Elektroda.pl
Elektroda.pl
X

Search our partners

Find the latest content on electronic components. Datasheets.com
Elektroda.pl
Please add exception to AdBlock for elektroda.pl.
If you watch the ads, you support portal and users.

stabilizator napiecia 7-15v obnizajacy do okolo 8-7v i 0.5A

bmxmen 18 Dec 2007 23:39 10819 50
  • #1
    bmxmen
    Level 14  
    Witam, niestety w moim motorze nie da sie zrobic ładowania akumulatora 12v, wiec mam taki pomysł. Jesli bym zastosował jakis stabilizator napięcia który by stabilizował napięcie do około 7v i 0,5A ktore by umozliwilo ladowanie akumulatora 6v.Prad jaki mi wychodzi z motoru to okolo od 7v do 15v, a ile ma amperów to nie wiem, wkażdym badź razie na pradnicy pisze że ma 65 wat. Byłby w stanie ktoś mi pomóc przy zbudowaniu takiego stabilizatora który umożliwi mi ładowanie akumulatora 6v? ja myślałem nad stabilizatorami takimi:

    7806 - do 1-1,5A
    78S06 - do 2A
    78T06 - do 3A

    Ale zabardzo nie wiem jak takie coś zrobic, wiem że musiałbym podpiąc przynajmniej dwa kondensatory. Czy jest mozliwość zbudowania takiego stabilizatora napięcia który by mogł mi ładowac 6v akumulator?Pozdrawiam i proszę o pomoc.
  • #2
    nexia
    Level 18  
    Ja bym to spróbował zrobić tak jak piszesz.Stabilizator ma zabezpieczenie prądowe więc byłoby Ok, ale ośmiowoltowy(a nie 6V) a za nim szeregowa dioda krzemowa np.5A-owa bo aku 6V potrzebuje 7,2V(8-0,7=7,3)do naładowania.Tylko czy złapiesz taki 3A-owy.Może coś z tych regulowanych(LM..)są i pięcioamperowe i wtedy bez diody.
  • #3
    jarekgol
    Level 18  
    a masz prądnice? ja u kumpla w junaku widziałem (i robiłem) prądznice z uzwojeniem wzbudzenia co stanowiło namiastke alternatora, poszło na stabilizatorze od poloneza i aku 12V ale można by go nauczyć żeby trzymał te 7 - 7,5V.
  • #4
    bmxmen
    Level 14  
    Tak posiadam prądnice. Na wolnych obrotach daje ona okolo 7-8v a na wysokich okolo 14-15v, moze mniej nie pamietam dobrze, wkazdym badz razie nie wystarcza zeby ladowac akumulator 12v,wiec pomyslalem nad 6v. Moglby mi ktos pomoc przy schemacie ?bo ja przez plus od pradnicy dalbym stabilizator, potem diode prostownicza, a srodkowa nuszka stabilizatora byla by polaczona z minusem, ale gdzie podlaczyc kondensatory i o jakich wartosciach ?

    Dodano po 25 [minuty]:

    aha i natezenie po stabilizacji najlepiej jakby mialo okolo 0.7A
  • #5
    adams987
    Level 35  
    Raczej mostek prostowniczy najpierw, później stabilizator i dopiero akumulator. Problem jest w tym , że stabilizator na LM nawet 350(o wydajności do 3A) będzie za mały, bo obciążeniem nie jest tylko akumulator ale jeszcze wszystko co do niego jest podłączone. Prędzej takiego LM 350 można by było ty wykorzystać jako źródło prądowe o wydajności około 0,1 do 0,2 C (pojemności akumulatora) by w czasie gdy aku nie jest obciążony albo jest nie wielkim prądem był ładowany z LM 350, a z drugiej strony gdy obciążenie aku jest duże(kilka amper), to lm daje najwyżej 0,2C ( np 2,8A przy aku 6V/14Ah).
  • #6
    nexia
    Level 18  
    Quote:
    aha i napiecie po stabilizacji najlepiej jakby mialo okolo 0.7A

