Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Relpol przekaźniki
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Wózek widłowy akumulatorowy LINDE 12L

janek1815 02 Dec 2007 20:28 7526 5
  • #1
    janek1815
    Level 38  
    Jak w tytule szukam dokumentacji do niego-co się okazuje że nie jest to prostą sprawa. Ale do rzeczy może ktoś miał taki problem: Klient miał dwa wózki oba z roku 89 sprawne. Najpierw wysiadł jeden potem drugi. Objaw jest następujący po przekręceniu manetki gazu wozek startuje od razu z max szybkościa zero jakiejkolwiek reakcji na potencjometr. Drugi zanim ruszy myśli jakieś 2 sek a potem pędzi z maksymalna prędkością.
    Ethernet jednoparowy (SPE) - rozwiązania w przemyśle. Szkolenie 29.09.2021r. g. 11.00 Zarejestruj się za darmo
  • Relpol przekaźniki
  • #2
    PluszowyMisiu
    Level 14  
    Witam. Zajmuję się aktualnie wózkami elektrycznymi CROWN, CESAB i MANITOU. Wszystkie wózki elektryczne mają podobną zasadę działania czyli: masz 2 uzwojenia na silniku jedno to w zbudzenie o ile dobrze pamiętam na nie jest podawane napięcie względem plusa czyli jak wózek jest zasilany + 24 V to aby wózek jeździł z max prędkością to napięcie dąży do 0V. Drugie uzwojenie służy do zmiany kierunku jazdy wózka, najczęściej rozwiązanie jest na przekaźnikach.
    Jeśli będą jakieś problemy to pisać będę się starał pomóc.
    ps. schemat do takich prostych wózków raczej nie jest potrzebny...

    Serwis wózków widłowych i maszyn budowlanych
    Wózki widłowe CROWN
    Wózki widłowe CESAB
  • Relpol przekaźniki
  • #3
    romanuss
    Level 11  
    Proszę coś się koledze PLUSZOWY MISIU pomyliło.

    Proszę o podanie konkretnie typu: czy chodzi o E12L (czołowy) czy o L12 (ręcznie prowadzony).
    Jeżeli o czołowy trójkołowy to sterowanie jazdą oparte jest o sterownik tyrystorowy z płytką sterującą z napisem STILL i pedałem jazdy opartym o enkoder na optobarierze. Silniki jazdy umieszczone w przedniej osi napędzane są zależnie od położenia koła skrętu - co sterowane jest niezależnie przez wyłączniki krańcowe na osi skrętu koła.
    Wstępnie radzę sprawdzić czy: tyrystor główny nie ma zwarcia, czy kondensator wyłączający nie utracił pojemności poniżej 60% nominalnej, czy sygnał z zadajnika jazdy jest liniowy (od ok 4V - 10V) i czemu stycznik nie wyłącza po nagłym ruszeniu - czy nie jest ominięty układ bezpieczeństwa. Więcej szczegółów mogę podać jak napiszesz: konkretny typ wózka (najlepiej początek numeru seryjnego), i rodzaj sterownika (tyrystorowy STILL z 1 płytą sterującą czy inny i jaki np.LDC).
    Pozdrawiam.
  • #4
    azalewsk
    Level 12  
    W wózkach z lat 80/90 stosowane były silniki szeregowe, a zmiana kierunku jazdy odbywała się przez zmianę kierunku prądu w uzwojeniu wzbudzenia. Wówczas jedynym rozsądnym sposobem sterowania były tyrystory. Główną ich wadą był spadek napięcia w momencie włączenia (około 3V) co przy pomnożeniu przez prąd silnika ok 300A daje stratę około 1kW. Zastosowano więc przekaźnik zwierający tyrystor przy pełnej prędkości (bypas). Drugą dolegliwością było wyłączanie tyrystora przy zasilaniu prądem stałym. Zastosowano więc w szereg z tyrystorem cewkę która w połączeniu z kondensatorem dawała ujemny impuls wyłączający tyrystor, oczywiście z drugim tyrystorem. Trzecim problemem była niska częstotliwość przełączania tego zestawu około 4 kHz, co bardzo drażni słuch. Jeżeli chodzi o wózek to prawdopodobnie przy pierwszym masz zwarty tyrystor lub wysterowany na stałe, albo nie działa tyrystor wyłączający - i po włączeniu stycznika kierunku jazdy daje ognia na silnik jazdy. W drugim przypadku prawdopodobnie włącza się stycznik baypas co tłumaczy zwłokę w działaniu. Sam osobiście przerabiam tego typu wózki na elektronikę na MOSFETACH. Działa cicho, nie grzeje się i jest płynna jazda. Koszt sterownika z zamontowaniem około 3 do 4 tys.
  • #5
    tonysoprano76
    Level 11  
    wymień kondensator główny a problem zniknie
  • #6
    janek1815
    Level 38  
    Wózek został sprzedany w stanie uszkodzonym.