Artur k. wrote: zobacz z jakim opóźnieniem wyszło rozporządzenie [2009 - przyp. mój]. Instalacje LPG w samochodach były użytkowane już z 10 lat wcześniej. Jak spopularyzuje się CNG to wejdą stosowne rozporządzenia dla CNG, co słusznie zauważył: (->Urgon: "A jak [LPG] wyprze [CNG], to i regulacje też się zmienią - nowe rozporządzenie nakaże umieszczenie czujników metanu.")
_jta_ wrote: Rozporządzenie dotyczące parkingów podziemnych dotyczy LPG, a nie metanu, bo ministerstwo nie przewidywało, że ktoś może mieć pojazd napędzany metanem. Nie świadczy więc o tym, by metan był bezpieczniejszy, a jedynie o tym, że LPG jest szeroko stosowany, a metan (przynajmniej na razie) nie.
No, niestety, tu się mylicie koledzy. Treść zapisu w tym rozporządzeniu odnosi się bezpośrednio do własności fizycznych gazu LPG, a konkretnie do jego większego ciężaru właściwego od c.w. powietrza:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 marca 2009 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wrote: 13) w § 108 ust. 1 dodaje się pkt 4 w brzmieniu:
„4) [wentylację - przp. mój] mechaniczną, sterowaną czujkami niedopuszczalnego poziomu stężenia gazu propan-butan – w garażach, w których dopuszcza się parkowanie samochodów zasilanych gazem propan-butan, i w których poziom podłogi znajduje się poniżej poziomu terenu.”;
Ta poprawka nawiązuje do innego przepisu:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTURY z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie wrote:
§ 157.
8. Instalacje gazowe zasilane gazem o gęstości większej od gęstości powietrza nie mogą być stosowane w pomieszczeniach, których poziom podłogi znajduje się poniżej otaczającego terenu oraz w których znajdują się studzienki lub kanały instalacyjne i rewizyjne poniżej podłogi.
Proszę, przemyślcie to - gdyby taka poprawka miała na celu wyłącznie ochronę przeciwpożarową w zw. z ryzykiem stwarzanym przez substancje gazowe, to nie ograniczałaby jej stosowanie wyłącznie do gazów cięższych od powietrza. CNG ma własności fizyczne i palne identyczne jak szeroko stosowany gaz ziemny a jego użytkowanie regulują odrębne przepisy. Przepisy dotyczące gazu ciekłego mają wiele obostrzeń tylko z powodu odmiennych własności fizycznych gazu ciekłego, co powoduje, że użytkowanie takich instalacji, w konkretnych warunkach (pomieszczenia i miejsca "bezodpływowe"), stwarza wielokrotnie większe zagrożenia jak instalacji gazu ziemnego.
Panowie, to naprawdę niewdzięczne zajęcie tłumaczyć rzeczy oczywiste. Tak mi się przypomniało, że oburzacie się na laików, którzy z butami włażą w wasze elektroniczne czy komputerowe tematy "filozofując" i wmawiając Wam czasem bzdury w sprawach, które poznaliście jeszcze w szkole. Od razu taki "filozof" dostaje po dziobie i ląduje w śmietniku. Hmm..