Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

406 1.8 8V+etagas;problem z i przy przełączniu

04 Gru 2007 22:09 2329 3
  • Poziom 12  
    Witam

    Mam problem z instalacją gazową w moim 406 1.8 8V (wersja '99 po liftcie)~240kkm, 40kkm na gazie.
    Jest to instalacja Etagas formy tartarini.
    Są z nią dwa problemy:

    pierwszy: instalacja przełącza się jedynie gdy jest ustawione przełączanie się na gaz przy przyśpieszaniu(przy zwalnianiu nie przełącza się wcale). Opcję "kasowanie urządzenia sterującego" w programie Etagas Tartarini sprawdziłem kilkukrotnie. Za każdym razem po resecie ustawiłem opcje tak jak pierwotnie zrobił to gazownik który zakładał instalację, czyli :
    4cylindy; typ przejścia przy opóźnianiu(jedyna moja modyfikacja); przełączanie przy 1800rpm;czas opóźnienia 0,8; ogranicznik obr 6500; wzbogacenie przy ruszaniu 40; lambda 0-1V; opóźnienie przy odczycie 20s; tps prosty; typ emulacji lambda fala kwadratowa zbudowana : czas na szczycie 0,2 czas na dole 0,6; wyłączona opcja cut off.
    raz przy jednoczesnej modyfikacji typu przełączenia, prędkości obrotowej i czasu przełączenia auto przełączyło się przy opóźnieniu. Niestety po wyłączeniu silnika i ponownym odpaleniu - lipa auto nie przełącza się w ogóle.
    Instalacja ma ponad dwa lata i na początku przełączała się poprawnie, tzn przy odpuszczaniu gazu. Ze trzy razy auto było zawożone do serwisu w którym była zakładana instalacja z powodu nie przełączania się na gaz, wymieniany/naprawiany był czujnik temperatury który i tu cytat "wypadał". Ostatnio zawiozłem go jakiś miesiąc temu, koleś powiedział, że naprawił ten czujnik i że już nie powinno być problemów. Instalacja wprawdzie się przełącza, ale podczas przyśpieszania co jak wiadomo wywołuje taki efekt jak hamowanie, a nie muszę chyba mówić jakie to nieprzyjemne ...
    Drugi problem: Auto gdy jest zimne(po nocy lub kilku godzinach od wyłączenia 5-9 w zależności od tego jaka jest temperatura na zewnątrz) "źle" się przełącza- po kilku sekundach się dusi, zaczynają falować obroty i najczęściej gaśnie. Przegazowanie, dalsza jazda w takim "stanie" niczego nie poprawia- auto "muli", ma moc jedynie okresowo-ogólnie tragedia, nie da się jechać. Po "restarcie" lub gdy silnik jest jeszcze ciepły auto przełącza się normalnie i jedzie jak z fabryki ... W tej chwili jeżdżę tak że zapalam w trybie tylko benzyna, gdy silnik się nagrzeje przełączam na gaz, przygazowuję(auto się przełącza) gaszę go od razu i odpalam ponownie, auto przełącza się i jedzie normlanie.
    Nie wiem jak to ugryźć :/ .Problem jest na pewno związany z temperaturą, ale temperatura wyświetlana w programie Etagas jest raczej poprawna, co najwyżej oszukana o parę stopni.
    TPS- hmmm przy wyłączonym silniku i na benzynie wskazania linowe w zakresie 0,5-4,7V, po przełączniu na gaz spadają o 0,3V do 0,2-4,...(maks zmierzyłem chwilowo podczas pracy silnika, było coś powyżej 4V). Czujnik był wymieniany jakieś pół roku temu z powodu skorodowania/przepalenia ścieżek. Zarówno przy poprawnym przełączeniu jak i niepoprawnym ten spadek jest.
    Sonda lambda- komputer gazowy wyświetlił jej błąd, po skasowaniu nie pojawił się jak dotąd ponownie(przejechałem jednak od tej pory jedynie kilkanaście kilometrów). Sonda pracuje jednak poprawnie na gazie- wskazania oscylują wokół 0,5V. Na benzynie praktycznie cały czas jest 0,8-0,9V, jedynie przy przegazowywaniu spada i ponownie wskakuje na w/w wartość. Może to być jednak przyczyną rozregulowanego komputera benzynowego i zbyt bogatej mieszanki benzynowo-powietrznej(choć z drugiej strony pół roku temu został zainstalowany emulator sondy lambda ...). W tej chwili jednak nie mam dostępu do analizatora spalin.

    Może ktoś spotkał się z takim problemem, lub może poradzić za co się zabrać w pierwszej kolejności?

    Z góry dzięki za wszystkie podpowiedzi.
  • Poziom 12  
    Po 1 sonda powinna pracować w zakresie około 0 wolt do około 1 wolta ale z regóły jest to 0,1-0,9. Jeśli na gazie nie pracuje tylko stoi na 0,5 to nie jest dawkowany gaz. Po 2 jak zimny to sie dusi może być spowodowane własnie punktem 1 lub a raczej napewno zabrudzeniem rozdzielacza i ilniczków krokowych ewentualnie sklejeniem się reduktora w środku.
  • Poziom 12  
    Popatrz na datę postu. Odkopałeś temat z przed ponad roku. Problem już dawno rozwiązany.
    Dla potomnych: było kilka problemów, m.in częściowo padnięta sonda(stara na gazie się "przywieszała" przy napięciu ok. 0.5(V) na kilka sekund, po zmianie na nową nic takiego nie występowało). Aby utrzymać napięcie o takiej wartości na sprawnej sondzie, musiał by być AFR na dokładnie takim samym, stałym poziomie ~0.9 a to raczej nie do wykonania w silniku spalinowym.
    Czyszczenie rozdzielacza i silników krokowych nie przynosiło żadnych efektów.
    Regeneracja parownika(wszystkie membrany, sprężyny zaworki) i dokładne jego wyczyszczenie dopiero rozwiązało problem z przełączaniem się na zimnym silniku. Niestety do poprawnej regulacji ciśnienia parownika w tej instalacji potrzebna jest przystawka z mapsensorem. Gazownik ,który mi zakładał instalację zmienił firmę i nie miał już do niego dostępu. Po regulacji ciśnienia "na czuja" auto jeździło dużo lepiej niż przed regeneracją, niemniej wzbogaciłem swoją wiedzę na tyle, że pokusiłem się o samodzielną zmianę instalacji na sekwencję. W tej chwili od jakis 5kkm mam staga300+ magic Jety + scorpionST i jedyne czego żałuję, to to, że nie zrobiłem tego wcześniej. Zmniejszyło się spalanie, zwiększyła dynamika, zniknęły lekkie szarpnięcia po szybkim zdjęciu nogi z gazu. Jedyne co zostało, to nierównomierna praca silnika na biegu jałowym- ale to już nie jest wina gazu. Na benzynie jest tak samo(nawet po przejechaniu kilkuset km tylko na PB) . Podejrzewam, że to raczej problem z zaworami- nie były nigdy regulowane, a aktualny przebieg to 260kkm.
  • Poziom 9  
    Ja miałem tak że czasami jak jeździłem na gazie załączało się do tego paliwo i samochód nie chciał iść i gasł albo nie przyspieszał. Problem miałem w kostce(nad chłodnicą) - sterownik odpowiedzilny za sterowanie paliwem. Poprostu zaśniedział.
    Kupiłem na alle za 50 zł i gra jak ta lala