Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Sonel PAT 86Sonel PAT 86
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Samochody z napędem elektrycznym

mattkap 09 Maj 2012 00:55 375378 3342
  • #1981
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Ta firma się wyróżnia tym, że usiłuje sprzedać kondensatory, jakie nie mogą istnieć. ;)
    To nie jest sprawa technologii, a właściwości atomów - przy jakiej gęstości energii ulegną jonizacji.
    No i fakt, że firma nie podaje kompletu danych fizycznych materiału, którego rzekomo ma używać.
    Gdyby chodziło o ochronę własności intelektualnej, to należałoby ukrywać sposób wytwarzania.
    Oczywiście, istnieją kondensatory o dużej gęstości energii i dąży się do tego, by uzyskać jeszcze
    zwiększą - rzecz w tym, na ile da się zwiększyć, bo nie jest tak, że można dowolnie.
    I może ty nie masz pojęcia, jak to ocenić, ale nie myśl, że ja też nie mam. Bo akurat mam.
    Może parę danych z Wikipedii: pole 350 MV/m, gęstość energii 10,000 J/cm³, przenikalność 19818
    - nie istnieją atomy, z których można by zrobić materiał o takich właściwościach dielektrycznych.
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #1982
    kybernetes
    Poziom 39  
    _jta_ chyba nie śledzisz tego tematu zbyt uważnie. Nie dalej jak przedwczoraj kol. Nemo wrzucił tu informacje o CaCu3Ti4O12. Sprawdź swoimi kanałami własności tego dielektryka a przekonasz się, że są one podobne do tych jakimi chwali się eestor. Co do pojemności energetycznej to z podawanych przez EEStor szacunkowych danych wynika, że taka bateria miałaby ok 2,5 kJ/cm3, (670 Wh/dm3 przy 370 Wh/kg). Nie są to jakieś ekstremalne wartości, to jest ok. dziesięciokrotność parametrów akumulatora ołowiowego, tak więc spokojnie, prawa fizyki nadal mają się dobrze ;)
  • #1984
    kybernetes
    Poziom 39  
    _jta_ Twoja wytrwałość w podtrzymywaniu raz wrażonej opinii opartej jedynie na własnych domniemaniach i jednoczesna niechęć do konfrontacji tych przekonań z literaturą jest zdumiewająca. Czy Ty nigdy nie sprawdzasz tego co tu wypisujesz? Tak bardzo jesteś pewien swojej wiedzy? Powtórzę jeszcze raz - jestem zdumiony, tym bardziej, że zawsze wysoko ceniłem Twoja wiedzę i "naukowe" podejście do dyskutowanych tu spraw.

    1. CaCu3Ti4O12 podałem jako przykład substancji o bardzo wysokiej względnej przenikalności dielektrycznej (rzędu 300000 - T. Lebey, S. Guillemet, V. Bley, M. Boulos, B. Durand, "Origin of the Colossal Permittivity and Possible Application of CCT Ceramics"). A zrobiłem to po to abyś nie twierdził, że takie substancje nie istnieją.
    2. Wbrew temu co uparcie twierdzisz, nie jest prawdą, że EEStor (firma) nie podaje z czego robi te swoje kondensatory, jak je robi i jakie mają własności. Chcąc się tego dowiedzieć wystarczy zapytać wujka google. Ty tego jak widać nie zrobiłeś bo uznałeś widać sprawę za niewartą Twojego zainteresowania. Oczywiście dyskutujesz na ten temat chętnie i rozwlekle. A co tam wiedza, ważne są przekonania, czyż nie?

