Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Grubosc kabli wzmacniacza a ich przekrój

mistrzu86 20 Nov 2007 17:10 22388 59
Wago
  • #1
    mistrzu86
    Level 15  
    Niedawno znalazłem tabele odnosnie zastosowania odpowiednigo bezpiecznika do odpowiedniego kalba oraz odpowiedniego kabla o odpowiedniej długosci do poboru pradu. Mam u siebie wzmak ktory ma dwa bezpieczniki po 25A wiec max pobor pradu to 50A czyli zastosowany kabel powinien byc 8mm2 i taki własnie mam jego długosc to 5m. Z tabeli wynika ze taki kabel o takim przekroju powinien miec jedynie 1,5m długosci zeby spadek napiecie był 0,5V.
    A teraz według danych z tabeli: jesli kabel miałby miec 5m długosci to powinien miec 20mm2 !!!! dobrany oczywiscie według jego długosci i poboru pradu. A jezeli miał by byc troszke z zapasem np na 60A to jego grubosc musiała by byc 25mm2. A co za tym idzie max bezpiecznik jaki mozna by było uzyc to (do tego 20mm2) 100A. Heh chociaz nie jest powiedziane ze nie moze byc mniejszy. Ale to nieważne. Te wymiary i parametry kabla takie muszą być zeby spadek napiecia na nim był rzędu 0,5V.
    I teraz pytanie do was. To mozliwe zeby tak musiało być?? Ten kabel naprawde jest baardzo gruby. Nie przesadzili czasem z tymi wyliczeniami??
    Z tego wynika ze im grubszy kabel tym mniejszy spadek napiecia tak?? (oczywiscie w granicach zdrowego rozsądku ;))
  • Wago
  • #2
    Loker
    Level 39  
    Im grubszy kabel, tym mniejsza rezystancja, a co za tym idzie - mniejszy spadek napięcia. A bezpieczniki muszą być dobrane pod wzmacniacz, niezależnie od kabla.
  • Wago
  • #3
    greg-si
    Level 27  
    Loker wrote:
    ...A bezpieczniki muszą być dobrane pod wzmacniacz, niezależnie od kabla.

    G.... prawda. Bezpiecznik przy akumulatorze ma za zadanie chronić samochód przed spaleniem przy ewentualnym spięci/przetarciu kabla. Wzmacniacz chronią bezpieczniki w nim zainstalowane (przynajmniej w większości wzmacniaczy tak jest). Bezpiecznik przy aku chroni kabel nie wzmacniacz i dobiera się bezpiecznik pod kabel a nie tak jak Ty napisałeś.
    Pozdrawiam
  • #4
    maxtz
    Level 27  
    greg-si wrote:
    Loker wrote:
    ...A bezpieczniki muszą być dobrane pod wzmacniacz, niezależnie od kabla.

    G.... prawda. Bezpiecznik przy akumulatorze ma za zadanie chronić samochód przed spaleniem przy ewentualnym spięci/przetarciu kabla. Wzmacniacz chronią bezpieczniki w nim zainstalowane (przynajmniej w większości wzmacniaczy tak jest). Bezpiecznik przy aku chroni kabel nie wzmacniacz i dobiera się bezpiecznik pod kabel a nie tak jak Ty napisałeś.
    Pozdrawiam

