Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Samochody z napędem elektrycznym

mattkap 10 Feb 2012 23:32 385287 3342
Computer Controls
  • #1471
    Rzuuf
    Level 43  
    A jeszcze lepiej spolimeryzować w łańcuchy 8-weglowe i już pasuje do typowych silników.
    Pamiętaj o tym, że samochody z gazem nie mogą wjeżdżać do garaży i parkingów podziemnych!

    A gaz jest ŁUPKOWY - chodzi o łupki, jako rodzaj warstw skalnych.
    Łubki - były kiedyś używane do unieruchamiania złamanych kończyn (gdy jeszcze nie stosowano gipsu).
    Dlatego gaz łupkowy istnieje, a łubkowego nie ma.
  • Computer Controls
  • #1472
    sonne2
    Level 21  
    Rzuuf wrote:
    Pamiętaj o tym, że samochody z gazem nie mogą wjeżdżać do garaży i parkingów podziemnych!

    Piszesz o LPG, nie widzę takiej konieczności w przypadku CNG, czy LNG.
  • #1473
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Mam rozumieć, że propan-butan wydobywający się z uszkodzonej instalacji może spowodować eksplozję, a metan już eksplozji nie spowoduje?
  • #1474
    kybernetes
    Level 39  
    Jankolo, nie wiem co prawda jak wygląda kwestia przepisów ale te gazy mają inne własności fizyczne - podczas kiedy propan-butan jest cięższy od powietrza i potrafi tworzyć wybuchowe poduchy w zagłębieniach i pomieszczeniach "bezodpływowych" to metan odwrotnie - jest lżejszy od powietrza i dlatego dąży ku górze. W związku z tym rodzaje zagrożeń stwarzanych przez te gazy są odmienne.
  • #1475
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Quote:
    przewidywane dziś przyszłe ekologiczne przepisy narzucające redukcję emisji CO2, abstrahując od ich sensowności, mogą wymusić (pozorną) opłacalność samochodów elektrycznych.

    Kluczem jest tu ujęte w nawiasie słowo "pozorną".

    Natomiast co do:
    kybernetes wrote:
    Co z tego, że przepisy są złe a panika z CO2 to nakręcana przez niewiadome kręgi hucpa, kiedy ta choroba ma zasięg światowy i nic nie wskazuje na to aby się miała w dającym się przewidzieć czasie zakończyć. Taka jest polityka i co byś nie robił to pozostaje Ci tylko ją zaakceptować. Tu sobie możemy prywatnie ją obgadywać ale cuius regio eius religio.

    Przepisy można obejść choćby poprzez użytkowanie pojazdów hybrydowych jak masz zakaz wjazdu spalinowym, to wjeżdżasz hybrydą. Faktycznie jednak problem w tym, że odpowiednie przepisy mogą wymusić korzystanie z takich, a nie innych pojazdów.

    Dodano po 2 [minuty]:

    kybernetes wrote:
    metan odwrotnie - jest lżejszy od powietrza i dlatego dąży ku górze. W związku z tym rodzaje zagrożeń stwarzanych przez te gazy są odmienne.

    A w kopalniach to pewnie powietrze wybucha?

    Pogadaj z górnikami... albo przypomnij sobie chemię:

    Quote:
    Gaz spalny w kuchenkach gazowych mieszkań to głównie metan z domieszką różnych substancji gazowych. Do celów użytkowych nawaniany substancją zapachową. Skrajnie łatwo palny gaz. Pali się bezbarwnym płomieniem. Tworzy mieszaniny wybuchowe z powietrzem. Jest lżejszy od powietrza i gromadzi się w górnych partiach pomieszczeń.

    http://www.chemia.dami.pl/gimnazjum/gimnazjum10/organiczna5.htm

    W garażu się pewnie nie zgromadzi i nie wybuchnie...
  • #1476
    kybernetes
    Level 39  
    Artur k. wrote:
    Quote:
    przewidywane dziś przyszłe ekologiczne przepisy [...] mogą wymusić (pozorną) opłacalność samochodów elektrycznych.