    Z czego EEStor robi kondensatory:
    U.S. Pat. No. 6078494 - Multilayer capacitor comprising barium-titanate doped with silver and rare earth metal, pub. 06/20/2000
    Jak je robi i jakie maja własności (m.in. metoda mająca na celu zwiększenie wytrzymałość dielektrycznej perowskitów):
    U.S. Pat. No. 7033406 - Electrical-energy-storage unit (EESU) utilizing ceramic and integrated-circuit technologies for replacement of electrochemical batteries, pub. 04/25/2006
    A tu jeszcze inna metoda na zwiększenie napięcia przebicia takiego dielektryka:
    U.S. Pat. No. 7466536 - Utilization of poly(ethylene terephthalate) plastic and composition-modified barium titanate powders in a matrix that allows polarization and the use of integrated-circuit technologies for the production of lightweight ultrahigh electrical energy storage units (EESU), pub. 12/16/2008

    Dalsze informacje na te tematy są zawarte co najmniej w setkach dalszych artykułów i patentów dostępnych w sieci. Oczywiście Ty, jako użytkownik sieci uczelnianej, masz do nich łatwy i bezpłatny dostęp. I wobec tego tak trochę nieśmiało zaproponuję - zanim mi odpiszesz skorzystaj z tej literatury, dobrze?
  • #1985
    jankolo
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    kybernetes napisał:
    Jak je robi ...

    A robi? Jeżeli robi, to gdzie są o nich informacje? O tych zrobionych, rzecz jasna.
  • #1986
    kybernetes
    Poziom 39  
    "Robi" to nie znaczy że zrobił. Co więcej, to nawet nie znaczy, że kiedyś zrobi ;)
    Parę postów w górę określiłem się co do mojej opinii na temat realności szybkiego ujrzenia eestora na półce w sklepie.

    Zresztą nie w tym rzecz i nie tego dotyczą moje posty. Chodzi o to, że pomysłowość ludzka nie ma granic i zawsze znajdzie sposób aby obejść problemy. Poki jakiś temat nie jest rozwiązany to każdy krzyczy że się nie da, że własności materii, że cząsteczki, to tamto, że nic tu technologia nie poradzi itd. - a tu się okazuje, że się jednak da. Nawet kiedy to wychodzi tylko na małych próbkach w laboratorium - ale da się. Czyli jednak technologia a nie budowa materii. A co wychodzi na laboratoryjnym stole to ma duże szanse, prędzej czy później pojawić się na sklepowej półce.
  • #1987
    vodiczka
    Poziom 43  
    kybernetes napisał:
    Czyli jednak technologia a nie budowa materii. A co wychodzi na laboratoryjnym stole to ma duże szanse, prędzej czy później pojawić się na sklepowej półce

    Chciałbym przypomnieć że zimna fuzja też "wyszła" pseudonaukowcom tylko nikt inny jej nie powtórzył. Z eestorem jest podobnie jeżeli nie identycznie.
  • Sonel PAT 86Sonel PAT 86
  • #1988
    kybernetes
    Poziom 39  
    vodiczka napisał:
    Chciałbym przypomnieć że zimna fuzja też "wyszła" pseudonaukowcom tylko nikt inny jej nie powtórzył. Z eestorem jest podobnie jeżeli nie identycznie.

    Proszę w takim razie o argumenty potwierdzające to co wyżej napisałeś.
  • #1989
    jankolo
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    kybernetes napisał:
    "Robi" to nie znaczy że zrobił. Co więcej, to nawet nie znaczy, że kiedyś zrobi ;)

    Dajże spokój! Uważasz, że dla chwały i podziwu maluczkich wystarczy powiedzieć, że coś się robi i nawet tego pokazać nie trzeba? Więcej: nawet nie trzeba tego zrobić? Należy po prostu wierzyć w to, co ktokolwiek napisze? Nie szalej!
  • #1990
    vodiczka
    Poziom 43  
    kybernetes napisał:
    Proszę w takim razie o argumenty potwierdzające to co wyżej napisałeś.

    Argumentem są Twoje słowa, które wytłuściłem:

    kybernetes napisał:
    Co do eestora: firma EEStor nie jest ani pierwsza ani jedyna, która eksperymentuje z kondensatorami o bardzo wielkiej pojemności jako źródłem energii mogącym zastąpić ogniwa czy akumulatory. Jest wiele patentów na podobne kondensatory. Ta firma jedynie tym się wyróżnia, że próbuje sprzedać taki kondensator mimo iż go jeszcze nie posiada, przynajmniej w stanie nadającym się do komercyjnego wykorzystania.

