Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Relpol przekaźniki
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Sterownik polaryzacji cewki ze sprzezeniem zwrotnym

17 Lis 2007 22:21 3025 18
  • Poziom 10  
    Witam!

    Od dłuższego czasu poszukuje w internecie schematu, opisu, układu który w jakimś stopniu sprostałby moim potrzebą, bądź po małej modyfikacji nadawałby się do danego zadania.

    Oczywiście porażka :(
    Piszę wiec do szanownych kolegów, myślę ze w waszym gronie znajdę pomoc i wskazówki, jak rozwiązać mój problem!!

    Opis układu:

    Sterownik ma za zadanie zmianę polaryzacji (biegunów +, - ) na wyjściu układu, w oparciu o sygnały z transoptora szczelinowego. Po włączeniu zasilania sterownika, domyślnie na wyjściu mamy napięcie, w momencie nadejścia sygnału z transoptora następuje zmiana polaryzacji na czas trwania sygnału, po jego zaniknięciu, sterownik powraca do polaryzacji początkowej.

    Sterownik ma możliwość regulacji napięcia i natężenia na wyjściu, oraz czas powrotu do polaryzacji początkowej po zakonczonym sygnale ( takie opóźnienie ) liczone w ms.

    Z wykształcenia jestem mechanikiem! Elektronika, to dla mnie hobby..., schemat, lutownica i jakiś układ można złożyć typu KIT.
    Spróbowałem opracować taki układ w najprostszej formie opierając się o przekaźniki półprzewodnikowe.

    Dane:
    Cyfronika.com/przekaźniki/przekaźniki półprzewodnikowe
    http://www.cyfronika.com.pl/dokumentacje/s26md.pdf

    Bardzo proszę was o pomoc, sugestie jak ugryźć ten temat!

    Serdecznie pozdrawiam
    Pawel
  • Relpol przekaźniki
  • Poziom 43  
    Witam,
    pytanie: co ma być obciążeniem tego sterownika (o zmienianej polaryzacji) i jakie są jego parametry (napięcie pracy, pobór prądu)?

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Ma powstać model silnika dwusuwowego, z zastosowaniem zaworu elektromagnetycznego! Wartości jak napięcie, pobór nie został jeszcze wyznaczony! Założenie co do napięcia wybraliśmy 12V!

    Moj numer GG: 1951846

    Wraz z kolego chcemy zając się budową takiego tworu ( na razie modelu ) ja miałem zająć się częścią sterowania, ale mnie to trochę przerasta, potrzebuje pomocy tęgich głów.
  • Poziom 43  
    Zordon666 napisał:
    Ma powstać model silnika dwusuwowego, z zastosowaniem zaworu elektromagnetycznego! Wartości jak napięcie, pobór nie został jeszcze wyznaczony! Założenie co do napięcia wybraliśmy 12V!

    Moj numer GG: 1951846

    Wariacje na temat; co by było gdyby mnie nie interesują...
    Jak już będziesz znać w/w parametry, to je tu zamieść, a wtedy (być może) podyskutujemy.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    Ale ja nie wiem jak te parametry dobrać :(
    Chodzi o budowę układu elektronicznego imitującego swojego odpowiednika mechanicznego! Nie wiem jak to podejsc, myślałem o IRFach itp. najlepsze by były przekaźniki mechaniczne, ale one nie wytrzymają i nie nadążą za ilością zmian w czasie :(

    Dodano po 7 [minuty]:

    Proszę was o pomoc! Sterownik jest sercem całego zespołu....! Jak go zbudować? w którą stronę się pokierować by otrzymać odpowiedź.....!?
  • Użytkownik obserwowany
    Ale powiedz co ma byc przedmiotem sterowania i co tea elektro_cewka ma za zadanie sterować bo opto element jest problematyczny w auto aplikacjach.
  • Relpol przekaźniki
  • Pomocny dla użytkowników
    Czy możesz jeszcze raz po kolei wytłumaczyć istotę twojego problemu ?
    Co będzie sterowane tym sterownikiem i dlaczego konieczna jest zmiana biegunowości (do sterowania rozumiem jakiegoś zaworu) ?

    Czy wiesz jaki to jest zawór, jakie ma parametry, sposób podłączenia ?

    Z tego co napisałeś to na razie wynika, że coś takiego:

    START
    1. Na wyjściu jest ustawiana biegunowość (+, -)
    2. Czekamy na impuls z transoptora szczelinowego.
    3. Na wyjściu jest ustawiana biegunowość (-, +) (czyli odwrotna do początkowej)
    4. Odmierzany jest czas kilka ms (z możliwością regulacji - podaj jej zakres od, do).
    5. Wracamy do punktu 0

    Czy dobrze z rozumiałem ?