    Kluczem jest tu ujęte w nawiasie słowo "pozorną".

    Tylko że "pozorna" to ona jest z perspektywy globalnej a im niżej tym i perspektywa krótsza, więc już na szczeblu np. kraju takiego jak Polska, który tkwi po uszy w rożnych powiązaniach i układach jest ona jak najbardziej realna.

    Artur k. wrote:
    kybernetes wrote:
    metan odwrotnie - jest lżejszy od powietrza i dlatego dąży ku górze. W związku z tym rodzaje zagrożeń stwarzanych przez te gazy są odmienne.

    A w kopalniach to pewnie powietrze wybucha?

    Pogadaj z górnikami... albo przypomnij sobie chemię:

    Quote:
    Gaz spalny w kuchenkach gazowych mieszkań to głównie metan z domieszką różnych substancji gazowych. Do celów użytkowych nawaniany substancją zapachową. Skrajnie łatwo palny gaz. Pali się bezbarwnym płomieniem. Tworzy mieszaniny wybuchowe z powietrzem. Jest lżejszy od powietrza i gromadzi się w górnych partiach pomieszczeń.

    W garażu się pewnie nie zgromadzi i nie wybuchnie...


    O czym Ty piszesz??? Czy chcesz mnie przekonywać że metan jest palny i wybuchowy? Czy potrafisz wychwycić różnicę w własnościach palnych i wybuchowych dla medium, które jako cięższe od powietrza zalega na dole a takim które ulatnia się do góry? Te substancje stwarzają odmienne zagrożenia pożarowe, zachowują się inaczej. Do tego odnosiła się moja uwaga. Zagrożenie LPG jest szczególnie wysokie właśnie dlatego, że tworzy on nagromadzenia w nisko położonych pomieszczeniach, nie ulatnia się stamtąd w sposób naturalny, w przypadku wycieku jego koncentracja narasta a po fakcie utrzymuje się przez długi okres czasu. Metan jest pod tym względem znacznie bezpieczniejszy, jako substancja lżejsza od powietrza gromadzi się u stropu a stamtąd łatwo wydostaje się przez wentylację. Wobec tego ryzyko nagromadzenia się w garażu czy podziemnym parkingu metanu tak by jego stężenie przekroczyło granice wybuchowości jest wielokrotnie niższe jak dla LPG.