    I dalej:
    kybernetes napisał:
    "Robi" to nie znaczy że zrobił. Co więcej, to nawet nie znaczy, że kiedyś zrobi
  • #1991
    kybernetes
    Poziom 39  
    jankolo napisał:
    Dajże spokój! Uważasz, że dla chwały i podziwu maluczkich wystarczy powiedzieć, że coś się robi i nawet tego pokazać nie trzeba?

    Nie dla chwały ani podziwu ale dla pieniędzy. Chyba nie muszę tu udowadniać co zyska ten kto pierwszy opanuje tę technologię?
    A maluczkim się tego nie pokazuje, pokazuje się tym, którzy są gotowi za to zapłacić, jak np. Lockheed-Martin.

    Wszystkie potrzebne informacje dla oceny tej technologii są zawarte w przytoczonych wyżej przeze mnie patentach. Oczywiscie informacje te będą w pełni zrozumiałe w powiązaniu z wiedzą na temat tych substancji, która również w internecie jest dostępna (szczególnie jak się ma wolny dostęp do baz artykułów naukowych). Każdy może sobie taki dielektryk zrobić i sprawdzić jego własności. I bardzo naiwne jest przekonanie, ze inwestor zanim te miliony wydał tego nie sprawdził.

    jankolo napisał:
    Należy po prostu wierzyć w to, co ktokolwiek napisze?

    Tam nie jest napisane "cokolwiek" i przez "kogokolwiek". Te dielektryki, które Weir z ekipą wyprodukował właśnie takie opisywane własności posiadają i to nie podlega dyskusji. Inni wyprodukowali/produkują podobne. To wiary nie wymaga. Pisałem już o tym.
    Wiary wymaga natomiast zapewnienie EEStora, że uda im się zbudować na ich bazie dużą, komercyjną jednostkę zasilającą. A to nie było tematem dyskusji, o czym również pisałem.

    Vodiczka, obawiam się, że nie masz pojęcia jak "toto" działa lub ma działać, toteż oceniasz "realność" czy "fikcyjność" eestora z p. widzenia masowego konsumenta, który "uwierzy jak dotknie", bo brak mu innych narzędzi do weryfikacji informacji o tym urządzeniu. Dyskusja na takim poziomie abstrakcji staje się jakby lekko bezprzedmiotowa...
  • #1992
    jankolo
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    kybernetes napisał:
    Dyskusja na takim poziomie abstrakcji staje się jakby lekko bezprzedmiotowa...

    masz rację, szczególnie że zabawa trwa od 2007 roku a jak dotychczas nie zostało zademonstrowane NIC. Nie mówię nawet o gotowym urządzeniu, a o takim czymś:
    In April 2009 EEStor announced third-party certification of permittivity. The press release did not mention the voltage at which it was tested, so EEStor's uniquely-high energy density claims remain to be demonstrated
    Więc to Ty operujesz na bardzo wysokim poziomie abstrakcji, opowiadając publicznie o eestor którego nie ma i jest prawdopodobne, że wcale nie będzie.
  • #1993
    _jta_
    Specjalista elektronik
    Coś mi się nie zgadza z wymiarami tych kondensatorów EEStor: mają mieć 0.508 x 1.143 x 0.11 cm, czyli
    w cm3 powinno się mieścić kilkanaście, a bateria 31,351 ma zajmować 4541 cali3 - około 40 razy więcej...
    (dane z U.S. Pat. No. 7466536 - Utilization of poly(ethylene terephthalate) plastic and composition-[...])
    Potem okazuje się, że tych kondensatorów ma być 10 razy więcej - i rząd wielkości zaczyna się zgadzać.
    Najwyraźniej oni nie zrobili takiego kondensatora - wyszukali dane materiałów i policzyli teoretycznie, może
    przy tym pomylili jednostki (np. mikro- z mili-), no i wyszła taka rewelacja - nie sprawdzili, opatentowali...
    (jakiś czas temu zauważyłem, że czasem źle dobrane fonty potrafią zamienić 'µ' z 'm'... - to pewnie było to)
  • #1994
    vodiczka
    Poziom 43  
    kybernetes napisał:
    Vodiczka, obawiam się, że nie masz pojęcia jak "toto" działa lub ma działać,

    Nie pieprz Pietrze wieprza pieprzem.....
    kybernetes napisał:
    Wiary wymaga natomiast zapewnienie EEStora, że uda im się zbudować na ich bazie dużą, komercyjną jednostkę zasilającą.

