Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

Silniczek Krokowy.....Mondeo 2.... sprawdzamy czy sprawny!!!

15 Dec 2007 20:41 10680 13
  • Level 10  
    Witam
    Moje pytanie nie jest aż tak rozbudowane zależy mi tylko zęby dowiedzieć sie jak sprawdzić czy silniczek krokowy jest sprawny.

    Trochę mojej nie długiej walki
    Wyciaglem ten silniczek właśnie z Mondeo (98rok) 2.0L chciałem go wyczyścić (zrobiłem to) lecz bardzo zaciekawiło mnie dlaczego guma która widać w drugiej dziurze sie nie cofa do końca tak zęby otworzyć cały otwór. Nie wiem czy to tak ma być czy porostu oznacza to ze sie zużył.

    Jeszcze pod silniczkiem Krokowym znajduje sie śruba na imbus co nią sie robi??

    DZIĘKUJĘ ZA POMOC

    Prosze poprawić zgodnie z regulaminem. goldwinger
    [30.03.2021, darmowy webinar] Nowoczesna diagnostyka maszyn, monitorowanie i przewidywanie awarii. Zarejestruj się
  • Level 13  
    ZAWÓR REGULACYJNY BIEGU JAŁOWEGO

    Działanie

    Zawór sterowania biegu jałowego umieszczony jest w rurce na obejściu przepustnicy. Zespół sterujący steruje tym elementem tak, aby zapewnić stabilny bieg jałowy we wszystkich warunkach roboczych.

    Parametry

    opór cewki(wek): ± 20 omów
    napięcie zasilania: 12 V
    Obrotowy zawór suwakowy podłączony do twornika obraca się, aby otworzyć obejście powietrza, do uzyskania pożądanej prędkości na biegu jałowym. Położenie twornika regulowane jest przez siłę wewnętrznej sprężyny odwrotną do siły solenoidu (typy z dwoma końcówkami), lub jest regulowane przez dwa solenoidy zasilane na przemian, co powoduje wywieranie przeciwnych sił na twornik (typy z trzema końcówkami).



    Sterowanie elektryczne

    Typy z dwoma końcówkami


    Kiedy prąd przepływa przez cewkę, to twornik obraca się odwrotnie do siły sprężyny. Kiedy rośnie prąd, to zwiększa się przepływ powietrza i prędkość na biegu jałowym. Jeśli przepływ prądu przez cewkę jest wyłączony z powodu błędnego działania układu, to wymuszane jest ustawienie zaworu w położeniu, które powoduje (zbyt) dużą prędkość na biegu jałowym.

    Zawór sterowania biegu jałowego posiada złącze z dwoma końcówkami. Jedna z tych końcówek jest podłączona do napięcia akumulatora. To napięcie zasilania jest często przełączane przez przekaźnik. Druga końcówka prowadzi bezpośrednio do zespołu sterowania. Przepływ prądu przez cewkę jest włączany w czasie, gdy zespół sterowania podłącza tę końcówkę do uziemienia. W tym czasie napięcie na tej końcówce wynosi 0 wolt. W czasie gdy przepływ prądu przez cewkę jest wyłączony, napięcie na tej końcówce wynosi 12 wolt.



    Zespół sterowania reguluje przepływ prądu przez cewkę włączając i wyłączając prąd według odpowiedniego cyklu pracy. Prąd zwiększa się wraz ze wzrostem cyklu pracy. Cykl pracy waha się pomiędzy około 35% (zamknięty zawór) a 85% (otwarty zawór). Nominalną prędkość na biegu jałowym uzyskuje się przy lekkim otwarciu.
    Typy z trzema końcówkami

    Dwie cewki w tym typie zaworu regulacyjnego biegu jałowego są podłączone z napięciem zasilania przy pomocy jednej wspólnej końcówki. Pozostałe dwie końcówki prowadzą bezpośrednio do zespołu sterowania. Zespół sterowania na przemian włącza i wyłącza przepływ prądu przez solenoid przy cyklu pracy pomiędzy 35 a 85%.

    Diagnostyka układu elektrycznego

    STATYCZNE
    TESTY DYNAMICZNE DLA TYPÓW Z TRZEMA KOŃCÓWKAMI

    Aby wykonać te pomiary przekaźnik przełączający zasilanie do zaworu sterowania biegu jałowego powinien być zamknięty. W razie konieczności należy zewrzeć przełącznik w przekaźniku.

    Pomiary:

    Odłączyć złącze i zmierzyć opór cewki(wek). Wartość nominalna wynosi ok. 20 omów.
    Zdemontować zawór sterowania biegu jałowego, ale pozostawić na swoim miejscu połączenia elektryczne. Całkowicie otworzyć lub zamknąć obracający się trzpień ruchomy. Włączyć zapłon.

    Sprawdzić przekaźnik przełączający zasilanie do zaworu sterowania biegu jałowego

    Sprawdzić okablowanie pomiędzy przekaźnikiem a zaworem sterowania biegu jałowego

    Sprawdzić okablowanie pomiędzy zaworem sterowania biegu jałowego a zespołem sterowania

    Sprawdzić zespół sterowania
    wynik: Włączyć zapłon. Obracający się trzpień musi przesunąć się w położenie odpowiadające ok. 50% otwarcia i tam pozostać.

