Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Radio cb problem (dziwne rzeczy)

Harpek 30 Nov 2007 19:42 5468 10
  • #1
    Harpek
    Level 11  
    Potrzebuje pomocy.
    Do astry 1,7 TD 96 rok założyłem radio Alan 100 plus i antenę Hustler IC-100
    Wszystko było w porządku do czasu, no właśnie od dwóch dni dzieją się cuda, mianowicie jak nadaję to zapala się lampka ładowania, a po światłach widać że znacznie podnosi się napięcie. Poza tym wszystko w porządku wszyscy mnie słyszą, ja odbieram super, mam pytanie co może być przyczyną takich wahnięć napięcia przecież radio nie stawia takiego oporu. Dodam, że zmasowałem wszystko co się da, zasilanie jest podpięte prosto z akumulatora.
    Pozdrawiam i proszę o radę
  • #2
    hefid
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Post był raportowany.
    Przeniosłem z: Usterki Samochody
  • #3
    SP5ANJ
    R.I.P. Meritorious for the elektroda.pl
    Eksperymentalnie , przenieś zasilanie radia pod oryginalne zasilanie radia UKF lub oryginalne zasilanie zapalniczki i już.

    Pozdrawiam.
  • #4
    Harpek
    Level 11  
    Tak właśnie zrobiłem i nic nie pomogło, wcześniej działało oczywiście dobrze
  • #5
    yes2mike
    VIP Meritorious for electroda.pl
    Po których światłach ? Nie wiem, o które chodzi, ale być może w którymś momencie Ci masa gdzieś uciekła. I to nie ta od CB.
    Przyczyn może być sporo. Zaczynając od alternatora... Sprawdź, czy przy włączonych np. światłach drogowych (długich) objaw będzie podobny.
  • #6
    Harpek
    Level 11  
    Po światłach drogowych, masę sprawdzałem, chyba że w alternatorze coś się dzieje ale co wspólnego ma alternator z CB radiem
  • #7
    dktr
    Level 22  
    Miałem podobny problem też w astrze, podczas nadawania zapalała sie kontrolka od silnika (potrafił nawet silnik się zatrzymać), załączało wycieraczki itd.

    Problemem okazała sie tandetna antena która po opadach deszczu gdzieś przeciekała i była totalnie rozstrojona.

    Może być to bardzo niebezpieczne - kto wie co może zakłócić w.cz. - może nawet otworzyć poduszki powietrzne podczas jazdy..

    Sprawdź SWR.
  • #8
    kondensator
    Level 36  
    Harpek wrote:
    Do astry 1,7 TD 96 rok założyłem radio Alan 100 plus i antenę Hustler IC-100
    ... dzieją się cuda, mianowicie jak nadaję to zapala się lampka ładowania,
    a po światłach widać że znacznie podnosi się napięcie.
    ... mam pytanie co może być przyczyną takich wahnięć napięcia przecież
    radio nie stawia takiego oporu. ... Pozdrawiam i proszę o radę

    dktr wrote:
    Miałem podobny problem też w astrze, podczas nadawania
    zapalała sie kontrolka od silnika (potrafił nawet silnik się zatrzymać),
    załączało wycieraczki itd.
    Problemem okazała sie tandetna antena która po opadach deszczu gdzieś
    przeciekała i była totalnie rozstrojona.
    Może być to bardzo niebezpieczne - kto wie co może zakłócić w.cz. -
    może nawet otworzyć poduszki powietrzne podczas jazdy...