    Dziękuję.
  • #1996
    vodiczka
    Poziom 43  
    chciałbym zwrócić uwagę na warunki pomiaru podane przez Teslę, szczególnie ostatni:
    płaska droga, bezwietrzne
    wyłączone ogrzewanie/klimatyzacja,
    masa pasażera i bagażu 136 kg,
    zamknięte okna i dach,
    zalecane ciśnienie w oponach,
    nowy pakiet akumulatorów (poniżej 1 roku i 40 tys. km)

    Ciekawe czy inne firmy publikują podobne wykresy np. Renault.

    "W kwietniu pogłębił się wysoki spadek sprzedaży samochodów elektrycznych Mitsubishi w Japonii. Liczba sprzedanych i-MiEV spadła do zaledwie 39 sztuk, a Minicab-MiEV do 31 sztuk. 70 aut to wynik blisko 15-krotnie słabszy niż jeszcze w lutym oraz niższy niż w USA. O ile w ubiegłym roku marcowy spadek sprzedaży można było wiązać z kataklizmem, który nawiedził Japonię, o tyle tej wiosny trudno uzasadnić tak wysokie spadki sprzedaży, szczególnie, że ceny oraz poziomy dopłat do zakupu wydają się pozostawać na niezmienionym poziomie" - ze strony www.samochodyelektryczne.org

    Czyżby rynek się nasycił :D
  • #1997
    Rzuuf
    Poziom 43  
    Zabrakło entuzjastów.
    A ci, co byli - wyleczyli się. Widocznie to się da jakoś leczyć ...
  • #1998
    Pi111
    Poziom 19  
    Siemens przedstawił koncepcję elektrycznej autostrady przyszłości
    Siemens przedstawił podczas konferencji 26th International Electric Vehicle Symposium (EVS26) w Los Angele koncepcję elektrycznej autostrady przyszłości „eHighway of the Future”

    Siemens przedstawił podczas konferencji 26th International Electric Vehicle Symposium (EVS26) w Los Angele koncepcję elektrycznej autostrady przyszłości „eHighway of the Future”. Pomysł polega na zainstalowaniu nad jednym z pasów autostrady sieci trakcyjnej, na wzór sieci trolejbusowych, z której mogłyby korzystać hybrydowe ciężarówki. Pojazdy mogłyby poruszać się z dotychczasowymi prędkościami, czerpiąc energię z sieci za pośrednictwem pantografu dopasowującego na bieżąco swoje położenie podczas jazdy. Poza zelektryfikowanym odcinkiem auta działałyby jako hybrydy szeregowe spalinowo-elektryczne. Potencjalnie sieci mogłyby używać także ciężarówki w pełni elektryczne, takie jak Balqon MX30.

    Testy systemu eHighway of the Future są aktualnie prowadzone w Niemczech. Realizacja pierwszego pilotażowego projektu jest planowana w Los Angeles i Long Beach w Kalifornii, gdzie z sieci trakcyjnej korzystałyby ciężarówki rozwożące kontenery z portów.

    http://www.samochodyelektryczne.org/siemens_p...epcje_elektrycznej_autostrady_przyszlosci.htm

    Film działania prototypu.

    http://www.youtube.com/watch?v=XiOuBrFC8NM&feature=player_embedded
  • #1999
    zimny8
    Poziom 33  
    Pi111 napisał:
    Siemens przedstawił podczas konferencji 26th International Electric Vehicle Symposium (EVS26) w Los Angele koncepcję elektrycznej autostrady przyszłości „eHighway of the Future”. Pomysł polega na zainstalowaniu nad jednym z pasów autostrady sieci trakcyjnej, na wzór sieci trolejbusowych,

    Właśnie tak o tym myślałem hehe i pisałem choćby tu:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=10873791#10873791
  • #2000
    Pi111
    Poziom 19  
    Tesla przekazała pierwszy egzemplarz Modelu S klientowi
    Wczoraj, a więc ponad dwa tygodnie przed oficjalnym terminem, Tesla Motors przekazała pierwszy samochód elektryczny Model S klientowi

    http://www.samochodyelektryczne.org/tesla_prz...la_pierwszy_egzemplarz_modelu_s_klientowi.htm

    Dobrze o firmie dalej Tesla.