    Diagnostyka układu mechanicznego

    Sprawdzić czy nie występują wycieki powietrza w komorze powietrznej.

    Sprawdzić czy z silnika nie wydostaje się powietrze do układu wlotowego.

    Zdemontować zawór sterowania biegu jałowego. Ruchomy trzpień powinien się swobodnie obracać lub poruszać. W razie potrzeby oczyścić go.
  • VIP Meritorious for electroda.pl
    Ten silnik nie ma krokowego
  • Moderator of Cars
    Tak, zawor bocznikowy powietrza czy jakos tak. Jaki masz problem z tym mondeo?? bujanie obrotow na zimnym moze czy cos takiego?? masz w nim gaz?
  • Level 10  
    Gdy odpalam motor automatycznie obroty silnika wskakują na 3,5tys (utrzymują sie na niż przez 2sek) po czym spadają na ok 300-400 (przy zimnym silniku obrazu gaśnie). Jak jest rozgrzany silnik to tez ma takie same obroty lecz już nie gaśnie.
    Najlepiej jest trzymac silnik sztucznie na obrotach ale to tez jest sztuka poniewaz gdy trzymamy nawet pedal gazu w polowie to samochod sam ocenia jakie maja byc obroty.

    Wymieniłem świece 2xrazy, przewody zapłonowe, odspawalem katalizator, wyczyściłem przepływomierz, "silniczek krokowy", a najciekawsze jest to ze bym podłączany komputer do tego autka i nic nie wykazalo ;/

    Dodano po 3 [godziny] 16 [minuty]:

    Nie ma gazu tylko i wyłącznie benzyna
  • Moderator of Cars
    Sprawdz przewody podcisnieniowe, mianowicie chodzi o taki gumowy trujnik pod cewka WN, czy jest szczelny i czy nie spadł, jesli podcisnienie jest ok to odłącz przepływomierz odpal i opisz efekt.
  • Level 10  
    Z wielka chęcią sprawdzę ale jak sie to sprawdza?
  • Level 18  
    Po prostu sprawź czy nie ssie lewego. Słychać charakterystyczne syczenie.
  • Level 10  
    Moze być ciężko to zrobić ponieważ gaśnie ale postaram sie to sprawdzić w końcu to mi zależy żebym miał sprawny samochód. Jutro postaram sie to sprawdzić wiec sie odezwę. Bardzo dziękuję za pomoc!!!
  • User removed account  
  • Moderator of Cars
    Wymontuj filtr powietrza i sprawdz czy weze z podciesnieniem sa całe, szczegolnie ten trójnik. Tu nie chodzi o lewe powietrze tylko o układ podcisnienia. odłącz przepływomierz jest na diltrze powietrza i zobacz czy problem ustapi.
  • Level 10  
    Odłączyłem przepływomierz nie ma zmian dzieje sie nadal to samo. Sprawdziłem wszelkie przewody na tyle ile bylem w stanie (podociskalem) Nic!!!

    Jutro zamieszczę linki do filmów. Na filmikach przedstawiony jest silnik a także obroty silnika od kabiny. Mam nadzieje ze takie filmiki pomogą rozwiązać ten problem.
  • Level 10  
    Silnik dopiero co odpalony:
    http://download.yousendit.com/0DAAE3530DF8267C
    http://download.yousendit.com/1427DCD048260D8E

    Silnik już po lekkim rozgrzaniu:
    http://download.yousendit.com/34B5A21F1146E191
    http://download.yousendit.com/F9B83EF04CF5E199
    http://download.yousendit.com/99A8C5D327E2AB0E


    Pliki zapisane są w formacie mp4 wiec daje jeszcze link do programiku który umie odtworzyć taki format zajmuje on 50mb ale jest dosyć dobry.
    http://www.instalki.pl/programy/download/odtwarzacze_audio_video/iTunes.php


    Oglądając te filmiki można zauważyć znacząca różnice gdy silnik jest zimny a lekko rozgrzany. Nie słychać charakterystycznego stukania nie wiem co to jest ale powiedział bym ze to coś z tłokami.

    Dodano po 3 [minuty]:

    Przepraszam pomyłka przejęzyczenie na zimnym silniku występuje stukanie na ciepłym zanika.
  • Moderator of Cars
    A powiedz kolego, czy ten silnik nie dostawal czasem w piz** za mocno?? nie szalales nim? Jego praca przypomina mi dzwiek silnika kosiarki ktory jest juz baaaardzo mocno na dojechaniu. Teraz sugerował bym sprawdzenia paska rozrzadu, i zaworów, taki dzwiek pracy moze sugerowac nie poprawna prace zaworów, strzelanie w kolektor itp. Bardzo prawdopodobne ze pasek przeskoczył na ktorym z kółek rozrzadu a jak wiesz w tym modelu sa 2.

    Podcisnienie ktore miales sprawdzic to wszelkie gumowe "rurki" odchodzace od przepustnicy oraz z głowicy pod cewka wysokiego napiecia, idace na zawory podcisnienia bedące na grodzi badz koło mocowań amortyzatorów.