Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

Stare mieszkanie, stara instalacja, korki skaczą.

Tal-Rash 29 Gru 2007 11:13 20182 60
  • #1 29 Gru 2007 11:13
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Witam.
    Nowa instalacja będzie ale to za 1,5 lub 2 lata.
    Stara niestety to dwa aluminiowe kable.
    Bezpieczniki w domu są dwa. Jeden na gniazdka a drugi na oświetlenie.
    Problem polega na tym że nie można korzystać z prawie nic jak chodzi pralka.
    Wystarczy mikrofalę włączyć i bum bezpiecznik wyskakuje.
    Tak samo czajnik elektryczny. Jak ktoś robi kawkę i ktoś np właczy piekarnik trach bezpiecznik leci.
    Jednym słowem cholery można dostać.
    Bezpiecznik to 16A.
    Pomyślałem że wymienię go na 20A albo 25A.
    Tylko sąsiad powiedział że spale mieszkanie wtedy.
    Jak to jest?
    Co można poradzić na to samemu?
    Odpada narazie robienie czegokolwiek bo nie ma na to kasy.

    Kolego - należy czytać ogłoszenia w działach
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic814835.html

    Przeniosłem z Początkujący Serwisanci. [Mirek Z.]

    1 29
  • #2 29 Gru 2007 12:00
    Adam-T
    Poziom 37  

    Tal-Rash napisał:
    Pomyślałem że wymienię go na 20A albo 25A.
    Tylko sąsiad powiedział że spale mieszkanie wtedy.


    I bardzo dobrze powiedział sąsiad i posłuchaj jego dobrej rady. Do czasu remontu instalacji zaopatrz się w bezpieczniki i staraj się pamiętać co jest włączone i co chcesz jeszcze w danej chwili włączyć. Innej rady nie ma.

    Pozdrawiam
    Adam

    PS 10A to ok 2300W, tyle mniej więcej pobiera czajnik elektryczny lub pralka automatyczna w czasie podgrzewania wody.

    -1
  • #3 29 Gru 2007 15:16
    Kaz K
    Poziom 20  

    A przewod jaki masz 2x1,5 czy 2x2,5 mm2 ? Mieszkania raczej nie spalisz tylko kable gdzies na polaczeniu sie upala . Moze podciag jakis nowy kabel do kuchni w listwach pcv tymczasowo ,koszt niewielki tego bedzie.

    2
  • #4 29 Gru 2007 18:32
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Taka jest niestety uroda tych starych instalacji. Projektowano je dla oświetlania pokoi + radio i pralka "Frania". Niestety, jedynym sensownym rozwiązaniem bez remontu jest selekcja odbiorów. Tylko jeden duży odbiór naraz - pralka, czajnik, Mikrofala. Czajnik można zastapić zwykłym do gazu. Z mikrofali zrezygnować.

    1
  • #5 29 Gru 2007 18:38
    Hucul
    Poziom 39  

    Z Twojego postu zrozumiałem , że masz bezpieczniki automatyczne , jeśli są starego typu - wkręcane , wymień je na zwykłe - topikowe o tej samej wartości . Następna rada to należy planować włączanie urządzeń tak , by nie przekraczać prądu bezpieczników .

    1
  • #6 29 Gru 2007 22:25
    plewkowy
    Poziom 11  

    Trzy czynności które należy wykonać na pewno w instalacji al.
    - należy w skrzynce bezpiecznikowej oczyścić śruby stykowe wraz z podstawą bezpiecznikową i silnie dokręcić przewody.
    - należy przejrzeć wszystkie puszki ew.sprawdzić połączenia / powinny być na skrętkę lub zaciski.Wszystko co czarne poskracać.
    - to samo jeżeli chodzi o gniazda i przełączniki.

    Tym sposobem można "zreanimować" instalację aluminiową.

    1
  • #7 30 Gru 2007 16:49
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Ale nie sprawisz, żeby przeniosła taką ilość mocy, by zasilić nowoczesne mieszkanie. Telewizor (czasem dwa), ze dwa radia, budziki, lampki ozdobne, komputer, wieża, kino domowe, wzmaczniacz, mikrofalówka, kuchnia elektryczno-gazowa, piecyk przepływowy do wody, pralka, a zimą dodatkowo olejaki i słoneczka, bo centralne małowydajne...
    Kiedyś był żyrandol z żarówkami na 75W, radio, telewizor i nocna lampka, u szczęśliwców Frania w łazience.
    Nic dziwnego, że stare instalacje dziś wariują.