    Tesla Motors prezentuje pierwszy etap produkcji Modelu S
    Tesla Motors opublikowała pierwszy odcinek cyklu „Inside Tesla”, w którym zamierza przez pewien czas, co wtorek, prezentować kulisy produkcji samochodów elektrycznych Model S

    http://www.samochodyelektryczne.org/tesla_mot...ezentuje_pierwszy_etap_produkcji_modelu_s.htm

    Tesla Motors przedstawia produkcję nadwozi Modelu S
    Zgodnie z zapowiedzią, Tesla Motors opublikowała w zeszły wtorek drugi odcinek
    Zgodnie z zapowiedzią, Tesla Motors opublikowała w zeszły wtorek drugi odcinek cyklu „Inside Tesla”, w którym tym razem zaprezentowano montaż aluminiowych nadwozi Modelu S. Na tym, jak i na poprzednim nagraniu (wcześniejszy wpis) łatwo zauważyć, że w zakładzie Tesla Factory pracują w zasadzie głównie roboty. W celu ograniczenia kosztów, czynności wykonywane przez pracowników zostały najprawdopodobniej zminimalizowane do absolutnego minimum.

    Amerykańska firma poinformowała także, że niedługo udostępni samochody elektryczne do jazd próbnych. W ciągu 45 dni z możliwości przetestowania auta ma skorzystać 5000 klientów.

    http://www.samochodyelektryczne.org/tesla_motors_przedstawia_produkcje_nadwozi_modelu_s.htm
  • #2001
    jankolo
    R.I.P. Zasłużony dla elektroda
    Pi111: sponsorowane przez producentów "informacje" też czytamy, i to niekoniecznie w języku polskim. jaki jest wkład Twoich postów w dyskusję? Nic nowego ani odkrywczego nie napisałeś, nie jest nam znane Twoje zdanie merytoryczne na ten temat. Twoje kopiowanie tekstów z innych serwisów pokazuje taki obraz tych samochodów jaki przedstawia producent. Masz informację o niezależnych testach?
  • #2002
    alfaton
    Poziom 15  
    jankolo napisał:
    sponsorowane przez producentów "informacje" też czytamy, i to niekoniecznie w języku polskim. jaki jest wkład Twoich postów w dyskusję? Nic nowego ani odkrywczego nie napisałeś

    Dla mnie fajnie, że było to napisane, ponieważ nie zawsze śledzę nowinki motoryzacyjne, a tu się znalazło :) Cieszę się, że Tesla oficjalnie produkuje najlepsze samochody elektryczne już seryjnie i to tak tanio. Bo za luksusowe autko z zasięgiem podstawowym ok. 260km za ok. 57tys. $ jest do przełknięcia dla każdego.
  • #2003
    vodiczka
    Poziom 43  
    alfaton napisał:
    Bo za luksusowe autko z zasięgiem podstawowym ok. 260km za ok. 57tys. $ jest do przełknięcia dla każdego.

    Dla każdego kto ma ochotę na luksusowe auto z zasięgiem ok. 260 km.
  • #2004
    alfaton
    Poziom 15  
    vodiczka napisał:
    Dla każdego kto ma ochotę na luksusowe auto z zasięgiem ok. 260 km.

