Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Gorący silnik, dlaczego tak bardzo się grzeje?

08 Lis 2007 17:04 5643 14
  • Poziom 15  
    Witam.

    Mam taki oto problem jest sobie silnik, na tabliczce ma takie dane:
    1410 U/min; 50Hz; 220/380V; 5/2,9A; 1,1Kw; cos f 0,77;

    Silnik podłączyłem do 220V użyłem kondensatora 80uF

    Problem jest w tym, że po około 1 godzinie pracy silnik jest tak gorący że można na nim beckon smarzyć no i śmierdzi coś wypalanym plastikiem.

    Na tym silnikczku mam kółka z flaneli i służy mi jako polerka, czy ktoś może mi coś doradzić z tym grzaniem się silnika (może ten kondensator jest nie taki)??
  • Poziom 39  
    A może w oryginalnym zastosowaniu miał chłodzenie ( np wentylator na osi)......
    Pozdr.J.
  • Poziom 28  
    z tabliczki wynika że jest to silnik 3-fazowy a zasila go jedna faza. grzeje sie bo nie jest zasilany m. in. napięciem znamionowym. zastanawiam sie czy powodem nie jest takze to że napięcia w sieci 3-fazowej sa przesuniete o 120stopni a dzieki kondensatorowi tylko o 90stopni i to jedna faza.

    Mogę się mylić.

    Pozdrawiam.
  • Poziom 35  
    Kolega wyżej ma racje, do tego moc spada do około 1/3 czyli teraz ma on 300÷350W. Kondensator jest dobrany prawidłowo więc nic tu się nie da poprawić, musi być przeciążony że się tak grzeje. Weź pod uwagę, że przy takim podłączeniu ten silnik ma 300W.
  • Poziom 20  
    ten silnik przy zasilaniu z jednej fazy powinien być połączony w trójkąt i wtedy pracuje na 2/3 mocy znamionowej i będzie się mniej grzał. jeżeli z silnika wychodzą tylko trzy końcówki to nie ma wyjścia i trzeba silnik rozebrać i wyprowadzić pozostałe trzy końcówki (tzw. punkt gwiazdowy) na zewnątrz
  • Poziom 35  
    Jak jest podłączony nie wiemy , ale nie ma możliwości uzyskania 2/3 a nawet 1/2 mocy. Z tabliczki wynika że jest możliwość łączenie w gwiazdę i trójkąt
  • Specjalista elektronik
    Proponowałbym sprawdzić napięcia zmienne pomiędzy "fazami" silnika, czy są z grubsza jednakowe.

    Jeśli silnik został podłączony w gwiazdę, to mam wrażenie, że pojemność kondensatora będzie dużo
    za duża, i to może być powodem, że się grzeje. Poza tym, jeśli on był do pracy "w trójkąt" przy zasilaniu
    z 3 faz po 220V, to był na napięcie międzyfazowe 380V, a teraz dostaje 230V, czyli dużo mniej...
  • Moderator Robotyka
    Przede wszystkim odłącz silnik. Ch-ny zapach plastiku, oznacza, ze lakier na uzwojeniach zaczyna się topić. Zbyt długo i nastapi przebicie miedzyzwojowe lub do masy. A przy tej mocy silnika obecne ceny przezwojenia skazują go na złom.
    Bardzo dużo osób popełnia błąd myląc napis z tabliczki - 220V z zasilaniem jednofazowym. Kiedyś istniała sieć 3-fazowa 220V. I do takiego zasilania dedykowany jest ten silnik. Bardzo rzadko, sieć taką spotyka się w niektórych zakładach przemysłowych. Lepszym rozwiązaniem jest uzyć jednofazowy silnik 1,1kW. Silnik takiej mocy znajdziesz bez problemu.
    A silnik się grzeje, bo przy niższym napięciu, pobiera większy prąd. Jedynym chyba sposobem ochłodzenia silnika byłaby wymiana wentylatora na wydajniejszy. Ale przy takim stopniu nagrzania, wątpię by coś to dało.
  • Poziom 35  
    Witam !! Poza tym - pomyśl jaki to " zgrabny " hamulec - tarcza do polerowania :D . Popełniłem trochę takich różnych urządzeń i z doświadczenia wiem że polerki potrzebują mocnych silników . Na " wiadomym " serwisie aukcyjnym można kupić niedrogo odpowiednie silniki - kupiłem nie dawno 1.1 kw /2800 po 180pln szt . pozdrawiam !!
  • Moderator Robotyka
    Sam mam w piwnicy silnik 1-faz 220V 1.5kW, na łożyskach ślizgowych bez możliwości samorozruchu, odpalany od pasa transmisyjnego (na pych), z 1927r!!! Nie sprzedam. Zabytek i do tego sprawny :D Kiedyś robiłem próby - staruszek nie dał się zatrzymać, ani spowolnić nawet trzonkiem od kilofa. Wyciął tylko piękne rowki od koła pasowego... Kiedyś to robili silniki... :D No, może światło lekko przygasło... :P
  • Poziom 15  
    Witam.

    Na silniku jest taka kostka, która wygląda tak:
    Gorący silnik, dlaczego tak bardzo się grzeje?

    Tylko że teraz blaszki połączone są pionowo, kondensator dołączony jest do skrajnych blaszek.

    może coś pomyliłem, myślałem że to 220/380 oznacza że może ten silnik pracować w sieci jednofazowej 220V, a co do tej wymiany wentylatora to gdzie on jest?? w środku silnika ?? (nie znam się na budowie silników) i jak wymienić taki wentyl. na większy/lepszy??

    Z góry Thx za podpowiedzi
  • Poziom 35  
    Na zdjęciu jest silnik trójfazowy połączony w gwiazdę. Teraz masz w trójkąt więc nic raczej więcej nie wymyślisz. Wentylator jest na wale silnika już po za samym silnikiem , przykryty osłoną przykręcaną przeważnie na śrubkach
  • Poziom 23  
    jeżeli podłączyłeś kondensator do 1 i 3 uzwojenia to nie dziw się ,że się grzeje! to jak byś w samochodzie wcisnął gaz i zaciągnął ręczny! Kondensator ma spóźnić fazę pomocniczą..ale jedną ,a nie dwie.i tak niewiele da kombinowanie w taki sposób.Najlepiej podłączyć po "bożemu".Jeśli jednak się upierasz to poszukaj układów zamiany 1 fazy na trzy...np falownika lub kiedyś stosowanego układu na transformatorach...
  • Specjalista elektronik
    Kondensator włącza się między dwie "fazy", zasilanie też, tylko nie na te same dwie, i powinno być dobrze.
    A i tak wypada sprawdzić, czy napięcia między "fazami" są takie same - jak nie, to coś jest nie w porządku.
    Może warto upewnić się, czy uzwojenia rzeczywiście są połączone w trójkąt... ale chyba trudno pomylić?
  • Poziom 23  
    źle zinterpretowałem opis autora...sorki.