Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

devdawid 15 Gru 2007 13:47 7241 45
  • #1 15 Gru 2007 13:47
    devdawid
    Poziom 11  

    WITAM!

    Chciałbym zrobić jakiś prostownik do ładowania aku powiedzmy do 100Ah z regulacją 12v/6v

    mam trafo które pomoeżyłem. Wyszło coś takiego:

    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

    nom :-)

    i teraz przydał by mi sie jakiś schemacik


    z góry dzięki za wypowiedzi

    pozdro!

    0 29
  • #2 15 Gru 2007 14:45
    marrog
    Poziom 22  

    Witam

    To zależy jaki prostownik Cie interesuje?
    A jaką masz wydajność prądową tego trafa?
    Żeby ładować aku 100Ah to trzeba co najmniej 10A zgodnie z zasadą dobierania prądu ładowania do aku czyli I=C/10 ; gdzie C to pojemność danego akumulatora.
    Po drugie to napięcie na wyjściu prostownika musi mieć odp. wartość - jak będziesz miał za niskie to nie naładujesz.

    Najprostsze to chyba bedzie podpiecie pod odp. wyprowadzenia diody prostownicze i jakiś amperomierz, a jeśli chcesz mieć możliwość reg. prądu ładownia to już trochę trzeba się rozejrzeć.

    -=pozdrawiam=-

    0
  • #4 15 Gru 2007 14:54
    zdzislaw111
    Poziom 26  

    Witaj .
    Jak trochę popracujesz to będzie prostownik , oczywiście patrz wyżej . :)
    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

    0
  • #5 15 Gru 2007 15:19
    devdawid
    Poziom 11  

    marrog napisał:
    Witam

    To zależy jaki prostownik Cie interesuje?
    A jaką masz wydajność prądową tego trafa?
    -=pozdrawiam=-


    a jak ją zmierzyć ?

    0
  • #7 15 Gru 2007 19:35
    devdawid
    Poziom 11  

    no troche to skomplikowane a oznaczeń nie ma...

    ale wydajność będzie spora bo jest to sporych rozmiarów, stare trafo

    jak dobrać diody prostownicze?

    0
  • #8 15 Gru 2007 20:14
    adams987
    Poziom 35  

    Transformator mimo dużych rozmiarów może być różnie nawinięty. Jeśli ma kilka uzwojeń, to każde z nich może mieć inną obciążalność prądową. I dla przykładu (taki pesymistyczny) to 6,2V może być nawinięte grubym drutem o obciążalności 20A , więc moc tych uzwojeń to 6,2Vx20A x 2 uzwojenia = 248VA. Napięcie 12,8 V może być cienkim o obciążalności np 3A co daje moc tych uzwojeń = 76,8VA . Razem mamy 325VA czyli moc ogromna jak na prostownik , ale co z tego jak z 12,8V możemy brać 3A.
    Jeśli masz możliwość stwierdzić jaki jest przekrój przewodu na uzwojeniu 12V to podaj, lub obciążaj te uzwojenia żarówkami 12V 45W i patrz co dzieje się z temperaturą uzwojeń. Jak są tylko lekko ciepłe to dodaj następne żarówki i kontroluj temperaturę.

    0
  • #9 15 Gru 2007 21:19
    devdawid
    Poziom 11  

    No raczej nie mam możliwości pomiaru przekroju przewodów bo musiałbym odwijać zabezpieczenie... wyprowadzenia sa na takich samych przekrojach...

    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

    0
  • #10 15 Gru 2007 21:26
    marrog
    Poziom 22  

    Witam

    No wyprowadzenia trafa to te same przekroje co drut nawojowy na trafie, bo to tak na prawde ten sam drut ( nie laczony) wiec zmierz przekroj ( srednice) i odczytaj z monogramu ktory Ci podalem wyzej, lub obciazaj jak kolega wyzej poradzil tylko kontroluj temp.
    Gabarytami sie nie sugeruj jesli masz kilka uzwojen wtornych - mozesz miec na nizszym napieciu duza wyd. pradowa a tym samym zwiekszaja Ci sie gabaryty zeby pomiescic reszte zwoi.


