Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Powolne zapalanie światła 20W / 12V

splawik00 07 Lis 2007 17:08 6663 21
  • #1 07 Lis 2007 17:08
    splawik00
    Poziom 23  

    Witam!
    Chciałbym się dowiedzieć jak zrobić układ, który zapalałby lampkę halogenową na 230V.Chodzi mi głównie o to, aby do pełnego rozpalenia doszło po ok.5 minutach.Jeśli będzie to trochę szybciej lub trochę wolniej(tylko bez przesady), to się nic nie stanie.Służyłoby to jako budzik.Rolę początkowego włącznika spełniałby programator czasowy.Czy dałoby się zrobić taki układ?

    0 21
  • #2 07 Lis 2007 22:51
    adams987
    Poziom 35  

    Typowy układ ściemniacza z Triakiem , Diakiem i zamiast potencjometru którym reguluje się poziom wysterowania triaka a zarazem jasność świecenia, proponuje dać termistor, który będzie zmieniał w czasie swój opór nagrzewając się od triaka. powinno to trwać minimum minute a sądzę , że dłużej ale raczej nie dłużej niż 5 minut.
    Powolne zapalanie światła 20W / 12V
    C1 i C2 około 100nF, L to dławik 0,5mH wraz z C2 obwód przeciwzakłoceniowy, termistor w granicach 500kΩ na zimno

    Dodano po 1 [godziny] 4 [minuty]:

    Termistor NTC 2322 615 5.334 ma przy 20°=>411kΩ a przy 60°=>83kΩ i przy 75°=>50kΩ.
    Albo NTC 2322 640 5.474 ma przy 20=> 605kΩ przy 60=>96kΩ i przy 75=>52kΩ.
    Albo NTC 2322 640 6.474 ma jak wyżej dwa połączone równolegle mają przy 20=>302kΩ przy 60=>48kΩ i przy 75=>26kΩ.
    Najlepszy byłby taki by przy 20° miał około 400÷500kΩ a przy 60° miał 40÷50kΩ i przy 75 poniżej 10kΩ

    Dodano po 1 [minuty]:

    Nie wiem jak by to wyglądało w przypadku termistorów węglowych???

    0
  • #3 07 Lis 2007 23:34
    miszkoo
    Poziom 28  

    a może zamiast termistora to kondensator
    (tylko musiał by być sporej pojemności żeby się długo ładował) A właśnie termistor ze wzrostem temperatury zwiększa dworność czy zimniejsza bo jeżeli zmniejsza to lipa bo kondensator będzie działał na odwrót.

    0
  • #4 07 Lis 2007 23:46
    adams987
    Poziom 35  

    Termistor zimny ma np 400kΩ i powoduje powolne ładowanie C1. Na C1 napięcie musi urosnąć do napięcia przebicia diaka by triak był wysterowany, i dzieje sie to nie na początku okresu tylko na końcu. Prze wzroście temperatury opór wynosi np 200kΩ i C1 ładowany jest już wcześniej około połowy okresu tzn mamy 50% napięcia na żarówkach. Gdy jest już gorący to ma 50kΩ i kondensator ładowany jest szybko na początku okresu jest napięcie wystarczające do przebicia diaka i wysterowania triaka mamy wtedy ponad 90% napięcia na żarówkach.

    0
  • #6 08 Lis 2007 15:31
    adams987
    Poziom 35  

    Diak kosztuje około 20gr, tyrystor i termistor po 2zł. Układ jest zasilany z 230V i wpinasz go szeregowo z żarówką( żarówkami).
    Istnieje duże prawdopodobieństwo, że triak nie rozgrzeje się więcej niż 70° ( a to zależy też od tego ile tych żarówek o jakiej łącznej mocy) a wtedy termistor będzie miał jeszcze niższą temperaturę około 65° i na tyle duży opór, że napięcie na halogenach nigdy nie dojdzie do 200V.
    Może z termistorem 100kΩ było by lepiej, ale wtedy początkowe napięcie na żarówkach będzie wyższe niż przy termistorze 470kΩ, ale za to jak sie rozgrzeje bedzie miał opór dużo mniejszy a zarazem napięcie końcowe na halogenach powinno być powyżej 200V, blisko 220V.
    Pisząc post przyszedł mi do głowy pomysł, by nie brać temperatury z triaka tylko z innego termistora. Można szeregowo z triakiem dać jeszcze termistor NTCS-123(3A) lub NTCS-152(2A), który ze wzrostem prądu rozgrzewa się znacznie mocniej niż triak i ten termistor grzałby wtedy termistor steryjący