    Kolega Dktr słusznie zaczyna zauważać, wielka szkoda, że na razie nikt
    z użytkowników CB w samochodach oraz służb kontroli (!) nie zauważa
    dużego niebezpieczeństwa stwarzanego przez anteny "na magnes"
    w czasie jazdy.
    Są to anteny ZASTĘPCZE, o bardzo małej skuteczności
    i powodujące, że ekran przewodu koncentrycznego staje się częścią
    promieniującą anteny. Przy nawet najmniejszej kolizji antena taka staje
    się zagrożeniem niczym pocisk. Promieniowanie w.cz. z ekranu przewodu
    to nie tylko "zakłócenia radiowe" (nie tylko na CB !), skutki zdrowotne dla
    osób wewnątrz samochodu przy dłuższym nadawaniu, ale właśnie duże
    zagrożenie bezpieczeństwa ruchu
    - tym większe, im więcej jest na drogach
    "nowoczesnych" samochodów z elektronicznymi systemami sterowania
    silnikiem, oświetleniem, hamulcami.
    Ile "niewyjaśnionych" wypadków zdarzyło się z powodu stosowania
    zastępczych instalacji antenowych nadawczych w pojazdach ? Tego się
    łatwo nie dowiemy, ale na pewno jest to pewien procent, rosnący z
    każdym rokiem (coraz tańsze radiotelefony CB i magnesy z Chin...).
    Raptowne przyspieszenie, przyhamowanie, zgaszenie lub zapalenie świateł
    zadziałanie bez powodu lub nie zadziałanie przy hamowaniu świateł stop,
    dziwna praca hamulców, czy nawet gwałtowne zwiększenie głośności
    muzyki w radiu samochodowym - to wszystko zdarzyć się może i być
    przyczyną wypadku, w którym zresztą nie zawsze uczestniczy sprawca -
    nadający beztrosko z zastępczej instalacji antenowej.
    Problem został zauważony np. w USA jeszcze przed rokiem 1980.
    Powstały normy EMC, także dla elektroniki w samochodach.
    Ale nikt nie przewidział chęci promieniowania w.cz. do środka kabiny przez
    "sprytnych inaczej" użytkowników anten CB "na magnes" w samochodach
    w czasie jazdy! (na postoju oprócz zakłóceń łączności zagrożenie znikome)
    Może przemyślą to ubezpieczyciele, policjanci i posłowie, którzy gotowi są
    dla lobbystów pisać ustawy powodujące ludzkie frustracje, straty, a nawet
    czasem śmierć i kalectwo (wzrost liczby wypadków spowodowany
    oślepianiem kierowców z przeciwka w lecie - przymus jazdy na światłach
    cały rok - jak za kołem podbiegubowym, ograniczenie szybkości
    dostosowane do samochodów o hamulcach z czasów I wojny światowej,
    ubesłasnowolnienie kierowcy i pasażerów przez przymus fotelików, pasów
    bezpieczeństwa - co wywołuje agresję na drodze i wzrost ilości wypadków)
    O ile tamte przepisy nie są pożyteczne dla wzrostu bezpieczeństwa ruchu,
    to zapis o niewypłaceniu odszkodowania i winie posiadacza nieprawidłowej
    instalacji antenowej (magnesy, przyssawki, wsuwki, dzwonki itp.) w razie
    wypadku powinien dać do myślenia chętnym do "oszczędzania karoserii"
    przez nieprawidłowe instalacje nadawcze w samochodach.
    O ile kierowca bez pasów bezpieczeństwa nie spowoduje raczej z tego
    powodu wypadku, to pole w.cz. z nieprawidłowej instalacji antenowej może
    być (i nieraz jest) przyczyną wypadku w wielu różnych wariantach !
    Podczas kontroli drogowej policjant powinien zwrócić uwagę, na nietrwale
    zamocowane elementy zewnętrzne samochodu - np. antenę na magnes !
    Jeśli strach przed "zmniejszeniem wartości pojazdu z powodu instalacji
    anteny do wywierconego otworu" jest mniejszy niż przed spowodowaniem
    wypadku i cierpieniem, kalectwem lub śmiercią ludzi - to "gratulacje" dla
    sumienia i inteligencji...
    Ile jeszcze osób musi zginąć, aby problem został zauważony ?

    Proszę o nieusuwanie postu, mam nadzieję że wiele osób to przeczyta
    i przemyśli zanim postawi (bo przecież nie zainstaluje...)
    na dachu samochodu przed jazdą "modną antenę CB na magnes".

    O prawidłowych, bezpiecznych instalacjach antenowych w samochodzie
    nie tylko ja pisałem na Elektrodzie (rym niezamierzony :) )
  • #9
    Harpek
    Level 11  
    Dzisiaj podłączyłem nową antenę magnesową i to samo, więc podłączyłem inne radia również to samo, dopiero jak zmieniłem antenę na prezidenta taką za 300 zł to się uspokoiło.
    wniosek:
    trzeba będzie założyć antenę wierconą w dach, żeby była dobra masa..
  • #10
    kondensator
    Level 36  
    Harpek wrote:
    Dzisiaj podłączyłem nową antenę magnesową i to samo ...
    wniosek: trzeba będzie założyć antenę wierconą w dach, żeby była dobra masa..
    Lepiej wyciągnąć dobry wniosek wcześniej niż później... :)
    Antena unipolowa CB do samochodu nie musi być koniecznie na dachu;
    może być w głównej części metalowej karoserii, daleko od innych anten (!)
    i wystających elementów
    (bagażniki, koguty, reklamy, słupki itp.);
    Przy częstotliwościach HF, VHF-L lepiej dłuższa antena (w tym przypadku
    mniej skrócona) i nie na dachu, niż dużo bardziej skrócona i na dachu...

    Poczytaj m.in. w (tam są też linki) :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic867433.html
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic857895.html
    Jak instalacja antenowa będzie w min. 100% prawidłowa :) ,
    to wtedy można ew. się zastanawiać czy odkłócanie samochodu w ogóle
    jest potrzebne i jeżeli tak, to jak i co konkretnie.
  • #11
    Harpek
    Level 11  
    Dzisiaj założyłem antenę Lemm 1200 przykręciłem ją w miejsce starej anteny na tylnym błotniku. Wszystkie problemy zniknęły jak ręką odjął.
    polecam anteny mocowane na stałe, odbiór ekstra