Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Gorący silnik, dlaczego tak bardzo się grzeje?

akmes 08 Nov 2007 17:04 7335 14
  • #1
    akmes
    Level 15  
    Witam.

    Mam taki oto problem jest sobie silnik, na tabliczce ma takie dane:
    1410 U/min; 50Hz; 220/380V; 5/2,9A; 1,1Kw; cos f 0,77;

    Silnik podłączyłem do 220V użyłem kondensatora 80uF

    Problem jest w tym, że po około 1 godzinie pracy silnik jest tak gorący że można na nim beckon smarzyć no i śmierdzi coś wypalanym plastikiem.

    Na tym silnikczku mam kółka z flaneli i służy mi jako polerka, czy ktoś może mi coś doradzić z tym grzaniem się silnika (może ten kondensator jest nie taki)??
  • #2
    adamjur1
    Level 41  
    A może w oryginalnym zastosowaniu miał chłodzenie ( np wentylator na osi)......
    Pozdr.J.
  • #3
    12robert12
    Level 28  
    z tabliczki wynika że jest to silnik 3-fazowy a zasila go jedna faza. grzeje sie bo nie jest zasilany m. in. napięciem znamionowym. zastanawiam sie czy powodem nie jest takze to że napięcia w sieci 3-fazowej sa przesuniete o 120stopni a dzieki kondensatorowi tylko o 90stopni i to jedna faza.

    Mogę się mylić.

    Pozdrawiam.
  • #4
    adams987
    Level 35  
    Kolega wyżej ma racje, do tego moc spada do około 1/3 czyli teraz ma on 300÷350W. Kondensator jest dobrany prawidłowo więc nic tu się nie da poprawić, musi być przeciążony że się tak grzeje. Weź pod uwagę, że przy takim podłączeniu ten silnik ma 300W.
  • #5
    KACZOREK
    Level 21  
    ten silnik przy zasilaniu z jednej fazy powinien być połączony w trójkąt i wtedy pracuje na 2/3 mocy znamionowej i będzie się mniej grzał. jeżeli z silnika wychodzą tylko trzy końcówki to nie ma wyjścia i trzeba silnik rozebrać i wyprowadzić pozostałe trzy końcówki (tzw. punkt gwiazdowy) na zewnątrz
  • #6
    adams987
    Level 35  
    Jak jest podłączony nie wiemy , ale nie ma możliwości uzyskania 2/3 a nawet 1/2 mocy. Z tabliczki wynika że jest możliwość łączenie w gwiazdę i trójkąt
  • #7
    _jta_
    Electronics specialist
    Proponowałbym sprawdzić napięcia zmienne pomiędzy "fazami" silnika, czy są z grubsza jednakowe.

    Jeśli silnik został podłączony w gwiazdę, to mam wrażenie, że pojemność kondensatora będzie dużo
    za duża, i to może być powodem, że się grzeje. Poza tym, jeśli on był do pracy "w trójkąt" przy zasilaniu
    z 3 faz po 220V, to był na napięcie międzyfazowe 380V, a teraz dostaje 230V, czyli dużo mniej...
  • #8
    Madrik
    moderator of Robotics
    Przede wszystkim odłącz silnik. Ch-ny zapach plastiku, oznacza, ze lakier na uzwojeniach zaczyna się topić. Zbyt długo i nastapi przebicie miedzyzwojowe lub do masy. A przy tej mocy silnika obecne ceny przezwojenia skazują go na złom.
    Bardzo dużo osób popełnia błąd myląc napis z tabliczki - 220V z zasilaniem jednofazowym. Kiedyś istniała sieć 3-fazowa 220V. I do takiego zasilania dedykowany jest ten silnik. Bardzo rzadko, sieć taką spotyka się w niektórych zakładach przemysłowych. Lepszym rozwiązaniem jest uzyć jednofazowy silnik 1,1kW. Silnik takiej mocy znajdziesz bez problemu.
    A silnik się grzeje, bo przy niższym napięciu, pobiera większy prąd. Jedynym chyba sposobem ochłodzenia silnika byłaby wymiana wentylatora na wydajniejszy. Ale przy takim stopniu nagrzania, wątpię by coś to dało.
  • #9
    pukury
    Level 35  
    Witam !! Poza tym - pomyśl jaki to " zgrabny " hamulec - tarcza do polerowania :D . Popełniłem trochę takich różnych urządzeń i z doświadczenia wiem że polerki potrzebują mocnych silników . Na " wiadomym " serwisie aukcyjnym można kupić niedrogo odpowiednie silniki - kupiłem nie dawno 1.1 kw /2800 po 180pln szt . pozdrawiam !!
  • #10
    Madrik
    moderator of Robotics
    Sam mam w piwnicy silnik 1-faz 220V 1.5kW, na łożyskach ślizgowych bez możliwości samorozruchu, odpalany od pasa transmisyjnego (na pych), z 1927r!!! Nie sprzedam. Zabytek i do tego sprawny :D Kiedyś robiłem próby - staruszek nie dał się zatrzymać, ani spowolnić nawet trzonkiem od kilofa. Wyciął tylko piękne rowki od koła pasowego... Kiedyś to robili silniki... :D No, może światło lekko przygasło... :P
  • #11
    akmes
    Level 15  
    Witam.

    Na silniku jest taka kostka, która wygląda tak:
    Gorący silnik, dlaczego tak bardzo się grzeje?

    Tylko że teraz blaszki połączone są pionowo, kondensator dołączony jest do skrajnych blaszek.

    może coś pomyliłem, myślałem że to 220/380 oznacza że może ten silnik pracować w sieci jednofazowej 220V, a co do tej wymiany wentylatora to gdzie on jest?? w środku silnika ?? (nie znam się na budowie silników) i jak wymienić taki wentyl. na większy/lepszy??

    Z góry Thx za podpowiedzi
  • #12
    adams987
    Level 35  
    Na zdjęciu jest silnik trójfazowy połączony w gwiazdę. Teraz masz w trójkąt więc nic raczej więcej nie wymyślisz. Wentylator jest na wale silnika już po za samym silnikiem , przykryty osłoną przykręcaną przeważnie na śrubkach
  • #13
    artur s
    Level 24  
    jeżeli podłączyłeś kondensator do 1 i 3 uzwojenia to nie dziw się ,że się grzeje! to jak byś w samochodzie wcisnął gaz i zaciągnął ręczny! Kondensator ma spóźnić fazę pomocniczą..ale jedną ,a nie dwie.i tak niewiele da kombinowanie w taki sposób.Najlepiej podłączyć po "bożemu".Jeśli jednak się upierasz to poszukaj układów zamiany 1 fazy na trzy...np falownika lub kiedyś stosowanego układu na transformatorach...
  • #14
    _jta_
    Electronics specialist
    Kondensator włącza się między dwie "fazy", zasilanie też, tylko nie na te same dwie, i powinno być dobrze.
    A i tak wypada sprawdzić, czy napięcia między "fazami" są takie same - jak nie, to coś jest nie w porządku.
    Może warto upewnić się, czy uzwojenia rzeczywiście są połączone w trójkąt... ale chyba trudno pomylić?
  • #15
    artur s
    Level 24  
    źle zinterpretowałem opis autora...sorki.