    0
  • #8 30 Gru 2007 17:40
    plewkowy
    Poziom 11  

    Mój post miał na celu pokazać czynności niezbędne przy instalacji al. i podanych objawach. Instalacje al. o ile pamiętam były budowane na przydział 4.5 kW i kładzione przewodem Adyt 2x1,5 na gwożdzie /lokalówka /.
    Wszystkie nadpalenia, luźne połączenia itp. powodują iskrzenia, miejscowe przegrzania - zatem spadki napięcia, niepewny przepływ prądu.

    Rewizja instalacji pozwoli ją eksploatować, ale wiadomo miedzi nie zastąpi.

    1
  • #9 30 Gru 2007 17:53
    graczykshow
    Poziom 19  

    mam to samo totalna klapa o mikrofalówce moge se pomażyc i kasy też niema nawet jak naleje za dużo wody do czajnika i długo idzie to bum i wybija

    0
  • #10 30 Gru 2007 22:50
    Adam-T
    Poziom 37  

    graczykshow napisał:
    to bum i wybija


    Jaki masz bezpiecznik?

    Pozdrawiam
    Adam

    0
  • #11 31 Gru 2007 17:47
    Paulsky
    Poziom 13  

    Panowie, ależ wszyscy macie rację.
    Faktycznie stara instalacja aluminiowa nie wydala dla nowoczesnych wymogów. Szczególnie jeśli ktoś podpina dodatkowe grzejniki elektryczne które to przecież mają niebywały "apetyt " na prąd i działają długo. Nawet nowe instalacje mogą mieć z tym problem, niejedno spalone gniazdko moje oczy widziały. Jasne że planowanie załączania urządzeń w znacznym stopniu nam pomaga, ale...Czy napięcie które dociera do naszego odbiornika spełnia jego potrzeby?? Czyż każde połączenie kabla nie jest kolejną rezystancją wpiętą szeregowo w obwód? A za straty energii też trzeba zapłacić...Konserwacja instalacji pomoże w znacznym stopniu, ręczę osobiście. Ostatecznie można, tymczasowo oczywiście, rozbić instalację na dwie części podciągając do jednej z puszek dodatkowy, zewnętrzny kabel. Tak wydzielona kuchnia podpięta pod dodatkowy bezpiecznik rozwiąże problem czajnikowo-pralkowy.
    Jeden z kolegów wspomniał, że kiedyś było w domu parę żarówek 75 wat. Dziś stosując energooszczędne mocą 75 watów całe mieszkanko oświetlamy.:D

    1
  • #12 31 Gru 2007 18:26
    andrzej000025
    Poziom 10  

    Coś mi się tu nie zgadza, co ma stara instalacja aluminiowa do palenia bezpieczników. ze względu na większy opór aluminium niż miedzi, prąd w starej instalacji popłynie mniejszy niż w miedzianej, po prostu będzie większy spadek napięcia, i co najwyżej będą się przewody grzały. 16 A to normalne zabezpieczenie gniazdek, po prostu jest za duże obciążenie obwodu.Należy podłączyć drugi bezpiecznik z nowym obwodem gniazd. Na miedzi tak samo by Ci paliło.

    0
  • #13 31 Gru 2007 18:33
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Korki skaczą bo dziś SYLWESTRA.

    1
  • #14 31 Gru 2007 18:43
    Beattracks
    Poziom 21  

    Zgadzam sie z kolega andrzej weź zrób osobny bezpiecznik dla łazienki! i mam problem pralki z głowy!i zreanimój instalacje tak jak koledzy podpowiadają! Mysle że do remontu to wystarczy!