    Aby to bardziej unaocznić wyobraźmy sobie, ze w podziemnym garażu pod domem, czyli niewielkim "rąbneła" butla z LPG. Co się stanie? Nawet przy otwartej bramie utworzy się "jezioro" wybuchowej mieszanki przy podłodze pomieszczenia, które nie mając gdzie "odpłynąć" będzie tam sobie siedziało bardzo długi czas (np. póki ktoś na drugi dzień rano nie rzuci peta na podłogę). No gdyby się rozszczelniła butla z metanem? Wtedy lekki gaz uniesie się do wentylacji (która w takich garazach jest solidna) i w krótkim czasie pomieszczenie będzie "czyste".
  • Computer Controls
  • #1477
    Artur k.
    Admin of Audio group
    Właściwości gazów są odmienne pod względem ciężaru, ale łączy ich wspólna rzecz - są skrajnie palne z czego metan chyba bardziej.
    Jedno i drugie stwarza zagrożenie, zwłaszcza metan, bo jest bezbarwny i bezwonny i trudno go wykryć bez czujników.
    Nawet nie będziesz wiedział kiedy gaz się zgromadzi. Jak masz wentylację z wymuszonym obiegiem, to ok, ale jeśli jest "grawitacyjna", zwłaszcza w przydomowym garażu, to nie ma żadnego znaczenia.
    Grawitacyjnie, to przez komin zimą będzie wlatywało zimne powietrze i wentylacja będzie działała w odwrotną stronę. Tak jest w wielu przypadkach.
  • #1478
    kybernetes
    Level 39  
    Owszem są palne i wybuchowe i nikt się o to nie spiera. Chciałbym jednak przypomnieć, że cała dyskusja toczy się o niebezpieczeństwie stwarzanym przez takie pojazdy w garażach zamkniętych i podziemnych. Po sprawdzeniu okazuje się, że te sprawy reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), obowiązujące od 8 lipca 2009, które nakazuje aby parkingi, których poziom podłogi znajduje się poniżej powierzchni gruntu i na których przewiduje się parkowanie pojazdów zasilanych LPG były wyposażone w mechaniczną wentylację sterowaną czujnikami LPG. Dla pojazdów zasilanych metanem takich obostrzeń się nie wprowadza. A to dlatego, że LPG jest niebezpieczny ze wzgl. na swoje własności fizyczne o czym pisze już od 3 postów. Natomiast CNG takich zagrożeń nie stwarza.
  • #1479
    sonne2
    Level 21  
    kybernetes wrote:
    O czym Ty piszesz??? Czy chcesz mnie przekonywać że metan jest palny i wybuchowy? Czy potrafisz wychwycić różnicę w własnościach palnych i wybuchowych dla medium, które jako cięższe od powietrza zalega na dole a takim które ulatnia się do góry? Te substancje stwarzają odmienne zagrożenia pożarowe, zachowują się inaczej. Do tego odnosiła się moja uwaga. Zagrożenie LPG jest szczególnie wysokie właśnie dlatego, że tworzy on nagromadzenia w nisko położonych pomieszczeniach, nie ulatnia się stamtąd w sposób naturalny, w przypadku wycieku jego koncentracja narasta a po fakcie utrzymuje się przez długi okres czasu. Metan jest pod tym względem znacznie bezpieczniejszy, jako substancja lżejsza od powietrza gromadzi się u stropu a stamtąd łatwo wydostaje się przez wentylację. Wobec tego ryzyko nagromadzenia się w garażu czy podziemnym parkingu metanu tak by jego stężenie przekroczyło granice wybuchowości jest wielokrotnie niższe jak dla LPG.


    Dobrze powiedziane.

    Mieszanina metanu z powietrzem w stężeniu objętościowym 4,5–15% ma właściwości wybuchowe. Czyli poniżej 4,5% lub powyżej 15% metan jest tak samo groźny jak CO2 w powietrzu. Oczywiście jeżeli stężenie metanu będzie bardzo wysokie np: 30% to człowiek może się od tego udusić.
  • #1480
    Urgon
    Level 38  
    AVE...

    I co z tego, że nie stwarza? LPG jest popularne u nas, i nie wyprze tego metan jeszcze przez lata. A jak wyprze, to i regulacje też się zmienią - nowe rozporządzenie nakaże umieszczenie czujników metanu. Ponadto oba gazy są domieszkowane merkaptanami celem możliwości ich organoleptycznego wywąchania. A kierowca, który nie naprawia przeciekającej instalacji gazowej jest zwykłym idiotą...

    Zresztą temat gazów łupkowych nie jest w tej chwili istotny. Zapasy ropy naftowej są znaczne, i gadanie eko-oszołomów i ludzi żyjących z ropy nie zmieni tego. A jak nawet ropy zabraknie, to wciąż taniej będzie syntezować benzynę i inne paliwa, niż zamieniać samochody spalinowe na elektryczne. Synteza jest prostym i znanym od lat procesem...

    Co do zanieczyszczeń powietrza, to wybuch tego wulkanu o nazwie łamiącej język uwolnił wielokrotność zanieczyszczeń, jakie człowiek wyprodukował od początków ery industrialnej. Jakoś nikt wulkanom katalizatorów nie zakłada i nie postuluje o wulkany elektryczne...
  • #1481
    vodiczka
    Level 43  
    kybernetes wrote:
    Taka jest polityka i co byś nie robił to pozostaje Ci tylko ją zaakceptować. Tu sobie możemy prywatnie ją obgadywać ale cuius regio eius religio.

