Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Multimetr Fluke
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

shure sm58 podlaczenie wtyczek do mikrofonu

sharrn 01 Nov 2007 19:37 5973 22
  • #1
    sharrn
    Level 10  
    Witam..moze to pytanie juz bylo to prosze o przeslanie lunka poniewaz nie moge znalesc..a pytanie moje to jak podlaczyc kabel i wtyczki do mikrofonu konkretnie shure sm58..moze dla nie ktorych oczywiste ale ja nie wiem jak to podlaczyc i prosze o pomoc..wyjscie nie wiem jak fachowo sie nazywa...chyba standardowe do mikrofonu..takie trzy bolce..nie wiem co mam podlaczyc do czego..
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Multimetr Fluke
  • #2
    Dziub-Dziub
    Level 28  
    Wtyczką nazywa się xlr... Ale czego tu mozna nie rozumiec? Zenski wtyk kabla w mikrofon a meski w kanal miksera... :)
  • #3
    sharrn
    Level 10  
    mam kabel nie podlaczony...nie zlutowany z wtyczka...nie wiem jak to zlutowc

    Dodano po 4 [minuty]:

    probowalem metoda prob i bledow sprawdzic rozne mozliwosci ale nic nie uslyszalem we wzmacniaczu...wtyczki neutrica oznaczone 1 , 2 i 3 kurde wiem ze jak ktos to ciagle lutuje to sprawa oczywista :) ale ja mic jeszcze nie podlanczalem..gitarowe to wiadomo lutowalem zadna filozofia...ale tu sa 3 wyjscia i jeszcze chyba jedna masa na obodowie...wiec w sumie 4 wyjscia...kabel mam mikrofonowy..dwa przewody w ekranie...i jak to polutowac?:)
  • Multimetr Fluke
  • #4
    noe1
    Level 21  
    Sprawdź na którym bolcu, po włożeniu wtyczki do wzmacniacza, jest warkot . Bierze się jakiś ostry szpikulec dotyka go palcem i próbuje na których stykach gniazda jest warkot (przydźwięk sieciowy). To jest gniazdo gorące i do niego podłącza się środek przewodu mikrofonowego. Oplot tego przewodu podłączyć do masy gniazda czyli masy całego urządzenia. Jeżeli to jest mikrofon elektretowy, to ma on jeszcze zasilane 5- 10 V.Za mało podałeś danych. Może próbujesz podłączyć mikrofon dynamiczny w miejsce elektretowego. Tak nie można. Wzmacniacz ma zbyt małą czułość do tego typu mikrofonu. Gdybym miał więcej danych porada byłaby bardziej konkretna. Pozdrawiam i zwracam nieskromnie uwagę na ortografię.
  • #5
    Kajtek_170
    Level 22  
    Ech. Kolego

    XLR czyli 1-X- Masa 2-L-lewy albo gorący 3-r-prawy czyli zimny

    Kabel powinien być 2 żyły + ekran

    Nie iwem jaki masz wzmacniacz, może być symetryczne wyjście (wszystkie wzmacniacze estradowe prawie) albo i niesymetryczne. Ale mniejsza.

    Lutujesz tak, pin 2 łączysz za pomocą przewodu czerwonego z pinem 2. Pin 3 łączysz z pinem 3 za pomocą kabla czarnego. A pin 1 łączysz za pomocą masy z pinem 1. Poprawny kabel. Pozdrawiam

    Acha kolory mogę się różnić ale wyjdzie na to samo. pozdrawiam
    Jeszcze jedno jak masz kabel żyła + ekran, to pinu 3 nie łącz!. Tez będzie działać. Pozdrawiam
  • #6
    sharrn
    Level 10  
    Przepraszam za ortografy:)...troche z lenistwa a pozatym jestem dysgrafikiem he..ale to na marginesie...podam dokladne dane mikrofonu..mikrofon dynamiczny..kupilem w sklepie oryginalny SHURE sm58-LCE.mam instrukcje po angielsku jesli potrzeba jeszcze jakies informacje to podam..nie jestem elektronikiem wiec sie nie znam zabardzo na tym...nie wiem czy cos jeszcze potrzeba...chyba wystarczy ze mikrofon dynamiczny..kardiodalny czy jakos tak:)..to fakt ze podlanczalem do wzmacniacza...ale mam w salce mixer z wejsciem na mikrofon i regulacja czulosci...wiec tylko trzeba sprawdzic ktory bolec w wejsciu mixera jest "goracy"i ten sam podlaczyc do srodkowego mikrofonu?..i mase tak?...a czy trzeba obudowe mic. polaczyc z masa?
  • #8
    sharrn
    Level 10  
    mixer mam firmy behringer...model xenyx 1002FX..jestem gitarzysta i wokal bede robil wiec prosze o wyrozumialosc ze terminow technicznych nie bardzo znam ..ale jakos to musze podlaczyc:)...tak ze prosze na prosty"chlopski"rozum hehe..ale jak sie juz dowiem to bede w temacie..bo pytalem pozostalych mozykow i akurat nikt nie wie...