    Dobierając bezpiecznik przy akumulatorze trzeba brać pod uwagę pobór prądu przez wzmacniacz ponieważ gdy damy za mały to będzie się nam palił gdy wzmacniacz będzie grał na maxa. Oczywiście do całości muszą być użyte odpowiednie przewody żeby nie wyszło tak że przewód będzie słabszy od zastosowanego bezpiecznika :)
  • #5
    greg-si
    Level 27  
    NIGDY NIE DOBIERA SIĘ W TEN SPOSÓB BEZPIECZNIKA!!!
    Czy ciężko zrozumieć że większość wzmacniaczy posiada zabezpieczenie w postaci bezpieczników na obudowie? Chyba nie. Według tego co piszesz równie dobrze można by było zainstalować bezpiecznik przed samym wzmacniaczem bo spełniałby taką rolę jak zakładasz. Co by się działo po przetarciu izolacji kabla to chyba nie trudno się domyślić.
    Będę powtarzał to do znudzenia. BEZPIECZNIK PRZY AKUMULATORZE NIE PEŁNI FUNKCJI ZABEZPIECZENIA WZMACNIACZA TYLKO KABLA BY AUTO SIĘ NIE SPALIŁO.
    MAXTZ powinieneś zmienić kolejność zdań. Najpierw dobieramy odpowiednie kable a następnie bezpiecznik.
    Pozdrawiam
  • #6
    mistrzu86
    Level 15  
    Czyli z tą mega gruboscią to jednak prawda. Szkoda ze nie wiedziałem o tym przed kupnem kabli ;)
  • #7
    greg-si
    Level 27  
    Nie chodzi o mega grubość. Wszystko w granicach rozsądku. Bo po co ładować kabel 50mm2 jak spokojnie 20mm2 wystarczy. Nie wspominam o pieniądzach i trudności w instalacji. Grubszy kabel= więcej wydanej kasy + większe problemy przy montażu.
    Pozdrawiam
  • #8
    mistrzu86
    Level 15  
    Zgadzam sie wszystko w granicach zdrowego rozsądku ;).
    Bezpiecznik ma chronic samochod przed ewentualnym spaleniem ;) ale nic nie stoi na przeszkodzie zastosowania mniejszego bezpiecznika na nim. Z tym tylko ze nie moze byc mniejszy od poboru prądu przez wzmak oraz wiekszy od dopuszczalnego maksymalnego.
  • #9
    maxtz
    Level 27  
    greg-si wrote:

    MAXTZ powinieneś zmienić kolejność zdań. Najpierw dobieramy odpowiednie kable a następnie bezpiecznik.
    Pozdrawiam

    Tu się z tobą zgodzę w 100% (tak mi się napisało)
    Tak samo zgadzam się z tobą że bezpiecznik przy akumulatorze jest konieczny (to nie podlega dyskusji) i chroni on samochód przed spaleniem ;) a nie wzmacniacz.
    Ale jestem zdania że bezpiecznik przy akumulatorze musi być większy od tego we wzmacniaczu lub sumy bezpieczników ( stopniowanie zabezpieczenia) inaczej to zabezpieczenie traci sens.
  • #10
    greg-si
    Level 27  
    maxtz wrote:
    greg-si wrote:

    MAXTZ powinieneś zmienić kolejność zdań. Najpierw dobieramy odpowiednie kable a następnie bezpiecznik.
    Pozdrawiam

    Tu się z tobą zgodzę w 100% (tak mi się napisało)
    Tak samo zgadzam się z tobą że bezpiecznik przy akumulatorze jest konieczny (to nie podlega dyskusji) i chroni on samochód przed spaleniem ;) a nie wzmacniacz.
    Ale jestem zdania że bezpiecznik przy akumulatorze musi być większy od tego we wzmacniaczu lub sumy bezpieczników ( stopniowanie zabezpieczenia) inaczej to zabezpieczenie traci sens.

    Grunt żeby nie przekroczyć możliwości prądowych kabla. Reszta to już indywidualna sprawa czy będzie nieco wyższa wartość niż na wzmacniaczu czy taka sama. Z reguły bezpieczniki nie reagują idealnie na dany prąd.
    Pozdrawiam
  • #11
    izotopekMax
    Level 18  
    No dobrze to skoro juz mowa o kablach to 20 mm2 starczy do np carpowera 1502 i audisona srx2?
    Jeden kabel 20mm2?
  • #12
    crazy_88
    Level 42  
    Ja na twoim miejscu dał bym kabel 36mm2 i rozgałęził go na około 2x 18mm2 dwa wzmaki już muszą mnieć w miare dobre zasilanie 20 mm2 jest troche przy cięka mowa tu o podziale na dwa kable.
  • #13
    cooler !
    Level 17  
    a ja mysle ze 20mm2 spoko starczy na proponowane wzmaki
  • #14
    crazy_88
    Level 42  
    Mogę się założyć że będą spadki napięcia i to znaczne przy podziale 20 mm2 na 2x10mm2.
  • #15
    izotopekMax
    Level 18  
    Aktualnie to ja mam 10mm2 :D na dwa wzmaki(spadki ogromne).Dlatego szukam kabla wiecie grubszego.Patrzylem dzisiaj na kable LGY w hurtowni elektrycznej....I powiem tak o ile kable do przekroju 8mm2 sa w dobrej izolacji(taka matowa nie swiecaca) to kable powyzej bodajze 8mm2 maja inna izolacje.Taka swiecaca,polyskowa.Jest cienka a co za tym idzie mizerna.
    Te cienciejsze kable lgy to sam montuje w roznych traktorach i innym sprzecie i jest ok.
    Ale tych grubszych nie polecam. Juz lepszy kabel od spawarki.Ale troszke drozszy bodajze.

