Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.
Altium Designer Computer Controls
  • Zasilacz bf

    Witam wszystkich serdecznie:) Chciałbym pochwalić się swoja nową konstrukcją, na pewno wszyscy już ja doskonale znacie, nie jeden na pewno posiada taki rarytas heh:D Jest to zasilacz laboratoryjny w zakresie regulacji napięcia od 0 do 30V zgrubnie i dokładnie oraz prądu od 2mA do 3A(mnie się udało uzyskać na zwarciu 4,3A:) Transformator jaki zastosowałem to 24V, 9A z oczepem po środku czyli na 12V i oczepami na, które zasilają płytkę z mostkami i kondensatorami użytymi do zasilenia stabilizatorów 5V, 12V i 15V. Pomyślałem że się przydadzą, bo nie raz potrzebne jest szybko równe napięcie, lub podpinane urządzenie potrzebuje dwóch napięć, a ze posiadałem na zbyciu stabilizatorki "MA78XX" i wolne miejsce w obudowie to właśnie je użyłem:) Zastosowałem mostek prostowniczy na 30A, taki leżał w szufladzie:P Obudowa to biała z-17, ładnie pasuje i podkreśla laboratoryjny styl, wszystkie płytki robiłem metodą termo transferu, tranzystory końcowe to: BC211 sterujący parą KD502,w ten sposób uzyskałem rozpływ ciepła i prądu na dwa tranzystory a co za tym idzie mogę bardziej poszaleć:D To samo tyczy się zmiany uzwojeń zasilających główna płytkę:) Aby wszystkie pomiary były czytelnie wyświetlane, skusiłem się zrobić multimetr na wyświetlaczu LCD oraz atmedze8, który był opisywany w innych postach na elektrodzie, było ciężko z nim bo to mój pierwszy tego typu wyświetlacz ale na szczęście wszystko się udało:) Aby ładnie wykończyć, narysowałem przedni panel w Corelu, następnie wydrukowałem na papierze samoprzylepnym, odrysowałem otwory, wyciąłem, wyrównałem pilnikami, powierciłem otwory i nakleiłem. Żeby go zabezpieczyć, nakleiłem jeszcze folie przezroczysta samoprzylepną:) Teraz mogę sie tylko cieszyć z tego "cuda", działa świetnie i polecam wszystkim, którzy nie maja co robić, maja trochę doświadczenia oraz kasy, by zbudowali sobie tego typu zasilacz potrzeby w każdej pracowni elektronicznej. Testowałem go na zwarciu gdy miałem ustawiony maksymalny prąd, napięcie i przełączone uzwojenie na poziom wyższy, może tak stać w nieskończoność.To samo tyczy się niższego napięcia, tylko należy przełączyć uzwojenie. Radiatorki spokojnie dają rady:D Na koniec chciałbym podziękować wszystkim na elektrodzie, którzy pomogli mi gdy miałem jakiś problem, lub potrzebowałem wskazówki dotyczącej jego budowy:) Zamieszczam kilka fotek, napiszcie co myślicie, jak sie wam podoba, pozdrawiam:)

    Musiałem ponownie założyć temat ponieważ został przeniesiony do kosza, dlatego że fotki za dużo zajmowały i aby je obejrzeć należało zainwestować troszkę punktów:) Teraz będzie dobrze, przepraszam modelatora i pozdrawiam:)

    Zasilacz bf
    Zasilacz bf
    Zasilacz bf
    Zasilacz bf
    Zasilacz bf
    Zasilacz bf

    Cool? Ranking DIY
    About Author
    bf199
    Level 20  
    Offline 
    bf199 wrote 604 posts with rating 377, helped 6 times. Live in city Kolbuszowa. Been with us since 2005 year.
  • Altium Designer Computer Controls
  • #2
    borsukh
    Level 10  
    No no, bardzo ładna konstrukcja. Staranność wykonania zarówno wewnątrz jak i na zewnątrz nie budzi zastrzeżeń, umieść tylko jedno zdjęcie na początku opisu żeby było je widać na stronie głównej.
  • #3
    zorbek
    Level 31  
    Ladne i schludne ale te 2 czerwone zaciski na 5V to straszny babol:P
  • #4
    elektronik999
    Level 26  
    Bardzo ładnie wykonałeś ale zminen ten czerwony zacisk koniecznie
  • #5
    ic_735
    Level 15  
    Witam

    Starannie wykonane. Widać że przyłożyłeś się do tego. Wygląda estetycznie.

    Jednak ciasna, plastikowa obudowa z radiatorami w środku to w praktyce złe rozwiązanie. Dłuższy pobór 2-3A będzie powodował znaczne nagrzewanie się.

