te same sprzęty...
    Te 14,7 V osiąga w zasadzie tylko jak nic nie ma włączonego
    Światła załączone to napięcie na zaciskach akum mam ok 13.3
    Jak do tego włączę nawiew na maksa to z ledwością uzyskuję 12,88 VDC

    Prądu nie jestem w stanie zmierzyć.

    Nic popatrzę jak to działa w praktyce.

    Myślę, że sterowanie z komputera nic nie mogło polepszyć, ale może się mylę

    Dodano po 11 [minuty]:

    Tak sobie pomyślałem, że może przyczyną jest to, że regulator napięcia bierze od razu z zacisku alternat. W tym starym alternatorze ten regulator był wbudowany, więc też brał od razu napięcie, ale moze była inna konstrukcja.

    Może powinienem ten plus do regulatora doprowadzić z zacisku akumulatora, a nie alternatora?

    Pomoże to???
  • Helpful post
    Level 39  
    Myślę że w praktyce leżysz z takim ładowaniem. Albo masz uszkodzony regulator albo takie spadki na instalacji. Napisz jakie jest napięcie na samym alternatorze pod obciążeniem.P
  • Level 20  
    Sprawdziłem i nie jest wiele lepiej - na zacisku alternatora przy maks obciążeniu jest 13.3 V.

    Może jednak ten zacisk regulatora, którego nieużyłem jest wewnętrznie za coś odpowiedzialny i dlatego nie działa teraz tak jak powinien.

    Zastanawiam się jak sprawdzić, czy przyczyną jest regulator, czy jednak alternator jest slaby ?
  • Level 39  
    Pisałeś że alternator uzyskał 18V więc myślę że wina w regulatorze lub podłączeniu.P
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    No ale mamy spadek 0,4V na drodze akumulator - alternator, to nie jest mało
  • Level 20  
    A może by tak zmostkować ten nieużyty zacisk z plusem.

    Pewnie skończy się, że kupię jakiś zewnętrzny regulator - chociaż niewiem, czy to proste bo na Allegro nic nie ma.

    Ale jestem ciekaw czy ten zacisk naprawdę odgrywa jakąś rolę.
  • Level 23  
    Witam! Ten zacisk jest w Europie nazywany W i wykorzystywany jako "czujnik obrotów" przy zwykłych dieslach. Zaletą regulatora zewnętrznego (nie w alternatorze) jest to, że napięcie mierzy już w instalacji, a nie na samym alternatorze, przez co spadki na podłączeniach nie grają roli. Musisz do ideału doprowadzić obwody "prądowe", inaczej trzeba wozić korbę albo kolesia do pchania. Zwróć uwagę również na masę alternatora. Dobrze jest puścić osobny, gruby przewód od obudowy alternatora do minusa akumulatora.
  • Level 20  
    Poczyściłem styki i ostatecznie uzyskałem spadek napięcia między alternatorem a akumulatorem 0,2V.
    Mam dodatkowe przewody do odpalenia z innego akumulatora i połączyłem masę alt. z minusem aku. - bez zmian.
    Zrobiłem eksperyment - na regulator napięcia wziąłem plus nie z wyjścia alternatora tylko z akumulatora.
    Nic nie pomogło - przy maksymalnym obciążeniu napięcie ładowania drastycznie spada.

    Muszę chyba jednak sprawdzić z innym regulatorem, ale czy jeżeli bez regulatora uzyskuję 18V, po wpięciu regulatora bez obciążenia mam max 14,7V to czy może być przyczyną zły regulator - on w zasadzie nie powinien nic mieć do obciążenia???
  • Level 39  
    Jeżeli podłączając bez regulatora napięcie pod obciążeniem spada bez względu na obroty to chyba ten alternator jest coś cienki. Do jakiej wartości napięcie spada:?:
  • Level 20  
    Witam !

    Ustaliłem, że jednak to wina regulatora - po podłączeniu na krótko nawet przy obciążeniu daje z 18V
    Kupiłem Regulator RNA2 do poloneza i podłączyłem plus ze stacyjki na zacisk 15,
    z 67 poszedłem na obwód wzbudzenia, drugi zacisk wzbudzenia alternatora podłączyłem do masy i regulator-obudowa też do masy.

    Światła pomrugały i teraz idzie maks i nie ma 14,4 VDC.

    Później zamieniłem przewody 15 i 67 bo nie byłem pewien podłączenia.

    Pewnie regulator padł, ale co było przyczyną?

    Zbyt mała oporność obwodu wzbudzenia ok 2,8 OM
    Zamiana 15 i 67?


    Jaki inny regulator mogę zastosować?
  • User removed account  
  • Level 20  
    Ok, ale teraz przy takim podłączeniu nie reguluje.

    Jaka mogła być przyczyna uszkodzenia ( w zasadzie od samego początku nie działał, na początku lampki w środku auta mrugały z częstotliwością ok 1 Hz a później to już było tylko 17V ) :

    Zbyt mała oporność obwodu wzbudzenia ok 2,8 OM
    Zamiana 15 i 67?

    Sprawdzałem między zaciskiem 15 a obudową i mam 17V, a regulator nie rozłącza
  • Level 20  
    Czyżby nikt eksperymentów z alternatorami made in USA nie robił?
  • Level 20  
    Przyjrzałem się temu staremu alternatorowi i pomiędzy wirnik- obwód wzbudzenia a regulator napięcia (ten wbudowany w alternator) przychodzi element:
    Jeep XJ wymiana alternatora

    Jeep XJ wymiana alternatora

    Na stronach USA nazywane jest to opornikiem. Wynika z tego, że w szereg wstawiany jest jakiś rezystor. Próbowałem to zmierzyć, ale w zasadzie cały opór zależy od styku tego nitu ze szczotką. Raz miałem 8 Om a zaraz 100 Om.

    Czy zna ktoś rezystancje uzwojenia np w FSO. Może jakbym dodał jakiś opór - jaki? to ten RNA2 zadziała i nie padnie od razu.

    HMm
  • Level 39  
    Ważny jest prąd pobierany przez wirnik i to zmierz.P
  • User removed account  
  • Level 20  
    Prąd sprawdzę i podam, a jeśli chodzi o rezystor to poniżej zrzut ze sklepu w USA

    Jeep XJ wymiana alternatora

    W zasadzie dla mnie to też jest tylko szczotkotrzymacz, ale na stronie ewidentnie jest resistor, chyba że to tylko taka ściema.
  • Level 39  
    Z twojego opisu widzę że masz alternator Delko US . Jeżeli jest to 70A musisz zastosować oryginalny regulator ponieważ jest on 8A , natomiast popularne regulatory mają 5.5A więc żaden tego prądu nie wytrzyma.P
  • User removed account