Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Monitor stanu akumulatora

wojtek279 25 Lis 2007 14:35 3063 9
  • #1 25 Lis 2007 14:35
    wojtek279
    Poziom 15  

    Chcę zrobić mały wskaźnik stanu akumulatora na diodzie 2 kolorowej

    Jeden kolor miał by oznaczać że napięcie na akumulatorze wynosi 5,2 -5,5 V a drugi 6 do do 7V
    Nie wiem za bardzo na czym to zrobić
    Może coś z diodami zenera ?

    0 9
  • #3 27 Lis 2007 23:16
    wojtek279
    Poziom 15  

    A może dało by się jakoś prościej to wykonać ?
    Gdzieś widziałem schemat takiego wskaźnika do samochodu na tranzystorach,rezystorach i jakichś zenerach...

    0
  • #4 27 Lis 2007 23:46
    dybas
    Poziom 37  

    Wszystko można. Zależy, do jakiego celu ma to służyć. Jeżeli jako za-
    bawka politechniczna, to są bardzo proste schematy. Ale jeżeli chcesz
    monitorować stan rzeczywistego akumulatora, to musisz mieć dokładny
    odczyt napięcia i znać pobór prądu. Wskaźnik na diodach odpada.

    0
  • #5 29 Lis 2007 21:02
    wojtek279
    Poziom 15  

    Chodzi mi o wskaźnik napięcia na akumulatorze żelowym[6V] w motorowerze
    Jak wiadomo ten akumulator ma jakiś próg rozładowania (w moim przypadku 5V ale chcę żeby sygnalizacja była już od 5,5V )
    Jeżeli akumulator będzie przechowywany w takim stanie będzie tracił na pojemności
    Myślałem na takim rozwiązaniem żeby po przekręceniu stacyjki uruchamiał się właśnie ten wskaźnik i dioda sygnalizowała o napięciu
    Np. przy 5 do 5,5V świeci czerwona dioda a od 5,6 do 6V zielona

    0
  • Pomocny post
    #6 06 Gru 2007 13:59
    lechub
    Poziom 14  

    Mam JAWE 350 6V więc postanowiłem coś takiego sklecić. Na początek pod twój żelowy akumulator. Dioda czerwona zapala się za każdym razem jeśli napięcie na zasilaniu będzie mniejsze od 5,5V powyżej tego napięcia dioda czerwona zaczyna przygasać a zapala się zielona gdyż dioda zenera polaryzuje T2. Prąd IB na T1 dzieli się i T1 przestaje przewodzić. Wynikiem tego jest wyłączenie diody czerwonej. R2 (potencjometr) jest ustawiony na 760Ω a R3 (potencjometr) ustawiony na 265Ω. Te potencjometry dałem gdyż tranzystory jakich użyłem ( a muszą to być NPN) są niewiadomego pochodzenia(mogą to być np bc107). Nie znam ich parametrów po prostu wyciągnąłem je ze szrotu. Dodatkowo okazało się, że diody czerwone mają różny próg świecenia. Iny producent i te dziesiąte części wolta zaczynają mieć znaczenie. To samo dotyczy diód zielonych. Układ działa i jeśli masz jakieś śmieci elektroniczne to z pewnością znajdziesz tam odpowiednie części. Wyjątkiem może być tylko dioda zenera. Oczywiście dobierając jej wartość ustalisz górny pułap przy którym dioda zielona ma się zapalić. Pozdrawiam i daj znać jak ci poszło... A tak na marginesie jak ładowanko w moto ??

    0
  • #7 06 Gru 2007 19:14
    wojtek279
    Poziom 15  

    Dzięki za schemat
    Coś podobnego do połowy już zrobiłem ale dałem sobie spokój bo nie wiedziałem jak to dokończyć...
    Części powinienem mieć bo właśnie zacząłem sezon rozlutowywania starych płytek :D
    Ładowanie w motorowerku dopiero będzie skończone jak przewinę jedną cewkę bo w motorowerze nie był uwzględniony akumulator
    A sama ładowarka jest już zrobiona na LM380
    z regulacją prądu i napięcia ładowania

    ----------------------------------
    W programie symulacyjnym odpaliłem ten układzik i trochę na odwrót pracuje dioda czerwona zamiast przygasać przy większym napięciu ona zaczyna coraz mocniej świecić

    Jednak już wszystko działa jak trzeba

    0
  • #8 06 Gru 2007 22:11
    lechub
    Poziom 14  

    Czerwona dioda będzie świecić coraz jaśniej ale tylko do momentu spolaryzowania T2. Po to jest właśnie potencjometr R3... zeby to ustawić. W praktyce wyszło tak, że w momencie przejścia z 5,5V na 5,6v dwie diody lekko się jarzą... potem całkowicie gaśnie czerwona to jest przy ok 5,8.... Hmmm może to mało doskonały układ. Można to by było zrobić na wzmacniaczu operacyjnym ale to chyba chodzi o prostotę... przynajmniej tak Ciebie zrozumiałem. Zawsze możemy pogłówkować nad czymś innym :)

    A i jeszcze jedno... mówiąc ładowarka masz na myśli prostownik do ładowania akumulatora czy regulator w motorze ?

    0
  • #10 07 Gru 2007 23:36
    lechub
    Poziom 14  

    Fajna ładowareczka :) do aku w motocyklu akurat :) Wydaje mi się że temat można już zamknąć:) Pozdrawiam serdecznie :) może niebawem ukaże tu mój projekt bezstykowego aparatu zapłonowego do motocykli z 6V instalacją.:)

    0