    Przy jakim pobieranym prądzie masz te 30V stabilizowanego napięcia ?????

    Pozdrawiam
  • Altium Designer Computer Controls
  • #7
    Anonymous
    Anonymous  
  • #8
    kasaidolar
    Level 19  
    Jestem pod wrazeniem! Ja wlasnie czekam na obudowe bo we wroclawiu nie udalo mi sie tanio kupic. Robie tez plytke do mierniczka i bede pisal nowy soft do tego. Napisz mi prosze tylko co to jest LEVEL skad to masz? W moim schemacie nie ma czegos takiego ;) Jak juz pisalem jestem pod wrazeniem! Powiem szczerze ze chcialbym zeby moj zasilacz tak wygladal! Jak go skoncze to zamieszcze w DIY! Pozdrawiam i gratuluje!
    Masz do tego jaks kompletny schemat? Chociaz jakis blokowy co masz w srodku.

    Dodano po 3 [minuty]:

    A no i czy mozesz wrzucic panel przedni ;) I jesli nie masz nic przeciwko to bym go użył :) Pozdrawiam serdecznie!

    Dodano po 1 [minuty]:

    Jak dobierałes bezpieczniki?
  • #9
    grzebuj
    Level 13  
    (Powtarzam swój post tak jak w temacie z kosza)

    "Plastikowa" obudowa nawet śnieżno biała nie podkreśli laboratoryjnego charakteru zasilacza a jedynie jego amatorskie wykonanie. Jednak jak na zasilacz wykonany w domowych warunkach to wyszedł bardzo ładnie. Mam tylko pytania: 1. do czego służy przełącznik Hi/Lo; 2. Nie widzę, na których zaciskach wyprowadzone jest to regulowane napięcie 0-30V. Czyżby autor projektu o nich zapomniał
  • #10
    ic_735
    Level 15  
    Witam

    Wygląda na to że czerwony po prawej stronie to plus napięcia stabilizowanego.

    Pytanie do autora
    Obciążając zasilacz prądem około 2 - 3A jakie masz maksymalne napięcie na wyjściu ??? bo na pewno nie 30V

    Pozdrawiam
  • #11
    Wolfgang15
    Level 15  
    Może autorowi projektu z przełacznikiem L/H chodzi o zmiane napiecia transformatora zmieniając tym uzwojenia. Mam podobna konstrukcje i powiem szczerze że rozwiazanie takie jest dobrym pomysłem. Mój zasilacz zasilany jest ciagle napieciem 37V i przy zasilaniu czegoś 2 V 3,5 A na tranzystorach 2n3035 uzyskuje 100 stopni w ciagu okolo minuty. Radze dobrze odizolowac termicznie radiator od obudowy i dać wentylator.
    Ja mam jeszcze zabezpieczenie termiczne zrobione na przekaźniku ktore odłacza wyjscie zasilacz w razie przekroczenia temperatury krytycznej.
  • #12
    kasaidolar
    Level 19  
    Dlaczego nie 30V? Skoro to jest 100 watowy transformator?
  • #13
    CMS
    Administrator of HydePark
    Z tym czerwonym zaciskiem to wydaję mi się że to działa tak, czerwony (bez opisu)&czarny to plus i minus napięcia regulowanego, pozostałe czerwone (z opisem) to nieregulowane "gotowe" napięcia, a drugi czarny to masa dla nich żeby niezależnie można było korzystać z napięcia regulowanego.

    Czy mi się zdaje czy wyświetlacz jest krzywo w stosunku do otaczającej go ramki ?

    Dodano po 4 [minuty]:

    Widzę że kiedy to pisałem przybyło odpowiedzi.

    30V x 3A = 90W
    trafo jak sam zauważyłeś ma 100W, ponieważ nie jest to toroid to ma kiepską sprawność która raczej nie przekracza 60%, dodaj do tego sprawność całego układu i... Sam widzisz.
  • #14
    kasaidolar
    Level 19  
    Czyli co? Nie jestem w stanie miec ok 90 W na wyjsciu? To co albo 30V albo 3A? Cos mi sie nie chce wierzyc.
  • #15
    SIEKIERA_666
    Level 21  
    CMS wrote:
    ...
    30V x 3A = 90W
    trafo jak sam zauważyłeś ma 100W, ponieważ nie jest to toroid to ma kiepską sprawność która raczej nie przekracza 60%, dodaj do tego sprawność całego układu i... Sam widzisz...


    Jak już jesteśmy tacy skrupulatni to 30V x 3A = 90VA...
    Jeśli natomiast chodzi o sprawność transformatora to moc 100VA (będąca mocą znamionową) jest mocą wejściową czy wyjściową?? Bo jakoś nie chce mi się wierzyć że kupując 100VA trafo mogę z niego tylko 60VA pociągnąć.