    -=pozdrawiam=-

    0
  • #11 15 Gru 2007 21:50
    devdawid
    Poziom 11  

    we wszystkich wyprowadzeniach średnice takie same

    0
  • #12 15 Gru 2007 21:50
    zdzislaw111
    Poziom 26  

    Z tego zdjęcia to z mojego rozeznania na 12V możesz wyciągnąć około 3A . Napisz po próbie obciążenia , jak się sprawuje trafo ? :)

    0
  • #13 12 Sty 2008 13:27
    devdawid
    Poziom 11  

    WITAM!

    a więc tak - po podłączeniu dwóch żarówek 45/40 W (zmostkowałem włókna) równloegle przy pracy 10minut lekko było czuć że trafo lejst ciepłe

    Po podłączeniu tych żarówek spadło niestety napięcie do 11,2v i 5,4v

    czy po wyprostowaniu (diody już zamówiłem) spadek napięcia będzie taki sam?

    0
  • #14 12 Sty 2008 14:12
    adams987
    Poziom 35  

    Ze zdjęcia wynika , że przekrój rdzenia powinien mieć min 4cm x i tu trzeba się domyślać np 3cm co daje nam moc tego trafo minimum 100VA. Wtyczka widoczna za zdjęciu jest mniejsza (trzeba zauważyć że jest pod kątem na zdjęciu) od szerokości rdzenia, dlatego mówię , że minimum 4cm ma szerokość, ale możesz to zmierzyć i podać wymiary.
    Obciążyłeś dwoma żarówkami ale nie wiem jak te żarówki podpiąłeś , chyba jedną do 12V a drugą do 6V. Łączna moc jaką pobierają żarówki jest większa od 100VA więc może nawet za dużo dla tego trafo , ale nie koniecznie. To normalne , że napięcie spadło i po zastosowaniu mostka jak podepniesz tak jak teraz to będzie jeszcze niższe o około 1,2V(zależy od mostka).

    0
  • #15 12 Sty 2008 14:19
    devdawid
    Poziom 11  

    Podpiąłem obie żarówki równolegle pod wyjście 12,9

    czy na akumulatorze też taki duży spadek napięcia będzie? jeśli tak no to nie będzie to mogło działac jak prostownik :-/

    0
  • #16 12 Sty 2008 14:33
    adams987
    Poziom 35  

    Uwierz , że będzie ładować nawet przy napięciu na wtórnym 11V , a ty masz ponad 12V . Tylko niestety prąd ładowania jaki osiągniesz będzie mały i nie naładujesz do 100% akumulatora samochodowego .
    Te żarówki pobierały około 160VA czyli około 12-13A co raczej nie potrzeba do ładowania akumulatora, no chyba że takiego byka 160h. Do przeciętnego tj 50-60Ah wystarcza 5A .

    Dodano po 33 [sekundy]:

    podepnij jedną 40+45W i zmierz napiecie

    Dodano po 6 [minuty]:

    Opór wewnętrzny uzwojenia to okolo 0,13Ω więc przy jednej żarówce powinno popłynąć okolo 7A spadek wtedy wyjdzie rzedu 0,9V to miernik powinien pokazać jakieś 12,9-0,9=12V

    0
  • #17 12 Sty 2008 14:51
    devdawid
    Poziom 11  

    No faktycznie jest tak jak napisałeś


    kupiłem diody prostownicze BYP 680 100R (dwie R i dwie bez)

    w jaki sposób dobrać wartości kolejnych elementów - układu regulacji prądu ??

    0
  • #18 12 Sty 2008 14:59
    adams987
    Poziom 35  

    Praktycznie możesz zrobić mostek albo lepiej zastosować układ dwóch diod i zrobić prostownik dwupołówkowy, bo masz dwa uzwojenia po 12,9V :
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Prostownik
    Jaki masz akumulator do ładowania ile Ah?

    Dodano po 1 [minuty]:

    Dlatego radzę dwupołówkowy bo spadek napięcia na diodach powinien być o połowę mniejszy niż przy mostku.

    0
  • #19 12 Sty 2008 15:09
    devdawid
    Poziom 11  

    dzięki za zainteresowanie :-)

    raczej do 80Ah bo chyba i tak do tych 160Ah które mam sie nie nada...

    czyli dwupołówkowy - na dwóch diodach z dwóch źródeł będzie lepiej niż z mostka - skoro będzie o połowę mniejszy spadek napięcia

    a co z ukłądem regulacji prądu? jak dobrać traka i resztę elementów

    0
  • #20 12 Sty 2008 15:18
    adams987
    Poziom 35  

    Przy 12,9V moim zdaniem regulacją staje się zbędna (przynajmniej na tyrystorze ) . Inaczej będzie gdy połączysz 12,9V z 6,2V i otrzymasz około 19V . Wtedy trzeba ograniczać napięcie poprzez odpowiednie sterowanie tyrystorem mocy i wówczas możesz ładować nawet tego 160Ah.
    Zmierz patrząc na zdjęcie to takie błyszczące które jest przysłonięte drutami wyjściowymi uzwojeń na dole zdjęcia oraz grubość blach bo z tej perspektywy widać długość szerokość a nie widać grubości , wtedy coś można rzec o mocy trafa i czy ten 160Ah można ładować z niego prądem np.15A by go nie przegrzać.

