Elektroda.pl
Elektroda.pl
X
Proszę, dodaj wyjątek www.elektroda.pl do Adblock.
Dzięki temu, że oglądasz reklamy, wspierasz portal i użytkowników.

silnik 13kw z dziwną przeszłością, problem z podłączeniem

maromarol 29 Gru 2007 18:32 2143 29
  • #1 29 Gru 2007 18:32
    maromarol
    Poziom 13  

    Witam wszystkich,mam problem z silnikiem, musze naprawić silnik od młyna,
    dostałem młyn z silnikiem w stanie raczej uszkodzony, po zdjęciu stojana obejrzałem uzwojenia i nie maja żadnych przebarwień i przepaleń więc na oko są dobre, zdziwiłem się gdy zajrzałem do puszki z płytką zaciskową, były tam wyprowadzone tylko 3 przewody od uzwojeń, zajrzałem na tabliczkę znamionowa i jak byk pisze że silnik może pracować w układzie gwiazda trójkąt a tu 3 kable zamiast 6, rozgryzłem też jak są połączone uzwojenia i wyszło że są połączone w gwiazdę przy okazji odkrylem uszkodzenie w postaci przepalonych przewodów w jednym miejscu ,pomierzyłem uzwojenia i wydają sie ok. okazało sie że silnik był kiedyś naprawiany i widocznie ktoś sobie zażyczył żeby silnik od razu był połączony w gwiazde dla mnie to głupota bo nie ma wtedy pełnej mocy i tak podobno było że ten młyn po tej przeróbce słabiej chodził, w dodatku ktoś to zrobił niechlujnie co zaowocowało wyżej wspomnianym zwarciem miedzy przewodami zasilającymi.Problem polega na tym że chcę podłączyć uzwojenia do płytki zaciskowej tak jak to powinno być abym mógł do silnika podłączyć przełącznik gwiazda/trójkąt i tak go uruchamiać czyli rozruch na gwiaździe i praca na trójkacie. Tylko sie troche boje bo nie jestem pewny czy gość co go naprawiał i przerabiał nie majstrował przy uzwojeniach i jak przełacze na trójkąt to silnik mi się spali, więc jak to można zmierzyć czy ten silnik ma uzwojenia które mogą pracować w układzie trójkata, przychodzi mi do głowy tylko jeden pomysł podłaczyć go na gwieździe jak sie rozkręci (i będzie bez obciążenia)zmierzyć prąd na fazach i porównać z wynikami silników o takiej mocy, tylko jaka wartość prądu jest prawidłowa dla 13kw przy trójkacie(tabliczka znamionowa jest troche zatarta i nie wszystko mogłem z niej odczytać) ,pomóżcie.

    0 29
  • #2 29 Gru 2007 18:55
    pol032
    Poziom 24  

    Witam w środku silnika powinno być połączenie 3-drutów razem które to by trzeba było rozłączyć i wyprowadzić dona zewnątrz i wtedy masz 6 przewodów

    0
  • #3 29 Gru 2007 19:09
    maromarol
    Poziom 13  

    to ja wiem uzwojenia juz porozłanczałem, martwi mnie to że uzwojenia mogły być tak nawinięte żeby przy pracy na gwieździe silnik miał wiekszą moc niż by to było normalne.

    0
  • #4 29 Gru 2007 19:13
    elektromechanik
    Poziom 27  

    pol032 napisał:
    Witam w środku silnika powinno być połączenie 3-drutów razem które to by trzeba było rozłączyć i wyprowadzić dona zewnątrz i wtedy masz 6 przewodów


    Masz kolego rację w zupełności.
    Jest tylko 1 ale, czy ten silnik nie był przezwojony w gwiazdę?
    Trochę mnie niepokoi fakt że ktoś kto potrafił przezwoić silnik nie potrafił by go prawidłowo połączyć.
    Wszystko jest jednak możliwe.

    Moim zdaniem można to sprawdzić włączając silnik tak jak jest-bez obciążenia i mierząc prąd. Jeżeli będzie brał około 10-12A nic tu bez przezwajania nie zdziałasz -musi być włączany <na raz>. Jeśli zaś prąd będzie gdzieś do 6A spokojnie wyprowadzaj pozostałe 3 końce i podłączaj przełącznik gw.-tr.

