Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Elektroda.pl
Testo
Proszę, dodaj wyjątek dla www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Wyłączające się bezpieczniki

Michal_C 24 Gru 2007 01:41 5575 18
  • #1 24 Gru 2007 01:41
    Michal_C
    Poziom 10  

    Witam
    Właśnie wprowadziłem się do mieszkania dziewięcioletniego i mam problem z bezpiecznikami automatycznymi. Jak włączę zmywarkę i piekarnik lub piekarnik i odkurzacz itp. to wyłącza mi bezpiecznik. Ostatnio nawet przez wyłącznie i włącznie przeze mnie spalił się bezpiecznik na listwie zasilającej. Bezpiecznik główny to C25. Przy włączaniu/wyłączaniu okapu wywala mi B20 a przy piekarniku, zmywarce lub odkurzaczu wywala mi B10.

    Albo mi się wydaje albo mam coś ostro powalone w elektryce bo chyba B10 do kontaktów to zdecydowanie za mało i powinien być B16.
    A najgorsze jest to że ten kontakt jest podłączony chyba do puszki od światła i dlatego mi wywala B10. To by wszystko wyjaśniało ale co z okapem który podczas przełączania prędkości wywala mi B20?

    |Wyjaśnijcie mi proszę co z tym wszystkim zrobić.
    Jeśli napisałem coś niejasno to piszcie i pytajcie a postaram się wyjaśnić o co mi chodzi.


    Tak wygląda moja skrzynka z bezpiecznikami:

    Code:
     __________________________________________________________
    
    |C25 |    |     B20      |  B16   |  B16  |  B10   |  B10  |
    |S191|    |     P191     |  S191  |  S191 |  S191  |  S191 |

    0 18
  • Testo
  • #2 24 Gru 2007 02:38
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Pytanie zasadnicze - co masz włączone do gniazdek, w chwili gdy podłączasz wskazane odbiorniki?
    Po drugie, jaki masz rodzaj zasilania - jedno, czy trzyfazowe w skrzynce z bezpiecznikami.
    Może to być zarówno przeciążona faza, jak i stare i zmeczone wyłączniki nadmiarowe. "Eski" niestety się starzeją. Sprawdź, czy nie ma czegoś upalonego w skrzynce z bezpiecznikami i w puszkach.
    Sprawdź, jaki masz przekrój przewodów w gniazdkach i jaki materiał żył.
    Jeśli mieszkanie jest względnie nowe ( 9 - lat jak piszesz) to będzie raczej miedź, ale ktoś mógł zaoszczędzić na przekroju.
    Koniecznie sprawdź rodzaj zasilania. Jeśli jest 3-fazowe, może trzeba lepiej rozłożyć obciążenie.
    Można to sprawdzić za pomocą miernika cęgowego, czy prądy na wszystkich fazach są równe.
    W przypadku zasilania jednofazowego, po prostu wymień bezpieczniki na B25 i B16. To będzie najprostsze wyjście, jeśli chcesz uniknąć remontu instalacji.

    0
  • #3 24 Gru 2007 03:12
    Interno
    Poziom 21  

    Witam!
    Z tego prostego układu bezpieczników należy wnioskować, że jest to instalacja jednofazowa.
    Jeśli masz płytę grzejną w kuchni o mocy 8-11 kW to powinieneś miec 3 fazy. Nic o niej nie pisałeś więc myślę, że masz palniki gazowe.
    Piekarnik, zmywarka, pralka te gniazda powinny mieć zabezpieczenia 16A- 20A i na oddzielnych obwodach i bezpiecznikach. Pozostają gniazda i oświetlenie. Wypinaj fazę z bezpieczników i ustalaj co obsługują.
    Czasem bezpieczniki się psują, w moim mieszkaniu 1 trefna sztuka na 7 lat. Nie zalecałbym wymiany 16 na 25 i 10 na 16, prawdopodobnie głównym bezpiecznikiem na całe mieszkanie jest C25A.
    Gdzie masz licznik i czy tam też są zabezpieczenia,sprawdź.
    Czeka Cię sporo pracy.
    Powodzenia.

    0
  • Testo
  • #4 24 Gru 2007 05:02
    Dioda52
    Poziom 27  

    Nie mozna wymieniac bezpiecznikow na wieksze jesli instalacja zrobiona jest ze zbyt cienkich przewodow bo to moze spowodowac pozar, to najpierw sprawdz jakie przewody sa w instalacji a dopiero potem wymieniaj bezpieczniki .Okap nie powinien pobierac takiej mocy aby wyskakiwal bezpiecznik ,jest tam tylko wentylator pobierajacy okolo 3-4A i zarowki okolo 1-2A to jest bardzo malo w porownaniu z bezpiecznikiem 20A .Nalezy sprawdzic pobor pradu przez poszczegolne obwody i znalesc przyczyne .Jedynie co jest prawdopodobne to sa uszkodzone bezpieczniki .Ewentualnie zmienic na typ C tzn ze zwloka "time delay".
    Dobrze byloby zmienic bezpiecznik glowny kolo licznika na C32 ale to wiaze sie ze zmiana napewno przewodow zasilajacych licznik jak i od licznika do bezpiecznikow rozdzelajacych poszczegolne obwody poniewaz posiadasz duzo urzadzen pobierajacych duze obciazenie.Pralka powinna miec C16 , dla kontaktow w calym mieszkaniu wzupelnosci wystarczy C10, a do swiatla C6 ewentualnie C10