    Dodano po 7 [minuty]:

    dzieki wszystkim za pomoc..czyli jeszcze dla pewnosci
    pin 1 to masa..czyli ekran
    pin 2 "goracy"..czyli plus+
    pin 3 "zimny"...powrot

    cierpliwosci dla nowicjusza w lutowaniu tych wtyczek:)

    to jak juz temat rozwinalem to prosil bym jeszcze o wytlumaczenie jesli sie komus chce...co znaczy wejscie symetryczne i nie symetryczne i do czego sluzy pin 3 "zimny"..? powrod sygnalu??

    Dodano po 4 [minuty]:

    acha ...no i kabel jak pisalem wczesniej mam dwozylowy+masa(ekran)

    Dodano po 19 [minuty]:

    i ostatnie pytanie...bo w tych wtyczkach(neutrik)..oprocz tych 3 pinow jest jeszcze taka blaszka z miejscem na lutowanie,,cos jak w wtyczkach typu jack..i nie wiem czy to mam tez polaczyc z masa czy sobie tym nie zawracac glowy?..opisana jest"G"...wiec rozumiem ze "ziemia" w tlumaczeniu..czy mam racje?..jestem dociekliwy bo chce to dobrze polutowac
  • #9
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    :arrow:Kajtek_170
    Muszę zareagować. Napisałeś że "Jeszcze jedno jak masz kabel żyła + ekran, to pinu 3 nie łącz!. Tez będzie działać. Pozdrawiam" To nie będzie działać. Przy desymetryzacji pin 3 łączymy z masą czyli pinem 1. Pozostawienie pina 3 w powietrzu to błąd- z całym szacunkiem.

    -------------------------------------
    No a teraz po raz kolejny czas rozpisać się na temat połączeń symetrycznych

    W systemach audio stosuje się pewien "myk" pozwalający uniknąć zakłóceń- symetrię. Aby przesłać sygnał audio wystarczą dwie żyły np. sygnał z gitary można przesłać kablem ekran+żyła. Ma to niestety jedną wadę- na dużych odległościach indukują się zakłócenia (najczęściej 50Hz z sieci). Czym sygnał przesyłany ma mniejszy poziom tym bardziej narażony jest na to że poziom zakłócenia będzie go maskował. O ile gitara ma jeszcze przyzwoity poziom to np. mikrofon daje poziom rzędu kilku mV. W tym przypadku może się zdarzyć że zakłócenie będzie "mocniejsze" od sygnału użytecznego. Aby tego uniknąć stosuje się właśnie połączenia symetryczne. Każdy zawodowy mikser, wzmacniacz itd. posiada takie złącze. Na takim wejściu znajduje się wzmacniacz różnicowy który wzmacnia jedynie różnicę sygnału. Jeśli przesyłamy sygnał w ten sposób że na pinie 1 wtyku XLR jest masa mikrofonu (obudowa) a na pinach 2 i 3 sygnał z cewki wówczas wzmacniacz różnicowy wzmocni różnicę potencjału z pinu 2 i 3. Jeśli na tych przewodach pojawi się zakłócenie (brum) będzie ono jednakowe i na pinie 2 i na pinie 3 wówczas wzmacniacz różnicowy tego nie wzmocni a wręcz przeciwnie- wyeliminuje, bo założeniem wzmacniacza różnicowego jest to że wzmacnia różnicę potencjałów a niweluje sumę.
  • #10
    Kajtek_170
    Level 22  
    A sorry, rzeczywiście Paweł ma rację. W takim wypadku, trzeba zewrzeć masę z 3 pinem.

    Jednak wtedy trzeba uważać na problem z zasilaniem phantom. Ale tego Chyba kolega nie będzie potrzebował:D
  • #11
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    :arrow:Kajtek_170
    Nadal się nie zgadzam. Zwarcie pina 3 z masą czyli pinem 1 nic złego nie zrobi. Phantom od strony miksera jest zasilany przez rezystory i dzięki temu odporny jest na zwarcia- całość napięcia odkłada się na rezystancji!
  • #12
    Marcin Grabarz
    Level 24  
    Tak jak wyżej:
    1 masa(ekran)
    2 +
    3 -
    Tej blaszki "G" najlepiej nie podłaczaj.Bo w ten sposób mozna czasem zrobic petlę masy.W mikrofonie obudowa jest łaczona do masy wiec obudowa wtyku jest zaekranowana.Od strony miksera sprawa wygląda podobnie-obudowa jest przyłączona do masy.
    Nie wiem tylko jak sprawa wyglada gdy w mikserze sa plastikowe gniazda.
  • #13
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Przy plastikowych gniazdach istnieje czwarty pin czyli masa obudowy wtyku. Stosowanie jej jest problematyczne.
  • #14
    Kajtek_170
    Level 22  
    Wiem Paweł, pamiętam jak kiedyś robiłeś test (chyba Ty to byłeś ;) ) gdzie zwierałeś amperomierzem piny, a na innym wejściu podawało napięcie ;)
  • #15
    Paweł.ko
    Electroacoustics specialist
    Zgadza się i dla tego wszem i wobec będę wszystkim powtarzał że phantom-a można zwierać.
  • #16
    sharrn
    Level 10  
    mixer ma wejscia plastikowe...ale nie bede lutowach tych obodow skoro moze to zaszkodzic i kabel mam 2 zylowy + ekran wiec kazdy pin podlacze do osobnego przewodu...dziekuje wszystkim za udzial w dyskusji i za pomoc..jak bede mial jeszcze jakies pytania to bede pisal

