Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Filament
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Problem z tyrystorem KY202E 9012

flex3 11 Gru 2007 14:24 12334 20
  • #1 11 Gru 2007 14:24
    flex3
    Poziom 9  

    Witam mam problem z tyrystorem niby to ruskie i nie da sie do niego dobrac zamiennika oto jego oznaczenia: KY202E 9012. Slyszalem że w tym oznaczeniu moze byc "u" zamiast "y".Gdyby ktos wiedzial co moge za niego wpiac albo jakie ma parametry z gory dziekuje.Potrzebuje to do prostownika, jest on przykrecany nakretka do radiatora.

    Przeniesione z DIY, temat zmieniony And!

    2 20
  • Filament
  • #2 11 Gru 2007 14:43
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Jest to tyrystor 10A/100V. Zastąpisz go kazdym innym tyrystorem o prądzie min. 10A, np. dostępnym na rynku BT151, tylko w innej obudowie (TO220) i będziesz musiał go dokręcić dodatkową śrubą do radiatora. Ten ruski na śrubie ma anodę, a krótsza "noga" z drugiej strony to bramka. BT151 ma wyprowadzenia ("nogi" do dołu i widok od strony napisów): K(katoda) A(anoda/radiator) B(bramka). Jak widzisz ten tyrystor też na śrubie (tylko nie "swojej") ma anodę.

    Pozdrawiam

    0
  • Filament
  • #3 11 Gru 2007 16:09
    flex3
    Poziom 9  

    czyli bez problemu moge podlaczyc do tego samego radiatora dwa tyrystory bo tyle wlasnie potrzebuje .Nie bedzie to przeszkadzalo mam nadzieje.

    0
  • #4 11 Gru 2007 16:17
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Jeżeli w układzie tyrystory maja być zwarte anodami, to możesz je bez problemu czepiać do jednego radiatora (w innym przypadku pod TO-220 mżna dać zawsze podkładki, co nie było możliwe w przypadku obudowy typu "śruba" - tu trzeba było w takiej sytuacji tyrystory przykręcać do oddzielnych radiatorów).

    Pozdrawiam

    0
  • #5 11 Gru 2007 16:34
    flex3
    Poziom 9  

    moze zrobimy tak bo zaczalem mieszac w tym wszystkim opisze jak stary byl opisany. lewy tyrystor ma na podlaczeniach wejscie z transformatora do dluzszej nogi, a z krotszej do plytki drukowanej a z obudowy ma - juz na ladowanie akumulatora. drugi tyrystor ten z prawej jest w tym samym radiatorze i jest podlaczony dluzsza noga do transformatora a krotsza idzie do ukl. a z obudowy jego tez jest do ukl.

    1
  • #6 12 Gru 2007 09:08
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Oba BT151 możesz przykręcić do tego samego radiatora, tylko dobrze posmaruj pastą silikonową miejsce styku (obudowa TO-220 ma gorsze warunki odprowadzania ciepła w porównaniu ze "śrubą").

    Pozdrawiam
    PS Nogi środkowej nie musisz lutować - styk anody "idzie" przez radiator, tak jak przy "śrubie".

    0
  • #7 12 Gru 2007 20:23
    flex3
    Poziom 9  

    Kupilem ten tyrystor BT151 i on ma 12A/650V i jest on wlasnie wygladem podobny do tranzystora.Mam nadzieje ze to sie nada to czyli tak 1 stopka Kat. 2 An. 3 Br.

    Dodano po 5 [godziny] 48 [minuty]:

    podlaczylem te tyrystory tak jak powinny byc i powiem tyle jeden wybuch heh.Prosilbym o jakas rade co bym musial zrobic.Tak na marginesie bez obciazenia wlaczylem prostownik.

    Dowiedzialem sie ze w tych oznaczeniach ky202E9012 to z przodu jest KU to nie wiem 202, a niby ta litera E jest wazna bo mowi jakie jest nap. a samo to 90 to jest rok a 12 to miesiac.

    0
  • #8 12 Gru 2007 23:12
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Są dwie możliwości: albo tyrystory źle podlutowałeś, albo układ sterowania jest "walnięty".

    Tutaj masz pdf'a do tego tyrystora:

    http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view/16801/PHILIPS/BT151.html

    ... moim zdaniem ten tyrystor powinien wytrzymać, jeśli go się poprawnie podstawi, oraz jeśli układ sterujący będzie sprawny. Możesz ewentualnie spróbować wstawić jeszcze mocniejsze i toporniejsze (wolniejsze) tyrystory np. BT152, lub jakieś inne stosownie dobrane w miejsce oryginalnych. Ten ruski tyrystor jest na 10A (30A impuls), a więc zamiennik nie może być "słabszy".

    Pozdrawiam
    PS Zacznij od układu sterującego i przypadkiem nie próbuj tak "na szybko" testować działania układu bez przykręcenia tyrystorów do radiatora!