    0
  • #5 24 Gru 2007 11:23
    Michal_C
    Poziom 10  

    wyłączałem kolejno od prawej i wyszło na to że:
    - pierwszy jest odpowiedzialny za światło
    - drugi za niektóre gniazdka (wszystkie poza czterema w kuchni, wszystkimi w łazience)
    - trzeci jest odpowiedzialny za cztery gniazdka w kuchni (mam pięć)
    - czwarty za łazienkę
    - piąty za wszystkie gniazdka w mieszkaniu
    - szósty to główny.

    Jeśli chodzi o przekrój kabla to nie bardzo wiem jak to sprawdzić, ale z tego co zobaczyłem to do głównego bezpiecznika wchodzi chyba 2,5 a wychodzi cieńszy, więc zapewne całą instalację mam zrobioną na cienkich kablach. Co do okapu to wydaje mi się to oddzielną sprawą bo podczas włączania/wyłączania potrafią mi się zapalić halogeny w kuchni które są podłączone do tego samego gniazdka i są zapalane dotykowo.

    0
  • #6 24 Gru 2007 12:36
    Interno
    Poziom 21  

    Szanowny Kolego!
    25A za światło a główny 10A to jest żle.
    Jeśli masz predyspozycje do tej pracy to zrób tak.
    Na bezpiecznik 25A podaj napięcie przychodzące od licznika.
    Listwą połącz wszystkie bezpieczniki.
    Wykonaj podłączenia:
    20A kuchnia + zmywarka nie piszesz o niej?/ raz piszesz w kuchni 4 gniazda raz 5? może jedno, które zgubiłeś to zmywarka?/
    16A gniazda łazienki ,
    16A gniazda pokoje,
    10A gniazda niektóre używam twojego określenia,
    10A oświetlenie.
    Jeśli zmywarka ma osobny obwód to podłącz ją pod 16A, a dwa obwody gniazd pokoje i niektóre/ ile jest ich łącznie?/ pod 10A lub wymień na nową 16. Pozd.

    0
  • #7 24 Gru 2007 13:47
    Michal_C
    Poziom 10  

    Jak pisałem wyżej liczyłem od prawej do lewej :)

    Zmywarka i piekarnik jest podpięta pod drugi bezpiecznik bo robotnicy podczas remontu dorobili gniazdko (piąte w kuchni - to którego Ci brakowało) ciągnąc kable z przedpokoju bo było bliżej :(


    Czy dobrze mi się wydaje że wystarczy wymienić drugi bezpiecznik na B16 i będzie wszystko OK?
    A wracając do okapu to chyba będę musiał oddać go na gwarancji bo to że mi wywala bezpiecznik B20 to chyba nie jest normalne i tego to się chyba nie da wyjaśnić jakoś racjonalnie. No chyba że po prostu bezpieczniki po 9 latach są do wymiany ale tego to ja nie wiem jak sprawdzić.

    0
  • #8 24 Gru 2007 13:59
    Interno
    Poziom 21  

    Przepraszam pomyliłem się z tym od prawej do lewej, zawsze podaję w dokumentacji od lewej do prawej zaczynając od bezpiecznika głównego
    Czyli jest prawidłowo poza twoim liczonym od prawej 2 bezpiecznikiem 10A na którym wisi tylko zmywarka i piekarnik.
    Bezpiecznik za słaby wymień na 16 lub 20A.
    Pozd.

    0
  • #9 24 Gru 2007 14:11
    Michal_C
    Poziom 10  

    nie wisi na nim tylko piekarnik i zmywarka ale też wszystkie inne gniazdka w domu poza pozostałymi kuchennymi i łazienką. Jak dużo mogą wytrzymać kable cieńsze niż 2,5 wszędzie w ścianach mam takie jak do światła.