    0
  • #5 29 Gru 2007 19:15
    bonanza
    Spec od Falowników

    Silnik 13kW to prąd rzędu 25-28A przy max. obciążeniu, a około połowy z tego na biegu luzem.

    0
  • #6 29 Gru 2007 19:53
    maromarol
    Poziom 13  

    Dzieki elektromechanik , własnie chodziło mi jaki powinien być prąd i już wiem , sprawdze prąd na luzie i juz będe wiedział, zrobię tak wyprowadzę te 6 przewodów od uzwojenia na tabliczkę,, złoże silnik, na tabliczce polacze uzwojenia w gwiazdę ,uruchomie go , zmierze prad na luzie i bede wiedział czy montować przełącznik czy nie,swoja drogą ten co przezwajał musiałchyba być troche na gazie jak go robił.

    0
  • #7 29 Gru 2007 22:24
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    maromarol napisał:
    ,swoja drogą ten co przezwajał musiałchyba być troche na gazie jak go robił.

    Za dużo tych oskarżeń(najpierw gość sobie zażyczył,a póżniej ten co przezwajał).Kolego podaj najpierw dane z tabliczki i wszystko będzie jasne,a tak sam robisz niepotrzebny zamęt.

    0
  • #8 30 Gru 2007 11:24
    gsminfo
    Poziom 21  

    Sprawdź połączenia , może jest połączony w dwa obwody . Jeżeli tak , to przełącz na szeregowo i w trójkąt . Może to załatwi sprawę.

    0
  • #9 30 Gru 2007 13:14
    maromarol
    Poziom 13  

    Co do tabliczki z parametrami to jest ona częsciowo nieczytelna, to co mozna z niej odczytać to napięcie pracy 220/380V ,moc 13kw ,obroty 1480/min i masa ok 105kg, kolego Topolski Miroslaw zirytowało mnie to że ktoś zrobił polączenie w gwiazdę na stojanie a nie w puszce z tabliczka przyłaczeniowa. Kolego gsminfo wlaśnie też mnie oświeciło bo na stojanie jest 6 uzwojeń byly one polączone w pary a powstale trzy pary w gwiazde i chyba tu sie wszystko wyjaśniło dlaczego gość nie zrobil tego na tabliczce, zwykle uzwojenia te co sa naprzeciw siebie lączy sie szeregowo a tu były równolegle po to żeby moc silnika na gwiaździe była wieksza, silnikami na 3 fazy zbyt czesto sie nie zajmuje dlatego się was dopytuję wolę spalic cegłę zadając czasem proste pytaanie niż spalić silnik. Po sylwestrze zajme się tym silnikiem i napisze jakie są efekty.

    0
  • #10 30 Gru 2007 16:22
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Kolego zanim zaczniesz przełączać i cudować z silnikiem zobacz jaki prąd powinien pobierać z tabliczki,ale najpierw poczytaj co znaczy 220/380(pisałeś że odczytałeś z tabliczki że jest połączony w trójkąt-na jakiej podstawie?).Jeśli nie znasz budowy uzwojeń to zostaw te rady dotyczące łączenia cewek w spokoju.Czy jest to silnik polski?(w miarę możliwości spróbuj odczytać typ np SZ.....).Jeśli ten co przezwajał spiął gwiazdę w środku tzn ma pracować w gwiazdę(na raz).Jeśli podasz typ postaram sie napisać jaki powinien brać prąd i mierząc go będziesz wiedział w jakim połączeniu ma silnik pracować(albo wyjdzie,że jest do przezwojenia).