    Dodano po 5 [minuty]:

    Schemat :
    Powolne zapalanie światła 20W / 12V

    0
  • #8 08 Lis 2007 20:12
    adams987
    Poziom 35  

    Diak DB3 DO35 - tani i popularny w tym zastosowaniu.
    To kółko to symbol żarówki.

    0
  • #9 09 Lis 2007 12:51
    splawik00
    Poziom 23  

    Więc moja"lista zakupów"to:
    -diak DB3 DO35
    -dławik 0,5 mikro czy mega H(Pytam bo nigdy jeszcze nie miałem do czynienia z dławikami)
    - termistor w granicach 500kΩ na zimno(niewęglowy)
    -triak (najlepszy byłby taki, by przy 20° miał około 400÷500kΩ, przy 60° miał 40÷50kΩ i przy 75° poniżej 10kΩ)
    -termistor NTCS-123(3A) lub NTCS-152(2A)
    -dwa kondensatory około 100nF(Do ilu woltów?)
    Jeżeli nie wszystko napisałem, to powiedzcie.:cry:
    Jutro kupię elementy i zacznę coś lutować.
    Acha.Oco chodzi z tym wyrażeniem:"L to dławik 0,5mH wraz z C2 obwód przeciwzakłoceniowy",bo nie rozumiem?Czy tak mam powiedzieć gościowi w sklepie?I jeszcze na koniec.Termistory mają być ze sobą złączone?Jak tak to czym najlepiej, taśmą izolacyjną?
    A czy potrzebne będą radiatory?
    Pomyślałem o czymś jeszcze.:idea:
    Dobrze byłoby, aby ta lampka zapalała się też (włączając innym przyciskiem ręcznie)dodatkowo od razu pełnym światłem.

    0
  • #10 09 Lis 2007 14:14
    Abili
    Poziom 19  

    Witam
    Wstrzymaj się z zakupami, układ nie ma szans na poprawne działanie.
    Zobacz post "Ściemniacz do oświetlenia- nie typowy" w tym samym dziale.

    AB

    0
  • #11 09 Lis 2007 14:41
    adams987
    Poziom 35  

    Termistor NTCS-152(2A) to termistor zabezpieczający i jesli moc zarówek nie przekracza 450W może być ten a jeśli jest więcej to ten NTCS-123(3A).
    Do niego musisz przymocować drugi , który na zimno tj przy 25° będzie miał około 330 do 500k np. (NTC 2322 615 5.334 ma przy 20°=>411kΩ a przy 60°=>83kΩ i przy 75°=>50kΩ.) Te dwa termistory łączysz razem np owijając je drucikiem miedzianym, tak aby metalowe końcówki były o 180°, co powinno zapewnić nagrzewanie się jednego od drugiego.
    Jeśli chcesz po włączeniu zasilania halogeny od razu świeciły niewielką mocą to termistor może mieć na zimno 220 do 330kΩ. Kondensator 100nF przeważnie jest na 400V wiec taki może być, są również często na 100V (teoretycznie powinno wystarczyć ale lepiej na 400V w cenie nie ma różnicy). Diak DB3 o inny chyba ciężko, Triak typowy bt 134 lub bt136.
    Tutaj ; http://www.edw.com.pl/pdf/k07/15_14d.pdf jest typowy regulator za pomocą potencjometru, wystarczy zastąpić potencjometr termistorem, oraz jest opisany dławik L.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Abili napisał:
    Witam
    Wstrzymaj się z zakupami, układ nie ma szans na poprawne działanie.
    Zobacz post "Ściemniacz do oświetlenia- nie typowy" w tym samym dziale.

