Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Fiat Punto I 1.2L Brak wolnych obrotów?? Komputer??

danielkk 10 Dec 2007 13:09 15581 9
  • #1
    danielkk
    Level 31  
    Witam, usterka mojego fiata wygląda następująco. Podczas zapalania auto nie posiada wolnych obrotów. Komputer sam nie reguluje ich i nie włącza ssania a potem go nie wyłącza. Mechanik stwierdził ze to wina silnika krokowego, lecz po wymianie dalej jest to samo. Inny mechanik stwierdził ze to wina komputera który żle tym silnikiem steruje, ponieważ powinien on otwierac przepustnice(nie wiem o co mu chodzi) podczas zapalania do okreslonego momętu, a jak sie auto rozgrzeje powinien ją otwierac więcej badz mniej(tez nie wiem jak to ma działac) po to by wyregulowac wolne obroty do ok 900obr na minute.

    czy ktoś sie spotkał juz z taką usterką i wie jak to naprawic?? czy wymiana komputera pomoze i jak to zrobic. na allegro mozna komputer kupic za 100zł tylko czy to bedzie to samo?? bo posiadam imobilajzer??
  • Helpful post
    #2
    tzok
    Moderator of Cars
    Po pierwsze napisz o jakie punto Ci chodzi, bo np. mk.2 1.2 16V miało elektroniczną przepustnicę i "sprawa" wygląda tam zupełnie inaczej.

    Najlepiej zacząć od diagnostyki komputerowej - czyli podjedź do ASO na Examiner albo do kogoś z Euroscanem.

    Poza "silniczkiem krokowym" czyli regulatorem (dawki powietrza) biegu jałowego (Idle Accurator), warto sprawdzić czujnik położenia przepustnicy (TPS) i czujnik podciśnienia (MAP).

    Przy pomocy diagnoskopu możesz wykonać testy elementów wykonawczych, m.in. regulatora biegu jałowego.

    P.S.
    Regulator biegu jałowego nie otwiera przepustnicy, lecz oddzielny kanał powietrzny, w przypadku układu z "elektroniczną przepustnicą" w ogóle go nie ma.

    P.P.S.
    Jak chcesz wymienić komputer a masz IMMO (FIAT Code) to musisz kupić "wyczyszczony" komputer (zakoduje się po pierwszym podłączeniu), lub taki z całkowicie usuniętym IMMO.

    P.P.P.S.
    Niektórzy na tym forum są zdania, że jeśli mechanik wspomina przy naprawie coś o "silniczku krokowym" to należy zmienić... mechanika.
  • #3
    danielkk
    Level 31  
    witam mam punto z 96r 1.2L 75KM. Z tego co wiem aktualnie komputer jest oszukiwany w taki sposob ze wlot powietrza został zablokowany śrybką a w tej śrubce został wywiercony otwór o średnicy dzięki której wolne obroty utrzymują sie na poziomie 1100obr na minute. co do komputera to jeśli na allegro kupie jakis uzywany to czy moge w jakis sposob wykasowac jego pamięc zeby potem kod IMMO został jakoś do niego wpisany??

    P.S.
    Regulator biegu jałowego nie otwiera przepustnicy, lecz oddzielny kanał powietrzny, w przypadku układu z "elektroniczną przepustnicą" w ogóle go nie ma. Myśle ze u mnie w aucie to własnie jest przyczyną braku biegu jałowego.. więc co w tym przypadku trzeba wymienic??
  • Helpful post
    #4
    tzok
    Moderator of Cars
    Ty masz mechaniczną przepustnicę i klasyczny regulator (silnik z "grzybkiem" który się wysuwa lub chowa, zamykając lub otwierając dodatkowy kanał powietrzny - doprowadzenie powietrza pod przepustnicę).

    W twoim przypadku należało by zacząć od podpięcia się do Euroscana, wymontowania regulatora biegu jałowego (2 wkręty) i wykonaniu jego testu.

    Co do IMMO - to sam go z ECU nie usuniesz ale na autokacik.pl są osoby które to zrobią, zanim jednak zabierzesz się za wymianę ECU, sprawdź czy masz zamontowany regulator od tego silnika i tego rocznika, bo były różne (a Punt z silnikiem 1.2 było sporo), w drugiej kolejności sprawdź czy wtyczka jest cała i czy jest przejście między odpowiednimi stykami we wtyczce od nastawnika biegu jałowego i wtyczce ECU.
  • #5
    User removed account
    User removed account  
  • #6
    plakon83
    Level 14  
    Jeśli z 96, to masz OBD2, więc prawdopodobnie sam możesz wykonać samodiagnostykę, nie ma sensu płacić za takie rzeczy.
    Silniczek krokowy warto najpierw wyczyścić i sprawdzić, potem ew. kupić nowy.
  • #7
    tzok
    Moderator of Cars
    plakon83 wrote:
    Jeśli z 96, to masz OBD2, więc prawdopodobnie sam możesz wykonać samodiagnostykę, nie ma sensu płacić za takie rzeczy.
    Silniczek krokowy warto najpierw wyczyścić i sprawdzić, potem ew. kupić nowy.
    Nie wiem czy wiesz ale FIAT to europejski samochód... w Europie system OBD-II nie był stosowany. Co najwyżej był stosowany system EOBD ale to po 2000 roku (obowiązkowo od 2003, od wprowadzenia normy EURO 03). Punto mk.1 to system OBD-I.
  • #8
    plakon83
    Level 14  
    my bad..
    Ale z tego co wiem to na OBDI też można zrobić samemu samodiagnostykę, ale nie wiem czy akurat punciawa ma taki fjuczer :)


    Moderated By Błażej:

    W jakim to jest języku? Jakaś "polskawa" nowomowa. Kolejne posty pisane w taki sposób zaowocują ostrzeżeniami!

  • #10
    lindonerl
    Level 18  
    Osobiście dwa razy trafiłem na walnięty silnik krokowy "asynchroniczny" nie dotyczy mono wtrysk bosch i innych regulatorów biegu jałowego. Za każdym razem winien był jakiś fachman co kombinerkami regulował grzybek silniczka bo pewnie myślał że tak to właśnie działa. Widziałem już celowo albo i niecelowo odpięte wtyczki od rozmaitych czujników, zaślepione wężyki od map sensora i inne fuszerki.Diagnoza to podstawa, odczyt błędów i parametrów, w innym przypadku możne sobie te silniczki wymieniać do bulu kasować "za dobre chęci i wymianę" kwitując jedź pan na komputer albo ten typ tak ma.