Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.

Pit91 28 Gru 2007 17:17 9381 41
  • #1 28 Gru 2007 17:17
    Pit91
    Poziom 9  

    Mam problem z silnikiem jednofazowym, który za każdym włączeniem zmienia kierunek obrotów. Cewka została wymieniona na nową. Co należy uczynić aby silnik działał poprawnie?

    0 29
  • #2 28 Gru 2007 17:25
    pol032
    Poziom 24  

    Witam
    czy ten silnik pod obciążeniem rusza, piszesz ze została wymieniona cewka chyba miałeś na myśli kondensator taki niebieski

    0
  • #3 28 Gru 2007 17:41
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Witam.
    Podaj więcej danych silnika ( dane z tabliczki znamionowej)
    Pozdrawiam

    0
  • #4 28 Gru 2007 21:10
    Pit91
    Poziom 9  

    Dane z tabliczki:
    220v
    1,20A
    1410/275 obrotów

    Kondensator:
    6uF

    Silnik rusza pod obciążeniem, jednak niekiedy ma z tym trudność. Bez kondensatora także działa w ten sposób, nawet nie wiem czy jest potrzebny, ale był już dodany do tego przez poprzedniego właściciela.

    0
  • #5 28 Gru 2007 21:34
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Masz silnik od pralkii automatycznej,a tam kondensator min.16µF.Powinien też być podany typ silnika.

    0
  • #6 28 Gru 2007 21:52
    Pit91
    Poziom 9  

    Trudno się więcej doczytać ponieważ są mocno zdarte napisy. Pisze tan jeszcze coś takiego (mogą być pomyłki).
    EGW71.1/4-B1/13
    Nie wiem czy to coś pomoże.
    To znaczy że kondensator musi być 16µF??

    0
  • #7 29 Gru 2007 05:56
    Dioda52
    Poziom 27  

    Nie wyglada mi to na silnik z pralki automatycznej bo obroty szybkie wynosza 2700 . Jedno jest pewne ze nie jest podlaczone uzwojenie rozruchowe dlatego silnik pracuje jak mu sie chce (obroty) .Musi byc podlaczone uzwojenie rozruchowe .Zobacz wiecej na temacie jak podlaczyc silnik na 230V oraz podlaczenie silnika z pralki automatycznej .

    -1
  • #8 29 Gru 2007 09:20
    HeSz
    Specjalista elektryk

    Dioda 52 !
    Ten silnik ma 275 a nie 2700 obrotów. To jednak prawdopodobnie jest silnik z pralki.

    0
  • #9 29 Gru 2007 10:47
    Pit91
    Poziom 9  

    A tak dokładniej to jak to trzeba podłączć?? Kable wychodzące z silnika są wszystkie czarna (poprzedni właściciel zmienił)

    0
  • #10 29 Gru 2007 10:48
    pol032
    Poziom 24  

    Witam
    Możesz zrobić jakieś zdjęcie tego silnika i tu je wkleić , bo w necie o takim numerze silnika nic nie znalazłem a wtedy by można by było stwierdzić czy jest on od automatu czy od czegoś zupełnie innego

    0
  • #11 29 Gru 2007 10:57
    Pit91
    Poziom 9  

    Oto zdjęcia:
    Silnik:
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Sposób podłączenia:
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.

    0
  • #12 29 Gru 2007 11:29
    pol032
    Poziom 24  

    Zrób jeszcze zdjęcie tabliczki znamionowej bo podejrzewam że ten silnik ma 1410 obr i 275 Wat

    0
  • #13 29 Gru 2007 11:58
    Pit91
    Poziom 9  

    Słabo widać ale lepiej nie będzie. Mocno jest zamazana i zdarta.
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.

    0
  • #14 29 Gru 2007 12:11
    pol032
    Poziom 24  

    Ten silnik przy 220v pobiera 1.20A więc ma 275 Wat kondensator 6µf wystarczy może pomyliłeś uzwojenia i kondensator jest podłączony w szereg z uzwojeniem roboczym a nie z uzwojenie pomocniczym uzwojenie robocze ma troszeczkę grubszy drut na uzwojeniu niż uzwojenie pomocnicze to uzwojeniem pomocnicze w szereg powinien być podłączone z kondensatorem 6µF

    0
  • #15 29 Gru 2007 22:39
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Pit91 napisał:
    Oto zdjęcia:
    Silnik:
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Sposób podłączenia:
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.


    Daj fotkę wyprowadzenia kabli z silnika to dojdziemy.

    0
  • #16 29 Gru 2007 22:59
    Pit91
    Poziom 9  

    Bo coś to da. Rozebrałem dzisiaj silnik a tam tak to poplątane, że nie wiadomo gdzie co jest podłączone... Zwoja mają takie same grubości. Więc nie wiem co można jeszcze zdziałać. Próby innego podłączenia nie powiodły się. Jest jeszcze inny sposób na ten silnik??

    0
  • #17 29 Gru 2007 23:23
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Pit91 napisał:
    Bo coś to da. Rozebrałem dzisiaj silnik a tam tak to poplątane, że nie wiadomo gdzie co jest podłączone... Zwoja mają takie same grubości. Więc nie wiem co można jeszcze zdziałać. Próby innego podłączenia nie powiodły się. Jest jeszcze inny sposób na ten silnik??


    Masz 4 kable wyprowadzone z silnika tak?
    Te 2 które masz podłączone do sieci niech tak zostaną.
    Drugie 2 powinny mieć przejście- sprawdź omomierzem. Jeśli nie mają to do przezwojenia. A jeśli mają to jedną żyłę podłącz do sieci bezpośrednio do którejś z podłączonych a drugą do kondensatora .Wyjście z kondensatora do sieci -druga żyła podłączona. Musi chodzić.