    Protesty w sprawie ACTA pokazały, że ludzie mają coś do powiedzenia jeżeli nie ograniczają się do prywatnego obgadywania.
  • #1482
    Artur k.
    Admin of Audio group
    kybernetes wrote:
    Po sprawdzeniu okazuje się, że te sprawy reguluje rozporządzenie ministra infrastruktury (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.), obowiązujące od 8 lipca 2009, które nakazuje aby parkingi, których poziom podłogi znajduje się poniżej powierzchni gruntu i na których przewiduje się parkowanie pojazdów zasilanych LPG były wyposażone w mechaniczną wentylację sterowaną czujnikami LPG.

    No właśnie - zobacz z jakim opóźnieniem wyszło rozporządzenie. Instalacje LPG w samochodach były użytkowane już z 10 lat wcześniej.
    Jak spopularyzuje się CNG to wejdą stosowne rozporządzenia dla CNG, co słusznie zauważył:

    Urgon wrote:
    A jak wyprze, to i regulacje też się zmienią - nowe rozporządzenie nakaże umieszczenie czujników metanu.
  • #1483
    _jta_
    Electronics specialist
    Rozporządzenie dotyczące parkingów podziemnych dotyczy LPG, a nie metanu, bo ministerstwo nie przewidywało,
    że ktoś może mieć pojazd napędzany metanem. Nie świadczy więc o tym, by metan był bezpieczniejszy, a jedynie
    o tym, że LPG jest szeroko stosowany, a metan (przynajmniej na razie) nie.
    Jakie jest dopuszczalne stężenie metanu w kopalni? (takie, przy którym przepisy nie wymagają przerwania pracy?)

    Co do zanieczyszczeń powietrza przez wulkany i działalność przemysłową człowieka - przeliczałem to kiedyś, policzę
    jeszcze raz: wybuch Tambory w 1815 roku wyrzucił 160 km3 materiałów wulkanicznych, czyli około 400 miliardów ton;
    masa CO2 w atmosferze od ery przedprzemysłowej wzrosła o około 760 miliardów ton, więc ze dwa razy tyle. Jednak
    to porównanie jest mylące: dla wulkanu jest podane, ile wyrzucił (i większość w ciągu roku opadła), dla przemysłu - ile
    zostało w atmosferze (z czasem zaniku ponad 100 lat) - w rzeczywistości wpływ zanieczyszczeń przemysłowych około
    100 razy przewyższa łączny wpływ wszystkich wybuchów wulkanicznych, jakie miały miejsce w czasach historycznych.

    Zasoby paliw kopalnych wystarczą ludzkości z grubsza do 2050 roku, o ile nie wprowadzimy drastycznych oszczędności.
    Znacznie gorzej przedstawiają się zasoby węgla w Polsce - przy obecnym zużyciu mamy go tylko na kilkanaście lat.

    A co do gazu łupkowego, to jest on podejrzany o powodowanie problemów, np. ktoś w USA odkręca kran z wodą,
    a ta woda się pali - zawiera rozpuszczony gaz palny w takiej ilości, że jest palna. Eksperci firm wydobywających gaz
    łupkowy twierdzą, że nie ma to nic wspólnego z wydobywanym gazem, a jakiś naukowiec dowodzi, że właśnie ma.
    Wynikałoby z tego, że metan rozpuszcza się w wodzie, i to w ilości wystarczającej, by mogła się palić.
    Zresztą, mamy na dnie oceanów klatraty metanu - białe kamienie, które są palne, a składają się z metanu i wody.
  • #1484
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    sonne2 wrote:
    Czyli poniżej 4,5% lub powyżej 15% metan jest tak samo groźny jak CO2 w powietrzu.