    Jak na razie to problem się sprowadza do regulowanego układu monostabilnego (np. na układzie 555) wyzwalanego przez transoptor szczelinowy i sterującego np. układem mostkowym na tranzystorach np. BUZ11 (50V, 30A, cena w granicach 2zł za sztukę).
  • Poziom 10  
    Elementem sterowanym ma być zawór. Czujnik optyczny zastąpi wał rozrządu i krzywki. Sterownik ma za zadanie trzymać zawór w górze dociskając go do gniazda, a na czas impulsu z czujnika, zawór opuścić i podnieść po ustaniu impulsu i tak do 50razy/sek!
  • Poziom 10  
    Paweł Es. napisał:


    Z tego co napisałeś to na razie wynika, że coś takiego:

    START
    1. Na wyjściu jest ustawiana biegunowość (+, -)
    2. Czekamy na impuls z transoptora szczelinowego.
    3. Na wyjściu jest ustawiana biegunowość (-, +) (czyli odwrotna do początkowej)
    4. Odmierzany jest czas kilka ms (z możliwością regulacji - podaj jej zakres od, do).
    5. Wracamy do punktu 0

    Czy dobrze z rozumiałem ?


    To jest właśnie to!!!! o to chodzi :D :D :D :D

    ps. czyli dobrze ze moja mysl kręciła się wokół IRFow, tylko jak to posklejać :D
  • Pomocny dla użytkowników
    Jaki ma być zakres regulacji tego czasu trwania impulsu sterującego zaworem (0.1ms do 15 ms ?) ? Okres impulsów wynosi 20 ms.

    Czy zawór rzeczywiście wymaga zmiany biegunowości do swojej pracy czy tylko podania i zaniku prądu ?

    Czy ten model będzie rzeczywiście spalał mieszankę (chodzi mi o to skąd będzie te 50 imp/s - czy to silnik rzeczywisty czy tylko model napędzany np. silnikiem elektrycznym ?
  • Poziom 43  
    Zordon666 napisał:
    Elementem sterowanym ma być zawór. Czujnik optyczny zastąpi wał rozrządu i krzywki. Sterownik ma za zadanie trzymać zawór w górze dociskając go do gniazda, a na czas impulsu z czujnika, zawór opuścić i podnieść po ustaniu impulsu i tak do 50razy/sek!

    Sterownik polaryzacji cewki ze sprzezeniem zwrotnym

    chyba przekombinowałeś... Przecież skoro jest tu sprężyna zwrotna zaworu, to po co zmiana polaryzacji prądu w cewce elektromagnesu?
    Powrót (znacznie prościej i pewniej) zapewni sprężyna podobnie jak w klasycznym wykonaniu, kiedy ustanie przepływ prądu.
    Ale sprawa tu wcale nie jest taka prosta ze względu na indukcyjność cewki i stany przejściowe przy załączaniu.
    Najpierw więc określ parametry owego elektromagnesu w odniesieniu do wymagań dynamicznych (czas załączania), bo może okazać się, iż sprawa (nawet przy 50Hz) znacznie skomplikuje się.

    Pozdrawiam
  • Poziom 10  
    A więc tak:

    Najpierw budujemy model napędzany silnikiem elektrycznym wprawiającym cały układ w ruch ( pobranie mieszanki, kompresja, spalanie, wydech ) wszystko teoretycznie w ruchu praktycznym.

    1. W momęcie uruchomienia sterownika, generowane jest napięcie dociskające zawór do gniazda!
    2. Impuls z optoukładu powoduję zmianę biegunów i wychylenie się zaworu ( wychylenie o określonej amplitudzie) co pozwoli na pobranie mieszanki.
    3. Nastepuje czas zwłoki ( wpada mieszanka ) po czym zawór powraca do gniazda.
    4. Zasada pracy układu elektronicznego ma zastąpić prace układu mechanicznego. Ilość impulsów, amplituda wychylenia muszą odpowiadać warunkom procesowi spalania i wydechu w układnie silnika.

    Zawór jest zbudowany na podstawie głośnika akustycznego, zmiana biegunów powoduje albo wychylenie bądż schowanie się membrany.