    2
  • #15 31 Gru 2007 18:56
    Paulsky
    Poziom 13  

    Może nie pamiętam już podstaw, starość nie radość, ale jak nam spadnie napięcie to kosztem czego utrzymamy ten sam poziom mocy? A czym jest ciepło wymuszone przepływem prądu? No i nie skończy się na bezpieczniku?
    Miałem kiedyś przypadek zbyt dużych rachunków za prąd. Instalacja przejrzana, poprawiona, ciągle problem. Wymieniłem linię od licznika do bezpiecznika, daleko było bo ponad 30 m kabla. Pewne komentarze co do kosztów kabla też słyszałem. Ale szybko minęło, bo stary kabel to on w aluminium był i strasznie sfatygowany był. I ręką odjął. Rachunki spadły. A zabezpieczenie nie wybijało, bo 25 A. Wewnątrz 20A dól i 16A góra. Wewnątrz instalacja nieco poprawiona. Na jednej linii czajnik i lodówka, na drugiej pralka, reszta trzecią- czasem pralka czy odkurzacz. Nikt się nie zastanawia kiedy i co włączać. :P

    0
  • #16 01 Sty 2008 02:47
    plewkowy
    Poziom 11  

    Niniejszym składam wszystkim forumowiczom życzenia pomyślności w 2008 roku. !!!!!!!!!!
    Teraz nawiązując do tematu / szkodza że założyciel postu się nie odezwał / należy stwierdzić :
    - Jest to zapewne lokal mieszkalny w bloku lub kamienicy pierwotnie uzbrojony w instalację al. , zatem W.L.Z. aluminiowy ADY 4 lub 6 mm. Bezpiecznik na WLZ w stronę lokalu 25 A / porcelanka / szybka.
    - w lokalu tablica bakielitowa na dwie podstawy bezpiecznikowe i zacisk zerowy - zapewne dwa bezpiecznki 16 A topikowe lub 16 i 10 A. Były instalacje dwuobwodowe. Gniazda i światło razem i dwie pętle na mieszkanie + dodatkowe zero drutem stalowym, gniazda osobno i światło też z drutem. Należy podokręcać wszystkie połączenia śrubowe przedtem oczyściwszy AL. z czarnego nalotu. A w szczególności STOPKĘ podstawy bezpiecznikowej która powinna być żółta i dokręcona na Full / bez wżerów /- objawy te powodują przegrzew punktowy bezpiecznika lub wyzwalacza[ automatu], a zatem jego przepalenie lub wyłączenie.
    - puszki łączeniowe i osprzętu oczyścić z nalotu i sprawdzić połączenia tam gdzie potrzeba poskracać i połączyć od nowa. Tam gdzie można należy stosować złączki wago zatrzaskowe / nie na wcisk / bardzo dobrze zastępują skrętki i zaciski tulejowe.

    Uwagi:
    - Iskrzenia na niepewnych połączeniach w puszkach i połączeniach śrubowych powdują drastyczny przegrzew / spotkałem się z przypadkami ściany która parzyłą, zatem drastyczny spadek napięcia w obwodzie. Ponadto zaiskrzenia prowokują " szpilki prądowe / zwarciowe / " działające na bezpieczniki i urządzenia.
    - jeżeli urządzenie ma moc znamionową np. czajnik 2 kW to przy spadku napięcia / wynikających z niepewnych połączeń / nawet chwilowych na przykład 30% będzie chciało zassać prądu o 30% więcej / ogólnie mówiąc /. Zatem jest prawdopodobieństwo duże wywalenia bezpiecznika.
    - popularny tak zwany automat to nic innego jak ogólnie mówiąc jak wyzwalacz elektromechaniczny / w zasadzie termik od silnika obudowany na okrągło /, który jest mało odporny na przegrzewy i ma ograniczoną ilość wyzwoleń. Żywotność dla nominalnych parametrów bardzo krótka.
    Zatem sprawność i skuteczność także krótka.

    0
  • #17 01 Sty 2008 11:30
    stomat
    Specjalista elektryk

    Cytat:
    "przy spadku napięcia / wynikających z niepewnych połączeń / nawet chwilowych na przykład 30% będzie chciało zassać prądu o 30% więcej /ogólnie mówiąc /."

    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda" :)

    -1
  • #18 01 Sty 2008 12:25
    elektromechanik
    Poziom 27  

    stomat napisał:
    Cytat:
    "przy spadku napięcia / wynikających z niepewnych połączeń / nawet chwilowych na przykład 30% będzie chciało zassać prądu o 30% więcej /ogólnie mówiąc /."