    Pewnie! Metan, jak wszyscy wiemy, ma właściwości wybuchowe, ale nie ma palnych.
  • #1485
    robokop
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Jankolo, ma palne, ale w określonych granicach stężenia - wybuch gazu to też spalanie. Wybuchowość wiążę się z objętością jego mieszaniny z powietrzem. A tak jak ktoś napisał - czerpnie wymienników powietrza są przeważnie pod sufitem, co ma znaczenie - tym bardziej że im zimniej tym LPG jest cięższy i niżej zalega.
  • #1486
    sonne2
    Level 21  
    Urgon wrote:
    A jak nawet ropy zabraknie, to wciąż taniej będzie syntezować benzynę i inne paliwa,


    Ale z czego? Mi przychodzi do głowy jedynie węgiel. O wiele taniej będzie korzystać z zasobów gazu ziemnego, które są znacznie większe od zasobów ropy. Nie wiem, czy wiesz, ale produkcja benzyny jest skomplikowana i energochłonna.

    jankolo wrote:
    Pewnie! Metan, jak wszyscy wiemy, ma właściwości wybuchowe, ale nie ma palnych.


    Poza podanym przeze mnie stężeniem jest to gaz inertny (obojętny). Kto z Was słyszał o produkcji TLENKU ETYLENU?
    Zgadnijcie jaki gaz jest stosowany jako gaz inertny stosowany przy utlenianiu etylenu do tlenku etylenu? Tlenek etylenu ma bardzo szeroki zakres palności od kilku procent do ponad 90, a praktycznie może dokonać się samozapłon.
    Podaje reakcje:
    2 C2H4 +02 + CH4 = 2 C2H4O + CH4
    Dziwnym trafem nie zachodzi, ani zapłon, ani wybuch metanu.
  • #1487
    kybernetes
    Level 39  
    Artur k. wrote:
    zobacz z jakim opóźnieniem wyszło rozporządzenie [2009 - przyp. mój]. Instalacje LPG w samochodach były użytkowane już z 10 lat wcześniej. Jak spopularyzuje się CNG to wejdą stosowne rozporządzenia dla CNG, co słusznie zauważył: (->Urgon: "A jak [LPG] wyprze [CNG], to i regulacje też się zmienią - nowe rozporządzenie nakaże umieszczenie czujników metanu.")


    _jta_ wrote:
    Rozporządzenie dotyczące parkingów podziemnych dotyczy LPG, a nie metanu, bo ministerstwo nie przewidywało, że ktoś może mieć pojazd napędzany metanem. Nie świadczy więc o tym, by metan był bezpieczniejszy, a jedynie o tym, że LPG jest szeroko stosowany, a metan (przynajmniej na razie) nie.


    No, niestety, tu się mylicie koledzy. Treść zapisu w tym rozporządzeniu odnosi się bezpośrednio do własności fizycznych gazu LPG, a konkretnie do jego większego ciężaru właściwego od c.w. powietrza:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wrote:
    13) w § 108 ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
    „4) [wentylację - przp. mój] mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan – w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.”;


    Ta poprawka nawiązuje do innego przepisu:
    ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wrote:

    § 157.
    8. Instalacje gazowe zasilane gazem o gęstości większej od gęstości powietrza nie mogą być stosowane w pomieszczeniach, których poziom podłogi znajduje się poniżej otaczającego terenu oraz w których znajdują się studzienki lub kanały instalacyjne i rewizyjne poniżej podłogi.


    Proszę, przemyślcie to - gdyby taka poprawka miała na celu wyłącznie ochronę przeciwpożarową w zw. z ryzykiem stwarzanym przez substancje gazowe, to nie ograniczałaby jej stosowanie wyłącznie do gazów cięższych od powietrza. CNG ma własności fizyczne i palne identyczne jak szeroko stosowany gaz ziemny a jego użytkowanie regulują odrębne przepisy. Przepisy dotyczące gazu ciekłego mają wiele obostrzeń tylko z powodu odmiennych własności fizycznych gazu ciekłego, co powoduje, że użytkowanie takich instalacji, w konkretnych warunkach (pomieszczenia i miejsca "bezodpływowe"), stwarza wielokrotnie większe zagrożenia jak instalacji gazu ziemnego.

