Gdzie szukać czujnika temperatury do modułu sterującego tą świecą oraz samego modułu, gdzie on jest, bo auto jak zrobiło się mroźno nie chce zapalać, znalazłem na forum rozpiskę kabelków ale średnio się ona pokrywa. Auto w turbo dieslu 96 rok. Brak napięcia na świecy, kontrolka na desce zapala się na 3 sek - ale świeca i tak nie grzeje.
Zależy jaki to mróz. Te układy uruchamiają się przy około 3 stopniach na plusie, ale to zależy od typu.
Zapalenie kontrolki na ok 3 sek i zgaśnięcie świadczy o prawidłowej samo diagnozie układu, czyli układ nie znalazł przerw.
Były dwa rodzaje sterowników świecy płomieniowej w tych modelach, jeden mechaniczno-elektryczny i drugi typowo elektroniczny.
Przy mechaniczno-elektrycznym sterownik jest w komorze silnika od strony kierowcy na wewnętrznej stronie błotnika (najczęściej duża niebieska puszka).
Wersja elektroniczna ma sterownik w kabinie od strony pasażera najczęściej na słupku drzwi pod nogami.
Czujnik temperatury (tylko elektroniczna wersja) jest na króćcu pompy lub rzadziej na obudowie termostatu, to czujnik z jednym wyjściem. W wersji jeśli na pompie wtryskowej jest elektrycznie sterowany "przyspieszacz" mogą być trzy czujniki do temp płynu. Podwójny do wskaźnika i kontrolki, jeden pojedynczy do świecy i jeden do sterowania dawką pompy wtryskowej w zależności od temp silnika.
Układ mechaniczno-elektryczny ma czujnik temp w sterowniku.
Piszę z pamięci bo dawno nie miałem do czynienia z takimi antykami, do serwisu to one raczej nie zaglądają.
Więc pewnie mam elektroniczny bo: zdarzyło się kilka razy, że kontrolka od grzania migała impulsowo (jakieś sygnały pewnie awarii), sterownika w komorze nie widać a przewody wchodzą do środka. Podłączyłem plus do tej świecy przez amperomierz i pobór prądu był bardzo mały około 0,6A i rósł powoli ale nie przekracza 1A - jakoś mało jak na świecę, jej oporność kilka ohm, nastepnie podczas kręcenia rozrusznikiem podawałem plus na cewkę od przewodu z paliwkiem które idzie do tej świecy i niestety auto zapala nadal ciężko, może sprawdzić tą świece i czy dolatuje paliwo. Proszę o kolejną podpowiedź.
Jeśli układ pracuje to kontrolka świeci ciągle i potem gaśnie co oznacza gotowość do odpalenia silnika. Po odpaleniu powinna jeszcze jakiś czas migać (dogrzewanie)
Najlepiej wykręcić świecę i dać jej napięcie z akumulatora, powinna się zrobić czerwona. Można ją też podłączyć do przewodu paliwa (wykręconą) i pompując paliwo pompką podać napięcie na zaworek, powinno kapać paliwo. Można też zrobić obie rzeczy jednocześnie, tylko trzeba uważać bo to jest dość duży ogień.
Jeśli nie ma dość niskiej temperatury zewnętrznej to automat może nie zadziałać i pozostaje tylko w/w sposób.
Można oszukać układ podłączając do czujnika temp opornik który powie centralce że jest np -10 i wtedy wszystko to powinien zrobić automat. Nie pamiętam wartości opornika teraz.
UWAGA. Przy odkręcaniu przewodu paliwa od świecy bardzo łatwo urwać króciec świecy, dobrze jest przedtem ostukać połączenie (delikatnie) chociaż dojście jest do bani.
....Były dwa rodzaje sterowników świecy płomieniowej w tych modelach, jeden mechaniczno-elektryczny i drugi typowo elektroniczny.
Układ mechaniczno-elektryczny ma czujnik temp w sterowniku.
Ja co prawda mam Daily 35S11 V z 2000roku z silnikiem 2800ccm TD ale sterownik chyba taki jak w starszych wersjach.
Kontrolka zapala sie na 3 sek. i gaśnie. Niema wysterowania świecy i elektrozaworu.
Jak srawdzic dzialanie sterownika poza samochodem? Niska temp. to nie problem (jeśli czujnik temp. w sterowniku) -> zamrażarka
Natomiast co z wyprowadzeniami?
To co rozszyfrowałem to:
1. masa
2. elektrozwaór paliwa
3. +12v po stacyjce
4. ??? zielony leci to termowłącznika na chłodnicy ???
5. kontrolka
6. +12v
7. świeca płomieniowa.
Jak można ręcznie "zasymulować" sterownik?
Po jakim czasie od podania napięcia na świece załącza się elektrozawór?
no i ja mam problem z takim iveco. Potrzebuje żeby świeca grzała nawet przy plusowych temperaturach bo silnik ma problemy z rozruchem. Czy ktoś wie jak oszukać ten czujnik temperatury? Jaki tam opornik trzeba wstawić?
Chyba najprostsza metoda to zmierzenie rezystancji czujnika jak jest poniżej -3 stopni czyli taka temp przy jakiej się załączają świece i zamiast tego czujnika wstawić rezystor o wartości jaką pokazał miernik.
Powiem tak koledzy. Wasze silniki nie mają wymaganego ciśnienia na cylindrach i z tąd problemy z rozruchem. Swieca wam nie pomoze za wiele!Teoretycznie sprawny silnik bez problemu powinien zapalać BEZ świecy nawet przy -10
podepnij świece płomieniową na przycisk dodatkowy i elektro zawór do cewki rozruchowej omijaż cały uklad rozruchu świeca żarowa pracuje kiedy chcesz PRACUJE BEZ ZAŻUTU ZPOWAŻANIEM DOCENT
Witam posiadam daily z 2004r 2.8
Gdy temperatura jest ok 0 juz nie mogę go odpalić. Jeśli jest cieplej to pali odrazu.
Zmienilem świecę płomieniową i nic. Próbuję poszukać sterownik ale nie mam pojęcia gdzie jest.