    Słabo widać podłączenie na kostce ale wydaje mi się że jest źle podłączony.

    0
  • #18 30 Gru 2007 13:40
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Dodam tylko że te co do sieci to będą robocze i rzeczywiście tak muszą zostać, a te drugie rozruch.Jeśli rozruch -początek do sieci a koniec poprzez kondensator ..lub koniec do sieci a początek przez kondensator-zmienisz w ten sposób obroty.

    0
  • #19 30 Gru 2007 15:01
    Pit91
    Poziom 9  

    Czy o takie podłączenie chodzi??
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Silnik dalej zmienia kierunek.
    Możliwe jest że podczas nieudanych prób podłączenia kondensator się uszkodził?? Jak można to sprawdzić??

    0
  • #20 30 Gru 2007 16:01
    e2rd.o
    Poziom 19  

    Witam
    Przy tym silniku jest motoreduktor i obroty silnika to 1410, a obroty na osi to 275. Ten silnik przy odpowiednim podłączeniu może mieć obroty prawo/lewo.

    0
  • #21 30 Gru 2007 17:12
    Dioda52
    Poziom 27  

    Sprawdz omomierzem czy sa sprawne uzwojenia i tez wzgledem obudowy .Uzwojenie niskooporowe jest to uzwojenie glowne , a wysokooporowe jest to uzwojenie rozruchowe ktore laczy sie szeregowo z kondensatorem .Podejrzewam ze uzwojenie rozruchowe jest uszkodzone i dlatego silnik chodzi jak chce w ktora strone ewentualnie moze jest tez wylacznik osrodkowy ktory jesli jest to laczy sie szeregowo z uzwojeniem rozruchowym .

    0
  • #22 30 Gru 2007 18:05
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Jeśli jest wył.odśrodkowy to nie ma kondensatora i wyprowadzone będą tylko przewody zasilające.Zgadzam się-trzeba pomierzyć uzw.

    0
  • #23 30 Gru 2007 19:18
    Dioda52
    Poziom 27  

    Sa rozne wykonania silnikow z wylacznikiem i bez tak za nie masz racji jak bedziesz mial wiecej widzy to sie nauczysz o konsrukcjach silnikow .

    0
  • #24 30 Gru 2007 19:28
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Pit91 jak rozbierałeś silnik był w środku wył. odśrodkowy?

    0
  • #25 30 Gru 2007 19:43
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Pit91 napisał:
    Czy o takie podłączenie chodzi??
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Silnik jednofazowy. Zmienia kierunek obrotów.
    Silnik dalej zmienia kierunek.
    Możliwe jest że podczas nieudanych prób podłączenia kondensator się uszkodził?? Jak można to sprawdzić??


    Tym razem widać wyraźnie przewody ale za to nie wiadomo które są od czego i gdzie idą< silnik., zasilenie, kondensator>.

    0
  • #26 30 Gru 2007 21:04
    Pit91
    Poziom 9  

    Czarne kable są od silnika, najgrubsze od zasilania (brązowy +), a reszta jest do kondensatora (widać podłączenie na zdjęciu. Silnik nie ma wył odśrodkowego.

    0
  • #27 30 Gru 2007 21:23
    Akrzy74
    Poziom 39  

    Do Kol. Dioda52-

    Cytat:
    Sa rozne wykonania silnikow z wylacznikiem i bez tak za nie masz racji jak bedziesz mial wiecej widzy to sie nauczysz o konsrukcjach silnikow .
    Kol. Dioda52-widać że na temat TEGO silnika twoja wiedza jest znikoma.Różnica między nami jest taka że Ty wiesz że są różne silniki i pewnie znasz ich konstrukcje z książek,ja natomiast patrząc na silnik znam jego budowę bo go rozbierałem,naprawiałem lub przewijałem.Dlatego byłem pewien że ten konkretny silnik nie posiada wył.odśrodkowego.Nie zarzucaj mi niewiedzy bo ja tobie nie zarzucam.

    0
  • #28 31 Gru 2007 03:22
    Dioda52
    Poziom 27  

    Trudno znac kazdy silnik ale jesli osoba nie podaje dokladnego opisu przewodow to moga byc rozne rozwiazania i tylko podaje ze jest szesc przewodow ,ja podaje jakie moga byc rozwiazania techniczne dla kazdego silnika , a jesli czegos nie ma to sie opuszcza i przechodzi sie dalej , a twierdzenie ze jesli jest kondensator to nie ma wylacznika odsrodkowego to jestes w duzym bledzie bo sa tez silniki ktore to posiadaja ,bo uzwojenie rozruchowe jest nawiniete oszczednie a czasami zalezy od konstrukci silnika .A na marginesie to ja bardzo duzo robie kolo silnikow .

    0
  • #29 31 Gru 2007 12:42
    Pit91
    Poziom 9  

    sprawdziłem te przewody omomierzem i pokazuje że mają przejście pokazuje ok 20,8Ω(pierwsze przewody) - 21,3Ω(drugie przewody). Między kablami a obudową nie ma przejścia, a silnik dalej działa jak mu się chce.

    0
  • #30 31 Gru 2007 13:33
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Pit91 napisał:
    sprawdziłem te przewody omomierzem i pokazuje że mają przejście pokazuje ok 20,8Ω(pierwsze przewody) - 21,3Ω(drugie przewody). Między kablami a obudową nie ma przejścia, a silnik dalej działa jak mu się chce.


    Przyjmijmy że końcówki 1 uzwojenia to A i B a 2 to C i D.
    A i C razem i do sieci.
    D do jednego styku kondensatora , drugi styk kondensatora do B i do sieci - musi chodzić . Cyba że uszkodzony kondensator.

    0