logo elektroda
logo elektroda
X
logo elektroda
Adblock/uBlockOrigin/AdGuard mogą powodować znikanie niektórych postów z powodu nowej reguły.

Precyzyjne sterowanie obrotami silnika 30 voltowego

nemoss 29 Lis 2007 13:55 3303 10
  • #1 4533550
    nemoss
    Poziom 10  
    Witam, jestem studentem psychologii, potrzebuje do mojego projektu badawczego urządzenia:
    kolorowa tarcza (koło) o średnicy 8 cm (cienka i lekka) której prędkością obrotów będę mógł płynnie sterować za pomocą potencjometru.
    Sterowanie musi być płynne nie skokowe.

Silnik którego chcę użyć jest na napięcie 24V, prąd 0,10A, przy 24V - 10500rpm przy 12V 5250rpm

Silnik będzie chodził praktycznie bez obciążenia, będzie kręcił tylko tą tarczą.
    Musze mieć możliwość regulacji obrotów od kliku na minute(dopuszczam użycie przekładni, ale z tym już sobie poradzę) do max czyli do 10500.
    Muszę mieć taki potencjometr abym był w stanie wprowadzać delikatne zmiany w ilości obrotów na minute i chyba to jest mój największy problem, jedyny pomysł jaki na razie mam to użycie zasilacza laboratoryjnego bo nim mógłbym precyzyjnie sterować napięciem niestety taki zasilacz to duży koszt(250zł)
    Niestety moja wiedza o elektronice jest praktycznie na poziomie 0,1 (na szczęście potrafię używać lutownice). Bardzo prosiłbym o jakieś rady.
    Z góry dziękuje
  • #2 4533564
    sp4tkb
    Poziom 13  
    Ocena: 1
    Witam. Już sam odpowiedziałeś sobie na pytanie. Użyj potencjometru połączonego szeregowo z silnikiem. A jak potrzebujesz bardzo dokładnej regulacji to potencjometr wieloobrotowy
  • #3 4533597
    nemoss
    Poziom 10  
    Słyszałem że nie można podłączać potencjometru bezpośrednio do obwodu dlatego spodziewałem sie dodatkowych elementów.
    O jakich parametrach powinienem szukać potencjometru wieloobrotowego?
    Czy taki byłby dobry DM-102 2,2 kom 5% TELPOD - 1W ?
    Czy każdy potencjometr będzie działał tak że na jednym końcu zatrzyma tarcze a na drugim da pełną moc?
  • #4 4533608