    0
  • #21 12 Sty 2008 15:34
    devdawid
    Poziom 11  

    Wymiary trafa: 11,5 x 12,5 x 4cm grubości (same płytki bez obudowy)

    średnica przewodów wychodzących z trafa to 1cm (na każdym wyjściu dwa druty średnicy 1cm)


    "Zmierz patrząc na zdjęcie to takie błyszczące które jest przysłonięte drutami wyjściowymi uzwojeń na dole zdjęcia "

    sorki, ale nie rozumiem o co ci chodzi ?

    0
  • #22 12 Sty 2008 16:21
    adams987
    Poziom 35  

    Nie wiem czy to jest na pewno szerokość rdzenia , ale tak to wygląda ze zdjecia ( rozmiar na czerwono) . Ten niebieski rozmiar to 11,5cm czyli wychodzi mi że szerokość rdzenia to 4,8cm(czerwony) więc moc tego trafa to prawie 250VA by wystarczyło spokojnie na 160Ah, bo tobie trzeba około 15Vx15A=225VA.
    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

    Dodano po 8 [minuty]:

    No ale niestety możesz wykorzystać istniejące już uzwojenia czyli połączyć 12,9 i 6,2 co razem da około 19V i z tych 19V po wyprostowaniu i po tyrystorze uzyskasz regulowane w zakresie od 0V do 17V . Przy mocy 250VA i 19V prąd jaki można pobrać to 250VA/19V=13A . Gdyby było uzwojenie nawinięte na 17V to wtedy przy mocy 250VA można by było pobrać prawie 15A.

    Dodano po 7 [minuty]:

    Wygląda on na trochę przegrzany, no ale może nic mu nie jest , ale tak na wszelki wypadek to bym go nie przeciążał , tylko musimy jeszcze potwierdzić szerokość rdzenia czy jest to te 4,8cm
    A i jeszcze ten 1cm średnicy drutów, coś za dużo , moze to jest przekrój prostokątny czy co? Średnica powinna wynosić około 2mm

    0
  • #23 12 Sty 2008 16:32
    devdawid
    Poziom 11  

    pomyłka jednostek - średnica drutów to oczywiście 1mm (podwójny drut)

    to nie jest szerokość rdzenia bo to jakiś kawałek tekstolitu tam jest wciśnięty... ma on 5,5cm długości

    0
  • #24 12 Sty 2008 16:59
    adams987
    Poziom 35  

    Jeśli wszystkie uzwojenia są nawinięte podwójnym 1mm to z każdego można brać około 3A max 3,5A co daje nam 2x12,9Vx3A + 2x6,2Vx3A=77,4VA+37,2VA =114,6 VA I tyle spokojne możesz z niego ciągnąć na 100%. A nawet nieco więcej , ale nie zalacałbym brać więcej niż 3,5A tzn w sumie ze wszystkich uzwojeń moc max = 133VA. Z tego wynika , że szerokość rdzenia powinna wynosić około 3,5cm max 4cm(mając na uwadze , że jest to stare trafo z blach gorszej jakości).

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przy prostowniku dwupolówkowym prąd bedzie wynosił max 7A zalecane mniej , ale na kilka minut nawet 8A go nie uszkodzi lecz nagrzeje.

    Dodano po 13 [minuty]:

    Oglądam skoki to pisze tak na raty , ale ten 160Ah też naładujesz przy 19V (dwa uzwojenia połączone szeregowo) tylko zamiast 10 godzin będziesz musiał rozładowany 160Ah ładować cały dzień tj około 24 godzin, co wcale nie jest złe a wręcz przeciwnie. Lepiej ładować małym prądem i powoli. Jak sytuacja zmusza to tego by ładować nie więcej niż 6 czy 7A to trudno i nic złego się nie dzieje.