    Napięcie nie może mieć 0,7A bo je mierzy się w V
    Mylisz napięcie z natężeniem(popraw się)na forum elektronicznym.Jeżeli z tej prądnicy wychodzi stały prąd to nie trzeba mostka.A może takie coś zastosuj;
    http://aukcja.onet.pl/show_item.php?item=280363171
  • #7
    bmxmen
    Level 14  
    no wybacz, napiecie musi byc kolo 7,2v a natezenie okolo 0,7A. Fajny stabilizatorek ale nie ma czegos tanszego?bo nie chcialbym tyle wydac bo nie wiadomo czy te ladowanie bedzie dzialalo.Pozdrawiam? moze cos na lm, kondensatorach i diodach ?
  • #8
    adams987
    Level 35  
    Możesz na Lm 350 zrobić taki manewr żeby "pożenić źródło prądowe z stabilizatorem napięcia". Np. Na LM 350 robisz 7,5V i dajesz rezystor szeregowy miedzy LM a aku o wartości 0,5Ω i mocy 5W. W czasie gdy aku ma 5,5V i jest rozładowany a silnik jest włączony to napięcie na prądnicy jest ponad 10V(jazda). Lm redukuje je do 7,5V i z takiego jest ładowany aku. Różnica wynosi 7,5V -5,5V = 2V pod którą może plynąć max przez ten szeregowy opór 0,5Ω/5W prąd = 2V/0,5Ω(nie uwzględniając jeszcze r aku) =4A a uwzględniając R aku mniej około 2V/(0,5+0,5)Ω=2A. I to jest najgorszy przypadek gdy aku jest rozładowane. Natomiast gdy pobierają prąd z aku jakieś odbiorniki to ten 0,5Ω ogranicza prąd pobierany z LM. To jest przykład bo nie wiem co jest zasilane z aku i może lepiej dać 1Ω.
    Gdy aku jest naładowane np ma 6,5V to różnica między aku a LM wynosi 1V i pod wpływem tej różnicy popłynąć może max przez ten szeregowy opór 0,5Ω/5W prąd = 1V/0,5Ω(nie uwzględniając jeszcze r aku) =2A a uwzględniając R aku mniej około 1V/(0,5+0,5)Ω=1A.
  • #9
    bmxmen
    Level 14  
    No wiec do aku przewiduje zeby podlaczyc przerywacz kierunkow no i kierunki(10wat para albo 25wat, zalezy jakie zarowki wykorzystam)swiatlo stop z zarowka 25 wat, a reszte to diody jakies i inen co nie ebde pobeiraly wiecej niz 5 wat ciagle bo reszta jak wiadomo bedzie pobierana tylko podczas wlaczenia kierunku lub hamowania. A nie bedzie potrzeby stosowania jakis kondensatorow ?bo zalazy mi zeby to dobrze dzialalo bo naprawde mam dosc tego. Z pradnicy wychodzi na wolnych obrotach 7 v a na wysokich z 12v zmiennego pradu, natezenia nie znam, ale ma 65Wat pradnica wiec mozna obliczyc. Zalezalo by mi zeby juz na wolnych obrotach bylo dobre ladowanie a nie zebym ciagle jechal na max. A w jakis sposob sie podlacza ten lm350?jak sie go reguluje ?pozdrawiam i bardzo dziekuje za zainteresowanie:).Aha i jeszcze jedno,aktualnie jeszcze mam podlaczone osobno pod pradnice zarowke 35wat i zarowke 10wat,dobrze to dziala wiec aku by sluzyl tylko do tego co powyzej napisalem.
  • #10
    adams987
    Level 35  
    Nie musisz stosować kondensatora , bo aku jest takim ogromnym kondensatorem. Odbiorniki są dość dużej mocy(jak dla LM350) więc bez tego R szeregowego to LM byłby narażony na ciągłe przeciążenie w czasie ich użycia (wiem że kierunki i stop włącza się np 5% w ciągu całej jazdy) ale w tym czasie z aku płynie prąd rzędu -dla stopu 25W/6V ponad 4A , a jeszce zdarza się , że kierunki i stop świecą naraz!.
    Nie dam recepty 100% bo nigdy czegoś takiego nie robiłem , ale powiem, że ustawienie LM na 7,2-7,5V i zastosowanie R szeregowego = 1Ω/5W powinno rozwiązać sprawę. Niestety Lm będzie ładował dopiero gdy napięcie na prądnicy przekroczy 10V , więc na niskich obrotach nie ma mowy o ładowaniu. Ale nie obciążona prądnica już na średnich obrotach powinna dać te 10V. Ilość elementów to LM , mostek, dwa kondensatory i rezystor mocy.