    0
  • #10 24 Gru 2007 14:13
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Myślę, że masz już rozwiązanie. Zbyt cienkie przewody powodują nagrzewanie się instalacji. Przy twojej instalacji zasilenie powinno być wykonane przynajmniej 4mm2 na trzech fazach z rozdizałem na obwody. Dla jednej fazy, zasilenie z licznika to przynajmniej 6mm2. Zasilanie gniazd w kuchni i najlepiej też w pokojach - 4mm2 i 2,5mm2 do każdego gniazda.
    Zwiększanie In bezpieczników może w twojej sytuacji spowodować spalenie się instalacji, a napewno znaczne skrócenie jej żywota.
    Przez rok-dwa może być dobrze, a potem zaczną się usterki sypać jak z rękawa. O pożarze nie mówię nawet...
    Niepiszesz też nic o typie sieci twojej instalacji. Jeśli masz TN-S, to wypadałoby też dodać różnicówkę do gniazd w łazience.
    Radziłbym raczej ograniczyć liczbę większych odbiorników włączanych jednocześnie do sieci.
    Jesli chodzi pralka, to nie piecz wtedy ciasta i nie gotuj wody w czajniku elektrycznym itd. Staraj się ograniczać do jednego dużego obiornika na raz.

    0
  • #11 24 Gru 2007 14:20
    Michal_C
    Poziom 10  

    chyba jednak muszę wezwać jakiegoś elektryka bo to co napisałeś to dla mnie za mądre i już się pogubiłem. Czy jeśli przez 9 lat wytrzymały kable w ścianach to nie znaczy że wytrzymają. Nie wiem jakie kable mam od licznika do skrzynki i jakie są od skrzynki do puszek. Wiem ze do gniazdek dochodzą takie cienkie.
    Bezpieczniki nie są przypalone i gorące podczas pracy więc chyba nie jest aż tak źle.

    0
  • #12 24 Gru 2007 14:45
    Pawel wawa
    VIP Zasłużony dla elektroda

    Jeśli jesteś z wawy odezwij się na PW. Zobaczymy co tam masz i co da się zrobić:)

    0
  • #13 24 Gru 2007 14:57
    Michal_C
    Poziom 10  

    Przeprowadziłem się z dziewczyną do Pruszkowa, ale jeszcze 3 tygodnie temu mieszkałem od urodzenia w Warszawie z rodzicami :)

    0
  • #14 24 Gru 2007 15:40
    Interno
    Poziom 21  

    Jeśli się poddajesz to trudno.
    Jeśli chcesz porady, ponumeruj te bezpieczniki, wrysuj druty fazowe i ich ilości z opisem obwodów co pod nie jest podłączone.
    Wyślij na prywatne, to jest proste tylko żle zaczeliśmy.
    Wesołych Świąt.

    0
  • #15 24 Gru 2007 15:55
    Michal_C
    Poziom 10  

    Pokaż mi jakiś przykład na którym będę mógł się oprzeć rozrysowując. Jestem zupełnym laikiem i proszę o używanie takiego języka który zrozumiem.

    0
  • #16 25 Gru 2007 21:54
    lukas1850
    Poziom 14  

    B20 P191 to jest właśnie różnicówka, dlatego jeśli ją wyłączysz tracisz zasilanie całego mieszkania - ona jest podłączona bezpośrednio za głównym zabezpieczeniem C25, a dopiero później instalacja dzieli się na pozostałe zabezpieczenia. Jeśli wybija Ci ją przy włączaniu/przełączaniu okapu, to znaczy, że coś jest nie w porządku z silnikiem, albo z włącznikiem wentylatora - następuje przebicie do prawdopodobnie uziemionej obudowy. Jeśli sam nie umiesz tego naprawić wezwij elektryka, bo to nie jest raczej wina zabezpieczenia, tylko samego urządzenia.

    0
  • #18 26 Gru 2007 14:55
    Michal_C
    Poziom 10  

    Lechem56 jeśli byś mi przesłał to w lepszej rozdzielczości tzn. takiej żeby dało się odczytać to coś takiego zrobię. Tylko powiedzcie mi jeszcze skąd mam wiedzieć ile mam drutów fazowych :)
    Co do okapu to zajmę się tym aby na gwarancji mi przyszli i zrobili. Mam tylko nadzieję że nie będą chcieli żeby go ściągać i zawozić do nich do serwisu. A może ktoś z was wie jak to jest z serwisem gorenje?

    0
  • #19 11 Sie 2008 08:09
    gory
    Poziom 14  

    wrzuce tu swoje dwa grosze... Główny przewód to rzekomo 2,5mm w przypadku przewodów 1,5mm nie dawałbym bezpieczników większych niż 10A... Twierdzi się że na 1mm przekroju przypada 10A więc na 1,5mm przypada 15A... ja biorę pod uwagę że przy odpaleniu przykładowo mojego piekarnika który będzie miał z 2kW pobór prądu to z 8A i przewód jest wyraźnie ciepły... Na moją logikę to trzeba by przekroczyć 16A żeby zabezpieczenie zadziałało.

    Dla mnie to jest balansowanie nad granicą bezpieczeństwa.
    Powszechnie się mówi że dajemy 3 x 2,5mm na gniazdka i 1,5mm na oświetlenie... Niestety nie wszędzie tak jest. U mnie 1,5mm i B10 A wystarcza żeby utrzymać światło i piekarnik. Podczas najbliższego remontu wycięgnę ze skrzynki na kuchnię osobny obwód...


    Pozdrawiam
    B.

    0