    Lecz ta wersja o najniższym zasięgu będzie dostępna później. Teraz jest wersja z zasięgiem tylko 480km za 77tys. $ Mogę przyjąc zakłady, że autko będzie hitem na amerykańskim rynku. Bo jest tanie jak barszcz :D
    A z drugiej ręki będzie do kupienia za przysłowiowe grosze... Może poczekam z 2-3 lata jak będą już tak dostępne;)
  • #2005
    Artur k.
    Admin grupy audio
    W tej cenie można kupić dużo bardziej luksusowe auto i z dużo większym zasięgiem. $57 tys. to prawie 200 tys złotych. Drogo, jak na zabawkę, którą nawet z Warszawy do Krakowa nie dojadę...
  • #2006
    zimny8
    Poziom 33  
    alfaton napisał:
    Teraz jest wersja z zasięgiem tylko 480km za 77tys. $ Mogę przyjąc zakłady, że autko będzie hitem na amerykańskim rynku. Bo jest tanie jak barszcz :D

    Samochody w USA są średnio dwa razy tańsze niż np. w Polsce, to samo inne kraje Eurolandu, a często ta różnica jeszcze większa (przeliczając na euro).
    77tys.$ za autko to wg. kolegi niewiele? wiesz jaki możesz kupić nowy samochód w stanach za tyle? a ta sama Tesla np. w Niemczech, będzie kosztować grubo ponad 100tys. euro, ile to będzie u nas?
  • #2007
    alfaton
    Poziom 15  
    Artur k. napisał:
    W tej cenie można kupić dużo bardziej luksusowe auto i z dużo większym zasięgiem. $57 tys. to prawie 200 tys złotych. Drogo, jak na zabawkę, którą nawet z Warszawy do Krakowa nie dojadę...

    Dojedziesz tylko z mniejszą prędkością. 260km to przy prędkości 90km/h ale jadąc np. 80km/h zrobisz już 290km więc dojedzie.

    Dodano po 2 [minuty]:

    zimny8 napisał:
    Samochody w USA są średnio dwa razy tańsze niż np. w Polsce, to samo inne kraje Eurolandu, a często ta różnica jeszcze większa (przeliczając na euro).
    77tys.$ za autko to wg. kolegi niewiele? wiesz jaki możesz kupić nowy samochód w stanach za tyle? a ta sama Tesla np. w Niemczech, będzie kosztować grubo ponad 100tys. euro, ile to będzie u nas?


    To sie zgadza, dlatego lepiej kupowac używki w USA i sprowadzić.
  • #2008
    Rocky Horror
    Poziom 31  
    Spróbuj jechać 80km/h, albo mniej, autostradą - zjedzą Cię żywcem :D. Nie mówiąc o tym, że np. ciężarówka próbująca wyprzedzić taką zawalidrogę, to potencjalnie spore zagrożenie.
    Zachowanie płynności ruchu, jest jednym z aspektów bezpieczeństwa na drodze.
  • #2009
    alfaton
    Poziom 15  
    Ale na autostradzie są i wolniejsze autka osobowe i ciężarówki. Jak ja jadę swoją Fabią 80km/h to nikt mi nie trąbi i w ogóle jest ok. Gdzie się ty uchowałeś, że Ciebie zjadają :D
  • #2010
    _jta_
    Specjalista elektronik
    To rozumiem, że 220 km zasięgu kosztuje 20 000 $ USA - a biorąc pod uwagę, że u nas ceny są nieco wyższe
    od amerykańskich (zarówno samochodów, jak i paliwa), można by liczyć, dla okrągłego rachunku, 110 000 zł
    za 220 km zasięgu, 500 zł / km, a przyjmując, że akumulator wytrzyma 500 cykli, 1 zł za przejechanie 1 km.
    Jazda dużym samochodem benzynowym (dość miejsca na 5 osób i duży bagaż) kosztuje ponad 2 razy taniej;
    za sam samochód, bez akumulatorów, też trzeba zapłacić więcej, niż za dobry samochód na benzynę...

    Widzę, że alfaton nakłania do kupowania używanych EV w USA - to jest złoty interes dla sprzedających takie
    samochody: ktoś w USA kupuje sobie nowy EV, jakiś czas jeździ, a jak już akumulator jest nieco słabszy, to
    sprzedaje go do Polski za cenę, jaką zapłacił za nowy - czyli jeździ prawie za darmo (no, za koszt ładowania).
    Oczywiście traci na tym nabywca takiego samochodu, bo akumulator znacznie krócej będzie mu działać - ale
    zapewne w Polsce naiwnych nie brakuje i znajdą się (może i na naszym forum) tacy, którzy dadzą się nabrać.