Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Grzejący sie regulator napięcia Yamaha FZR 600

Miras20 01 Gru 2007 18:41 12493 20
  • #1 01 Gru 2007 18:41
    Miras20
    Poziom 9  

    Witam.
    Mam mały problem z regulatorem napięcia w mojej Yamaszce . Kiedy spalił mi się regulator napięcia kupiłem drugi nowy i okazało się ze po 10 minutach na odpalonym silniku (na wolnych obrotach ) nie można go dotknąć jest taki gorący . Poza tym strasznie szybko wyparowuje mi woda z akumulatora i często muszę sprawdzać jej stan . Zmierzyłem napięcie na akumulatorze przy odpalonym motocyklu i miernik pokazuje około 14V zmierzyłem napięcie przed regulatorem i miernik pokazuje około 13V (na wolnych obrotach) , słyszałem tez ze to może być wina prądnicy gdyż idą od niej 3 przewody i jeżeli na którymś nie ma napięcia to może być tu problem ale w moim przypadku na wszystkich 3 przewodach jest napięcie około 4V .
    W związku z tym mam pytanie . Czy to może być wina zbyt dużego prądu , a jeśli tak to czy można zastosować jakiś układ rezystorów które by go zmniejszały .

    Za pomoc z góry dziękuje.

    pozdrawiam

    0 20
  • #2 01 Gru 2007 18:58
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Możliwe zbyt duże obciążenie np. padnięty akumulator.
    Wykonaj jeszcze raz pomiar na tych 3 fazach przed regulatorem tylko poprawnie (napięcie przemienne)

    0
  • #3 02 Gru 2007 22:20
    MichaelR
    Poziom 20  

    Pracuje w serwisie motocyklowym od 2002roku.
    Grzanie się regulatora to normalny efekt w motorach.
    Jaki regulator montowałeś ?
    Lepszy jest ten z radiatorem - dłużej działa.
    Te bez radiatora około 2-3 lat.
    Napięcie ze statora to prąd zmienny, sprawdzasz na odłączonej kostce od regulatora powinno być (z tego co pamiętam) od 13V (1300obr/min) do 80V (6000obr/min).
    Napięcie ładowania sprawdza się przy 5000obr/min powinno wynosić około 14,5 - 15V.

    1
  • #4 09 Gru 2007 16:01
    Miras20
    Poziom 9  

    Witam
    Wiem ze nagrzewanie sie regulatora napięcia jest normalną rzeczą ale nie jest normalną rzeczą kiedy po przejechaniu 10 KM mój regulator napięcia jest taki gorący ze mogę na nim coś smażyć i już zaczyna śmierdzieć, właśnie tak mi sie spalił mój stary regulator , założyłem nowy (w tym modelu nie ma regulatora z radiatorem ) i jest to samo , zmierzyłem napięcie na tej trójfazowej prądnicy i wyszło mi ze na każdym z przewodów jest napięcie na dwóch jest po 5.2V (prąd zmienny) a na trzecim przewodzie jest 6.4V

    Dodano po 2 [minuty]:

    dodam jeszcze ze pomiar robiłem przy 1000 obr/min

    Dodano po 2 [minuty]:

    przepraszam za błąd chodziło o napięcie przemienne :)

    1
  • #5 09 Gru 2007 16:43
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Miras20 napisał:
    zmierzyłem napięcie przed regulatorem i miernik pokazuje około 13V

    Czyli gdzie zmierzyłeś, bo jakoś nie rozumiem?

    0
  • #6 09 Gru 2007 16:50
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Niestety, taki jest objaw, gdy stator alternatora dostanie przebić i porobią się zwarcia między zwojowe. Na początek jednak spróbuj pojeździć z innym akumulatorem. To może być też jego wina.

    0
  • #7 09 Gru 2007 17:21
    Miras20
    Poziom 9  

    Napięcie mierzyłem na wyjściu tych 3 przewodów od tej prądnicy

    Dodano po 11 [minuty]:

    mogę zmierzyć tez napięcie przed samym regulatorem na wtyczce ( tam idą 4 przewody jeden czerwony a reszta białe ) tylko nie wiem jakie napięcie mam zmierzyć zmienne czy stałe

    0
  • #8 09 Gru 2007 17:54
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    To wygląda tak:
    3 szt. białe do regulatora to 3 fazy tam masz napięcie zmienne
    1 szt. czerwony idzie na główny bezpiecznik skąd idzie do akumulatora, tam masz napięcie stałe które przy pracującym silniku jest napięciem ładowania
    Pomiary jakie możesz wykonać:
    Zmierzyć napięcia na trzech białych przy pracującym silniku (wszystkie wtyki podłaczone)-na każdej fazie masz mieć takie samo napięcie
    Pomiar możesz wykonywać na różnych prędkościach obrotowych
    Zmierzyć rezystancję między każdą z faz jak i pomiędzy masą a każdą fazą z osobna

    0
  • #9 09 Gru 2007 18:02
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    I tu znowu powraca problem pomiaru bardzo małych rezystancji.
    Jak tam mostek pomiarowy, goldwingerze? ;)
    Zwykłym miernikiem będzie trudno, to wartość pomiaru oscyluje w zakresie błędu miernika.