    0
  • #25 12 Sty 2008 17:25
    devdawid
    Poziom 11  

    Czyli wychodzi coś takiego:

    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?


    teraz pozostaje tylko układ regulacji...

    wg jakich kryterów dobrac tyrystor?

    Dodano po 12 [minuty]:

    tylko że jak połącze 6,1 z 12,8 to przewody się mocno grzeją

    ale znalazłem jeszcze wyjście z 19V (drut ten od 32,7 z rysunku z drutem 6,2 - te dwa po prawej stronie na dole)

    0
  • #26 12 Sty 2008 18:13
    adams987
    Poziom 35  

    Poczekaj to ci narysuje bo ty chyba zwierasz i możesz go szybko puścić z dymem.

    Dodano po 46 [minuty]:

    Miał szczęście , że nic się mu nie stało. SZOK.
    Ale wracając do tematu to coś z tym trafo jest nie tak. Jest jakoś dziwnie nawinięte, jedno uzwojenie na dole jest chyba tak dzielone jak narysowałem na niebiesko i tam mamy napięcie 19V , natomiast na górze jest nawinięte inaczej i tam chyba nie można uzyskać już 19V
    Musisz jeszcze raz to pomierzyć i narysować, bo coś jest nie tak. Mierz zawsze z jednego punktu np oznacz jedno wyjście jako 1 i zmierz jakie są napięcie od niego do pozostałych wyprowadzeń po stronie wtórnej. Następnie weź drugi oznacz go jako 2 i mierz znów do wszystkich innych. Jak pomierzysz to, to napisz.
    Prostownik samochodowy - trafo jest - co dalej?

    0
  • #28 12 Sty 2008 20:25
    adams987
    Poziom 35  

    Wygląda na to, że mamy jedno uzwojenie (to wynika z pierwszej kolumny z wynikami pod jedynką) o jednym końcu nr3 , środku nr1 , i dalej nr4 oraz drugim końcu nr8 bo jak popatrzymy na kolumne pod trójką to mamy właśnie początek na nr 3 dalej wzrasta do 6,1V na pierwszym odczepie tj nr 1 dalej drugi odczep tj nr 4 z napięciem już 12Vz hakiem i koniec uzwojenia to nr8 i pełne napięcie to 38,4V
    Ale w innej kolumnie piszesz, że nr 4 jest połączony z jeszcze z nr 6 i nr2 co albo jest błędem , bo wtedy również 1 musi pokazać jakieś napięcie z 6 i 2 , jak również 3 też musi pokazać napięcie z 6 i 2.

    Dodano po 5 [minuty]:

    Drugiego uzwojenia na razie nie rozszyfrowuje bo coś jest nie tak z pomiarami.
    Drobne różnice wynikają z niestałości napięcia sieciowego w czasie pomiarów( nawet 10% może się zmienić) i ty dla przykłady dwa napiecia po 6,1 V dają razem 12,2 V a tym masz zmierzone 12,5V oraz 32,3 V +6,1V =38,4V a masz zmierzone 38,9V ale to jest dopuszczalne bo raz to miernik na różnych zakresach może kłamać ( mierz tylko na jednym zakresie tj 200V) a dwa jak pisałem w sieci zmienia się te teoretyczne 230V

    Dodano po 4 [minuty]:

    A i jeszcze piszesz , że nr 4 jest połączone z 9 , a nr 1 i 3 nie jest z 9 a to wszystko przeczy sobie.

    0
  • #29 12 Sty 2008 21:08
    devdawid
    Poziom 11  

    sprawdziłem ponownie - wszystko mi wwyszło tak samo (nieraz różnice rzędu 0,3 ale to normalne)

    :-/

    no ale wg tego co podałem chyba da się zbudowac coś co chociażby te akumulatory samochodowe do 80ah będzie ładowało... ?

    0
  • #30 12 Sty 2008 22:19
    adams987
    Poziom 35  

    Ja chciałem wykorzystać wszystkie uzwojenia by można było użyć całej mocy tego transformatora . Jeśli każde z uzwojeń jest nawinięte dwoma drutami po 1mm to są do dyspozycji takie napięcia jak 19,4V miedzy 6 a 2 . Tylko że możesz tu brać około tych 3,5A więc wykorzystasz tylko część mocy.
    Nie wiadomo jak je można połączyć bo coś jest nie tak . Co oznacza x ?
    Jeszcze może w ramach czasu wolnego przeanalizuje tabelkę może coś się da wymyśleć.

    0