    0
  • #11 30 Gru 2007 16:25
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Możesz też zapytać się w jakimś dużym zakładzie przemysłowym w okolicy. Czasami takie zakłady trzymają w magazynach zapasowe silniki "na wszelki wypadek" mimo, że nie ma już takich urządzeń i są niepotrzebne. Parę razy sam widziałem w jednym warszawskim zakładzie ;) 30-letnie "nówki" z kartami gwarancyjnymi w puszkach :D. Niepotrzebne na Wydziale szły na wieczne oczekiwanie do magazynu głównego.
    Zapytaj się, często takie "graty" chodzą w cenie złomu, mimo pełnej sprawności. Może lepiej wymienić silnik niż go przezwajać.
    A co do silnika, to sprawdź dokładnie uzwojenia:
    Induktorem do masy - nieskończoność mile widziana, lub chociaż 4MΩ (podobno tyle się teraz zaleca jako minimalną wartość izolacji, zamiast 1000Ω/1V).
    Mostkiem Thompsona, pomiędzy sobą - wyniki powinny być równe.
    Jeśli coś nie gra, to uzwojenie jest uszkodzone i silnik nadaje się do przezwojenia. Nie wiem tylko, czy uda ci się przywrócić mu poprzedni stan. Z reguły, przezwajacze wzorują się na starym uzwojeniu, bez wnikania w DTR-kę danego typu (często już nie produkowanego, a albo nieistniejącego producenta).

    0
  • #12 30 Gru 2007 19:17
    elektromechanik
    Poziom 27  

    maromarol napisał:
    Co do tabliczki z parametrami to jest ona częsciowo nieczytelna, to co mozna z niej odczytać to napięcie pracy 220/380V ,moc 13kw ,obroty 1480/min i masa ok 105kg, kolego Topolski Miroslaw zirytowało mnie to że ktoś zrobił polączenie w gwiazdę na stojanie a nie w puszce z tabliczka przyłaczeniowa. Kolego gsminfo wlaśnie też mnie oświeciło bo na stojanie jest 6 uzwojeń byly one polączone w pary a powstale trzy pary w gwiazde i chyba tu sie wszystko wyjaśniło dlaczego gość nie zrobil tego na tabliczce, zwykle uzwojenia te co sa naprzeciw siebie lączy sie szeregowo a tu były równolegle po to żeby moc silnika na gwiaździe była wieksza, silnikami na 3 fazy zbyt czesto sie nie zajmuje dlatego się was dopytuję wolę spalic cegłę zadając czasem proste pytaanie niż spalić silnik. Po sylwestrze zajme się tym silnikiem i napisze jakie są efekty.


    Takie połączenie <dwie cewki równolegle> jest jak najbardziej prawidłowe. Nie mówię o tym konkretnym przypadku. Często zamiast 2 drutów równolegle daje się pojedynczy w podwójnej ilości a cewki łączy się równolegle.

    Pomierz prąd na luzie jak Ci pisałem i będzie wszystko jasne na BANK.

    To samo pisał ci kolega bonanza. A na razie nic nie rozłączaj (poza gwiazdą którą chcesz słusznie wyprowadzić na zewnątrz) bo możesz narobić sobie niepotrzebnie kłopotu i roboty.

    0
  • #13 30 Gru 2007 20:08
    Adam1988
    Poziom 25  

    Z tego co autor napisal ten silnik moze pracowac tylko w polaczeniu w Y jesli przelaczysz go w D i podlaczysz bezposrednio na siec to za dlugo on nie pochodzi... Proponuje najpierw poszukac co oznaczaja dane na tabliczce a pozniej przelaczac uzojenia...

    Pozdrawiam.

    0
  • #14 30 Gru 2007 20:57
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Adam1988 napisał:
    Z tego co autor napisal ten silnik moze pracowac tylko w polaczeniu w Y jesli przelaczysz go w D i podlaczysz bezposrednio na siec to za dlugo on nie pochodzi... Proponuje najpierw poszukac co oznaczaja dane na tabliczce a pozniej przelaczac uzojenia...

    Pozdrawiam.


    Silnik był przezwajany. Jedyne wyjście To pomiar prądu przy połączeniu w Y oczywiście bez obciążenia.

    Jeszcze do kolegi maromarol. Spróbuj jeszcze coś z tej tabliczki wyczytać- najlepiej typ np. SZje lub Se czy Sf iresztę cyferek to byśmy wiedzieli dokładnie co to za ZWIERZE.