    1
  • #10 09 Gru 2007 18:23
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Był nie do uratowania-uzwojenie na tym rezystorze obrotowym przetarte w kilku miejscach (miał swoje lata)

    0
  • #11 09 Gru 2007 21:22
    Miras20
    Poziom 9  

    A wiec zmierzyłem napięcie przemienne na tych trzech przewodach i wszystkie 3 maja po 5 do 5.3V na wolnych obrotach czyli około 1000 do 1200 obr/min , na tym czerwonym przewodzie mam 14V napięcia stałego nie mierzyłem w kilku zakresach obrotów bo już późno a nie chcę hałasować po nocach :)
    Wiec co sugerujecie czy to akumulator ??

    Dodano po 3 [minuty]:

    dodam ze akumulator mi trzyma bez problemów

    0
  • #13 15 Gru 2007 13:29
    Miras20
    Poziom 9  

    Wymieniłem akumulator i dalej jest to samo, skończyły mi sie pomysły i już nie wiem czego to może być wina , chyba trzeba bedzie sie przejechać do jakiegoś fachowca .

    0
  • #14 15 Gru 2007 13:44
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Co z tą rezystancją?

    0
  • #15 15 Gru 2007 14:40
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Stawiam na walnięte uzwojenia na alternatorze. Można je przewinąć. Jestem w stanie to zorganizować.

    0
  • #16 15 Gru 2007 22:54
    MichaelR
    Poziom 20  

    Dane wyczytane w serwisówce:
    oporność na białych przewodach powinna zawierać się między 0,22 - 0,34 Ohma przy 20 stopniach C,
    między białymi a masą sprawdzasz w Mega ohmah i powinna być nieskończoność.
    Napięcie na akumulatorze powinno wynosić 12,7-12,8V przy 20 stopniach C.
    Napięcie ładowania 14 V przy 5000 obr/min.

    Regulator bez radiatora będzie grzał sie bardziej niż ten z radiatorem.
    Jeśli podane parametry sa OK, jeździj.
    Z doświadczenia wiem że przy sprawnym statorze i instalacji niektóre regulatory wytrzymują około roku lub dwóch - nazywa się to wada konstrukcyjna.
    Zdarza się to w Hondach CBR, VFR i Yamahach z tym że regulator do Hondy kosztuje w serwisie około 600zł a do Yamahy około 300zł.
    Na szczęście są zamienniki które wytrzymują dłużej i są tańsze od orginału.

    P.S. Jeśli jesteś z w-wy moge polecić tobie dobry i nie drogi serwis.

    0
  • #17 15 Gru 2007 23:03
    goldwinger
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Czasami regulator ulega uszkodzeniu przez zaśniedziałą kostkę łączocą regulator z alternatorem/prądnicą (zależy co w jakim motorze)

    0
  • #18 15 Gru 2007 23:04
    Błażej
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Akurat vfr, to bardzo zły przykład. Jej alternator, to pięta achillesowa tego motocykla. Bardzo często dostawał zwarcia miedzy uzwojeniami i wtedy regulatory paliły sie w nim jak suche siano.
    Zresztą dotyczy to wielu motocykli z alternatorem pluskającym się w gorącym oleju.

    2
  • #19 15 Gru 2007 23:29
    szczerzuja
    Poziom 13  

    witam
    Koledzy zwróćcie uwagę na fakt że kolega
    Miras pisał w pierwszym poście że szybko wyparowuje
    woda z akumulatora ,może tu trzeba szukać usterki.Czasem bywa że podczas pierwszego podłączenia niefortunnie pada regulator napięcia i ładuje akumulator prądem przemiennym .

    0
  • #20 17 Gru 2007 00:37
    Miras20
    Poziom 9  

    Ok sprawdzę jeszcze tą rezystancje i podam wyniki pomiarów i niestety nie jestem w W-wy tylko z woj Lubuskiego ale to mniejsza oto. Dodam jeszcze że niedawno wymieniłem impulsator który mi siadł gdyż motocykl raz odpalał a raz nie i dałem do znajomego który pracuje w serwisie Hondy i on stwierdził ze mam impulsator uszkodzony , dodam jeszcze że wymieniłem na używkę i od tej pory miałem problemy z regulatorem .

    0
  • #21 19 Gru 2007 23:39
    szczerzuja
    Poziom 13  

    Witam

    Proponuję dokładnie przejrzeć podłączenia elementów
    które współpracują z regulatorem.Objawy sugerują
    permanentne zwarcie w układzie.Być może było zwarcie
    na impulsatorze i padł regulator.Chociaż najprościej
    pojechać na "hamownię" do twojego kolegi .Problem
    nie powinien być poważny . Generalnie sądzę że prawdopodobne jest zwarcie w układzie.

    0
  Szukaj w 5mln produktów