    Pozdrawiam
    SIEKIER'A :twisted:
  • #16
    ic_735
    Level 15  
    kasaidolar wrote:
    Czyli co? Nie jestem w stanie miec ok 90 W na wyjsciu? To co albo 30V albo 3A? Cos mi sie nie chce wierzyc.


    Witam
    A jak i z czego chcesz dostać 30V stabilizowanego przy prądzie 2 - 3A jak masz napięcie zmienne na transformatorze 24V ?????

    1. Na mostku diodowym spadnie Ci około 1V 24V - 1V = 23V
    2. Kondensatory za mostkiem BEZ OBCIĄŻENIA podniosą napięcie około 1.41 raza - daje około 32.4V.
    3. Na układzie stabilizacji stracisz około 2V czyli już masz około 30 - 30,4V !!!
    ALE TO WSZYSTKO BĘDZIE BEZ OBCIĄŻENIA ZASILACZA !!!!!!!

    Pozdrawiam
  • #17
    kasaidolar
    Level 19  
    No wlasnie. Mi sie wydaje ze te 100W jest gwarantowane na wyjsciu trafa. Jak ktos kupuje trafo np do jakis halogenow w kuchni to ladnie sobie sumuje moc zarowek dodaje troche zapasu i kupuje takie trafo jaka wszysla mu mniej wiecej moc. Przecież nie bedzie liczyl sprawnosci i zastanawial sie czy to toroid czy przetwornica czy inny wynalazek. Chce 100W to kupuje strafo 100 wat. Poprawcie mnie jesli sie myle.
    Pozdrawiam

    Dodano po 7 [minuty]:

    Wysloczyla mi odp ic_735 w trakcie pisania postu :) Nie zgadzam sie z ic_735.

    Bez obciazenia nie masz kompletnie pradu wiec nawet na 4 watowym trafie uzyskasz 30V. Ale wtedy po podlaczeniu obciazenia zasilacz bedzie staral sie utrzymac napiecie wyjsciowe na poziomie stabilizowanego napiecia. Ale jak nie bedziesz mial mocy trafa to Ci spadnie natychmiast i nie bedzie stabilizacji. Zeby byla dobra stabilizacja musisz miec zapas mocy z trafa i dlatego zeby cisnac z trafa na 30 V 3 A musisz miec trafo wieksze niz 100W
  • #18
    ic_735
    Level 15  
    Witam

    Moc podawana na transformatorze dotyczy mocy ciągłej jaką można z niego pobierać. Natomiast moc pobierana z sieci jest większa od oddawanej o to co musimy stracić ze względu na sprawność transformatora. Bo inaczej transformator miał by sprawność 100 procent.

    Pozdrawiam
  • #19
    kasaidolar
    Level 19  
    Masz racje. Ale to 100W na etykiecie od trafa to jest moc pobierana z sieci czy oddawana do obciązenia?
  • #20
    ic_735
    Level 15  
    kasaidolar wrote:
    Zeby byla dobra stabilizacja musisz miec zapas mocy z trafa i dlatego zeby cisnac z trafa na 30 V 3 A musisz miec trafo wieksze niz 100W


    Chyba żartujesz ??????????
    Przecież to wyższe napięcie dostajesz tylko dzięki naładowaniu się kondensatorów za mostkiem prostowniczym !!!!

    Jakiej pojemności masz kondensatory za mostkiem ?????????

    POzdrawiam
  • #21
    kasaidolar
    Level 19  
    Ten kondensator wygladza i podnosi napiecie o 1.41. Ale zeby miec na wyjsciu 30V i ciagnac sensowny prad zeby Ci przy obciazeniu nie spadlo napiecie z tych 30 V musisz miec zapas mocy z trafa.
  • #22
    byrrt
    Level 21  
    Wykonanie naprawdę staranne, niewielkim kosztem i wysiłkiem mogłeś zrobić automatyczne przełączanie uzwojeń (jak zapomnisz to albo upalisz tranzystory albo stopisz obudowe).. Kilka uwag które padło od kolegów z elektrody typu że plastikowa obudowa zła, brak "normalnego" wyjścia zasilacza (trzeba dobrze pomyśleć jak w ogóle podłączyć się pod niego) itp niestety ale są podstawne.. Dorzuciłbym do tego cienkie przewody w środku, brak możliwości wyłączenia wyjść chociażby jakimś przyciskiem oraz brak kontroli temperatury.. Moc też jest liczona troche na bakier i większego prądu przy wyższym napięciu pociągnąć się nie da.. Natomiast jeżeli chodzi o polskie napisy.. Ja często robie zagraniczne w wielu projektach - po pierwsze angielski dziś zna każdy, po 2gie (oczywiście nie w tym wypadku) urządzenie jakiekolwiek na sprzedaż czy chociażby na prezentacje zagraniczną musi mieć napisy angielskie po 3cie nie ma polskich znaków które czasem są problematyczne, po 4te angielskie określenia często są krótsze od polskich..