    0
  • #9 13 Gru 2007 08:07
    flex3
    Poziom 9  

    Zauwazylem ze na wyprowadzeniu z bramy przewodem do ukl. lut albo przewod ktory jest wlutowany razem z opornikiem kopci sie , wybijalo mi tez przy okazji bezpiecznik teraz mowie to jak mialem stare tyrystory te ruskie. A przy tych nowych tyrystorach wybuchl mi ten ktory przy starym kopcił ukl , drugi jest w pozadku. Tyrystory BT byly przykrecone do radiatora i byla tez pasta srebna term.

    0
  • #10 13 Gru 2007 09:20
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Zrób jakieś dokładne zdjęcia całego układu i płytki sterującej.

    Pozdrawiam

    1
  • #11 13 Gru 2007 15:22
    flex3
    Poziom 9  

    Dodalem 3 zdjecia powiny wystarczyc.

    Problem z tyrystorem KY202E 9012

    Problem z tyrystorem KY202E 9012

    Problem z tyrystorem KY202E 9012

    0
  • #12 14 Gru 2007 08:39
    flex3
    Poziom 9  

    Witam !

    Doszukalem sie w ukl. dziewieciu opornikow ktore nie dzialaja najlepsze jest to ze to sa jakies dziwne oporniki czrwone prawie jak pomaranczowe pokryte przezroczystym plastikiem i na nich dwa , jeden lub trzy paski wszyskie koloru czarnego. Dodadkowo jest tez opornik z brazowymi bokami na rancie a w srodku jest srebrny i nie wiem czy tak bylo czy ktos zrysal jest bialy ukosnik.To juz chyba nie mozliwe zeby pozamieniac te rezystory na nowe.

    0
  • #13 14 Gru 2007 12:44
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Niestety zdjęcia płytki sterującej są nieostre i niewiele wnoszą do tematu, bo nie można przyjrzeć się dokładnie elementom, ale juz na pierwszy rzut oka widać mocno "przykopcone" rezystory, a więc prawdopodobieństwo, że płytkę również "tarfiło", jest bardzo duże. Jeśli chcesz jakąś pomoc uzyskać na tym forum, to musisz opracować zdjęcia (muszą być ostre zbliżenia, ale pliki nie za duże i wklejone na "elkę", a nie pliki rar/zip, tak aby każdy mógł je obejrzeć. Zdejmij też prowizję, bo Ci co mają niewiele punktów, a być może znają temat, nie zechcą Ci pomóc). Rezystory z jednym czarnym paskiem to są w zasadzie "zwory", czyli rezystory Zero-Ohm - ich rezystancja powinna być z zakresu 0,005/0,05 Ohma - jeżeli jest na nich przerwa, to oznacza, że są spalone. Ilość czarnych pasków może oznaczać ich moc (tego nie jestem pewien - może się jeszcze ktoś wypowie?) i wtedy mogłyby pełnić rolę (moc dobrana do rezystancji) bardzo topornych bezpieczników mocy. Muszisz również pamietać o tym, że niektóre kondensatory mogą wyglądać jak rezystory - ich pojemność oznaczana jest barwnym kodem paskowym, podobnie jak na rezystorach, tylko wartość odczytuje się nie w ohmach, a w pikofaradach (jest 7 typów oznaczania paskowego kondensatorów, ale zawsze pierwsze 3 lub cztery paski są istotne - określaja wartość pojemności w pikofaradach, podobnie jak w rezystorach wartość ohmów). Niektóre dławiki też czasami wyglądaja jak rezystory (kod paskowy podobnie jak na rezystorach, ale wartość odczytywana w mikrohenrach).

    Pozdrawiam
    PS Musisz sprawdzić również półprzewodniki - widać na płytce jakieś tranzystory i scalak, ale przez nieostre zdjęcia nie ma możliwości odczytania, co to jest. Myslę jednak, że temat wymagałby już przeniesienia do jakiegoś działu napraw (moderatorzy niech zadecydują gdzie) - większa szansa na uzyskanie stosownej pomocy.

    0
  • #14 14 Gru 2007 13:11
    grzesiekw12
    Poziom 20  

    Heh tak na przyszłość to jak chcesz żeby ci ktoś pomógł to nie obsępiaj go z punktów bo to na niektórych działa odstraszająco:!:
    Ale do rzeczy nie chciało ci się odczytać nawet nazwy i modelu prostownika a po tym byś od razu mógł znaleźć schemat. Wpisz sobie w wyszukiwarkę UZ-PA a znajdziesz to:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ht=uz+pa&sid=51f11f0940f61e62eed32e85e1337d08
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.ph...ht=uz+pa&sid=51f11f0940f61e62eed32e85e1337d08

    Co do tyrystorów to wybij sobie z głowy te philipsy, bo nadają się najwyżej do prób, oryginalne dostaniesz np tu:
    http://inter-chip.pl/index.php?cPath=7&sort=2a&page=6