    Dodano po 2 [minuty]:

    Kondensatory 100nF dla poprawnej pracy LM 350 i jeszcze zapomniałem potencometr do ustalenia tych 7,2V do 7,5V co można sobie regulować.
  • #11
    bmxmen
    Level 14  
    No zdaze sie dosc czesto;p.Wsumie po wlaczeniu swiatel prad ktory bede mogl wykorzystac do ladowania moze spasc wiec dalo by rade zeby mogl ladowac juz od najmniejszego stopnia do max tych 7,5v? a jak mniej wiecej to bym musial polaczyc ?gdzie kondensator i potencjometr?pozdrawiam
  • #13
    bmxmen
    Level 14  
    skoro minus bym bral z masy pojazdu podlaczyl to pod mostek greatza,do tego lm, potem do aku,to bede mogl z aku spowrotem podlaczyc minus do masy pojazdu?czy lepiej poprowadzic osobny minus do rzeczy ktore maja byc zasilane z aku?A ilu Amperowy mostek ?pozdrawiam:)
  • Helpful post
    #14
    adams987
    Level 35  
    Minus do masy pojazdu tak(minus)tego układu jak i (minus) aku. Mostek 5A wystarcza, lub mostek z diod schotkiego (różnica taka, że zwykła dioda prostownicza ma spadek napięcia około 06-0,7V a schotkiego 0,3-0-5V)co robi taką różnice , że zamiast 10V wystarczy 9V z hakiem do procesu ładowania.

    Dodano po 12 [minuty]:

    W sumie to proces ładowania zacznie się już nawet przy napięciu z prądnicy =8V bo szczytowe wyniesie 8x√2 - spadek na diodach i Lm czyli minus około 4V co daje ponad 6,5V, ale przy 9V to już ładowanie powinno być niezłe.
  • #15
    bmxmen
    Level 14  
    aha no to spoko, w najblizszych dniach zrbie ten uklad i napisze jak funkcjonuje.Pozdrawiam i bardzo dziekuje za zainteresowanie i pomoc
  • #16
    jarekgol
    Level 18  
    jakby z jakiś powodów nie wyszło, pomyśl o wyprowadzeniu uzwojenia wzbudzenia na zewnątrz prądnicy, o ile takie tam masz. Bo jeśli magnes stały to nie ma o czym mówić. Wtedy możesz zrobić stabilizacje wzbudzeniem (prawie alternator) :-)
  • #17
    bmxmen
    Level 14  
    sprawdze w czwartek czy dziala. To wyglada tak ze na wale jest osadzony magnes i wiruje, a wokol niego sa cewki nawiniete. A co by mi dalo jesli bym zrobil taki regulator z wzbudzeniem ?pozdrawiam
  • #18
    bmxmen
    Level 14  
    witam. Dzisaj sprawdzilem ten stablizator no i prawie dziala dobrze, sa jak narazie duze wychylenia bo jest od 6.5v do 8.1v na max obrotach co zrobic zeby max bylo cos kolo 7.2 ale na srednich obrotach?chyba ze troche napiecie sie zmniejszy z racji ze podlacze cos pod aku.Pozdrawiam
  • #19
    adams987
    Level 35  
    Możesz potencjometrem zmniejszyć napięcie, które stabilizuje LM350 bo w tej chwili jest ono na poziomie ponad 8V. Regulacją należy przeprowadzić na średnich i wysokich obrotach.
  • #20
    bmxmen
    Level 14  
    probowalem ale te zmiany sa ze tak powiem nie wielkie, a napewno uklad jest poprawnie wykonany,moze potencjometr inny powinien byc ?pozdrawiam
  • #21
    adams987
    Level 35  
    To może na razie nie przeprowadzaj żadnych, prób tylko podaj dokładne oznaczenie LM 350 chodzi o rodzaj obudowy, bo może końcówki masz źle podłączone ( w różnych obudowach zamienione są końcówki).

    Dodano po 21 [minuty]:

    Najprawdopodobniej masz obudowę jak tu :
    stabilizator napiecia 7-15v obnizajacy do okolo 8-7v i 0.5A
    Patrząc na schemat odpowiednio do obudowy musisz podłączyć końcowki. Czyli prawa (wyjście) jest w rzeczywistości środkową końcówką w tej obudowie, mimo, że na schematach jest przedstawiana jako skrajna prawa, również na tym powyżej przez producenta.
  • #22
    bmxmen
    Level 14  
    na moim stabilizatorze pisze LM350T a ponizej tego napisu pisze Q523G.Czyli na to wychodzi ze mam zle wykonana plytke bo ja odjust czyli regulacje wzielem z srodkowej nozki a nie z pierwszej jak jest pokazane na ty mrysunku od Ciebie .Dobrze mysle ?pozdrawiam
  • Helpful post
    #23
    adams987
    Level 35  
    Na to wychodzi. Możesz teraz dwie nóżki włożyć do prawidłowych otworów na płytce a trzecią wygiąć w bok i do niej dolutować drucik który później włożysz w miejsce trzeciej nóżki. Tylko patrz na rysunki gdzie jest input(wejście +), output(wyjście do R i dalej do aku) i adj(regulacja przez potencjometr).
  • #24
    bmxmen
    Level 14  
    no wlasnie tak mam zamiar zrobic i jutro sprawdze czy dziala jak trzeba. Ciekawy jestem czy stabilizator sie nie uszkodzil poprzez zle podlaczenie. Aha i wartosc rezystorow podales mi tak na oko, czy obliczyles z wzoru jakie maja byc ?Pozdrawiam
  • #25
    adams987
    Level 35  
    wartość 120Ω zalecana przez producenta dla Lm 350, wartość 1Ω5W wyliczyłem w poście ale nie jest ona wartością sztywną bo można dać jak liczyłem 0,5Ω 5W :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/viewtopic.php?p=4606214#4606214
    Wartość około 4kΩ dałem na oko może być mniej , jest to potencjometr więc jaki będziesz miał pod ręką czy 3,9KΩ czy 3,3kΩ a nawet 4,7kΩ . Lepiej jest mniej bo łatwiej wyregulować napięcie. Gdybyś dał ponad 5kΩ to niewielki ruch powoduje już skok napięcia o np 0,5V a taki sam ruch przy wartości 2,7kΩ spowoduje skok napięcia o 0,25V. Kondensatory 100nf zabezpieczają przed wzbudzaniem się układu i te wartości są dla częstotliwości 50hz czyli obrotów wału silnika 3000obr/min a silnik pracuje w zakresie od 1000 do kilku tysięcy więc powinny być odpowiednie. Ewentualnie można dołożyć elektrolitr typu 470µF/25V(lepiej 40V) zaraz po mostku na wejściu lm350( miedzy minus a plus z mostka)
    Mam nadzieje że nic się nie uszkodziło.
  • #26
    bmxmen
    Level 14  
    ten elektrolit polaczyc za mostkiem greatza?tak samo jak te ceramiczne ? jutro wszystko sprawdze jak to bedzie funkcjonowac. Aha i moge czyms takim ladowac akumulator zelowy 12ah?bo powinna byc wartosc natezenia rowna 1,2A da sie jakos regulowac natezenie ?pozdrawiam
  • #27
    bmxmen
    Level 14  
    Dzisaj sprawdzilem uklad ale juz wykonany dobrze ,tak jak na zalaczonym obrazku no i uklad dziala tak ze wciaz jest nikla regulacja pradu. Prad w zaleznosci od obrotow ma wartosc 7,8v do 9,2v na max obratach.(moze jak bedzie jakis pobor to prad sie obnizy o jakas wartosc ale wciaz jak dla mnie jest za duze wachanie i ladowanie ktore moze nie ladowac aku) Jak pisalem regulacja jest nikla. Moglby sie uszkodzic lm350 poprzez moje peirwsze bledne podlaczenie jego ?da sie jakos sprawdzic czy stabilizator dziala ?pozdrawiam i prosze o pomoc bo juz jest prawie dobrze.
  • #28
    adams987
    Level 35  
    Jako obciążenie wystarczy żarówka 12V/5W. Do LM przykręć radiator, i na niskich (ewentualnie średnich) obrotach przekręć potencjometrem od jednej skrajnej pozycji do drugiej mierząc napięcie na żarówce. Jeśli nie ma regulacji od około 1,5V do kilku (w zależności od obrotów) to lm może być uszkodzony.
  • #29
    bmxmen
    Level 14  
    A czemu zarowke 12v skoro prad jaki chce uzyskac jest powyzej 6v zeby ladowac aku 6v? Podlaczalem akumulator 6 v i mierzylem napiecie no i bylo takie jak podalem w wczesniejszym poscie, no i nie bylo regulacji przynajmniej o te 1,5v, prad sie zmienial tylko jak zmienialem obroty, a moge takim pradem z tego stablizatora ladowac aku zelowe?bo slyszalem ze trzeba miec specialne ladowanie zeby moc ladowac zelowy akumulator. Aha i rezystor ten co mi doradziles 5watowy dosc okazale sie nagrzewa, nie spali sie on? Aha i jeszcze jedno, poniewaz zastosowalem mostek graetza ale 4A nie 5 A jak mi radziles, a dlatego ze 5 nie bylo.Pozdrawiam
  • Helpful post
    #30
    adams987
    Level 35  
    Rezystor będzie się mniej grzał , ale zawsze będzie ciepły, jak LM zacznie stabilizować napięcie , bo na razie wygląda na to że jest uszkodzony lub nadal źle wpięty. Czy lm jest też ciepły? Czy miedzy jego wejściem a wyjściem jest około 3V? Mostek 4A powinien wystarczyć.
pcbway logo