    Panowie, to naprawdę niewdzięczne zajęcie tłumaczyć rzeczy oczywiste. Tak mi się przypomniało, że oburzacie się na laików, którzy z butami włażą w wasze elektroniczne czy komputerowe tematy "filozofując" i wmawiając Wam czasem bzdury w sprawach, które poznaliście jeszcze w szkole. Od razu taki "filozof" dostaje po dziobie i ląduje w śmietniku. Hmm..
  • #1488
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    sonne2 wrote:
    a praktycznie może dokonać się samozapłon.

    W temperaturze 425 stopni Celsjusza.

    sonne2 wrote:
    Podaje reakcje:
    2 C2H4 +02 + CH4 = 2 C2H4O + CH4

    Proszę o linki do opisów tej metody produkcji tlenku etylenu.
  • #1489
    sonne2
    Level 21  
    jankolo wrote:
    Proszę o linki do opisów tej metody produkcji tlenku etylenu.


    Proszę bardzo. Polska materiały są wiele lat za murzynami. Podaje link:

    http://www.mtrinc.com/publications/AchievingEthyleneEfficiency_HydrocarbonEngineering_1_.pdf

    Interesuje Nas zdanie:
    "Methane is added as diluent to ensure that the reactor is operating of the explosive range."
    Przetłumacz sobie je sam.
    Także na stronie:
    http://ippc.mos.gov.pl/ippc/custom/WZO.pdf
    na stronie 36 jest zdanie:
    Wydmuchy gazów zawierających tlenek etylenu jest napisane o metanie jako gazie inertnym. A na początku tekstu jest napisane wyraźnie, że do procesu dawkuje się wyłącznie czysty tlenek etylenu, bez żadnych zanieczyszczeń.
  • #1490
    vodiczka
    Level 43  
    Napisałeś:
    sonne2 wrote:
    Dziwnym trafem nie zachodzi, ani zapłon, ani wybuch metanu.

    Czy to miała być sutelna ironia?
    Skoro: "reactor is operating of the explosive range" to nie dziwny traf tylko przestrzeganie reżimu technologicznego ale co to ma wspólnego z niekontrolowanym uwolnieniem metanu z instalacji samochodowej w podziemnym garażu?
  • #1491
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    sonne2, skąd Ci się wzięło, że w jakimkolwiek układzie reakcyjnym gaz inertny jest z założenia gazem obojętnym na podobieństwo azotu? Skąd Ci się wzięło porównanie metanu,do dwutlenku węgla, który nie ma ani granic palności, ani też wybuchowości? Zastanów się, co się stanie, jeżeli stężenie metanu (tego niby inertu) w reaktorze będzie takie, że przekroczy górną granicę wybuchowości? A także rozważ, co się stanie, gdy reaktor z taką zawartością ulegnie rozszczelnieniu.
  • #1492
    sonne2
    Level 21  
    jankolo wrote:
    sonne2, skąd Ci się wzięło, że w jakimkolwiek układzie reakcyjnym gaz inertny jest z założenia gazem obojętnym na podobieństwo azotu? Skąd Ci się wzięło porównanie metanu,do dwutlenku węgla, który nie ma ani granic palności, ani też wybuchowości? Zastanów się, co się stanie, jeżeli stężenie metanu (tego niby inertu) w reaktorze będzie takie, że przekroczy górną granicę wybuchowości? A także rozważ, co się stanie, gdy reaktor z taką zawartością ulegnie rozszczelnieniu.