    0
  • #15 30 Gru 2007 21:41
    maromarol
    Poziom 13  

    Koledzy spokojnie, na razie tylko teoretyzuje nie mam go dzisiaj przed sobą i na razie nic przy nim nie krecę , niestety tabliczka jest mocno zatarta(o tym że silnik teoretycznie powinien pracowac na trójkącie wiem z tąd że na tabliczce jest symbol Δ/γ i 220/380), postaram sie zrobić fotke i ja pokazać, silnik jest niemniecki, jak bedę mial go w ręku to pogłowię sie z napisami na tabliczce, zmierze prąd na połaczeniu w gwiazde i wtedy sie okaże co i jak.

    0
  • #16 30 Gru 2007 21:52
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Δ/γ 220/380 oznacza,że silnik przy napięciu międzyfazowym 220V może pracować podłączony wΔ,,natomiast przy napięciu 380V w gwiazdę.Chyba wiesz ile wynosi u nas napięcie międzyfazowe.
    [/b]:arrow:elektromechanik
    Se i Sf mają moce 11kW i 15kW,13 miały serii SZJe .

    0
  • #17 30 Gru 2007 22:01
    elektromechanik
    Poziom 27  

    maromarol napisał:
    Koledzy spokojnie, na razie tylko teoretyzuje nie mam go dzisiaj przed sobą i na razie nic przy nim nie krecę , niestety tabliczka jest mocno zatarta(o tym że silnik teoretycznie powinien pracowac na trójkącie wiem z tąd że na tabliczce jest symbol Δ/γ i 220/380), postaram sie zrobić fotke i ja pokazać, silnik jest niemniecki, jak bedę mial go w ręku to pogłowię sie z napisami na tabliczce, zmierze prąd na połaczeniu w gwiazde i wtedy sie okaże co i jak.


    Gdyby miał oznaczenia w kolejności jak piszesz to by oznaczało że fabrycznie był nawinięty w gwiazdę.

    0
  • #18 30 Gru 2007 22:49
    maromarol
    Poziom 13  

    Zgadzam sie z wami ,znaczam jednak że silnik był naprawiany, po naprawie słabiej pracował więc moge sie domyslać że został dostosowany do pracy na 380v miedzyfazowego napięcia, tylko po co pozostalo połączenie w gwiazdę to popierwsze a po drugie gdyby ten silnik naprawde pobieral 13kw przy takim polaczeniu to jak musiał wygladać rozruch,za dużo w tym niejasności i dopuki go nie uruchomie choćby tak jak jest to się nie dowiem co jest grane.

    0
  • #19 31 Gru 2007 01:13
    Adam1988
    Poziom 25  

    maromarol napisał:
    (o tym że silnik teoretycznie powinien pracowac na trójkącie wiem z tąd że na tabliczce jest symbol Δ/γ i 220/380)

    :!:teoretycznie powinien pracowc w D ? Na naszej sieci ? Jednym z efektow pracy tego silnika bedzie szary dym i zapach spalenizny przy takim polaczeniu :!:

    elektromechanik:
    "Gdyby miał oznaczenia w kolejności jak piszesz [Δ/γ i 220/380] to by oznaczało że fabrycznie był nawinięty w gwiazdę."

    Baaardzo ciekawa teoria :D Mozesz napisac skad wyciagnoles takie wnioski ? :D (jedna czesc zdania wyklucza druga) ;)

    Pozdrawiam ;)

    0
  • #20 31 Gru 2007 13:22
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Adam1988 napisał:
    maromarol napisał:
    (o tym że silnik teoretycznie powinien pracowac na trójkącie wiem z tąd że na tabliczce jest symbol Δ/γ i 220/380)

    :!:teoretycznie powinien pracowc w D ? Na naszej sieci ? Jednym z efektow pracy tego silnika bedzie szary dym i zapach spalenizny przy takim polaczeniu :!:

    elektromechanik:
    "Gdyby miał oznaczenia w kolejności jak piszesz [Δ/γ i 220/380] to by oznaczało że fabrycznie był nawinięty w gwiazdę."