    Wytłumacz dlaczego???
    To już nie jest prosty układ z kilku tanich elementów.

    0
  • #13 09 Lis 2007 18:19
    adams987
    Poziom 35  

    Zwierasz wyjścia układu i wtedy jakby go nie było. Np mając podwójny wyłącznik jednym załączysz światło z układem a drugim zwierasz układ i świeci bez układu

    0
  • #15 10 Lis 2007 11:33
    adams987
    Poziom 35  

    Tak bedzie dobrze , układ sie nie uszkodzi. Wiem ,wizualnie to wygląda że zwiera się układ, ale sam układ ma właśnie takie zadanie, triak to taki wyłącznik sterowany przez dzielnik RC( w naszym przypadku dzielnik termistor -kondensator)

    0
  • #16 10 Lis 2007 15:16
    splawik00
    Poziom 23  

    Jest mały problem. :| Nie kupiłem identycznych rzeczy jakie niałem kupić, bo po prostu ich nie było.
    MAM;≈termistory(2szt)NTC-100k
    ≈kondensatory(2szt)-100n/275V
    Jedynie identyczne są triak(BT 136 za 1zł)oraz diak(DB 3 za :!: 80gr).Czy termistory miały być takie małe(średnica 3mm, długość wsumie też 3mm, taka kulka z nóżkami)?Za 5 minut zacznę lutowanie.:D

    Dodano po 1 [godziny] 37 [minuty]:

    Już wszystko zlutowałem i mogę stwierdzić, że kolega Abili nie miał racji mówiąc, iż układ nie ma szans na poprawne działanie. Wszystko działa i jest OK, ale lampka zapala się następująco:Po włączeniu przez 2 sekundy nic się nie dzieje.Następnie lampka zapala się w ciągu pół sekundy(NIE MINUTY).Pomyślałem żeby oba termistory złączyć w pewnej odległości od sie kawałkiem stalowego drutu, lecz wyszło dokładnie tak samo, jak za pierwszym razem.Moim następnym pomysłem było przyklejenie termistora sterującego bezpośrednio do triaka, tak jak myślał kolega adams987 za pierwszym razem.Tym razem jeszcze gorzej.Lampka włączyła się od razu(bez 2 sekund).

    0
  • #17 10 Lis 2007 16:27
    adams987
    Poziom 35  

    Termistory właśnie tak wyglądają. Pozostaje w tym układzie połączyć je szeregowo będą mieć 200kΩ na zimno(trochę mało, ale trudno). Przy termistorze 100kΩ triak ma bardzo małą regulację ,przy 200kΩ będzie trochę lepiej.
    Powolne zapalanie światła 20W / 12V
    Ale jak pisałem wcześniej wartość ta powinna być większa na zimno.
    Nie dostałeś w sklepie termistora NTCS-152(2A) , który pełniłby role grzałki do termistorów 100kΩ. Wtedy termistory 100k trzeba przymocować do tego NTCS-152(2A). Napisz jeszcze jakie jest obciążenie tj moc żarówek. Czy triak się grzeje? , Tylko nie dotykaj go pod napięciem bo tam jest 230V Może też narysuj jak to w tej chwili jest podłączone

    Dodano po 21 [minuty]:

    Podejrzewam, że dobrze byłoby jeszcze dać jeden termistor 100kΩ aby w sumie było jak wcześniej pisałem 300kΩ na zimno. Tylko zabawa z trzema maleństwami nie jest taka łatwa jak z jednym 300kΩ. Takie układy zawsze wymagają pewnej regulacji zanim powstanie produkt finałowy. Ponadto moc jaką triak steruje też ma wpływ na pracę, dlatego napisz jaką moc mają żarówki, oraz jaka jest temperatura triaka po kilkunastu sekundach po minucie(tak na oko).

    0
  • #18 10 Lis 2007 22:01
    splawik00
    Poziom 23  

    Lampka ma jedną żarówkę halogenową o mocy 20W i jest zasilana z transformatora 12V zmiennego.Niestety nie mam możliwości zmierzenia temperatury triaka.Obecnie układ wygląda tak jak na rysunku z drugiego postu w tym temacie.