    A drugia sprawa czy kable moga miec wplyw na jakosc grania skrzyni? mam pb m12 w skrzyni wytlumionej kompletnie watolina(closed).Pod cp 1502.
    I nie gra to jak powinno.Tak jakby glosnik nie byl wystarczajaco wysterowany.Krotki bas jest ok.Ale juz dluzszy....dluzsze zejscia itd to nie brzmi to nazbyt dobrze. Skrzynia niby jest szczelna, osluchalem ja stetoskopem specjalnym do wylapywania malych nieszczelnosci
  • #16
    wada

    VIP Meritorious for electroda.pl
    W hurtowni elektrycznej kupujesz kable LGY - tanio i solidne.
    a w markecie wąż do podlewania ogrodu - bardzo tanio
    wsadzasz jedno w drugie i masz przewód za grosze, co wiele wytrzyma (potrójna izolacja, oplot nylonowy itp...).
    tak robi znajomy monter car audio. :D
    nawet kable od kolumn wsadza w te węże i dodatkowo przy akumulatorze montuje tablicowe bezpieczniki automatyczne 100A - popularnie nazywane eSy
  • #17
    izotopekMax
    Level 18  
    Mniejsza o kable. Wystarczy chocby tsma klejaca:D zamiast weza.dwie warstwy.Sam mialem kabel od sily caly owiniety tasma podwojnie i pare lat na dworze byl.
    Hms najbardziej mi chodzi o to czy jakis wplyw kable maja na skrzynie?
    Na jej dzwiek itd.Czy moze grac slabo jesli bedzie np w moim przypadku cieniutkimi kablami zasilona

    Dodano po 2 [minuty]:

    W moim przypadku 2 wzmacniacze na 1 kablu 10mm2 sa.Spadki napiecia sa dosc duze.ale czy ma to wplyw...
  • #18
    greg-si
    Level 27  
    Mi się wydaje że CP 1502 nie trzyma dobrze za gębe tego PB. Miałem ten wzmacniacz i teraz wiem że nie jest on tak rewelacyjny a sam go kiedyś broniłem.
    20mm2 może być troszke za mało ale też bez przesady. A nie masz możliwości pociągnąć drugiego kabla tj. zostawić ten 10mm2 na SRXa a dla CP 20mm2 i będzie po problemie.
    Pozdrawiam
  • #19
    mistrzu86
    Level 15  
    Widze ze temat bardzo sie rozwinął. Ale to dobrze moze kiedys komus pomoze. Własnie czytając go zauwazyłem ze jego tytuł to masło maślane "Grubosc kabli wzmacniacz i ich przekrój". Sorki ale miało byc "Długosc kabli wzmacniacza a ich przekrój".
    Zauważyłem takze ze jak ktos sie pyta jaka powinna byc grubosc kabla do jakiegos wzmacniacza to kazdy odpowiada konkretnie, a nie pyta sie jakiej długosci ma byc ten kabel. A przeciez zeby spadki były jak najmniejsze to zeby podac grubosc kabla to trzeba znac jakiej ma on byc długosci.
  • #20
    greg-si
    Level 27  
    mistrzu86 wrote:
    Widze ze temat bardzo sie rozwinął. Ale to dobrze moze kiedys komus pomoze. Własnie czytając go zauwazyłem ze jego tytuł to masło maślane "Grubosc kabli wzmacniacz i ich przekrój". Sorki ale miało byc "Długosc kabli wzmacniacza a ich przekrój".
    Zauważyłem takze ze jak ktos sie pyta jaka powinna byc grubosc kabla do jakiegos wzmacniacza to kazdy odpowiada konkretnie, a nie pyta sie jakiej długosci ma byc ten kabel. A przeciez zeby spadki były jak najmniejsze to zeby podac grubosc kabla to trzeba znac jakiej ma on byc długosci.