    Baaardzo ciekawa teoria :D Mozesz napisac skad wyciagnoles takie wnioski ? :D (jedna czesc zdania wyklucza druga) ;)

    Pozdrawiam ;)


    Z 35 letniej praktyki w przezwajaniu silników <od bardzo małych do 55kW>, transformatorów spawarek (różnych) wyrób nowych, prostowników itp. Pomyliły Ci się napięcia z rodzajem konstrukcji uzwojeń. Mo Ci zaprojektować i wyliczyć uzwojenia na różne obroty częstotliwości napięcia itp.

    Jeśli masz taką wiedzę w tym co robisz na co dzień to nie chciałbym być twoim klientem.

    Przepraszam wszystkich za te moje przechwałki, ale podśmiech....ki Adam 1988 mnie do tego skłoniły.

    0
  • #21 31 Gru 2007 14:18
    Adam1988
    Poziom 25  

    elektromechanik: nie 'podśmiech....ki' ;) tylko wytlumacz mi jak mozesz twierdzic ze silnik byl FABRYCZNIE NAWINIETY W GWIAZDE jesli na tabliczce masz podane D/Y i wyprowadzone 6 zaciskow ?

    Ty nie chcial bys byc moim klientem a ja twoim :) (i na szczescie nie musze ;p)

    0
  • #22 31 Gru 2007 14:39
    Madrik
    Moderator Robotyka

    Ja może nie mam 35-letniej praktyki w przezwajaniu silników, ale jeszcze nie widziałem silnika na którego tabliczce podano "konstrukcję uzwojeń".
    Zawsze podaje się parametry pracy i sposób podłączenia, bo klienta i użytkownika nie obchodzi co jest w środku, ale jak podłączyć i używać silnika.
    Nie widziałem też fabrycznie nawiniętego silnika "w gwiazdę" z możliwością podłączenia uzwojeń w trójkąt.
    Widziałem natomiast silniki D/Y które "fachowcy" przezwajali w najprostszy możliwy sposób, zwierając uzwojenia w środku i likwidując możliwość podłaczenia silnika w trójkąt.
    I raczej poza wygodą "przezwajacza" i obniżeniem kosztów pracy (a tym samym zwiekszenia zysku z przezwojenia), nie ma to żadnego uzasadnienia i jest szkodą dla klienta.

    0
  • #23 31 Gru 2007 14:44
    elektromechanik
    Poziom 27  

    Adam1988 napisał:
    elektromechanik: nie 'podśmiech....ki' ;) tylko wytlumacz mi jak mozesz twierdzic ze silnik byl FABRYCZNIE NAWINIETY W GWIAZDE jesli na tabliczce masz podane D/Y i wyprowadzone 6 zaciskow ?

    Ty nie chcial bys byc moim klientem a ja twoim :) (i na szczescie nie musze ;p)


    Mogę podyskutować z kimś kto ma choć trochę pojęcia. Znajdź gdzieś w okolicy jakiegoś elektromechanika to ci wytłumaczy łopatologicznie <na odległość to trochę trudne> może połapiesz.

    Kończę i pozdrawiam
    Najlepszego w nowym roku.

    0
  • #24 01 Sty 2008 14:13
    Adam1988
    Poziom 25  

    Tak myslalem ze sie wykrecisz od odpowiedzi...

    0
  • #26 01 Sty 2008 23:28
    Adam1988
    Poziom 25  

    Topolski Mirosław: no niestety ale tam nie znalazlem odpowiedzi na moje bardzo proste pytanie do elektromechanik, zadam je jeszcze raz:
    "jak mozesz twierdzic ze silnik byl FABRYCZNIE NAWINIETY W GWIAZDE jesli na tabliczce masz podane D/Y i wyprowadzone 6 zaciskow ? "
    Topolski Mirosław: Co do oznaczen to akurat wiem jak je odczytywac i po co stosuje sie przelaczanie Y/D.

    0
  • #27 01 Sty 2008 23:55
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Adam1988 napisał:
    Topolski Mirosław: no niestety ale tam nie znalazlem odpowiedzi na moje bardzo proste pytanie do elektromechanik, zadam je jeszcze raz:
    "jak mozesz twierdzic ze silnik byl FABRYCZNIE NAWINIETY W GWIAZDE jesli na tabliczce masz podane D/Y i wyprowadzone 6 zaciskow ? "
    Topolski Mirosław: Co do oznaczen to akurat wiem jak je odczytywac i po co stosuje sie przelaczanie Y/D.