    0
  • #15 14 Gru 2007 14:52
    oldboy
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Już kilka razy spotkalem się na forum z bardzo powierzchownym sposobem doboru zamienników za rosyjskie półprzewodniki a zwłaszcza tyrystory. Uwzględnia się tylko dwa podstawowe parametry, czyli dopuszczalne napięcie pracy oraz prąd. Całkowitym milczeniem pomija sie bardzo waże parametry, związane ze sterowaniem bramki tyrystora.
    Czułość sterowania (jeżeli tak to umownie można nazwać) tyrystorów produkcji np. europejskiej (i nie tylko), jest o wiele większa niż rosyjskich, produkowanych w latach 80-90. Oznacza to, że do wysterowania tyrystora rosyjskiego potrzebny jest o wiele większy prąd bramki (przy zachowaniu porównywalnych parametrów napięciowo-prądowych tyrystora). Wstawienie w jego miejsce tyrystora europejskiego, przy niezmienionych warunkach sterowania doprowadzi do jego uszkodzenia wskutek przekroczenia dopuszczalnej mocy bramki.
    Jaki z tego wniosek? Jeżeli jest tylko taka możliwość to należy stosowac oryginalne tyrystory rosyjskie, w przeciwnym przypadku należy dokonać modyfikacji w układzie sterującym.

    0
  • #16 14 Gru 2007 18:23
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Zajrzałem do ruskiego katalogu i faktycznie KU202 wytrzymuje na bramce do 200mA i nie należą do szybkich (obsłużą max. du/dt: 5V/us). W związku z tym BT151 jako szybkie i czułe, będą chyba za "dobre" ;-) i zbyt delikatne w to miejsce. Natomiast BT152 powinny być już chyba OK. Jesli padł Ci dodatkowo ten scalaczek ruski K176IE12 (odpowiedzialny za automatyczna regulację prądu w czasie ładowania i automatyczne wyłączanie ładowania po czasie) to może być z nim problem, bo jest to "ruski wynalazek" - nie ma europejaskiego odpowiednika w serii CMOS4000 (sprawdziłem). Jak będzie padnięty i go nie dostaniesz, to możesz spróbować uruchomić ładowarkę w tej wersji uproszczonej (bez automatyki prądu ładowania, a tylko z ręczną regulacją prądu), jak w powyższych linkach. W związku z tym mam pytanie do Kolegi moderatora oldboy'a , skoro już zaszczycił nas swoją obecnością w tym temacie ;-) . Otóż Kolega Zbyś nie otrzymał od 2003 roku (!) odpowiedzi na swoje pytanie, dotyczące błędu na schemacie z Elektronika Hobby 5/92 (link tutaj, może odezwie się sam Kolega Zbyś, bo już coś pewnie wie od tamtej pory):

    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic86880.html

    ... no właśnie, wg mnie tranzystory T3, T7 pełnią chyba funkcję diaka, a więc poprawnie powinno być tak jak na drugim schemacie (wersja uproszczona ładowarki), natomiast na pierwszym schemacie jest błąd, ale głowy za to nie dam :-) Dobrze byłoby to w końcu wyjaśnić. Co o tym myślisz oldboy??

    Pozdrawiam

    0
  • #17 14 Gru 2007 19:43
    oldboy
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Tranzystory T3 i T7 pracują w zastępczym układzie tranzystora jednozłączowego. Poprawnie jest rozrysowany schemat na rys.1 gdzie dzielnik polaryzacyjny R9/R10 jest podłączony do "umownej" masy układu wyzwalania.

    1
  • #18 15 Gru 2007 08:56
    r2d2004
    Poziom 31  

    Witam!

    Dzięki za odpowiedź. Może kolega Zbyś się jeszcze odezwie (jeśli jeszcze zagląda na "elkę"). Ciekawe, czy udało mu się zmajstrować ładowarkę. Jeśli tak, to jego uwagi mogłyby być interesujące dla Kolegi flex3.

    Pozdrawiam

    0
  • #19 15 Gru 2007 09:05
    oldboy
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Zostawiłem mu link w tamtym temacie. Ostatnio zaglądał na Elektrodę pod koniec listopada tego roku, czyli nie tak dawno.

    0
  • #20 15 Gru 2007 11:43
    bol
    Poziom 19  

    flex3 - pogrzebałem w starociach i znalazłem tyrystory КУ202И
    te tyrystory mają identyczne parametry co КУ202Е różnią się jedynie
    napięciem pracy , dla E jest to 100V natomiast dla tyrystora z literką И,
    jest 200V.Możesz więc bez problemu zamontować je w miejsce spalonych.
    Mam również układ scalony К176ИЕ12. Jeśli jesteś zainteresowany
    pisz na PW , zapłacisz tylko za przesyłke

    0
  • #21 16 Gru 2007 00:00
    flex3
    Poziom 9  

    Witam !

    Dzieki wszystkim za pomoc. Sprawdzilem ukl. ma on spalone 3 diody impulsowe i 2 oporniki z tym chyba nie bedzie problemu z wymiana. Czekam tez na przesylke tych tyrystorow dostane zamienniki dokladnie takie same jak te ruskie tylko kiedy dojda to tego sam nie wiem. Jak tylko zmontuje wszystko do kupy napisze co i jak moze bede mial jeszcze z czyms problem.

    Pozdrawiam!

    0