    Nikt nie pyta o długość bo zazwyczaj ciągnie się 4-5m a tutaj różnicy wielkiej nie ma. Niewiele ludzi montuje w przestrzeni pasażerskiej wzmacniacze.
    Pozdrawiam
  • #21
    mistrzu86
    Level 15  
    Rozumiem. Ale ktos moze miec naprawde małe auto gdzie wystarcza 3m. A w sklepie sprzedają na metry czasem kable, wiec po co brac 5m jak mozna 3. Wiec wypadało by zapytac, bo jednak nie ma pewnosci. A jak ktoś chce uzyskac naprawde dobry efekt w postaci minimalnych spadkow to 1m tez robi róznice. Temat tego wątku jednak tak jakby wymaga dokładnosci.
    Ale to moje zdanie. Z resztą to w interesie pytających lezy czy chcą mieć jak najlepszy efekt czy nie.
  • #22
    greg-si
    Level 27  
    Dokładnie to w kwestii pytających jest. Co do tych 3m to przesada bo 2,5m potrzeba by doprowadzić kabel do siedzenia gdy akumulator jest po przekątnej. Wiem bo tak mam i kupując 3m byłem pewien w 100% że jeszcze zostanie a jak zacząłem kłaść kabel to wyszło na styk.
    Znowu kabel który idzie do bagażnika był długości 5m. Zagięcia i inne pierdołki i dla auta 4,3m było na styk.
    Z doświadczenia wiem teraz że trzeba brać więcej i nie żałować tych kilkunastu złotych za kolejny metr.
    Tak jak jesteśmy przy kablach. Dziś montowałem rozdzielacz. Mam dwa kable do dwóch różnych wzmacniaczy. Jeden jest Stingera ze średniej półki a drugi tani bezmarkowy. Jak wiadomo jest zimno. Kabel bezmarkowy było ciężko zgiąć. Izolacja całkowicie inaczej zachowuje się w dzisiejszej temperaturze oscylującej koło zera a inaczej przy montażu ok.20 stopni. Kabel Stingera natomiast jest tak samo plastyczny przy 0 jak i 30 stopniach.
    Pozdrawiam
  • #23
    izotopekMax
    Level 18  
    Greg-si no wlasnie myslalem o tym zeby kupic do Cp 1502 25mm2 i pociagnac razem z 10mm2 do srx 2.(5 metrow musi byc)
    Jednak kiedys mialem skrzynie pioneera 150 wat rmsu...pod audisonem wlasnie na tym kabelku 10mm2 i spadki napiecia byly ogromne.(przygasaly swiatla)

    Dodam ze nie mam jakiejs klemy super na aku tylko mam przykrecony kabel poprostu nakretka do oryginalnej klemy.(do tej co normalnie skreca kleme)

    A co do cp 1502 mozesz mi powiedziec jakie sa objawy niedostatecznego wysterowania glosnika. Bo mialem cp 1502 i co nieco wiesz.
    Ja zauwazylem ze o ile bas szybki jest niby w porzadku to dluzsze zejscia sa poprostu brzydkie. Zejscie typu 2 sekundy ...wydaje mi sie ze ten wzmacniacz nie moze uciagnac tego glosnika.

    Jeszcze jedno czy jak zastosuje grubsze kable to cos sie polepszy? Polepszy sie sterowanie glosnikiem?
  • #24
    greg-si
    Level 27  
    Do CP spokojnie już 20mm2 wystarczy. Ja nigdy się nie zagłębiałem w charakterystykę gry CP bo był to mój pierwszy wzmacniacz. Wiem doskonale jednak że ten wzmacniacz lubi przesterować głośnik.
    Ja też nie mam super klemy i mam też przykręcone tak jak Ty piszesz. Nie ma w tym nic złego póki masz taki sprzęt. Jakby wchodziło w grę ok.1kW to wtedy należałoby poprawić trochę klemy.
    To że przygasały Ci światła może być winą kiepskie mocowanie masy. Wiele razy tak było że kabel aku-karoseria już tak ładnie nie przylegał i stąd te spadki. W normalnym aucie nie powinno to występować. Wiem bo mój samochód to też nie elektrownia ale nigdy z przygasaniem świateł podczas głośnego słuchania muzyki nie miałem. Już bardziej kontrolki migają jak kierunkowskaz włączę :)
    Jeżeli teraz masz CP ale zamierzasz kupić za jakiś czas piecyk który ma naprawdę 500W RMS to 25mm2 będzie ok. Gdy wzmacniacz ma niedobór prądu zmniejsza się jego wydajność a co za tym idzie również kontrola nad głośnikiem.
    Pozdrawiam
  • #25
    izotopekMax
    Level 18  
    To moze bym mase ktora odchodzi od akulumatora przymocowal do blachy.Znaczy musze znalesc to mocowanie i jak sie nalezy wyczyscic. Bo tez mi cos sie wydaje ze to tego po czesci wina bedzie.
  • #26
    miki87
    Level 20  
    Tak na marginesie dodam. Wspominacie koledzy, tylko o przekroju, a czasami o długości kabla.
    Pytacie jaka grubość, jaki bezpiecznik etc. Niestety rzadko zwracacie uwagę na JAKOŚĆ tych kabli(!)
    Pisząc jakość mam na myśli stop jaki jest w danym kablu zastosowany+ ewentualna jakość izolacji.
    Czasami nawet grube kable mają mierne właściwości przewodnicze.
    Pozdrawiam
    --------------------------------------------
    ciekawostka:

    # aluminium – kruche, dobre jako przewodnik, ma korzystny stosunek przewodnictwa do ceny materiału oraz masy przewodu, powszechnie stosowane na przewody w napowietrznych liniach elektroenergetycznych,
    # złoto – własności elektryczne dobre, duża odporność na korozję, ale cena warunkuje stosowanie jedynie do układów mikroprocesorowych oraz na powierzchni styków,
    # miedź – droższa od aluminium, ale bardzo dobra jako przewodnik, odporna na przełamanie, łatwa w lutowaniu, odporna cieplnie; stosowana w instalacjach elektrycznych oraz w urządzeniach elektrycznych,
    # srebro – niemal idealne, najmniejszy opór elektryczny, droższe od miedzi i aluminium, technicznie czyste lub w postaci stopów stosowane powszechnie na styki elektryczne w łącznikach elektrycznych
  • #27
    renegatt
    Level 23  
    Do tej listy dodałbym jeszcze platyne stosowaną czasem przy montarzu powierzchniowycm, bardzo dobry przewodnik odporny i na temperature jak i na utlenianie itp. Kwestie doboru kabla i rozgałęzienia można prosto załatwic stosując np przewód 20mm i na jego końcu kondensator o mocy ok 2Fi od niego zasilić dopiero wzmacniacze, przecież bardzo rzadko będzie pełny pobór prądu, więc chwilowe spadki uzupełni kondensator a reszta da sobie radę. Wygodne i praktyczne rozwiązanie.
  • #28
    MichaelR
    Level 21  
    Jeśli podłączysz taki wzmacniacz pod kilka głośników i pod subwoofer, oraz posłuchasz myzyki z większa głośnością to przy zbyt cienkim przewodzie zasilającym możesz usłyszeć lekkie spadki głośności lub słabszy bas, po wymianie przewodów na właściwe efektu tego nie będzie.
    Kiedyś znajomy podłączył wzmacniacz 2-kanałowy 40W RMS z subwooferem pod zasilanie 4mm^2 i po około 6 minutach bas zanikał, odczekał 20min i znowu 6min basu, wymienił przewód zasilający na 10mm^2 i problem zniknoł, tak więc zasilanie ma ogromne znaczenie. Ale bez przesady w drugą stronę - zbyt grube przewody nie są wskazane.

    Efekt zbyt cienkich przewodów zasialjących wzmacniacz (szczególnie przy subwooferze) można sprawdzić w nocy - stawiamy samochód przy ścianie uruchamiamy silnik włączamy światła odpalamy muzyke i obserwujemy czy przy uderzeniu basu światła nie przygasają, jak przygasają znaczy że kable są zbyt małego przekroju lub w najgorszym wypadku potrzebny jest kondensator.
  • #29
    maxtz
    Level 27  
    MichaelR wrote:

    Efekt zbyt cienkich przewodów zasialjących wzmacniacz (szczególnie przy subwooferze) można sprawdzić w nocy - stawiamy samochód przy ścianie uruchamiamy silnik włączamy światła odpalamy muzyke i obserwujemy czy przy uderzeniu basu światła nie przygasają, jak przygasają znaczy że kable są zbyt małego przekroju lub w najgorszym wypadku potrzebny jest kondensator.

    Kolego co ty wypisujesz??? Przygasanie świateł w samochodzie nie ma nic wspólnego z grubością przewodu do wzmacniacza!!! Przecież z tego przewodu zasilany jest wzmacniacz a nie światła. Przygasanie świateł jest spowodowane jakąś usterką w oryginalnej instalacji samochodu np. uszkodzony akumulator, złe napięcie ładowania złe połączenia masowe itp.
  • #30
    greg-si
    Level 27  
    maxtz Przygasanie świateł równie często jest powodem usterki jak to nazywasz zasilania jak i złym doborem komponentów zasilania do wzmacniacza. Masz wzmacniacz 2kW i okablowanie do tego przeznaczone ale akumulator o małej pojemności i alternator o małej wydajności i będą światła przygasały pomimo prawidłowej instalacji.
    Więc też nie masz racji :)
    Pozdrawiam