    W obecnej historii doszło do 1 awarii instalacji tlenku etylenu w Hiszpanii, która znajdowała się w Hiszpanii. Pozostał po niej lej..
    Problemem jest tu wybuchowość i palność tlenku etylenu. Rozszczelnienie reaktora z tlenkiem etylenu jest problemem, a nie metanu.
    Może ktoś z czytających studiuje na Politechnice Chemie, bądź pracuje w branży i może potwierdzić moje słowa. Metan jest stosowany na tej instalacji. Wiem to bo na niej byłem i miałem do dyspozycji dokumentów technologicznych, osoby oprowadzające same Nam o tym procesie mówiły.
  • #1493
    Artur k.
    Admin of Audio group
    :arrow: kybernetes
    Dla CNG byłyby przepisy odwrotne - nie można parkować pojazdu w garażu, gdzie nie ma np. komina o określonych wymiarach. Wyjdzie na to, że nie można parkować w przydomowym garażu, bo te zazwyczaj nie mają wyciągu, alb o trzeba byłoby robić specjalną wentylację na potrzeby garażu.
    Tego jeszcze nie ma, bo nikt nie przewidział popularności CNG w samochodach.
  • #1494
    jankolo
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Proszę powrócić z dyskusją do tematu wątku. Tematu obocznego koniec.
  • #1495
    zoltan199
    Level 10  
    SAMOCHUD ELEKTRYCZNY???
    SAMOCHUD EKOLOGICZNY???
    Ludzie nie wiedzą jaka jest różnica między ekologią a sozologią a wypowiadają się na ten temat!!
    To nie jest temat ekologów bo oni tego nie rozumieją (są nie pełno sprytni) tylko dla sozologów i ludzi normalnie myślących.
    Technologia została wymyślona przeszło 170 lat temu (Ogniwo wodorowe konstrukcji Williama R. Grove'a z 1839 roku) i została udoskonalona przez NASA na potrzeby programów kosmicznych (potrzebowano wody i energii w kosmosie) wodę do cele spożywcze. Ta woda chyba dla obecnych ekologów to trutka a nie mówiąc o anergii.
    Najnowsze osiągnięcie to ogniwo alkoholowe działające na tej samej zasadzie możecie to zobaczyć:
    http://tech.wp.pl/kat,1009779,title,Laptopy-z...,wiadomosc.html?ticaid&ticaid=1dfd3&_ticrsn=5
    http://kopalniawiedzy.pl/etanol-katalizator-ogniwo-paliwowe,6716
    http://mvw.komunalny.pl/index.php?name=archive&op=show&id=6569
    http://www.ultracellpower.com/assets/XX55_Data_Sheet_02-15-2011.pdf
    http://www.pcworld.pl/news/156931/Alkoholowe.ogniwa.do.notebookow.juz.na.sprzedaz.html
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Ogniwo_paliwowe
    http://ce.computers.toshiba-europe.com/innova...ws.do?LNG=20&service=CE&year=NONE&ID=METHANOL

    200% sozologii (spaliny to woda dwutlenek węgla a spirytus nie jest toksyczny w nadmiarze) o 1000% bezpieczniejszy spirytus niż tradycyjne paliwa a nie mówiąc o wodorze.
    Tyle zalet, silniki elektryczne wiele lat bez napraw lżejsze, mocniejsze, bez olejów, bez przekładni itd. Koszt produkcji1l spirytusu w bez akcyzy i podatków ok.3zł. Jedno podstawowe pytanie dlaczego ?? nie powstał pojazd z ogniwem alkoholowym!! przez tak długi okres znania tej technologii i działania ekologów. Komu zależy aby ten wynalazek nie funkcjonował?? Przecież ogniwo powstało w prawie tym samym czasie co została przedestylowana ropa naftowa przez Łukasiewicza.
    Wyobraźcie sobie: Bliski Wschód, tankowce, przemysł samochodowy, wielkie koncerny i.t.d. A następna wizja to Ameryka łacińska plantacje trzciny cukrowej, Polscy rolnicy przemysł gorzelniczy tyle możliwości Gdzie ekolodzy (coś z nimi nie tak) ?!!!!!! dlaczego nie krzyczycie!!!!!
    Ludzie mianujący się ekologami powinni napić się tego paliwa może zmienił by im się tok myślenia!