    Pozdrawiam
    Piotr
  • #23
    ic_735
    Level 15  
    Witam

    Jak dla mnie to mogą być i angielskie.
    Proponuję jednak zamienić miejscami literki L i H przy przełączniku LEVEL (oczywiście i podłączenie, lub obrót przełącznika).
    W obecnej sytuacji wyższe napięcie załączamy w dolnym położeniu, a niższe w górnym.

    Pozdrawiam
  • #24
    pitersan15
    Level 12  
    Wspaniała konstrukcja, nie ma co szukać dziury w całym. Oby tak dalej, nie zrażaj się głosami krytyki pamiętaj "nie sądź, a nie będziesz sądzony". Ja w ciebie wierze, popieram. Dobra robota!
  • #25
    elektronik8
    Level 19  
    Podsumowując:
    1.Ręczny przełącznik uzwojeń to klapa
    2.Brak oznaczonego wyjscia napięcia regulowanego
    3.Przewody sa cienkie i średnio poukładane
    4.W środku panuje ścisk co uniemożliwia przepływ powietrza
    5.Brak jakiegokolwiek zabezpieczenia termicznego czy to chłodzenia co przy przegrzaniu tranzystora 2N3055 spowoduje przebicie jego złącza i 30V pojdzie na układ podłaczony...
    6.Cięzko bedzie go serwisować przy takim ścisku i plontaninie kabli...
    Pozdr
  • #26
    bf199
    Level 20  
    sory, ale net mi nie działał i jestem dopiero dziś;/ no więc do stabilizatorów idą 3 czerw. zaciski po lewej stronie i wspólna masa znajdująca się po prawej stronie na samym dole. do napięcia regulowanego te pozostałe czyli po prawej stronie czerw. od góry (+) i niżej czar.(-) Przełączanie uzwojeń odbywa się za pomocą przełącznika 8A opisanego jako"level" panel udostępnię gdy wrócę do domu, bo obecnie jestem w szkole, pozdro:)

    Dodano po 2 [minuty]:

    aha, i przewody są dobrego przekroju, spokojnie wytrzymują. użyłem troszkę grubszych niż te co wychodzą z zasilacza do kompa;D a co do braku miejsca to bym się wcale nie zgodził. bez problemu mogę się wszędzie dostać:)
  • #27
    sanwa
    Level 14  
    Witam
    Tak jak jeden z przedmówców (przedpisarzy :)??) gratuluję estetyki i wykończenia układu. Język to twoja sprawa (mam swoje zdanie, ale to kwestia gustu), jednak w znaczeniu, o jakie Ci chodziło, to "OFF".
    Pozdrawiam, i życzę dalszych tak dopracowanych konstrukcji :).
    Sanwa
  • #28
    Optimus Prime
    Level 14  
    METALOWE podkładki pod gniazda wyjściowe?? Według mnie błąd i to duży. Zgadzam się, że powinien być jakiś wiatrak wydmuchujący ciepłe powietrze na zew. Co do obudowy i wykonania...bardzo ładnie i estetycznie.

    Dodano po 4 [minuty]:

    CMS wrote:


    30V x 3A = 90W


    30V x 3A =90VA a to = 63W
  • #29
    bf199
    Level 20  
    jak wrócę do domu, jeszcze raz wydrukuje przedni panel i zmienię wtedy na właściwe"OFF":D dzięki za spostrzegawczość:) w realu zasilacz wygląda jeszcze lepiej, fotki były robione po godzinie 20;/ więc było już troszkę ciemnawo. ktoś tam mówił, że wyświetlacz jest krzywo przymocowany-nie jest ok, tylko na fotce tak wyszło ponieważ była robiona pod maleńkim katem:) myślę dać do niego jakąś ramkę, ale nie wiem gdzie taka można kupić;/ chwilowo zakleiłem to folią:D
  • #30
    grzesiek_re
    Level 14  
    Witam
    Estetyka jak dla mnie pierwsza klasa. Tylko mnie ciekawi jedna rzecz bo nikt nienapisał jasno czy te 100VA jest to moc jaka możemy obciążyć transformator z sieci czy tą moc którą możemy pobrać? sorki jak coś żle napsiałem ale odnośnie elektroniki to jetem laikiem. Ale jescze raz gratuluje świetnego wykonania. i jak mógłbyś podać przybliżony koszt budowy.
    pozdro