    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda" :)


    Cóż chcesz , świat się zmienia więc może i zasady elektrotechniki się zmieniły. Niektórzy twierdzą że nawet woda płynie pod górę.

    A może ten czajnik jest tak inteligentny i zmniejsza swoją oporność w razie potrzeby.

    -1
  • #19 01 Sty 2008 14:34
    plewkowy
    Poziom 11  

    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda"
    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda"


    Panowie ja się nie silę teraz na rozważania teoretyczne, ale opieram się na praktyce. Instalacja aluminiowa uszkodzona to mina pełna niespodzianek. Miernik w łapę, cęgi, wykrywacz - a to podstawa bezpiecznikowa popękana w najście kawałków trzmająca się obudowy, a to puszka metalowa / stary typ / która " cudownym sposobem " zamyka obwód a przewody powypalane, a to przewód w ścianie mający przerwę i iskrzy w izolacji do gorącości ściany itp.
    Mam wątpliwą przyjemność przynajmniej raz w miesiącu dotykać taką instalację i jest to wariactwo.

    Ponad to ten kto wymyślił instalację aluminiową w mieszkaniach powinien dostać nagrodę dożywotnią - zapewnił pracę elektrykom na dwadzieścia lat jak nie lepiej.

    1
  • #20 01 Sty 2008 14:41
    elektromechanik
    Poziom 27  

    plewkowy napisał:
    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda"
    A to ciekawa teoria. I w jakiż to magiczny sposób spirala czajnika zmiejszy swą rezystancję ? Kłaniają się podstawy elektrotechniki. A mówili "nie chodź na wagary, nauka się zawsze przyda"


    Panowie ja się nie silę teraz na rozważania teoretyczne, ale opieram się na praktyce. Instalacja aluminiowa uszkodzona to mina pełna niespodzianek. Miernik w łapę, cęgi, wykrywacz - a to podstawa bezpiecznikowa popękana w najście kawałków trzmająca się obudowy, a to puszka metalowa / stary typ / która " cudownym sposobem " zamyka obwód a przewody powypalane, a to przewód w ścianie mający przerwę i iskrzy w izolacji do gorącości ściany itp.
    Mam wątpliwą przyjemność przynajmniej raz w miesiącu dotykać taką instalację i jest to wariactwo.

    Ponad to ten kto wymyślił instalację aluminiową w mieszkaniach powinien dostać nagrodę dożywotnią - zapewnił pracę elektrykom na dwadzieścia lat jak nie lepiej.


    Kolego nie zrozumiałeś o co nam chodzi.

    Mianowicie o to że napisałeś że czajnik będzie brał większy prąd przy spadku napięcia. Grzałka ma swój opór To jak może wzrosnąć prąd, gdzie prawo Ohma.

    Co do instalacji to masz CAŁKOWITĄ rację.

    1
  • #21 01 Sty 2008 15:11
    robokop
    Moderator Samochody

    Koledze "plewkowy" chodziło chyba o coś innego, a mianowicie o zjawisko wzrostu rezystancji w w momencie rozgrzewania grzałki. Przy chwilowym zaniku napięcia grzałka stygnie, jej rezystancja maleje, przy ponownym pojawieniu sie napięcia grzałka z małą rezystancją znowu się rozgrzewa pobierając znacznie większy prąd. W przypadku niepewnego styku i iskrzenia , nawet odbiornik pobierający prąd znacznie mniejszy od prądu znamionowego zabezpieczenia może spowodować jego zadziałanie.

    0
  • #22 01 Sty 2008 16:49
    Paulsky
    Poziom 13  

    Sorki, panowie, ale ja chodziłem często na wagary. Z tego też względu proszę o naprostowanie.
    Otóż wydawało mi się iż prawo Ohma dotyczy napięcia na zaciskach rezystancji, czy też różnicy potencjałów. My omawiamy spadek napięcia w instalacji więc powinniśmy doliczyć wszystkie opory powodujące poruszany problem strat. Zgodnie z tym prawem Spadek napięcia wiąże się ze spadkiem prądu, gdy R przyjmiemy za stałe. R=U/I.
    No właśnie. Ale do naszego czajnika raczej zastosujemy prawo Joule'a-Lenza które mówi że energia elektryczna przekształcana ciepło na naszej rezystancji jest wprost proporcjonalna do kwadratu prądu W=RI²t.
    Przekształcając zgodnie z prawem Ohma W=U²t/R.
    A nasza moc znamionowa chyba się nie zmienia i wygląda tak: P=U×I. Jak zmienia się pobór prądu przy spadku napięcia? Już o tym napomknąłem wcześniej ale chyba za długie teksty piszę i nikt mnie nie czyta. :lol:

    0
  • #23 02 Sty 2008 11:37
    mczapski
    Poziom 38  

    Panowie zadyskutowujecie się a inicjator tematu siedzi cicho. Prawdopodobnie napisał bzdury i nie kwapi się do uściślenia problemu. Napisał, że posiada bezpiecznik 16 A tylko nie wiemy który. Poza tym co zmieni remont/wymiana instalacji? Czy to oznacza, że po zmianie przewodów zamontuje bezpiecznik 32 A? Przecież do mieszkania ma doprowadzoną jedną fazę a instalacja w budynku (pewnie bloku) pozostanie niezmieniona. Przydział mocy pewnie też. Taka uroda instalacji, że kiedy pralka pierze i grzeje, funkcjonują jakieś urządzenia drobne to włączenie odkurzacza, żelazka uwalnia nas od obowiązków. Prawdą jest, że warto obejrzeć i poprawić instalację ale też warto przyjąć do wiadomości, że nie da się włączać wszystkiego jednocześnie. Pewnie rozwiązaniem jest korzystanie z gazu.
    Jak również nie wszyscy mają nałóg łamania zasad użytkowania domowych instalacji elektrycznych. No cóż proszę kombinować dalej. Następny etap to straż pożarna. Może to będzie przekonywujące.

    0
  • #24 05 Sty 2008 20:20
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    mczapski nie wszyscy mają nałóg wchodzenia na forum kilka razy na dobrę.
    ---
    Dyskusja wre a w sumie tylko dwa posty coś mi wyjaśniły.
    Takie rady - kożystaj z gazu albo sprzedaj mikrofalówkę to tylko piszą ignoranci by sobie posty nabić a sprawę moją konkretnie mają w dupie.
    Ciekaw jestem czy jak jadą autem i widza na poboczu samochód który ma kapcia zatrzymują się i mówią: I co teraz na piechotę? to miłego spacerku.
    Znieczulica.
    ---
    Bezpieczniki czy tam korki są dwa jeden na oświetlenie drugi na gniazdka.
    Piszę korki bo to są takie bezpieczniki białe które wkłada się w plastikową czarną obudowę i wkręca.
    Prosze nie śmieć się z tego że nie używam profesjonalnego słownictwa ale elektryka/elektronika to nie jest znany mi temat.
    ---
    Ostatecznie mogę wkręcić bezpiecznik 20A zamiast 16? Zmieni to coś?
    Chodzi mi o to bym mógł korzystać z komputera gdy pralka pierze. Przecież to cholery można dostać. Mieszkanie w centrum miasta a zachowywać się trzeba jak na wsi w latach 70-tych.
    ---
    Aha na korytarzu też jest wkręcony 16a
    A bezpieczniki są takie: Stare mieszkanie, stara instalacja, korki skaczą.
    ---
    I jeszcze jedno.
    Bezpieczniki wyskakują a nie sie palą. Nie muszę go wymieniać za każdym razem tylko wcisnąć s powrotem.

    0
  • Pomocny post
    #25 05 Sty 2008 20:59
    Hucul
    Poziom 39  

    Tal-Rash napisał:
    Bezpieczniki wyskakują a nie sie palą. Nie muszę go wymieniać za każdym razem tylko wcisnąć s powrotem.

    Na zdjęciu masz bezpiecznik topikowy , w którym spala się przewodnik i jest do wymiany cały bezpiecznik . Korek , który wyskakuje to "automat" wciskasz przycisk i działa znowu .
    Jeśli masz "automaty" to sprawdź stan styków w gniazdach , może być na nich nagar (jak na świecach w aucie) , wtedy wystarczy nagar usunąć , dokręcić porządnie wszystkie kable i po sprawie .