    Dodano po 6 [minuty]:

    to jeszcze kolejne pytanie aby temat byl wyczerpany...na czym polega zasilanie phantom-owe?
  • #17
    Marcin Grabarz
    Level 24  
    Jest to zasilanie dla mikrofonów pojemnosciowych.Jest to chyba w 99.9% 48V.
    Jest ono podawane na wejsciu do miksera na piny 2 i 3 przez rezystory rzedu kilku kiloomów.
    Ewentualne zwarcia nie powinny zaszkodzic o czym pisali poprzednicy.
    Czesto bywa tak ze właczenie phantoma może sie odbyc tylko globalnie.To równiez nie powinno przeszkadzac bo nawet jeśli oprucz pojemnosciówek mamy wpiete dynamiki to napiecie doprowadzane jest do obu konców cewki mikrofonu ( 2 i 3 ) wiec prad nie ma szans popłynac :)
    problem z globalnym phantomem może sie pojawic chyba tylko wtedy gdy mammy podpiety aktywny dibox.No chyba że sa one jakos zabezpieczone.
    A nie wiem nawet czy nie ma diboxów zasilanych z phantoma...
  • #18
    sharrn
    Level 10  
    mixer w instrukcji ma napisane ze ma wejscia mikrofonowe symetryczne,z przyciskiem do wlaczenia zasilania phantomowego +48V...ja mam mikrofon dynamiczny..

    i pojawilo sie kolejne pytanie...jak ustawic czulosc wejscia..na mixerze jest zakras od +10 do +60 dB ,a mikrofon chyba od 6 do 10 dB,,mam instrukcje po angielsku tylko i nie wiem czy to akurat te wartosci...mik SHURE SM58...ewentualnie prosze o jakis link albo pomoc jak ustawic czulosc...bo nie wiem czy wystarczy tak na ucho czy trzeba dokladnie wiedziec na jakim poziomie ustawic czulosc wejscia..jesli bedzie potrzebo to podam jeszcze jakies informacje..w instukcji mic jest jeszcze wykres dB w stosunku do Hz..wedlug tego wykresu od 50 do 15000Hz jest na przedziale od -10 do +5dB...ale nie wiem czy to dobrze odczytuje i czego ten wykres dotyczy:)
  • #19
    Marcin Grabarz
    Level 24  
    Ustawienie gain-u musisz zrobic raczej "na ucho".Przy czym ustaw go tak zebyś rzadany poziom uzyskiwał przy ustawieniu hebla w granicach 0dB czyli gain tylko tyle ile to konieczne.Zbyt duże podkrecenie gainu spowoduje przesterowanie.Powinienes miec w kanałach wskaźniki peak.Staraj sie nie dopuszczac do tego aby sie zapalały.
    Wiadomo ze ustawienie gainu bedzie tez zależeć od mówiacego/spiewajacego.Jesli ktos bedzie gadał cicho i bedzie dosc daleko trzymał mikrofon to bedziesz musiał dac wiecej gainu.Z tym że nie da się tak bezkarnie dawać ile wlezie bo może sie zaczac sprzegać...
  • #20
    Kajtek_170
    Level 22  
    kolejnym dużym problemem z Phantomem, to fakt, że jeżeli podasz go na jakąś linie, i postanowisz odłączyć mikrofon na tej linii, to powstaje straszny huk w głośnikach. ;)
  • #21
    Marcin Grabarz
    Level 24  
    No a jesli wyłaczy sie kanał to tez wali przy odłaczaniu?
    A i jesli kolega ma mikrofon dynamiczny to niech phantoma nie włacza :) No bo po co...
  • #22
    Kajtek_170
    Level 22  
    odpowiadając na twoje pierwsze pytani, to jasne ze nie będzie wtedy. Ale często sie zdąży że realizator nie zdąży/zapomni wyciszyć kanały, a ekipa na scenie już przepina wszystko i powstają takie właśnie huki :)