    Przeanalizuj post kol.Erykk z uwzględnieniem tabel,do tego jeszcze analiza danych nawojowych silników(z uwzlędnieniem podanych tabel) i dorzuć do tego trochę praktyki w przezwajaniu siników małej i dużej mocy,a nie będziesz już miał żadnych wątpliwości.

    0
  • #28 06 Sty 2008 12:45
    maromarol
    Poziom 13  

    No i kicha panowie, uzwojenia połaczyłem tak jak były, włączyłem silnik do sieci i w ułamku sekundy wywalilo bezpieczniki(niestety mam zwykłe wkręcane bezpieczniki)25A mocniejszych nie wkręce bo sie nie da, jedyny plus to że wirnik wykonał kilka obrotów zanim wywaliło bezpieczniki, nawet jeżeli ma dobre uzwojenia to i tak prąd rozruchu będzie taki że ja go u siebie nie uruchomie, poprzedni jego właściciel u siebie na hali ma maszyny z silnikami po 50kw więc taki silniczek właczać bez rozruchu to sobie mógł pozwolić chociaż nie powinien, jak sie dowiedzialem silnik oczywiscie byl przezwajany i to nie raz, jeszcze ciekawsze widziałem identyczny młyn ale silnik mial przelącznik Y/Δ , jak znajde chwile czasu to sie pofatyguje i mu sie przyjrze. Dołanczam foto tabliczki , niewiele widać a i lepsze foto tez by nie pmogło.Pozostaje mi zapytać czy jest jakas mozliwość łagodnego rozruchu tego silnika bo jak narazie to planuje go oddać do przezwojenia.
    silnik 13kw z dziwną przeszłością, problem z podłączeniem

    0
  • #29 06 Sty 2008 13:54
    elektromechanik
    Poziom 27  

    [quote="maromarol"]No i kicha panowie, uzwojenia połaczyłem tak jak były, włączyłem silnik do sieci i w ułamku sekundy wywalilo bezpieczniki(niestety mam zwykłe wkręcane bezpieczniki)25A mocniejszych nie wkręce bo sie nie da, jedyny plus to że wirnik wykonał kilka obrotów zanim wywaliło bezpieczniki, nawet jeżeli ma dobre uzwojenia to i tak prąd rozruchu będzie taki że ja go u siebie nie uruchomie, poprzedni jego właściciel u siebie na hali ma maszyny z silnikami po 50kw więc taki silniczek właczać bez rozruchu to sobie mógł pozwolić chociaż nie powinien, jak sie dowiedzialem silnik oczywiscie byl przezwajany i to nie raz, jeszcze ciekawsze widziałem identyczny młyn ale silnik mial przelącznik Y/Δ , jak znajde chwile czasu to sie pofatyguje i mu sie przyjrze. Dołanczam foto tabliczki , niewiele widać a i lepsze foto tez by nie pmogło.Pozostaje mi zapytać czy jest jakas mozliwość łagodnego rozruchu tego silnika bo jak narazie to planuje go oddać do przezwojenia.
    silnik 13kw z dziwną przeszłością, problem z podłączeniem[/qu

    Czyli jest nawinięty w gwiazdę. Gdyby było pewne że silnik nie będzie obciążony więcej niż70% to można by pokusić się i przełączyć cewki w szereg (jeśli są połączone równolegle jak twierdziłeś) i podłączyć przełącznik Y/Δ .Ale to raczej teoria niż praktyka <tym bardziej przy młynie> Moim zdaniem jedyne sensowne wyjście to przezwojenie.

    TYLKO ZAZNACZ PRZEZWAJACZOWI ŻE MA BYĆ w Δ. Aby nie zrobił tak jak jest.

    0
  • #30 06 Sty 2008 14:30
    Topolski Mirosław
    Moderator Elektrotechnika

    Silniki nawinięty do pracy w trójkąt różni się od silnika nawiniętego w gwiazdę Φdrutu jak też liczbą zwoi,więc nie kombinuj nic z przełączaniem.Podaj Φstojana jak również dł-sprawdzę czy kiedyś robiłem taki silnik.

    0