    Dodano po 6 [minuty]:

    Praca układu regulowana optobajzlem zamocowanym na wale silnika, polega na tym iż: wał silnika kręci wolno ( opto nadaje sygnały z dłuższą przerwą ) w miarę wzrostu obrotów, analogicznie wzrasta ilość impulsów, maleje przerwa między impulsami i cały proces pracy zaworu zaczyna przyspieszać aż do osiągnięcia bariery elektryczno/dynamicznej.....ufff :D
  • Użytkownik obserwowany
    A jak to w układzie 2 suwowym można zrobić 1 zaworem czy terz są jednak 2 zawory?


    Ortografia [Bartek_Wosik]
  • Poziom 10  
    Hahaha! Zgadza się!!

    Będą dwa zawory, z optoczujnikami ustawionymi w ściśle określonych położeniach kątowych wału napędowego odpowiadających procesowi spalania.
  • Pomocny dla użytkowników
    A to ustrój magnetyczny głośnika uciągnie ten zawór ? A co ma być przy braku napięcia, zawór w pośrednim położeniu ?
  • Poziom 10  
    Awaria układu sterowania = przerwa w pracy silnika/awaria silnika...to teoria

    Dodano po 3 [minuty]:

    Panie Pawle Es., to jest początek! od czegoś trzeba zacząć! Bardzo bym prosił jeżeli to nie sprawi problemu, o stworzenie ideowego zarysu pierwszej generacji sterownika! Aby sprawa nabrała odpowiedniego kierunku :D

    Dodano po 3 [minuty]:

    Mój kolega nie zdaje sobie sprawy jak trudne może się okazać, aby mechaniczny proces pracy silnika przedstawić w układnie tranzystorów i układów scalonych pozwalających imitować prace mechaniczną :(
  • Pomocny dla użytkowników
    Wolałbym rączek i nóg (jestem szczególnie przywiązany do tego Ó w nóżkach :)

    Proszę, oto pomysł wstępny, na razie bez MOSFETÓW skoro to ma "głośnikiem"

    Sterownik polaryzacji cewki ze sprzezeniem zwrotnym

    Normalnie tranzystor transoptora jest oświetlony a więc na jego kolektorze powinien być stan niski na tyle, by T1 nie przewodził. Na wyjściu układu monostabilnego jest stan niski.
    Przesłonięcie transoptora powoduje, że T1 się nasyci, a skok napięcia z jego kolektora przez układ różniczkujący C3, R6 powoduje wyzwolenie układu monostabilnego 555 na czas ustawiony potencjometrem R2.
    Układ C3, R6 jest po to, że układ monostabilny na 555 musi mieć impuls pobudzający krótszy niż czas trwania impulsu wyjściowego (najkrótszego).

    Czas trwania impulsu wyjściowego T=1.1*C1*(R1+R2).

    Symetryczne zasilanie układu daje nam w prosty sposób zmianę biegunowości a kondensatory na wyjściu powodują brak przepływu prądu stałego przez cewkę zaworu przy braku impulsów wyzwalających.
    R7 zmniejsza dobroć układu LC (kondensatory wyjściowe - cewka zaworu) a także ogranicza prąd wyjściowy.

    Maksymalne napięcia zasilania układu to +/- 8V.
    Maksymalny prąd wyjściowy układu 555 to 200 mA (ale ograniczył bym go do 100-150 mA) powinno wystarczyć do wysterowania zaworu "głośnikowego".

    To taki wstęp do zarysu podstaw :)
  • Poziom 10  
    Jestem pod wrażeniem :)
    Widzę że odpowiedni człowiek, bardzo się cieszę :)

    Panie Pawle, sprawa wygląda tak, iż elementy zaworu nabiegunniki, cewka i cały układ będzie wykonany przez nas na obrabiarkach CNC! Magnes stały to pierścień neodymowy! Układ będzie wymagał większych parametrów ponieważ postaramy się wykonać zawór i cały zespół w skali 1:1 i materiałów docelowych, aby zbadać dynamikę. Sterownik musi mieć już jakąś moc (ukł. na MOSFET), będziemy dobierać odpowiedni przekrój cewki itp.
    Mamy już silnik który doczeka się przeróbki głowicy itp. także mam alternator 12V 8A.., oraz akumulator 12V 18Ah:)

    Z góry bardzo panu dziękuje za pomoc:) Elektronika to jednak sztuka :)

    Pozdrawiam :)
  • Poziom 10  
    Witam!

    Panie Pawle Es., bardzo prosze o kontakt na e-maila w sprawie sterownika, potrzebna jest pana pomoc w tej sprawie :)