    PS Paliwko trzeba rozrzedzić !!!
    Mariusz
  • #1496
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Samochód; samochód.
    Przypominam, że samochód napędzany z ogniwa paliwowego jest całkowicie elektrycznym samochodem, a tylko główna energia elektryczna pochodzi z ogniwa paliwowego. W takim aucie z ogniwem paliwowym też muszą być akumulatory, ale już w mniejszej ilości (bufor).
  • #1497
    Rzuuf
    Level 43  
    Doniesienie o "rewelacyjnym ogniwie na metanol" jest z przed 5 lat - a jakoś po tych paru latach tego ogniwa na rynku nie widać.
    Brak producentów, czy nabywców?

    Małe obliczenie: opisane ogniwo daje 25W w ciągu 12 godzin (=12h x 25W = 0,3kWh) zużywając 250g metanolu - to jest 250g/0,3kWh czyli 833g/kWh - a dla silników spalinowych mamy zużycie paliwa poniżej 250g/1kWh - w ten sposób ogniwo paliwowe zapewnia 3-krotnie wyższe zużycie paliwa i 3 krotnie niższy zasięg na 1 tankowaniu. ROZPACZ!

    A pić metanolu z rozpaczy nie należy, gdyż jest szkodliwy bardziej, niż benzyna.
  • #1498
    _jta_
    Electronics specialist
    Akumulator jako bufor jest dość kosztowny, ale na pewno jest potrzebny do rozruchu - po pierwsze, trzeba
    jakoś włączyć cały układ sterujący ogniwem paliwowym, a on raczej będzie miał elektryczne sterowanie;
    po drugie, ogniwo paliwowe może potrzebować podpompowania paliwa, albo ogrzania, żeby wystartowało
    - potrzebną do tego energię musi dostarczyć akumulator.

    A dlaczego pojazdy z ogniwem paliwowym nie powstały wcześniej - bo benzyna była tańsza od spirytusu,
    i nawet benzyna z akcyzą tańsza od spirytusu bez akcyzy, choć benzyna zawiera znacznie więcej energii.
    W tej chwili energia zawarta w benzynie z akcyzą stała się o kilkanaście % droższa od energii zawartej
    w spirytusie bez akcyzy, ale bez różnicy w liczeniu akcyzy nadal benzyna jest tańszym nośnikiem energii.
    W przyszłości sytuacja może ulec zmianie, ale pewnie nie za szybko - trzeba pamiętać, że droższe paliwa
    spowodują wzrost kosztów produkcji spirytusu - przecież uzyskanie materiału do produkcji zużywa paliwo.

    Gdyby udało się zbudować idealne ogniwa paliwowe, to etanol dawałby w nich około 60% tej energii, co
    taka sama masa (pytanie, jak to się przekłada na objętość) benzyny, natomiast metanol poniżej 50%.
    W silniku spalinowym alkohole wypadają gorzej, bo przy ich spalaniu powstaje więcej pary wodnej, więc
    więcej energii ucieka w cieple parowania - w ogniwie paliwowym woda może powstawać w postaci ciekłej,
    ale nie wiem, czy to się uda z benzyną - chyba znane ogniwa paliwowe na benzynę muszą pracować
    w temperaturze znacznie wyższej od temperatury wrzenia wody, co może poprawić ekonomię alkoholu.
  • #1499
    Zbyszek Kopeć
    Level 26  
    Ja słyszałem, że w Egipcie paliwo już nalewane do zbiornika auta kosztue 1,-zł po przeliczeniu.
    Taniej chyba by było kupować tam np. benzynę i przywozić do Polski, albo może jechać do nich z dużym zbiornikiem.
  • #1500
    vodiczka
    Level 43  
    zoltan199 wrote:
    Co wy z tym buforem przecież samochód z ogniwami wodorowymi już jeździ

    Nieważne że jeździ, ważne ile sztuk jeździ i za ile jeździ. Drezyny napędzanie siłą ludzkich mięśni też jeżdą, są ekologiczne ale takich samochodów nie widzę poza pojazdami z piwnymi turystami i rykszami.