    0
  • #19 11 Lis 2007 01:17
    adams987
    Poziom 35  

    W pierwszym poście napisałeś, że halogen zasilany jest z 230V, szkoda że nie zaznaczyłeś od razu , że chodzi o jeden halogen o mocy 20W i napięciu 12V zasilany przez trafo. W tym układzie przy mocy 20W nic się nie będzie grzało na tyle by termistor regulował prąd triaka.
    Jedyny ratunek teraz to taka próba z tego ca masz w domu:
    Powolne zapalanie światła 20W / 12V

    Ale obawiam się , że mogą zbyt mocno się grzać co może doprowadzić do zniszczenia, a żarówka może słabo świecić. Dlatego jeszcze sytuacje poprawi rezystor rzędu 10kΩ o mocy 5W. Można próbować na kilka kilkanaście sekund co się dzieje i jak gorące są termistory(można sie oparzyć).

    Dodano po 2 [godziny] 20 [minuty]:

    Przy takiej lampce 20W z napięciem 12V można wykorzystać układ stosowany do rozjaśniania świateł w samochodzie :
    Powolne zapalanie światła 20W / 12V

    0
  • #20 11 Lis 2007 12:48
    splawik00
    Poziom 23  

    Termistory mają być połączone ze sobą, aby się grzał jeden od drugiego?
    Nie mam akurat rezystora na 5W, więc układ zrobię dopiero w poniedziałek.Czy można wykorzystać to,co juz mam do ręcznego regulowania oświetlenia na 230V o mocy 275W (mam trzy żarówki 2x100W+1x75W)? Jeśli tak, to jaki należy zastosować potencjometr do regulacji?
    PS Mojego Tatę zainteresowało to, co napisałeś w dodatku do swojego posta. Chodzi o to rozjaśnianie świateł w samochodzie. Czy te światła mogą być rozjaśniane w skali od 0- max.mocy żarówek, czy chodzi o zwiększenie ich mocy ponad nominalną wartość? Przy okazji pytał również o możliwość stworzenia układu gaszenia świateł w aucie po wyłączeniu stacyjki i o układ domykający szyby w aucie po uzbrojeniu alarmu. Prawdopodobnie niewiele można z tym zrobić, tym bardziej, że to dotyczy innego tematu. Dzięki.D.S.

    0
  • Pomocny post
    #21 11 Lis 2007 15:10
    adams987
    Poziom 35  

    Tak , z tego co kupiłeś możesz zrobić ściemniacz do tych żarówek tak jak w tym linku: http://www.edw.com.pl/pdf/k07/15_14d.pdf
    Wszystko jest opisane.
    Co do ściemniania i rozjaśniania świateł w samochodzie to chodzi o światło wewnątrz samochodu , a żarówki będą dostawać napięcie od 0V do 12V przy rozjaśnianiu i odwrotnie przy gaszeniu. Znajdę link to Ci podeśle.

    Dodano po 13 [minuty]:

    http://www.sklep.avt.com.pl/photo/_pdf/AVT722.pdf - link do rozjaśniania.
    http://www.eres.alpha.pl/elektronika/readarticle.php?article_id=104 - wyłącznik świateł mijania.

    0
  • #22 16 Lis 2007 18:22
    splawik00
    Poziom 23  

    Wykorzystałem ten układ, który już mam i dołożyłem do niego dwa termistory 100kΩ.Działa dobrze, jak na moje potrzeby.Zapala się następująco:
    >1<Zapala się bardzo słabo, ale od razu(ok)
    >2<Następnie zapala się trochę bardziej(bez łagodnego przejścia(ok))
    >3<Na koniec rozpala sie na 100%mocy(równiez bez łagodnego przejścia(też ok))
    W zasadzie to nie przeszkadza.Można to porównać do trzech schodów(tak jak poniżej).Powinno być okej.Na razie dzięki. Myślę, że mi bardzo pomogłeś dlatego podarowałem Ci punkty.Jeszce raz dziękuję i pozdrawiam.

    0