Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Computer ControlsComputer Controls
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Tworzenie płytki w Eagle - kilka problemów...

16 Gru 2007 10:32 3273 2
  • Poziom 10  
    Witam

    No więc zacznijmy od początku. :P Namalowałem sobie schemat układu (używam wersji Eagle 4.16r2) :

    Tworzenie płytki w Eagle - kilka problemów...


    i po wielkich trudach i paru nieprzespanych nocach udało mi się zrobić do niego jako-tako wyglądającą płytkę :


    Tworzenie płytki w Eagle - kilka problemów...

    Pewnie dałoby się to zrobić jakoś ładniej, bardziej profesjonalnie i bardziej ekonomicznie, ale widzę ten program pierwszy raz na oczy i jeszcze nie bardzo kumam co i jak. :P A elektronik też ze mnie żaden.

    Generalnie jest to układ konwertujący przebieg trójkątny na sinusoidalny, ze wzmacniaczem operacyjnym LM741 zasilanym napięciem 15V.

    Elementy i ścieżki rozstawiałem sam, bo autorouter tworzył jakieś dziwne cuda...

    No ale pojawiło się oczywiście kilka problemów, mianowicie:
    1. Punkty lutownicze... wydaje mi się, że są trochę zbyt małe. Próbowałem je powiększyć edytując biblioteki, tak jak to opisano w tym temacie, no ale niestety ta metoda jakoś nie bardzo działa :/ Bo jaką wartość bym tam nie wpisał, to i tak punkty zostają takie jakie były.
    2. Nie udało mi się pociągnąć wszystkich ścieżek, zabrakło miejsca dla jednej w związku z tym będę musiał tam wlutować drut. Niestety w edytorze i na wydruku zostaje żółta kreska pokazująca, że tam jeszcze powinna być ścieżka :P jak się tego pozbyć?
    3. Drukowanie... z tego co się zdążyłem zorientować, trzeba wydrukować schemat na jakimś specjalnym papierze i potem w jakiś bliżej mi nieznany sposób przenieść go na miedzianą płytkę. Wszystko fajnie i pięknie, tylko... na wydruku widać przecież symbole elementów :P a w jaki sposób zrobić taki wydruk, żeby było widać same ścieżki i dziury z punktami lutowniczymi ?
    4. Rozmiary dziur, grubości ścieżek... jakie wartości powinienem ustawić? Jakie się najczęściej stosuje? Rozumiem, że im grubsza ścieżka tym lepsza?
    5. Jak to jest z tą masą - bo podobno ścieżka masy powinna być grubsza od pozostałych, więc tak też zrobiłem. Ale słyszałem coś, że masa powinna być rozlana po całej wolnej przestrzeni jaka jest na płytce. Czy warto tak robić w tym przypadku? Jeśli tak, to jak? :)


    Na razie to by było chyba na tyle... będę ogromnie wdzięczny za każdą pomoc. Zainteresowanym mogę podesłać moje pliki .sch i .brd, jeśli to komuś w czymś pomoże...
  • Computer ControlsComputer Controls
  • Pomocny post
    Poziom 39  
    Witam
    Na początek, kilka ogólnych uwag. Nigdy nie prowadź połączeń od jednego elementu, do następnego, tak jak masz na schemacie. gdyż nigdy do końca nie wiadomo, czy te elementy są połączone. Poprzesuwaj je zgodnie ze strzałkami narysowanymi na obrazku schematu o 1 skok kursora. Na płytce ścieżki masy i zasilania powinny być odpowiednio grubsze, aż do elementu docelowego ( w tym przypadku jest to LM741). Rezystory i diody mogłeś wybrać o odpowiednio mniejszym rozstawie (niepotrzebnie są takie duże).
    1.punkty lutownicze – jeżeli już wyedytowałeś bibliotekę jakiegoś elementu, to chcąc zmienić cokolwiek w obudowie, otwieramy „Package” tego elementu. w otwartym oknie edycyjnym używamy funkcji „Change” i tam możemy skorzystać z funkcji „Shape” (kształt pola lutowniczego), „Diameter” (wielkość pola lutowniczego –wybieramy interesującą nas wielkość), „Drill” (wielkość otworu –wybieramy jak wyżej).
    2.aby nie zostawały tymczasowe połączenia (żółte kreski) możemy przy płytce jednostronnej zrobić przelotki, by później w to miejsce wstawić zwory. W tym celu prowadząc ścieżkę na warstwie „Bottom”, zmieniamy w okienku na górze na warstwę „Top” i prowadzimy ścieżkę dalej. Program automatycznie wstawi przelotkę, której kształt i wielkość, jak dla zwykłego pada możemy zmienić ustawiając na pasku poleceń (3 zielone kształty padów, oraz diameter i drill) u góry ekranu.
    3.aby na wydruku widoczny był tylko obrys płytki, oraz ścieżki i pady, należy w poleceniu „Display” odznaczyć warstwę „tPlace” i „bPlace”. A o sposobach przeniesienia z papieru na płytkę, było już sporo postów, wystarczy poszukać, „termodruk”.
    4.poniewż w twoim układzie nie będą płynęły duże prądy, wystarczy 25milsów dla sygnałowych ścieżek (przy zbyt wąskich będziesz miał kłopoty z termodrukiem).
    5. chcąc wszystkie wolne pola pokryć „rozlaną” ścieżką masy, korzystamy z polecenia „poligon”. Jak to zrobić, było już wielokrotnie pisane na tym forum. W tym przypadku, uważam to za bezcelowe.
    Pozdrawiam.
  • Poziom 10  
    No to w zasadzie wyjaśniłeś wszelkie moje wątpliwości. :) Leci punkt dla Ciebie. Wielkie dzięki!