    0
  • #26 06 Sty 2008 01:58
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    A jak to oczyścić by mnie nić nie trzepnęło.
    Te automaty to rozumiem coś innego?
    Zaraz jak pralka skończy to wyłączę na korytarzu wykręcę je i zobaczę jak to wygląda.

    Dodano po 1 [godziny] 27 [minuty]:

    Ok zajrzałem jak to wygląda.
    Masz rację nie ma bezpieczników w domu.
    Są tylko 10A automaty.
    Może bym je wymontował i założył coś takiego:
    http://allegro.pl/item288027203_wylacznik_s_303_c_16a_legrand_nowy_.html
    Bo chyba 16A takiego starego to nie dostanę? A może?

    Dodano po 11 [minuty]:

    Ok zagłębiłem się w temat.
    To jest wyłącznik tablicowy 10A.
    Mogę go zamienić na coś 16A ?
    W mieszkaniu kable są aluminiowe a na korytarzu miedziane.
    Z korytarza przychodzą do tego bezpiecznika automatycznego 2 kable miedziane a wychodzi 1 aluminiowy.
    Na co mogę to wymienić? Prosze o rady i najlepiej o linki do allegro na przykład.

    Dodano po 3 [godziny] 12 [minuty]:

    O taki mam bezpiecznik:
    Zmieniłbym na 16A ale gdzie ja takie stare gówno dostanę!
    Stare mieszkanie, stara instalacja, korki skaczą.

    0
  • Pomocny post
    #27 06 Sty 2008 10:48
    Hucul
    Poziom 39  

    Napisz dokładnie jakie masz zabezpieczenia :
    1 główne (na klatce schodowej)
    2 na oświetlenie
    3 na gniazda
    Chodzi o wartość bezpieczników w amperach.
    Najtańszym rozwiązaniem powinna być wymiana na bezpieczniki topikowe , jeśli za czas jakiś zrobisz remont instalacji , to wymienisz też tablicę z bezpiecznikami na dostosowaną do Twoich potrzeb .

    0
  • #28 06 Sty 2008 11:21
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Na klatce schodowej jest bezpiecznik topikowy taki biały 16A ale nie wiem jaki być powinien bo 16A sam tam wkręciłem jak ten co był ukradli.
    W domu mam dwa te co są na zdjęciu. Obydwa 10A na gniazdka i na oświetlenie.
    Można je wykręcić śrubokrętem i wtedy tylko przewody wystają z nad licznika.
    Pod bezpiecznikami na tej tablicy licznikowej jest napis: 25A
    To znaczy że takie mogę założyć max czy to coś od licznika? :)
    Daj proszę link do tego co miałbym kupić.

    0
  • Pomocny post
    #29 06 Sty 2008 12:10
    Hucul
    Poziom 39  

    Sprawdź u sąsiadów jakie u nich są bezpieczniki na klatce (ile amperów) i wstaw u siebie taki sam .
    Nowe bezpieczniki kup najlepiej w sklepie elektrycznym , jeśli na klatce możesz mieć 25A to do mieszkania możesz wstawić 16A . Musisz policzyć czy taniej będzie kupić dwa gniazda i bezpieczniki topikowe , czy takie jak podałeś w linku na Allegro .
    Wszystkie prace musisz wykonać bez napięcia , najlepiej by zrobił to elektryk.

    0
  • #30 06 Sty 2008 14:52
    Tal-Rash
    Poziom 14  

    Na klatce są 16A nie mogę wkręcić 20 bo jest za szeroka.
    Ale kupiłem inny 16A i zrobiłem w mieszkaniu.
    Kable trzymają się na słowo honoru ale wszystko chodzi :)
    Tak to wygląda: http://rash.risp.pl/bezpiecznik.jpg
    Może tak być?
    Wiem że fuszerka ale już nie wywala :)))
    Kable polutuję jutro i owinę taśmą izolacyjną.
    ---
    Tylko teraz na klatce jest 16A i w domu 16A na gniazdka i 10A na oświetlenie.
    Może tak zostać?
    Musi nareszcie pralka włączona i komputery dwa działają :)))
    Jeszcze żelazko da się włączyć. CUD!

    0